Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
bijdehandje1 schreef:Als onze paarden gericht uithalen naar de hoefsmid mag hij gerust een trap teruggeven.
Maar ik vind, dat je je paarden toch wel dat stukje opvoeding moet geven, dat ze echt niet het lef hebben, om een smid te trappen.
xNOUSS schreef:Inderdaad, als een paard gericht trapt oid naar de smid mag hij het paard straffen van mij. Dat zou ik zelf ook doen.
Maar er zit een grens aan. En om nou met pramen te gaan werken met het bekappen.. Dat werkt, denk ik, juist niet (wordt het paard alleen maar angstiger van, en wat nou als de volgende smid geen praam gebruikt?)
Twiggy2008 schreef:Gelukkig heb ik een (natuurlijk) bekapper die een paard niet schopt en zeker niet als het paard uit angst reageert. Dan stelt hij het paard eerst op zijn gemak of gaat wat Parelli-oefeningen doen. Werkt super.![]()
Mijn paard is overigens heel braaf, maar toen ik hem net als 2-jarige had, moest hij nog het e.e.a. leren.![]()
Ten eerste zal een hoefsmid mijn paard nooit schoppen, want ik tolereer dat niet. Heb ervaring met twee hoefsmeden die wel dit soort praktijken er op nahielden, maar die heb ik tegen kunnen houden. Voorbeeld: eentje wilde mijn paard slaan, omdat hij met zijn staart in zijn gezicht zwiepte, want er zat een horzel bij hem. Was die hoefsmid helemaal belazerd!!! Ik sta er altijd bij en heb duidelijk aangegeven dat je dat een paard niet kwalijk kunt nemen. Die man had meteen een hekel aan me
, jammer dan
. Het is MIJN paard en die behandel je gewoon normaal. En anders kun je vertrekken. En dat kon 'ie ook na behandeling, want ik vond zijn benadering ronduit grof en negatief. En weet je, ik ben overtuigd dat je met zo'n benadering ook de spiegel voorgehouden krijgt bij paarden.
Vond trouwens dat hij zeer beroerd bekapt had (was eenmalig, wegens vakantie van mijn eigen natuurlijk bekapper).
Maar goed, die gast komt nog steeds bij andere paarden op onze stalling, maar de mijne mag 'ie niet meer aanraken.![]()
Dus nee, een hoefsmid mag mijn paard niet schoppen!!
Wel corrigeren, maar dat kan ook op andere manieren.