De toekomst van afgedankte fokmerries en sportpaarden...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

De toekomst van afgedankte fokmerries en sportpaarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 13:38

A. Welke mogelijkheden heeft een oude fokmerrie nog waarmee niet meer mee gefokt kan worden?
(Vaak zijn fokmerries alleen maar zadelmak gemaakt of helemaal niet, dus als rijpaard vaak onbruikbaar,)

B. Welke mogelijkheden heeft een sportpaard nog die men niet meer gebruiken kan als rijpaard, maar nog wel jaren kan leven als grasmaaier?

C. Welke mogelijkheden heeft een rijpaard als hij wegens een stalgebrek, weven of luchtzuigen niet verkocht kan worden?

Breng jij z'on paard dan naar:

1. De handelaar?
2. De slachter?
3. Rusthuis waarbij het paard nog kan genieten van zijn laatste levensjaren?
4. Anders, namelijk...

Graag antwoorden als volgt:

A) keuze 3
B) keuze 3
C) keuze 1

Wat zou jij er dan voor over hebben per maand als je kiest voor optie nr. 3?

Maximaal 100 euro per maand.
Laatst bijgewerkt door Nikita_1995 op 14-10-10 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Re: De toekomst van afgedankte fokmerries en sportpaarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:39

3

Alles!

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:40

zowiso geen handelaar maar het licht eraan of het paard pijn heeft dan zou ik voor 2 kiezen maar anders NATUURLIJK voor 3

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:41

A) keuze 2
B) keuze 2
C) keuze 1

ik wil niet dat er wet ik veel wat met ze gaat gebeuren.
en een paard is voor mij geen huisdier, als ze niet meer geschikt zijn voor het doel dat ik ze heb, maar ik een keuze.
Misschien een uitzondering voor een dier wat ik meer dan 15 jaar gehad zou hebben en waar je heeel veel mooie dingen mee meegemaakt hebt.

of voor c zou ik zelf een goed adresje vinden. imo zijn zulke beesten nog wel verkoopbaar, alleen voor heel weinig.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 14-10-10 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:41

A) keuze 2
B) keuze 3
C) keuze 1

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:48

fokfanaat schreef:
A) keuze 2
B) keuze 2
C) keuze 1

ik wil niet dat er wet ik veel wat met ze gaat gebeuren.
en een paard is voor mij geen huisdier, als ze niet meer geschikt zijn voor het doel dat ik ze heb, maar ik een keuze.
Misschien een uitzondering voor een dier wat ik meer dan 15 jaar gehad zou hebben en waar je heeel veel mooie dingen mee meegemaakt hebt.

of voor c zou ik zelf een goed adresje vinden. imo zijn zulke beesten nog wel verkoopbaar, alleen voor heel weinig.

Ik ga hier in mee

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:49

allemaal keuze 4,mijn paarden(fokmerrie,1 nog geschikt als recreatiepaard)blijven gewoon bij mij,ik denk na voordat ik een paard neem,een paard kan wel 25 jaar worden, met of zonder gebreken,ik vind het meer dan normaal dat ze tot hun einde bij mij blijven,maar begrijp wel dat er ook andere zijn die echt een sportpaard willen en geen grasmaaier die alleen maar geld kosten.
ik heb de ruimte om ze bij me te houden, dat ligt natuurlijk anders als je op een duur pension staat

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:51

Ik kies voor:

A: 2
B: 2
C: 1

Ja daar ben ik heel radicaal in. Voor grasmaaiers hebben we niet zoveel plek en ik wil niet dat dat paard dan in de handel terecht komt. Fokmerrie's staan met bosjes op MP, of je moet 1 hebben met goede papieren.
En een paard met een stalgebrek die ik niet kwijt kan, gaat naar een handelaar.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:53

Aangezien ik zelf geen ruimte heb kies ik optie 3, heb er nu al 1 staan en hij vermaakt zicht prima. Maakt me niet uit hoeveel het kost zolang het voor hem nog dragelijk is om daar te staan en hij zich happy voelt kan het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:05

Ik zou zo'n paard ook liever zelf naar de slager brengen dan dat het een handelscircuit ingaat.
Voor mij optie 4: op tijd particulier verkopen en anders optie 2 naar de slager.
En de hele speciale paarden gaan hier gewoon thuis hun oude dag slijten.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:53

Keuze 4: Anders, nl: goede merries zijn vaak ook heel goed in het opvoeden van veulens en jonge paarden. Bij ons doet de oude fokmerrie het opvoedwerk van het jong grut na het afspenen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:53

A mijn merries hebben in de sport gelopen, dus daar nog een toekomst
B ik heb geen niet fokkende sportpaarden
C 2, dat probeer ik niet eens te verkopen zou daar iemand anders niet mee willen opzadelen

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:57

A keuze 2
B keuze 2 (evt. als fokmerrie)
C keuze 1

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:29

a keuze 4 bij mij aan huis van oude dag genieten (ik ga ervan uit dat ze dan op leeftijd is waarop ik ook niet meer begin om er weer op te gaan rijden)
b keuze 4 '' '' (meeste paarden zijn al verkocht voor ze "oud" zijn maar 1 blijft altijd (heb het hier over ruinen) en die zal zeker bij mij lekker op de wei mogen genieten van zijn oude dag :) )
c keuze 1 (er zijn zeker wel mensen die een goedkoop paardje zoeken. of tie dan luchtzuigt maakt ze niet uit, maar laat dat de handelaar maar uitzoeken)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:13

Nikita_1995 schreef:
A. Welke mogelijkheden heeft een oude fokmerrie nog waarmee niet meer mee gefokt kan worden?
(Vaak zijn fokmerries alleen maar zadelmak gemaakt of helemaal niet, dus als rijpaard vaak onbruikbaar,)

B. Welke mogelijkheden heeft een sportpaard nog die men niet meer gebruiken kan als rijpaard, maar nog wel jaren kan leven als grasmaaier?

C. Welke mogelijkheden heeft een rijpaard als hij wegens een stalgebrek, weven of luchtzuigen niet verkocht kan worden?

Breng jij z'on paard dan naar:

1. De handelaar?
2. De slachter?
3. Rusthuis waarbij het paard nog kan genieten van zijn laatste levensjaren?
4. Anders, namelijk...

Graag antwoorden als volgt:

A) keuze 3
B) keuze 3
C) keuze 1

Wat zou jij er dan voor over hebben per maand als je kiest voor optie nr. 3?

Maximaal 100 euro per maand.

A) keuze 4 ... ik dank geen paard af na jaren dienst omdat ze niet meer 'bruikbaar" zijn ... mijn oude fokmerrie is de anker op de wei en opvoerster van jong paard.
B) keuze 2 of 4 ... afhankelijk van de ernst van het blessuur (pijnbeeld) of gezondheids toestand (pijnbeeld) ... indien pijn dan keuze 2
C) keuze 1 of 2 ... afhankelijk van het ernst van stalgebrek, waarom zou ik andere mensen opladen met een paard die afwijkend gedrag heeft.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:21

F-AM -> PP

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:27

Met mijn opvoeding kies ik voor een 4e optie, namelijk de laatste dagen slijten op het land aan m'n eigen huis. Dit enkel als het dier geen pijn heeft. Er wordt teveel 'gesolt' met de paarden zoals ze dat hier zeggen en dat vind ik verkeerd :)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:37

A) 1
B) 4, op mijn weide
C) 4, op de weide

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:47

een fokmerrie waar je niet mee kan fokken ?????? dat is een paard waar je dus niks mee kan ??

allemaal keuze drie

vrijdagochtend 7 uur

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:49

A en B: keuze 3 of keuze 4
Keuze 4 is zelf aan huis houden

C: keuze 4: zelf houden of goedkoper verkopen. Zo'n paard hoeft helemaal geen last te hebben van dat gebrek en de eigenaar ook niet. Als je hem niet verkocht krijgt, is ie te duur...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:00

hier is het simpel zat,wanneer een fokmerrie niet meer voor de fokkerij ingezet kan worden wegens ouderdom mag ze lekker met het jonge spul het land op om ze op te voeden.

heb nog geen oude merrie maar dit is wat ik in de toekomst zou willen.

B hetzelfde verhaal,lekker het land op en met pensioen tenzij ze pijn hebben,dan kies ik voor inslapen.

c ; zou hem dan verkopen voor wat er geboden word(tuurlijk als de mensen ook weten wat er mis is)
dan maar wat minder ervoor krijgen,als hij maar goed terecht komt.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:46

Weidemaatje

Weidemaatje

Professionele hulp zoeken zodat problemen kunnen worden opgelost, is vaak niet voor niks ;) Dan kijken wat de opties zijn; op de wei of als het probleem is opgelost toch verkopen :)

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:54

A optie 4, namelijk thuis met pensioen op de weide

B optie 4, thuis met pensioen op de weide

C optie 4, thuis met pensioen op de weide

Ik heb het geluk in die positie te zijn dat de paarden hun dagen thuis kunnen slijten. Mij gaat elk van hen aan het hart, verkopen kan ik ze niet, ze zijn een deel van het gezin zeg maar. Mits ze geen pijn hebben, kunnen ze bij ons blijven, anders slapen we ze in.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:06

AB) 4, Lekker met pensioen op de weide. Onder jou beheer!
C) 4 Ook bij jou, zo'n paard kun je vast een verzorger voor vinden die er nog plezier van kan hebben en van kan leren. Hoewel luchtzuigen meestal geen verkoop in de weg staat, en als het gebrek zodanig is dat 'ie niet meer (intensief) bereden kan worden, tja dan ook pensioen.

Imo word het tijd dat de nederlandse paardenhouders hun verantwoordelijkheid gaan nemen, en hun paarden niet meer afdanken als oud vuil. Natuurlijk kun je je 16 jarige die het nog prima doet verkopen, maar degene die 'm koopt zal zich er van bewust moeten zijn dat hij het paard ook een goed pensioen moet kunnen garanderen.
We doen onze oude stijve en soms knorrige kat toch ook niet weg?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:14

Miss_Malfoy schreef:
We doen onze oude stijve en soms knorrige kat toch ook niet weg?

Nee want die kost bijna niks in onderhoud, en dat is de realiteit

Ik vind al die ontroerende posts van weidemaatje en zo wel schattig, maar het is niet de praktijk. Sommige pony rassen kunnen wellicht als weidemaatje gehouden worden, de meeste paardenrassen zullen toch bijgevoerd moeten worden nog afhankelijk van de DA etc kosten.

Praktijk is dat die onbruikbare paarden gewoon opgeruimd worden