Wanneer is een paard te oud?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gerdad

Wanneer is een paard te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 12:45

Weet niet of het hier goed staat en heb er nog geen discussies over gelezen.

Omdat wij na het overlijden van ons paard een nieuw paard zochten hebben wij eerst overwogen een jong paard te kopen. Na alles op een rij gezet alle voors en tegen vonden we ons niet geschikt voor een jong paard het waarom ga ik hier niet allemaal uitleggen. Na allerlei leeftijden budget en wat we zoeken in een paard zijn we uitgekomen op een 14 jarig bomproof paardje wat super lief is maar wel het nodige kent.
Kortom we kunnen nog een hoop leren van deze heer denk ik.
Nu krijgen we toch menig reactie van jee wel al wat oud.
En dan vraag ik me af wat is eigenlijk oud??

Ben benieuwd wat de diverse reactie"s zijn en dan ook algemeen en niet alleen op onze situatie gericht.

tamary

Re: Wanneer is een paard te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:54

Met elke leeftijd kan een paard klachten krijgen, dus risisco loop je altijd. Al zou ik persoonlijk niet zo snel een onbekend ouder dier kopen. Een paard wat ik al langer ken en weet wat de geschiedenis is qua gezondheid en training is een iets minder grote gok. Al hangt het ook van het ras af, ik zou sneller een ijslander van 14 kopen dan een kwpner van die leeftijd (al zijn die mij zowiezo te groot). Ik heb graag pony's die lang meegaan en heb ze daarom liefst jonger.

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:55

Oud?!
14 jaar is niet oud. Het is geen paard meer voor het leven, dat klopt, maar met een 4 jarige kun je ook heel veel pech hebben. Als het goed voelt en het beestje wordt voor jullie doeleinden goedgekeurd moet je het doen. Mijn paardje was ook 15 toen ik hem overnam van een vriendin. Ik kan alles met hem, heb in mijn eentje de halve wereld met hem afgelegd in tegenstelling tot mensen die ik ken en een 5 jarig paard hebben. Hij is nu 19 en nog hardstikke fit en gezond. Je krijgt er een hoop voor terug zonder al teveel gedoe. Als het goed voelt; doen!
Succes ermee en veel plezier gewenst.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:56

Ik denk als je op zoek zijn naar een paard die al ervaring heeft en die wat je zegt bom proof is dat een 14 jarige helemaal geen verkeerde keuze is, ik vind 14 dan ook niet zo oud(zal ook komen omdat ik nog een kwpn-er van 27 heb staan)..
Als je gevoel goed is zou ik ervoor gaan hoor..
Jonge paarden mankeren vaak ook al genoeg..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:57

14 is een prachtige leeftijd :j En wat er hierboven gezegd wordt is helemaal waar, met een 4 jarige kun je net zoveel pech hebben.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:59

Oud??
Als alles gewoon verloopt is ie nog niet eens op de helft van zn leven.
Er zijn zat paarden die tegen hun 30e met pension gaan en mee gaan als handpaard oid.
Een jonger paard kun je natuurlijk langer genieten maar daarvoor zou ik een leuke 14jarige niet laten staan.

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:39

Mooie leeftijd 14jaar . Is zeker niet oud . Met een jong paard kan je ook problemen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:41

Ik vind 14 jaar zeker niet oud :n
Mijn hafje heb ik gekregen toen ze bijna 14 was , ze ziet er helemaal niet oud uit en ze doet het prima :)

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:43

14 jaar is zeker niet oud.
Schijnbaar vergeten veel mensen dat paarden en pony's wel 30 jaar oud kunnen worden.
Mijn paardje is 18, loopt nog als een 6jarige. ;)
En dan nog, als jullie maar een band hebben.

jennifer0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:43

14 is niet oud hoor mooie leeftijd ..
heb zelf nog een pony van 20 waar mijn nichtje nog wedstrijden mee rijd is de pony niet aan te zien ...
en nog heel veel pit ...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:01

Ik verplaats dit topic van MD naar PP omdat het hier beter past.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:08

ik heb me wel eens laten vertellen dat een paard tussen de 10 en de 12 jaar oud op zijn "top" is qua prestaties... dus 14 is er pas net voorbij, ik vind het net oud genoeg want ze hebben waarschijnlijk hun verstand al wel en als je er een beetje zorg voor draagt heb je er nog 15 jaar geniet van

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:15

Ik ben ervan overtuigd Gerdad dat een 14 jarige veel beter bij jullie past dan een 4 jarige.
Sowieso is 14 niet TE oud.
Daar kun je nog lang van genieten. Tuurlijk kan er wat gebeuren, maar een jong paard kan ook iets overkomen.

