BOETE,voor je paard met hitte in de wei

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
brigitje

Berichten: 215
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:06

ik wist het ook niet
maar ik vind het wel goed bedacht
ik zet die van mij 's morgens naar het rijden 1 uurtje in de wei
en dan ga ik ook gelijk ffies mesten
daarna haal ik hem er weer uit
en gaat ie er om een uur of 4 er weer in

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:24

Ilindra"]
[quote="kinglover schreef:
het kan ook helemaal niet, het is de grootste onzin die er bestaat, het is nergens wettelijk vastgelegd,

het verhaal is gewoon zo begonnen: iemand had een paard met dit weer in de wei staan, maar er was daarnaast niet veel in de wei te eten en het drinken was op, op dat moment kan de DIERENBESCHERMING niet de politie beslissen een boete te geven.


Het welzijn van dieren is wel degelijk wettelijk geregeld in de Gezondheid en Welzijns wet voor dieren.
Art. 36 lid 1
Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen.
Onder dat laatste valt ook het in de volle zon zonder voldoende schaduw en voldoende water laten staan van een dier.
Ook de politie kan hier voor schrijven.
Ik heb laatst dit artikel gebruikt voor mensen die hun hond in een snikhete auto hadden achter gelaten om een dagje naar het Dolfinarium te gaan Boos!
[/quote]

sorry, ik zie dat ik wat vergeten ben te plaatsen, in het eerste bericht van mij in dit topic staat het wel, dat er word gekeken naar de algehele conditie en dergelijke, ja was een beetje gehaast, haha moest naar mn paardje toe, sorrysorrysorry

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:30

In Engeland krijg je ook een boete als je je hond bij een bepaalde temp in een afgesloten auto achterlaat.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:49

baudyh schreef:
Wisten jullie dat je een boete kan krijgen als je je paard met deze hitte in een wei laat staan zonder schaduw.......
Vind ik goed.
Mijn paard gaat met deze hitte rond 1 uur s 'middags naar binnen en s ávonds weer naar buiten.
De stal houden we wel koel,door het middenpad nat te spuiten.


Zal ongetwijfelt van paard en wat ie gewend is afhangen, maar onze andalusiërs staan rustig de hele middag onder de brandende andalusiche zon bij een schaduwtemp. van 40 graden.
Ze hebben schaduw zát, maar staan liever in de zon omdat de vliegen dat te warm vinden... Het veulen gaat juist graag úren in de volle zon liggen bakken.
Overigens pakken ze maar héél weinig zon als ze dat willen omdat ze net als bij storm of een regenbui hun eigen 'schaduw' maken.
Verder geven ze niet aan dat ze het warm hebben, staan zelden op 'minimale zon-positie' en Capricho geeft zonder mankeren een merrie een dekking als hem dat uitkomt.

Kortom; zolang ze vers water in overvloed hebben is het mijns inziens onzinnig. Zéker in Nederland.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 14:53

Ik wist niet dat je daar een boete voor kon krijgen. Toch vind ik het ook een goede zaak. Sommige paarden zie je tegen muren van stallen of zo staan om volgens mij verkoeling te vinden.

Solide kan gelukkig de hele dag zoveel mogelijk naar binnen en buiten als ze zelf wil. Daar maakt ze ook veel gebruik van. En anders heeft ze nog schaduw van een paar stallen en bomen die er staan.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:54

Zolang er voldoende water is zal je ook echt geen boete krijgen.

Paarden zijn niet van suiker, die overleven de temperaturen hier in nederland echt wel. Ik zou wel liever hebben dat ze wat schaduw hadden in de wei, maar als ik haar los op het terein laat lopen met hopen schaduw gaat ze direct naar het gras. Midden in de zon ja.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:55

Hier staan de paarden zonder zweten te dutten in de zon. Ze hebben hier geen schaduw (bouwvergunning schuilstal? Gemeente?) maar ik rijd er wel een keer extra langs om water te geven. De paarden die bij huis staan, zou ik eventueel op het heetst van de dag op stal kunnen zetten. Helaas zijn ze het daar zelf niet zo mee eens en breken dan de stal af.
Ach, vanavond gaat het weer regenen, zijn ze zeker ook zielig als ze buiten lopen...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30649
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:12

Mijn pony's komen de nacht binnen, vanwege te dik worden. Maar nu is het zo warm op stal, dat ze pas laat binnenkomen vaak.
In de wei heb ik geen schaduw, wel controleer ik of ze de hele dag water kunnen drinken.
Ze staan er best, en zullen het niet me me eens zijn dat ik ze in een hete stal opsluit overdag.

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:32

De boete was nieuw voor mij, alleen als ik mijn paard op stal zou zetten is het daar veel warmer en benauwder dan buiten op de wei in de zon.
Buiten staat tenminste nog een windje en op stal is het bloedheet. Mijn paard heeft een stal met een paddock en kiest er keer op keer voor om buiten te staan.
Ik denk wel dat het heel belangrijk is dat er (vers) water is om te drinken.

Persoonlijk vind ik dat het erg van de situatie afhangt of je wel of niet je paard overdag op stal zet of niet. Als je alleen de beschikking hebt over een bloedhete paddock/wei zonder water is het weer anders dan als je paard op een grote wei met water hebt staan. Ik denk dat de DB hier ook naar moet kijken. (Volgens mij doen ze dat wel, ze geven niet zomaar een boete)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 17:12

Hoe is het dan als het in het weekend deze temperatuur is en overal wedstrijden worden gereden? Gaat de DB daar ook op controleren?
Dat lijkt me toch een veel grotere belasting voor een paard.
Wij zijn meerdere malen niet naar wedstrijden/kampioenschappen gegaan of eerder naar huis gegaan omdat het te warm was voor de paarden.
Terwijl anderen de paarden in de trailer in de volle zon lieten staan terwijl de mensen zelf in het strodorp lekker in de schaduw een biertje zaten te drinken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 17:19

MarijeR schreef:
Hoe is het dan als het in het weekend deze temperatuur is en overal wedstrijden worden gereden? Gaat de DB daar ook op controleren?
Dat lijkt me toch een veel grotere belasting voor een paard.
Wij zijn meerdere malen niet naar wedstrijden/kampioenschappen gegaan of eerder naar huis gegaan omdat het te warm was voor de paarden.
Terwijl anderen de paarden in de trailer in de volle zon lieten staan terwijl de mensen zelf in het strodorp lekker in de schaduw een biertje zaten te drinken...


Marije, zo heb ik een keer een selectie laten schieten omdat het enorm heet zou worden en omdat we uren zouden moeten wachten tussen de proeven. Het organiserende comite snapte er niks van, want ik was al door de voorselectie enzovoort. Voor mij was er echt geen sprake van om op die manier te starten, paard moet nog langer mee.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 17:32

Tja, maar er zijn heel wat mensen die een lintje belangrijker vinden.
Zo waren wij 2 jaar geleden in Tolbert op een keuring. De merrie had in de ochtend haar rubriek gewonnen en tegen 15.00 uur zou ze kampioenskeuring moeten lopen. Ook zouden dan pas de linten en bekers uitgereikt worden van de ochtendrubrieken.
Maar met 30 graden ga ik daar echt niet op wachten. Dan maar geen beker en geen kans op het kampioenschap.

Net als jaren geleden met de Utrechtse Kampioenschappen. Na 1 proef hebben we het paard ingeladen en zijn we naar huis gegaan.
Niemand begreep het omdat het paard grote kans maakte om na het overkampen in de middag een ticket voor de Levade te krijgen.
Maar toch gaat het paard voor en die stond al gedoucht op stal toen de rest nog een paar uur aan het wachten was voor 5 minuten in de ring...

En ik vraag me af hoeveel manege's vanmiddag de lessen stop hebben gezet omdat het te warm is voor de pony's. Op woensdag middag komt toch een aardig bedrag binnen aan lesgeld...

Nee dan hebben mijn pony's het slecht in de zon maar met een volle waterbak. Ze kunnen alleen maar eten van kniehoog gras...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 17:37

er staat trouwens een artikel over in de telegraaf, over ponys in de wei met deze hitte

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 19:56

lijkt me op zich geen slechte zaak maar ik denk dat er wel meerdere dingen zijn in dieren land waarnaar ze eerder zouden moeten kijken, inderdaad verzorging etc etc.
maar goed misschien is dit ene begin en het is nu natuurlijk ook wel heel lang heel warm he.
Ik heb vanmiddag de dames en meneer ook even binnen gehad, het was zo bloedje heet en in de stal is het dan toch iets koeler en geen felle zon op de zwarte rugjes.
gsiteravond om kwart voor elf konden we de buren nog uit bed bellen omdat een van de paarden die daar in pension staan duidelijk koliek had.
vast ook van de zon, zelf word je er ook niet beter van haha

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 23:01

Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat je zo`n boete zou kunnen krijgen Verward . Tuurlijk moeten paarden wel in de schaduw kunnen staan maar wat de anderen ook al zeggen, doen ze dat vaak toch niet. Pjelk en Beau kunnen ook altijd hu koele schuilstal in maar die gaan heus niet al dat sappige gras achter laten om in de stal duf wat stro te gaan kauwen!

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 23:13

mmm, mijn paard staat in weiland met schaduw, maar denk je dat die gek in de schaduw gaat staan Verward Nee dus.
Ik vind het omslagtig om hier boetes voor te geven, maarja, wie ben ik he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 07:40

Ilindra schreef:
Het welzijn van dieren is wel degelijk wettelijk geregeld in de Gezondheid en Welzijns wet voor dieren.
Art. 36 lid 1
Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken
dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen.



Ok, ik probeer het nog 1x uit te leggen Haha!
Er moet dus echt wat meer aan de hand zijn dan alleen een dier wat in de zon staat.
Door enkel in de zon te staan word de gezondheid/welzijn NIET benadeeld!!!!
Er moeten dus andere factoren bij komen zoals bijv. GEEN drinkwater.
Het feit dat de gezondheid/welzijn is benadeeld moet in een proces-verbaal ook nog door een deskundige zoals bijv. een dierenarts worden onderschreven.
Geen enkele DA zo´n verklaring afgeven voor een paard dat goed verzorgd buiten loopt in de zon.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 08:53

opzich moet een paard ook in de hitte buiten kunnen staan, dat doen wilde paarden toch ook. ik vind dat je er geen boete voor moet krijgen, hoewel het natuurlijk niet leuk is voor die beesten in de hitte. Wel mag er een boete als er geen drinkwater is.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:27

MarijeR schreef:
Ach, vanavond gaat het weer regenen, zijn ze zeker ook zielig als ze buiten lopen...


Ja. Gek hè?

Het zal zelden voorkomen, maar na 48 uur constant regen, dus zonder dat het paard kans krijgt om tussentijds op te drogen,
zal het tot op de huid nat zijn, daardoor te koud worden en een grote kans hebben om ziek te worden.

En er is bijna geen boek over paarden(verzorging) waar niet in staat dat
paarden hitte en kou beter kunnen verdragen dan nattigheid.
En dat paarden die 24/7 buiten staan over beschutting moeten kunnen beschikken.

OK dan! voor de mietjes van eigenaren/verzorgers die zich daaraan houden. OK dan!
.
.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:30

Botervlieg"]
[quote="MarijeR schreef:
Ach, vanavond gaat het weer regenen, zijn ze zeker ook zielig als ze buiten lopen...


Ja. Gek hè?

Het zal zelden voorkomen, maar na 48 uur constant regen, dus zonder dat het paard kans krijgt om tussentijds op te drogen,
zal het tot op de huid nat zijn, daardoor te koud worden en een grote kans hebben om ziek te worden.

En er is bijna geen boek over paarden(verzorging) waar niet in staat dat
paarden hitte en kou beter kunnen verdragen dan nattigheid.
En dat paarden die 24/7 buiten staan over beschutting moeten kunnen beschikken.

OK dan! voor de mietjes van eigenaren/verzorgers die zich daaraan houden. OK dan!
.
.
[/quote]
Zolang ze maar een redelijk droge plek hebben om te liggen, blijven hier de pony's gewoon buiten hoor. Een deel van het land ligt wat hoger en pas als dat helemaal onder water zou staan (is nog nooit gebeurd) komen ze op stal.
Een groot deel van mijn pony's komt uit de heuvels van Wales. Daar kunnen ze misschien een beetje in de luwte staan achter wat heggetjes maar een dak boven het hoofd hebben ze daar nooit gehad.

En ik moet zeggen dat mijn pony's heerlijk genoten hebben met de hoosbuien van vannacht. Ze hebben op een wat kaler stuk een heerlijke modderpoel gegraven en zich daar prima vermaakt!
(en om het nog zieliger te maken, ze worden niet eens geborsteld...)

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:13

onze paardjes staan gewoon op t land... elke dag worden er 2 grote zwarte bakken en 2 redelijke grote emmers gevuld met water.... geen schaduw.......... En ze hebben er dus echt geen last van hoor!!!

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:54

Vind het een beetje raar (heb trouwens niet alles gelezen). Je krijgt toch ook geen boete als je paarden de hele dag op stal staan, dat vind IK nou weeer zielig. Haike staat altijd buiten, maar kan we naar binnen, peerke staat ook buiten maar kan niet naar binnen. Maar ze kunnen wel buten staan en eten, beter als duie paardjes die de hele dag binnen staan en zich vervelen!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:06

xxappiexx schreef:
Ik vind die boete helemaal niet zo gek!
Onze paarden kunnen gewoon in de schaduw als ze willen maar daar staan ze niet echt veel in.
Ik heb gisteren nog een hoop shetlanders gezien die allemaal apart aan zo'n paaltje stonden, geen omheining of iets, ook geen schaduw en zelfs geen water! De merrie's hadden allemaal een veulen...zo zielig vond ik dat!
En mij lijkt dat die veulens ook wel eens op "ontdekkingstocht" gaan. En da's best gevaarlijk als je wei langs een diep meer ligt zonder omheining.


Nou dan hadden ze dus toch water Schijnheilig

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:09

haike schreef:
Vind het een beetje raar (heb trouwens niet alles gelezen). Je krijgt toch ook geen boete als je paarden de hele dag op stal staan, dat vind IK nou weeer zielig. Haike staat altijd buiten, maar kan we naar binnen, peerke staat ook buiten maar kan niet naar binnen. Maar ze kunnen wel buten staan en eten, beter als duie paardjes die de hele dag binnen staan en zich vervelen!


Maar het probleem is dat voorbijgangers dát niet zien. En aangezien iedereen tegenwoordig een mobieltje heeft en het allemaal zo goed weten wordt er onmiddelijk een instantie gebeld voor alles.
Zo wordt er hier in de winter vaak gebeld met de DB omdat de paardjes met natte voetjes zomaar in de regen staan op het land.
Maar ook dan zien ze niet die paarden die de hele winter staan te stuiptrekken van energie in hun gezellige stalletjes.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:30

Ik denk dat Sherif liever buiten in de hitte staat dan op stal, wij hebben bijna geen schaduw, en de plekken schaduw die er zijn daar gaat hij echt niet in staan.