Ik weet het even niet, wel of geen verzorgster...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leentje1975

Ik weet het even niet, wel of geen verzorgster...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 11:04

Hoi,

Ik heb nu al een geruime tijd 3 paardjes, 2 shetlanders en een fjord van 5 jaar.
Ik werk en heb 3 kinderen en soms zit ik wel wat krap in mijn tijd. Er wel een medebokker die mij meehelpt maar die wordt binnenkort geopereerd en is dan een jaar uit de running.
Nu zit ik soms wel eens te denken aan een verzorgster, de shetjes daar kan mee gemend worden, de fjord is net een paar
maanden onder zadel en doet dat prima, maarrrrr is absoluut niet makkelijk. Geen losse teugelpaard en stilstaan komt niet in haar gebruiksaanwijzing voor!
Nu zit ik af en toe wel eens te denken aan een verzorgster en af en toe krijg ik ook wel eens iemand aan het hek die wel wil rijden maar daarna hoor ik er nooit meer wat van. Ben ik nu zo'n rare dan omdat ik gelijk zeg wat ik graag wil en hoe ik het wil? En ik wil absoluut geen beginners, niet dat ik die de kans niet gun, maar gewoon omdat mijn pony's daar niet geschikt voor zijn, ik heb namelijk geen buitenbak en je moet bij mij dus altijd buitenrijden. Nu kan ik vol trots wel zeggen dat ze alle drie 100% verkeersmak zijn, dat is het voordeel van de wei een paar meter van een drukke weg hebben, maar kan ook een groot nadeel zijn.
Ik heb een shetmerrietje 5 jaar van 85 cm die superlief is voor de sulky,
een 18 jarige shetmerrie van 95 cm die als een kanon voor de sulky loopt,
nou ja en mijn 5 jarige fjord die volgens mij stiekum pepers eet of zo voor het rijden.
Ik heb ze 24/7/365 buiten met een schuilstal en dat bevalt me prima.
Het enige wat ik eigenlijk vraag is als ze beslagen moeten worden is dat je dan de helft meebetaald, dat je als je er bent even de mest uit de weide haalt en dat je respectvol met mijn dieren en spullen omgaat.
Alleen als ik eraan denk dan slaat me soms de schrik al om het hart, want ze moeten absoluut zelfstandig om kunnen gaan met de dieren want ik kan er niet altijd bij zijn!
Wat zouden jullie doen, hoe zouden jullie dit aanpakken, ik heb hier namelijk geen ervaring mee ik heb altijd zelf mijn paarden gedaan en gereden alleen ik merk dat ik wat krap in de tijd kom! En verkopen dat ben ik eigenlijk niet van plan!
Ik hoor graag jullie ervaringen....

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:27

Mijn ervaring met verzorgster was uiterst negatief. Hier was het punt ook dat ze zich aan geen enkele regel kon houden, wat ergernis bij ons gaf en steeds slechte zin en roddel en achterklap bij verzorgster en de toenmalige mede-eigenares van mijn pony's.
Daarna wilden twee meiden af en toe komen om de pony's te poetsen, wat resulteerde in een zeurwedstrijd om te mogen rijden (shetten waarvoor verzorgsters nmm te groot waren).
Nee, ik heb het er helemaal mee gehad. Bij ons nooit meer een verzorgster of mede-eigenaar.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Ik weet het even niet, wel of geen verzorgster...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:45

Ik heb verschillende mensen gehad bij mijn paardjes maar heb mezelf ooit voorgenomen dat als iemand wil verzorgen dat ze eerst een proeftijd krijgen om zich te bewijzen.
Heb al veel mensen moeten afwijzen maar heb nu 2 geweldige meiden die me altijd super helpen en echt heel betrouwbaar zijn.

Ze bestaan dus zeker wel maar je moet goed zoeken en duidelijk zijn in je advertentie wat je zoekt.
Ik wil altijd graag iemand van boven de 18 en in principe is rijden geen optie, heb ook een paard en 2 shetten en misschien kan er ooit wel gereden worden maar daar moeten ze niet vanuit gaan.