Lekker genieten van je nieuwe aanwinst!!!

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 22:09

Fijn jullie reacties eerlijk gezegd ga je wel twijfelen door reacties van mensen maar even goed word je weer gesterkt door mensen die zelf ervaring hebben met het kopen van een pony of paard op oudere leeftijd. Dat je misschien meer risico loopt weet je natuurlijk van te voren, maar ben er ook van overtuigd dat deze leeftijd veel beter bij ons gezin past.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:41

Mijn paard is 27 jaar en ik heb er tot nu toe veel meer plezier van gehad dan een vriendin met een paard van 6.. al met al verschilt zo erg per paard. Het ene paard is 'oud' met 16 en het andere paard met 30.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:58

14jaar is helemaal niet oud, ik rijd nog een paardje van 21jaar die nog gigantisch fit is en waar ik nog van alles mee doe.
Van wedstrijd tot bos crossen en van springen tot kinderritjes

Maar dat verschilt ook per paard, hoe die is verzorgd, hoe de gezondheid is etc.
Maar als hij/zij nog goede conditie heeft etc is het niet oud

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:25

14 jaar vind ik opzich niet oud.
Maar als het om het kopen van een paard gaat blijf ik liever onder de 10 jaar.
Dat is meer voor mijn eigen gevoel hoor want ken ook paarden die in de 20 nog goede paarden waren en zeker ook nog berijdbaar. Zelf nog eentje begin 30 waar je nog veel plezier mee kon beleven. Als het goed voelt paard mankeert verder nog niets dan moet je het zeker niet laten staan als ze 14 jaar zijn.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:29

ik vind 14 echt niet oud hoor, daar kan je echt nog jaaaaren plezier van hebben. Zelf heb ik een jonge pony gekocht, en zou ik als er een nieuwe zou komen weer voor iets onder de 10 jaar gaan, voornamelijk omdat ik eigenlijk altijd jongere pony's gereden heb, en het fijn vond om samen met mijn arabier op te groeien (heerlijk, samen de pubertijd in :') )

wij hebben een pony op stal van 30 en die rijdt bijna iedere dag met een smurfje op z'n rug, wint dressuurwedstrijden, en crosst in de wei vrolijk achter mijn arabiertje aan!

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:29

Niets te oud hoor. Helemaal prima! Als je voor een bomproof, goeddoorgereden paard wilt gaan en wilt weten wat voor vlees je in de kuip hebt heb je een prima keus gemaakt.

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:59

een paard is zo oud als hij zich voelt.
ik heb een ponny van 35 gehad en die was tot op zijn laatste dag springlevend.
14 jaar is echt niet oud voor een paard.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:09

Doen! als je er veel van kan leren is hij nooit te oud!
En als het een beetje een goed en sterk paard is kan hij gerust nog wel 10 jaar mee!

Wel goed door de dierenarts laten keuren!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:16

Als het goed voelt, zeker doen!
Ik zelf zou niet voor een paard (uiteraard wel rasafhankelijk!!) gaan van ouder dan 10 :o
Tuurlijk kan een jong paard ook van alles mankeren, en op jonge leeftijd overlijden.
Natuurlijk is het super dat er hier zoveel 'oudere' paarden het nog heel goed doen!! Maar ik ken helaas veel meer paardjes die niet ouder zijn geworden dan max 20........

jessica78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:04

14 jr is niet oud ...
mijn paard is 18 jr :D en is nog net zo fit en gezond als toen ie onder de 10 jr was .
vorig jaar heeft een vriendin van me der paard moeten laten inslapen en die was nog geen 7 jr |( en dit jaar een
andere vriendin die der paard moest laten inslapen en die was 8 jr |( dus je kan pech hebben met alle leeftijden
.zoals mijn paard nu is kan ie nog heel wat jaren mee hoop ik

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:11

14 jaar oud??? ... onze twee mannen van 22 en 23 jaar zijn nog fit en gezond.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:14

Ik heb een kerngezonde pony van 20, zolang je een wat ouder paard maar niet maanden in de wei laat staan, dan 'verroesten' ze.
denk dat ik in theorie nog wedstrijden zou kunnen rijden ook.

Maar 14 is écht niet oud, als je paard ziek zou worden dan komt dat niet door ouderdom. Op 14 jarige leeftijd zijn ze imo. gewoon volwassen.
Laatst bijgewerkt door Pentax op 08-10-10 14:16, in het totaal 2 keer bewerkt