sporen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jimlove

sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 20:22

ik heb van een nicht die een eigen paard had sporen gekregen (ze zijn rond van achter) en ik vroeg me af of ik met sporen aan anders moet rijden of ergens op moet letten!!!

BlackShadowZ

Re: sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:25

Uhm, ik zou als je nog nooit met sporen hebt gereden gewoon even aan iemand met ervaring hulp vragen :)
En zoiezo, gewoon niet door zijn buik heen prikken :+ Maar dat lijkt logisch

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:27

rust zijn met je been. en als hij bijvoorbeeld moet draven eerst kleine been hulp en als hij niet luisterd steeds iets meer. :)

mag ik vragen waarom je met sporen wil rijden? heeft je paard het nodig of doe je ze aan omdat je ze gekregen hebt?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:31

Het zoveelste toppic over sporen :z
Waar om ga je er in hemels naam mee rijden!

De helft weet niet waar sporen voor bedoeld zijn en doen het om het ''mooie'' of ze kunnen er voor geen %$ mee omgaan. :') ok niet grappig :o
Jeetje spijt me hoor maar al die paarden worden lekgeprikt door kinderen(tjes) + volwassenen die geen raad met sporen weten.

Edit ik ben geen anti spoor. maar wel anti mensen die het maar zomaar gebruiken.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:54

Bij mij op de manege haden ze vorige week een klein kindje met sporen(!) op een best sloom paard gezet.Ik zadel het paard af, jahoor bloed aan zijn buik!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:57

Nou er niet Zomaar mee gaan rijden als je er nog geen ervaring mee hebt.. heb je ze wel nodig?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:52

Waarschijnlijk niet :n Das meestal zo
aLLeen omdat het ''mooi'' is
Pff

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:53

rui ->yrt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:54

xTinkertje niet gelijk zo afkraken hé, helemaal niet nodig ;)

Nou rustig zijn met je been. Ik heb ook altijd op manegepaarden gereden en ik heb liever dat ik een spoortje om doe en het gelijk duidelijk maak dan dat ik 100000x moet schoppen en de hele les in gevecht ben met het paard. En sowieso, als je tegenwoordig je paard zonder sporen aan het lopen kan krijgen wordt dat veel meer op prijs gesteld als wanneer je het met doet ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:10

Emmaa_ schreef:

Nou rustig zijn met je been. Ik heb ook altijd op manegepaarden gereden en ik heb liever dat ik een spoortje om doe en het gelijk duidelijk maak dan dat ik 100000x moet schoppen en de hele les in gevecht ben met het paard. En sowieso, als je tegenwoordig je paard zonder sporen aan het lopen kan krijgen wordt dat veel meer op prijs gesteld als wanneer je het met doet ;)

Snap je dan niet dat ik ook ziek word van al die toppics over sporen waar penny's spoortjs van familie etc hebben gekregen en die maar zomaar om gaan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:11

xTinkertje schreef:
Emmaa_ schreef:

Snap je dan niet dat ik ook ziek word van al die toppics over sporen waar penny's spoortjs van familie etc hebben gekregen en die maar zomaar om gaan doen

Natuurlijk snap ik dat, maar waarom is dit meisje gelijk een penny die niet weet hoe ze met sporen om moet gaan? :+ Voor hetzelfde geld heeft ze een hele stille beenhouding. Jij kan daar niet over oordelen dus ik vind iemand afkraken dan ook niet nodig.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:13

En ze had even gewoon andere toppics kunnen zoeken
Dat schilt heeel wat irritaties!

katoo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:57

er zijn zoals al gezegd heel veel topics over en het is irritant als mensen elke keer opnieuw hun verhaaltje moeten doen. mijn mening is dat je je benen vooral stil moet houden en je hulpen met je kuit moet geven maar dat moet je zonder sporen ook al doen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 01:43

in plaats van TS af te zeiken kan TS misschien ook op weg worden geholpen?

TS, rechtboven deze pagina zie je 'zoek' staan, wanneer je daarop klikt, en je typt 'sporen gebruiken' in, krijg je een heleboel resultaten. Wanneer je die even doorneemt vind je ook je antwoord.

Het is belangrijk om te weten dat je je sporen alleen nodig hebt wanneer je zijgangen gaat rijden. Wanneer je paard gewoon netjes aan de hulpen is, heb je ook hiervoor niet direct sporen nodig.
Belangrijk om te onthouden dat je drijft met je kuiten, en je sporen enkel gebruikt om te verfijnen. Niet om je paard voorwaarts te krijgen!

Neem goed les, en overleg met je instructrice of je sporen kunt gebruiken.
Check wel even of je instructrice ook kundig genoeg is, niet iedere ORUN'ner weet hoe je sporen moet gebruiken namelijk ;)

jimlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 08:29

ik wil maar voor een pony de sporen gebruiken omdat hij langzaam of helemaal niet reageert op mijn hulpen anders vind ik het ook zielig hoor!!!!!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:38

jimlove schreef:
ik wil maar voor een pony de sporen gebruiken omdat hij langzaam of helemaal niet reageert op mijn hulpen anders vind ik het ook zielig hoor!!!!!

Volgens mij begrijp jij de strekking van mijn verhaal niet helemaal, of heb je niet goed gelezen...

Of ik begrijp jou post verkeerd...

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:43

ik zou wel even les vragen ofzo dat je kan oefenen want als je byv. je paard in ene naar voren dryft en je bent vergeten dat je sporen aan hebt dan is je paard niet zo bly en vind hy dat denk ik niet echt heel grappig :)

shetslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:46

loeky_flap schreef:
Bij mij op de manege haden ze vorige week een klein kindje met sporen(!) op een best sloom paard gezet.Ik zadel het paard af, jahoor bloed aan zijn buik!

meen je dat zo ja oh my god

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:48

Doe het maar gewoon niet, als je niet weet hoe je ermee om moet gaan ;) En als je er perse mee wilt rijden, vraag dan aub advies aan je instructrice of iemand anders die er verstand van heeft.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:39

jimlove schreef:

Zet je paard eerst eens gewoon aan je hulpen zonder van alles om je voeten te binden.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:59

Als je de zoekfunctie gebruikt, kom je meerdere topics tegen over sporen.

Hier een slotje.