Zadelmaat en indianenspullen, indianen spullen zelf makn....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

emmatje_ly

Zadelmaat en indianenspullen, indianen spullen zelf makn....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 18:39

hoi ik heb 2 vraagjes=
*1* mijn 1ste vraag is weten jullie waar je een goedkope zadels vind ik heb al alles gezocht maar vindnniets en 2dehands vind ik zeker niets
en welke maar van zadel heeft mijn pony?

*2* mijn 2 devraag is hoe maak je zelf indianenspullen => zadel/kussen en hoofdstel
en hoe ziet dat eruit dan ik heb al op google opgezocht maar kvind niets weten julie iets??

alvast bedankt
xx

Anoniem

Re: Zadelmaat en indianenspullen, indianen spullen zelf makn....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:09

een goed zadel is niet goedkoop. Reken op minstens 400-800 euro voor een goed zadel.
Bel een goede zadelmaker alleen hij kan zien welk zadel jou en jou paard goed past!

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:32

emmatje_ly schreef:
hoe maak je zelf indianenspullen => zadel

Gezien je eerste vraag over 'welke maat zadel heeft mijn pony' denk ik dat je veeeeeeel te weinig kennis in huis hebt om zelf een zadel te maken. Daarvoor moet je echt weten wat je doet, anders maak je de rug van je pony kapot. Spaar door zodat je een goed zadel kunt laten aanmeten door een ervaren zadelpasser.

Wat betreft het hoofdstel is het een stuk makkelijker. Ik zou uitgaan van een bestaand (gekocht) hoofdstel dat goed past op je pony en die dan versieren/decoreren naar eigen smaak. Helemaal zelf maken kan ook, maar dan moet je wel wat kennis hebben van hoe je een en ander aanpakt (leerbewerking is bijvoorbeeld wel handig). Ik ga zelf altijd uit van bestaand hoofdstel en maak dat na/pas dat aan naar wens.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:32

ik volg even want indianen spullen maken kan ik ook niet heb enkel pluimen aan mijn hoofdstel hangen

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 13:27

alabatavorum schreef:
emmatje_ly schreef:
hoe maak je zelf indianenspullen => zadel

Gezien je eerste vraag over 'welke maat zadel heeft mijn pony' denk ik dat je veeeeeeel te weinig kennis in huis hebt om zelf een zadel te maken. Daarvoor moet je echt weten wat je doet, anders maak je de rug van je pony kapot. Spaar door zodat je een goed zadel kunt laten aanmeten door een ervaren zadelpasser.

Wat betreft het hoofdstel is het een stuk makkelijker. Ik zou uitgaan van een bestaand (gekocht) hoofdstel dat goed past op je pony en die dan versieren/decoreren naar eigen smaak. Helemaal zelf maken kan ook, maar dan moet je wel wat kennis hebben van hoe je een en ander aanpakt (leerbewerking is bijvoorbeeld wel handig). Ik ga zelf altijd uit van bestaand hoofdstel en maak dat na/pas dat aan naar wens.

ik bedoel met indianen spullen van zoals de indianen zadels/hoofdstellen zelf maken

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:58

HAR -> YRT

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 14:17

delerium schreef:
HAR -> YRT

wa bedoel je wel??? x

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:20

delerium bedoeld dat je topic verplaatst is, omdat het hier niet hoorde :)

indianenspullen maken is heel makkelijk. bijv. een hoodstel. :)
- haal de neusriem eraf, zodat alleen het kopstuk/bakstukken/bit/frontriem/keelriem overblijft.
- nu kun je het hoodstel versieren waarmee je wilt, bijv veren sliertjes en andere dingen. zo heb je je eigengemaakte indianenhoofdstel.

zadel moet je aan laten passen door een zadelmaker, je kan je pony heel erg pijn doen met een zadel dat niet past. ;)

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 18:59

xSaarSaar schreef:
delerium bedoeld dat je topic verplaatst is, omdat het hier niet hoorde :)

indianenspullen maken is heel makkelijk. bijv. een hoodstel. :)
- haal de neusriem eraf, zodat alleen het kopstuk/bakstukken/bit/frontriem/keelriem overblijft.
- nu kun je het hoodstel versieren waarmee je wilt, bijv veren sliertjes en andere dingen. zo heb je je eigengemaakte indianenhoofdstel.

zadel moet je aan laten passen door een zadelmaker, je kan je pony heel erg pijn doen met een zadel dat niet past. ;)

a ok en i now van et zadel maar ik heb een pasent zadel hoor maar kvind et te groot :p
en van dat hoofdstel had ik al in gedachten maar de indianen reden toch vroeger met een lamsvacht ofzo wel kga da proberen na te doen en ook zo'n neusriem das gewoon en bit/stukje leer dat is vastgemeekt on der het bitje zit er touw dat onder de kin gaat meer je hebt geen neusriem dus eigelijk een bitje en daaronder een kinriem en teugels dus zonder bakstuk,...

Bedankt voor je antwoordje x

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:28

Kun je even normaal praten? Hele zinnen en hele woorden met punten en komma's?
Danku.
Kinriem? Ik zou gewoon western hoofdstel dan kopen.

En je wilt een idianen zadel gaan maken ? :? Meid volgens mij moet jij nog veel leren!
Je kan geen zadel zelf maken, want anders bestonden er geen zadelmakers!
Ook laat hem AUB meten en aaanpassen op jou paard ,anders kun je de hele rug kapot maken!

Zorg eerst voor een goed zadel (dus niet eerste beste en goedkoopste) en een goed hoofdstel en het versieren kun je gewoon doen door middel van veertjes etc

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:35

Kijk eens bij een barebackpad want dat komt aardig overeen met hoe de indianen reden (die reden trouwens voornamelijk op de blte rug, dus NIKS erop! De zadels in films zijn erop gedaan om de acteurs houvast te geven. ECHT indianenstammen rijden zonder iets. Kijk maar eens naar de film Dances with Wolves. Daar is goed uitzoekwerk aan vooraf gegaan om de indianen zo goed mogelijk recht te doen. Daar kun je dan ook goed in zien wat voor hoofdstellen ze gebruikten: liefst niks... en bitten kenden ze niet. Dus dat wordt dan toch een touwhalster.

Link naar de filmtrailer:

http://www.bestwarmovies.net/2009/12/22/dances-with-wolves-1990/

Voorbeeld van hoofdstel (ZONDER bit dus)

Foto hoofdstel indiaan

Wat zij gebruiken heet bij ons een bosal.
Hier een link naar de WIKI van Bokt waar het uitgelegd wordt
http://www.bokt.nl/wiki/Bitloze_optoming

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:54

dat ze bitten niet kenden is niet helemaal waar..... paarden kwamen in de tijd van de indianen niet voor in amerika totdat de spanjaarden deze meenamen en in amerika terecht kwamen... en ja de spanjaarden reden met bit... en zadel...... tuurlijk zijn er ook stammen geweest die zonder reden etc etc maar in eerste instantie hebben de inidanen ook met de bitten en hoofdstellen gereden als de spanjaarden...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:45

Een leren bitje (merothbitje) kun je met alleen een kinriem gebruiken. Het schijnt dat je daar geen kopstuk voor nodig hebt, al ligt het ook aan de vorm van de kin van je paard.

Als je een wolletje/vachtje op je paard wil zou je natuurlijk een vachtje bovenop je zadel kunnen leggen :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:39

Denk dat voro TS een dubbelgebroken ijzeren bitje het best is ?
En zou wel met zadel rijden TS!
Altijd zonder zadel hobbelen (Dus waarj e telkens op de rug neerploft) is niet goed voor je paard zijn rug!

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 11:38

ik weet het al lang mijn antwoord en heb geen commentaar gevraagd ik heb veel kennis en weet veel ook weet ik dat je zelf geen zadel kan maken en als je het wel zelf maakt dan ging ik het wel laten nakijken door een zadelmaker maar met een indiaans zadel bedoel ik wel geen zadel ozlas ons hé maar een stuk schapenvacht met een leren zitvlak ofzo dit bedoel ik maar ik had het antwoord al lang gevonden! dit was eigelijk een topic voor dat ik kon zien welke antwoorden er waren en de nantwoorden komen bijne! alemaal van mensen die verzekerds nog nooit hebben gehoord van natuurlijk paarden houden, rijden enzo ik doe zoals de indianen en ik ben maar nog 14 en ik ben nu al bezig met online cursussen te lezen op internet over het paard dus!!!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 11:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 11:45

Nou nou Ts, waarschijnlijk weet je het zelf allemaal al dus waarom moeten wij nog reageren.

De realiteit is gewoon dat jij behoorlijk wat kennis mist van paarden, en dat zou je moeten accepteren.

Een indianen paard maken is een beetje een ''filmachtige uitspraak'' behoorlijk dromerig.

Mischien moet je dit topic sluiten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 11:47

meid, misschien kan je leren om fatsoenlijk te typen, want hier kan je geen wijs uit maken... Mijn god.

Maar doe jij maar lekker zoals de indianen als je dat prettig vind. Het zou wel prettig zijn als je wat minder uit de hoogte zou doen.

Over een paar jaar moet je je eigen berichten nog een terug lezen, kan je lachen ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:39

emmatje_ly schreef:
ik weet het al lang mijn antwoord en heb geen commentaar gevraagd ik heb veel kennis en weet veel ook weet ik dat je zelf geen zadel kan maken en als je het wel zelf maakt dan ging ik het wel laten nakijken door een zadelmaker maar met een indiaans zadel bedoel ik wel geen zadel ozlas ons hé maar een stuk schapenvacht met een leren zitvlak ofzo dit bedoel ik maar ik had het antwoord al lang gevonden! dit was eigelijk een topic voor dat ik kon zien welke antwoorden er waren en de nantwoorden komen bijne! alemaal van mensen die verzekerds nog nooit hebben gehoord van natuurlijk paarden houden, rijden enzo ik doe zoals de indianen en ik ben maar nog 14 en ik ben nu al bezig met online cursussen te lezen op internet over het paard dus!!!!

Oké deze reactie maakt duidelijk
a) TS kan niet typen
b) TS weet alles al
c) TS denkt dat ze als ''indiaan'' is.(wat overigens heel penny klinkt :+ )
d) Arme pony van TS :(:)

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:52

emmatje_ly schreef:

:roll:
waarom vraag je dan uberhaubt nog om advies?
Echt meid geloof me. op je 14e weet je echt nog lang niet alles over paarden, en natuurlijk paarden houden!

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:53

haha moet wel een beetje lachen hierom :P

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:55

tinkergirl89 schreef:
emmatje_ly schreef:

Echt meid geloof me. op je 14e weet je echt nog lang niet alles over paarden, en natuurlijk paarden houden!

Tuurlijk weet TS wel alles!
Ze volgt online cursessen :+

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:55

Genoeg kennis in huis zeg je? := Sorry

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:58

tinkergirl89 schreef:
emmatje_ly schreef:

Tuurlijk weet TS wel alles!
Ze volgt online cursessen :+

ow jah had er even overheen gelezen B-)

tjonge jonge wat kunnen mensen soms "slim" zijn ;)

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:37

hee,

als je natuurlijk paarden houd hoef je niet zoals de indianen te doen hoor ;)
Ik houd mijn paard ook natuurlijk:
24/7 op de wei, geen krachtvoer, 24/7 hooi, zonder bit rijden (maar wel met een "normaal" bitloos hoofdstel ;) ) Ik rijd ook gewoon met een engels springzadel! , ik doe aan nh en ga beginnen met VD. En mensen die hun paard zo natuurlijk mogelijk houden gebruiken ook normale zadels (engelse en western enz.) en dat is juist beter voor je paard dan elke dag zonder zadel want dan belast je de rug te erg ;) .
Dus ik zou zeggen, neem een cursus (geen online) van iemand die er verstand van heeft en laat je alles uitleggen ;)

En over het zadel:

Koop een goed zadel, en laat het door een zadelmaker nakijken.
Die kan het wat opvullen/bijsnijden en dan past het perfect op je ponys rug!
Geen enkel zadel ligt precies goed op je paard als het meteen uit de winkel komt ;)

Als je een slecht zadel koopt dan je paard rugschade oplopen en misschien kun je hem na een paar jaar met een verkeerd zadel rondlopen niet meer berijden! Dus neem iemand mee die verstand heeft van zadels en laat het vervolgens door een GOEDE zadelmaker nakijken ;)