Succes

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 12:48

Nou ja als ze echt ervaring hebben dan mogen ze wat mij betreft mennen en ook beperkt rijden. Maar ik wil absoluut niemand onder de 18! Dit zijn allemaal dieren die allemaal hun geschiedenis hebben en hun eigen karakter en ik wil er zeker van kunnen zijn dat als ik er niet ben, dat het dan ook allemaal goed gaat! In principe gaat het eerst alleen om de verzorging, lekker troetelen en dan als het allemaal goed gaat komt de rest wel, maar de meeste zijn tegenwoordig te beroerd om dat te doen lijkt het wel!

En ik denk dat dat ook de reden is waarom ik er het meeste over struikel en er zo lang over na moet denken.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:59

Ik heb een goede ervaring met verzorgsters!
Lang gezocht, heb duidelijke advertenties geplaatst, zet in die advertentie waarnaar je op zoek bent, minimaal niveau, minimale leeftijd, ervaring met jonge paarden, kunnen longeren e.d.

Met mijn jonge arabische volbloed kon ook niet iedereen overweg.
Aantal meiden langsgeweest, toch ook meiden die niet aan de eisen voldeden en dan vertelde ik ook eerlijk dat ik verder ging kijken.

Uiteindelijk heb ik nu al een jaar een meisje van 17 voor mijn paard, die super fijn met mijn paard omgaat. Ze komt altijd haar afspraken na, gaat netjes met m'n spullen om en het contact is altijd prima.

Dus ik zou zeggen; ga ervoor!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:16

ikzelf zou aan de ene kant ook doodgraag een verzorgster/bijrijdster hebben, maar aan de andere kant heb ik liever niet dat er iemand anders aan m'n paard prutst. ik heb zelf goede in minder goede ervaringen als bijrijdster, maar slechte qua bijrijdster te hebben en dat ligt waarschijnlijk ook aan mezelf.
Ik doe alles voor de paarden tot de kleinste details en verwacht dit dan ook van anderen. Eveneens verwacht ik niet alleen dat ze mijn paard extra aandacht geven, zorg dragen voor mijn materiaal en in ruil rijden, nee ze moeten mijn paard wel op "niveau" kunnen houden. dwz als ik op stap wil ik gewoon kunnen rijden en verder werken met wat we op dat moment aan het leren zijn en niet dat mijn paard plots niet meer doet wat ik vraag en liever op 2 benen loopt als op 4 wanneer ze haar zin niet krijgt...
En daar wringt het schoentje, ik heb een super lief paard en ze gaat door een vuur voor mij, zelfs onder het zadel een dapper en braad paard. Maar ze kan soms een duiveltje zijn en de grens tussen correct en kordaat aanpakken en "over-the-top" is fijn. Bij iemand anders profiteert ze enorm of probeert ze gewoon haar ruiter te lanceren. Tja daar zet je dus ook niet zomaar eender wie op...

Dus maak voor jezelf goed uit wat en hoe je wil dat iets gebeurt en in welke mate je je paarden/pony's kan "loslaten", want zoals je zelf aangeeft je kan er niet altijd bij zijn. Dus vertrouwen is belangrijk, want constant iemand op de vingers zien werkt ook demotiverend voor de persoon in kwestie

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:26

Ik heb het gewoon echt getroffen, nu sinds een paar weken verzorgster voor mijn merrie. Ze is 13, maar ik kreeg echt een heel mooi beleefd emailtje terug, werd ook netjes opgebeld, alles gebeurd in overleg, voorlopig rijdt ze niet alleen en dat vindt ze ook prima. Komt er een vriendinnetje mee dan vraagt ze dit vooraf. en ze doet het gewoon heel netjes, voor mij een hele hulp, gezien ik soms dagen heb dat ik er echt niet kom. fingers crossed, maar tot nu toe heel erg tevreden over haar.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:34

