Eerste eigen jaarling

Moderators: RianneH, Neonlight, Ymor, balance, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LisaDG

Eerste eigen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 18:13

Hallo,
Enkele dagen geleden kocht ik mijn 2de eigen paardje na ik mijn vorige liefde moest verkopen,maar ditmaals is het toch anders...

Eerst even voorstellen:
Naam: Othello
Geslacht: Hengst (niet lang meer)
Leeftijd: 1 jaar sinds 6 mei
Ras: Draver x quarter/arabier (vuibakkie)
Foto: volgt nog...

Ik heb wel al heel wat ervaring met jonge paarden maar nu het mijn eigen beestje is vind ik het toch wel allemaal moeilijk en ben ik wat onzeker.
Hij kent namelijk nog niets behalve aan een halster lopen en zich laten aaien omdat zijn vorige eigenaar er geen moeite nog tijd in gestoken had.

Dus alles moet nog aangeleerd worden: voetjes geven, stilstaan,....

Dus graag wat tips *D

Groetjes

Esthetiek Lisa: Schoonheidsbehandelingen/Acrylnagels aan huis in West-Vlaanderen
http://www.wix.com/esthetieklisa/kuurne

kehdra

Re: Eerste eigen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:36

consequent zijn :)

Zolang je consequent bent komt het allemaal goed :D

ik heb daar erg lang op geoefend, en ben er nog lang niet, maar t begint te komen.
En consequent zijn tegen een jong (vooral je eigen) is heel moeilijk, maar ook anders als tegen een paard welke niet van jou is.

en zorg dat je een 'plan de campagne' hebt, werkt een stuk beter, is helderder voor jou én je paard :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:19

ik heb ook een jaarling en heb hem opgevoed volgens NH heb daar een aantal trainingen voor gevolgd en veel advies gevraagd. ik zou beginnen met aan elkaar wennen en rangorde stellen inderdaad heel consequent zijn heel duidelijk en goede regels. qua voetjes beginnen emt eerst langs de benen aaien tot hij dat goed accepteerd. dan klein stukje optillen en gelijk weer neerzetten. nooit langer trainen dan 5 minuten langer kan het paardje zijn aandacht er niet bijhouden. gaat het goed direct stoppen. langzaam dingen opbouwen hij is pas 1 dus je hebt de tijd. gedul geduld geduld is het allerbelangrijkste bij een jong en onervaren dier. eerlijk doch rechtvaardig blijven als je heel boos wordt schaad je het vertrouwen. niet dat je hem niet opzijn plek mag zetten maar boos en gefrustreerd raken heeft helemaal geen zin. dan kan je beter even stoppen en doorgaan als je gekalmeerd bent. heel veel sterkte en probeer vooral aan je onzekerheid te werken want dat pikt hij op en daar maakt hij misbruik van en dat is zonde

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

unner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:00

Als hij op 6 mei geboren is, kan het alleen maar goed komen :P

Even serieus: de belangrijkste regel is dat je gewoon je gevoel moet volgen! Ik heb Onyx groot gekregen (en eerlijk gezegd is me dat goed gelukt :o ) en nu is Vaninée de volgende. Ik probeer zelf in elke situatie rustig te blijven en laat ze zo veel mogelijk ervaren. Ik ga regelmatig wandelen en neem dan de route waarvan ik weet dat er misschien 'enge' dingen zijn. Lekker veel belonen als het goed gaat en de rest gaat vanzelf.
Heel veel succes en vooral plezier met opvoeden! :D

Trotse baas van Onyx en Vaninée
Trotse mama van Ties, Sep en Miel

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-10 20:20

Ik ben vandaag en gisteren er lekker mee bezig geweest.
Hij laat hem al goed leiden aan het halster, borstelen tot zijn flanken,nemen uit de wei,...
Dus op zich denk ik dat het goed gaat.
Ik blijf bij alles zo rustig mogelijk en stap voor stap zonder iets te overhaasten.

Esthetiek Lisa: Schoonheidsbehandelingen/Acrylnagels aan huis in West-Vlaanderen
http://www.wix.com/esthetieklisa/kuurne

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:58

neem je tijd, en laat hem ook zien wat je doet laat hem eens ruiken aan die borstel dat hij ziet wat je doet

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie