ik heb een probleem, ik rijd op een manege en als we moeten galopperen dan wil mijn pony of paard nooit op de hoefslag blijven. Bij elk paard gebeurt dat. Hebben jullie tips?
bijdehandje1
Geplaatst: 11-10-10 17:57
Dan moet je het paard beter opsluiten. Cq begrenzen.
Misschien kun je beter hulp vragen aan je instructrice? Die kan dat beter zien dan wij vanaf de computer.. En daarom krijg je les, niet waar?
Kelly_ann
Geplaatst: 11-10-10 18:11
Waarschijnlijk is het hem al vaker met succes gelukt om naar het midden te gaan en daar stil te gaan staan of in stap te gaan. Dat kost minder moeite dan in galop blijven, dus dat probeert zo'n paard steeds weer
Aan jou de taak hem te overtuigen dat op de hoefslag galopperen is wat jij wil. Dat begint al in de draf, als het kan veel afwenden en goed sturen, zodat hij weet wat jij bedoelt en jij weet hoe hij het makkelijkst reageert. Gebruik je benen en eventueel je zweepje om te wenden, je kan je paard met je been namelijk opzij laten gaan naar de kant die je op wilt. Als je met links drijft is het de bedoeling dat je paard daarvoor opzij gaat naar rechts. Een tikje op de hals met de zweep maakt duidelijk dat je paard niet naar die kant mag gaan leunen of de bocht afsnijden.
Zorg ook dat je paard goed door loopt, als jij drijft wil je een reactie, dus ga een paar keer harder en weer zachter draven en probeer echt verschil te voelen in tempo.
Als dit in draf goed gaat kan je dit allemaal gebruiken om ook in galop beter te sturen (naar de hoefslag toe) en hem in galop te houden.
Verder goed luisteren naar de instructeur, die kan je op dat moment vaak het beste helpen.
Eerst leren sturen doormiddel van voltes enz. Tevens leren je benen te gebruiken en twee teugels te sturen. Doormiddel van veel figuren te rijden kan je een paard beter stuurbaar maken. Tevens een kort zweepje in je binnen hand doet wonderen. Klein tikje als hij van de hoefslag afwijkt.
veel manege paarden en pony's doen dat. ze weten dat het ze toch vaak wel lukt. niet toegeven! anders houd het nooit op xD kan het me ook nog goed herrineren, toen ik klein was. haha.
_E_
Geplaatst: 13-10-10 14:29
Als ik dit zo lees neem ik aan dat je op manege paarden en ponys rijdt? Dat maakt het wel een stukje moeilijker, aangezien je dan elke keer op een ander rijdt. Bovendien worden deze ponys ook elke keer weer door andere kinderen gereden, waarbij ze waarschijnlijk hetzelfde doen als bij jou. Probeer veel wendingen en overgangen te maken, zodat ze naar jou luisteren en de aandacht echt bij jou hebben. Anders elke keer kleine stukjes galop, zodra hij weer van de hoefslag wil weer even terug gaan naar draf. Als je hem weer helemaal bij je hebt, galopeer je weer opnieuw aan.
Maar vraag ook je instructrice wat zij vind dat je het beste kunt doen. Zij kent de ponys en paarden daar beter dan dat wij het vanaf de pc kunnen zien