Een verzorgster is zeker een optie.
Zelf ben ik een verzorgster van een haflinger en ik durf toch echt te zeggen dat ik erg goed voor haar zorg. De afspraken kom ik netjes even de andere mensen die ik ken en paarden verzorgen.
Ze zijn er wel, genoeg zelfs. Maar je moet net de juiste tegen komen.. Kost soms veel geduld maar meestal heb je dat snel genoeg door.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:39

Ik denk dat als je heel goede afspraken maakt, kijkt of er een goede klik is zowel tussen jouw als de paarden het best moet kunnen.
Ook ik zag er eerst als een berg tegenop. Maar heb nu een meisje van 16 en ik kan me geen betere verzorgster wensen!! We hebben heel duidelijke afspraken en we weten precies van elkaar wat we wel en niet willen. Als er iets is wordt dit besproken en dat werkt prima!

Knoop er anders eerst een proefperiode aan om te kijken of er een wederzijdse klik is.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:45

Ik heb het ook getroffen, maar was inderdaad heel duidelijk. Leuke meid, maar ik stond wel op een luze manege waardoor ze twee keer per week in de bak, met les reed. Voor mij ideaal dus.

Nu heb ik een heerlijk mak paard en daar rijdt een jonger meisje op, ik heb nu ook geen bak.

Probeer iemand te zoeken die echt ervaring en zin heeft, en neem je tijd!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:49

Polly schreef:
Ik heb verschillende mensen gehad bij mijn paardjes maar heb mezelf ooit voorgenomen dat als iemand wil verzorgen dat ze eerst een proeftijd krijgen om zich te bewijzen.
Heb al veel mensen moeten afwijzen maar heb nu 2 geweldige meiden die me altijd super helpen en echt heel betrouwbaar zijn.

Ze bestaan dus zeker wel maar je moet goed zoeken en duidelijk zijn in je advertentie wat je zoekt.
Ik wil altijd graag iemand van boven de 18 en in principe is rijden geen optie, heb ook een paard en 2 shetten en misschien kan er ooit wel gereden worden maar daar moeten ze niet vanuit gaan.

Succes

hoi ik zit net in zo een verzorgster probleem maar aan dit idee had ik nog helemaal niet gedacht aan een proeftijd ik heb een verzorgster maar ze is apsoluut niet zelfstandig en vanaf de mijn paard k zeg maar in galop naar haar toe komt zit ze al te shreeuwen ! echt nie te doen dan zegt ze '' doe jij maar '' of '' ik durf nie '' en zo voort daarom zoek ik een nieuwe verzorger en vint dit nu eigelijk een super ding had er nooit aan gedacht !

edit ; sorry voor spelfouten !
Laatst bijgewerkt door Lori op 28-09-10 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:52

leentje1975 schreef:
Nou ja als ze echt ervaring hebben dan mogen ze wat mij betreft mennen en ook beperkt rijden. Maar ik wil absoluut niemand onder de 18! Dit zijn allemaal dieren die allemaal hun geschiedenis hebben en hun eigen karakter en ik wil er zeker van kunnen zijn dat als ik er niet ben, dat het dan ook allemaal goed gaat! In principe gaat het eerst alleen om de verzorging, lekker troetelen en dan als het allemaal goed gaat komt de rest wel, maar de meeste zijn tegenwoordig te beroerd om dat te doen lijkt het wel!

En ik denk dat dat ook de reden is waarom ik er het meeste over struikel en er zo lang over na moet denken.

om wat bedoel je om te vertroetelen en dergelijke ik ga het zo zeggen er zijn weinigen die dit met mij delen maar ik vertroetel liever en doe liever aan grondwerk behalve het longeren dan dan dat ik rijd ! en dergelijke ik ga veel liever 1 uur gaan wandelen aan de hand dan dat ik een uur ga gaan rijden ! jammer genoeg zijn er zoals jij zegt nog maar weinigen daar in ik ben 14 jaar maar dit is mijn roeping !

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:34

jitskeee schreef:
leentje1975 schreef:

om wat bedoel je om te vertroetelen en dergelijke ik ga het zo zeggen er zijn weinigen die dit met mij delen maar ik vertroetel liever en doe liever aan grondwerk behalve het longeren dan dan dat ik rijd ! en dergelijke ik ga veel liever 1 uur gaan wandelen aan de hand dan dat ik een uur ga gaan rijden ! jammer genoeg zijn er zoals jij zegt nog maar weinigen daar in ik ben 14 jaar maar dit is mijn roeping !

Spelfouten vind ik niet zo erg. Maar zou je willen proberen toch wel leestekens te gebruiken? Het is zo net een puzzel en erg moeilijk te begrijpen.

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:35

goeie verzorgsters bestaan,
helaas heb ik een wat mindere ervaring gehad

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:38

Goede bestaan, echt waar. :D
Het is alleen een kwestie van een zeer strenge selectieprocedure, zorg dus dat .... next's topmodel er niks bij is. :P

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:39

goede verzorgster bestaan wel maar wordt wel goed zoeken en veel geduld hebben want dat kan lang duren..

Bij ons zie ik op stal een aantal goede bijrijders staan maar ook een aantal waarvan ik denk waarom diegene hem in godsnaam mag bijrijden/verzorgen..

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:40

om wat bedoel je om te vertroetelen en dergelijke ik ga het zo zeggen er zijn weinigen die dit met mij delen maar ik vertroetel liever en doe liever aan grondwerk behalve het longeren dan dan dat ik rijd ! en dergelijke ik ga veel liever 1 uur gaan wandelen aan de hand dan dat ik een uur ga gaan rijden ! jammer genoeg zijn er zoals jij zegt nog maar weinigen daar in ik ben 14 jaar maar dit is mijn roeping ![/quote]

Spelfouten vind ik niet zo erg. Maar zou je willen proberen toch wel leestekens te gebruiken? Het is zo net een puzzel en erg moeilijk te begrijpen.[/quote]

ja sorry ik wil zodanig rap tiepen dat ik een en al fouten tiep mijn exusen . En met leestekens ben ik geen kei :o maar ga er op letten of ik leestekens gebruik . 't enege daar mee is dat ik nooit echt weet wanneer ik een komma of uitroepteken of een gewoone punt moet zetten en wanneer niet !
:o

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:03

Met onze huurders zijn wij meer dan tevreden. Maar daarmee filter je er de meeste "troep" er denk ik ook al uit, als ze moeten betalen. :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:12

Met mijn laatste verzorgster heb ik echt een hele goede ervaring gehad :D :D ! Ze kocht alleen een eigen pony en daarom is ze ook gestopt.

Daarvoor had ik al 2 mensen laten komen, een meisje van 14 en een vrouw van ruim boven de 20. Ik mest zelf bijvoorbeeld uit met emmer en handschoen(is hooguit 5min werk), en hun wilden dit niet, maar wel ALLE mest wil ik eruit hebben(dus was de afspraak met een riek en schep). Kwam ik aan kon ik mest gaan zoeken door heel mijn stal heen. Terwijl ponylief het op 1 plek doet. :+

Moest ie gevoerd worden 's ochtends, en na het rijden maismeel, had ze geen tijd om te rijden, hup 2 maaltijden achter elkaar. :+ Stond ik hem te poetsen, zakte meneer door zijn benen heen van de pijn in zijn rug, helemaal gillen er zelfs bij. :(:)

Had ik afgesproken dat hun hem maandag na het weekend zouden doen, kreeg ik op het laatst(rond de avond en nacht) een smsje, ja sorry ik kan niet. En allemaal dat soort dingen.
Heb die 2 ook echt afgewezen..

Ben nu wel weer op zoek, maar dat is omdat ik 1 dag gewoon niet langer tijd heb dan een half uurtje! En dat vind ik sneu voor mijn pony :(:) .

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:23

roxxxiejjj schreef:
Met mijn laatste verzorgster heb ik echt een hele goede ervaring gehad :D :D ! Ze kocht alleen een eigen pony en daarom is ze ook gestopt.

Daarvoor had ik al 2 mensen laten komen, een meisje van 14 en een vrouw van ruim boven de 20. Ik mest zelf bijvoorbeeld uit met emmer en handschoen(is hooguit 5min werk), en hun wilden dit niet, maar wel ALLE mest wil ik eruit hebben(dus was de afspraak met een riek en schep). Kwam ik aan kon ik mest gaan zoeken door heel mijn stal heen. Terwijl ponylief het op 1 plek doet. :+

Moest ie gevoerd worden 's ochtends, en na het rijden maismeel, had ze geen tijd om te rijden, hup 2 maaltijden achter elkaar. :+ Stond ik hem te poetsen, zakte meneer door zijn benen heen van de pijn in zijn rug, helemaal gillen er zelfs bij. :(:)

Had ik afgesproken dat hun hem maandag na het weekend zouden doen, kreeg ik op het laatst(rond de avond en nacht) een smsje, ja sorry ik kan niet. En allemaal dat soort dingen.

Ben nu wel weer op zoek, maar dat is omdat ik 1 dag gewoon niet langer tijd heb dan een half uurtje! En dat vind ik sneu voor mijn pony :(:) .

das bijna 100 % hetzelfde als ik met mijn verzorger van nu heb ook altijd rond middenacht alle 5 voeten : ik kan niet komen , bla bla bla .

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:30

jitskeee schreef:
roxxxiejjj schreef:

das bijna 100 % hetzelfde als ik met mijn verzorger van nu heb ook altijd rond middenacht alle 5 voeten : ik kan niet komen , bla bla bla .

En dat is vrij lastig als je zelf ook een strakke planning hebt, je vraagt toch niet voor niets of hun die dag kunnen? :+ Als je het nog een tijdje van tevoren weet zou je nog iemand van stal kunnen vragen, maar die kan je moeilijk midden in de nacht even bellen.. Zo jammer dat sommige daar allemaal geen rekening mee houden...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:35

Ben ook zoekende..
Geen bak (altans niet als je niet lid bent van vereniging)
En je moet dus buitenrijden, nu heb ik wel een buiten lange teugel fjord, maar dan nog!
Ook die heeft ca 3 x per jaar spatjes en dan moet je echt even madam van je gelijk overtuigen.
En tussen de auto's en vrachtwagens wil ik echt niet zomaar iemand op mijn pony hebben zitten, moet wel veilig zijn.

Tot nu toe niemand gereageerd op mijn oproep op bokt, hoop dat jouw zoek tocht beter verloopt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:38

lastige situatie ts. heb het even snel doorgelezen.

in eerste instantie is een goede verzorger vinden best moeilijk.
veel hebben al een eigen paard.. dus die zoeken niet. volwassenen die alleen poetsenen knuffelen zijn er niet veel denk ik.

mennen doen mensne ook alweer minder dan rijden. een goede recreatief iemand.. lastig..

succes

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:40

ik ben verzorgster haha, en ben heel blij met deze kans. De eigenaren van het paard rijden zelf niet. Dus ik heb haar beleerd en rijd haar nu nog steeds, en volgend jaar is de 2 jarige merrie aan de beurt de ze hebben lopen :D
Gewoon duidelijke afspraken maken. En vertellen wat jij van ze verwacht.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:51

quote]
En dat is vrij lastig als je zelf ook een strakke planning hebt, je vraagt toch niet voor niets of hun die dag kunnen? :+ Als je het nog een tijdje van tevoren weet zou je nog iemand van stal kunnen vragen, maar die kan je moeilijk midden in de nacht even bellen.. Zo jammer dat sommige daar allemaal geen rekening mee houden...[/quote]

ja helemaal ja had es een planning gemaakt mevruw vond het nodig om iedere woensdag of zondag af te zeggen ;( heel mijn planning lag in zeep !