BOETE,voor je paard met hitte in de wei

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:08

Idd heeft de DB niets beters te doen? Honden in de auto met dit weer en konijnenhokken volop in de zon, dat vind ik heel erg. Of honden die achtergelaten worden door onkundige baasjes en aan een boom gebonden worden. Noem maar op.
Maar paarden in de wei in de zon? Waar gebeurt dat nou niet?
Volgens mij staat het grootste gedeelte van de paarden op een weiland zónder schaduw.
Bij ons ook, maar ze hebben wel altijd volop drinkwater, de waterbak is altijd gevuld met koel water.

Ik vind het eigenlijk nogal krom, want bij ons mág je geeneens een schuilstal, of bomen neerzetten! En dan willen ze je wel een boete geven?
Laat me niet lachen.

Desalniettemin gaan wij wel bomen planten. Knipoog

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:05

hoi,
vind dat iedereen hier gelijk heeft .....MAAR hebben jullie uberhaupt wel eens een paard/pony met een zonnesteek mee gemaakt ????? ik wel en kan jullie melden dat dat horror is .
okee de 1 kan er "waarschijnlijk" beter tegen dan de ander maar wil je het risico nemen ? vanuit neurologisch oog punt kan er erg veel fout gaan en ik denk als er kortsluiting komt dat er veel mensjes staan te janken langs de kant en dan krijg je het geeikte "O ..had ik maar dit of had ik maar dat " ...ben het helemaal eens met dat ze beter buiten kunnen staan ivm beweging en frisse lucht maar mensen realiseren zich toch niet helemaal hoe link het eigenlijk wel is , de sommige reacties die ik heb gelezen van een paard is geen mietje en ze kunnen er wel tegen gaat echt niet op, er hoeft maar heel weinig lichaamelijk niet soepel te verlopen om letterlijk kortsluiting te krijgen waar dan ook in het lichaam.
je kan ze idd best buiten laten maar niet klakkeloos en zonder dagelijkse controle...dat is met deze hitte[boven 25 graden ] voor sommige bijna russische roulette en het zal van die "sommige " maar net jou dier zijn...
gr,sas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:42

dakhilah schreef:
je kan ze idd best buiten laten maar niet klakkeloos en zonder dagelijkse controle...dat is met deze hitte[boven 25 graden ]
voor sommige bijna russische roulette en het zal van die "sommige " maar net jou dier zijn...
gr,sas.


Ja duuuuuuuhhhhhh Koe moet je d'r echt elke dag naar om kijken? Haha!
En een paard met een zonnesteek lijkt me toch echt een uitzondering.....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:44

Is niet echt een uitzondering hoor. Er zijn een hoop paarden die er niet heel goed tegen kunnen......Net zogoed als er mensen zijn die er niet tegen kunnen. Maar zoals gezegd " het zal maar net jouw paard zijn"

[EA] Ik zoek iemand die......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:47

In dat geval zit hier nog een leerpuntje voor me in. Ik loop nu zo'n 28 jaar tussen de paarden door te spartelen, maar heb het nog nooit meegemaakt.
Wat zijn dan de kenmerken van een zonnesteek bij een paard? (Een mens wordt onwel en gaat overgeven bv, maar dat kan een paard niet)

In het topic dat Gijsenkim aanhaalt, staat overigens duidelijk dat het veulen een afwijkende vacht heeft.
Een paard met bv Cushing zal nu ook niet echt gelukkig zijn in de hitte neem ik aan. Dergelijke dieren hebben uiteraard specifieke verzorging nodig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-03 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:49

Kijk maar bij de link die ik erbij gezet heb,

Maar over het algemeen, lusteloos, rillen, koorts, overmatig zweten (jaja)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:50

Aangehaald topic is niet repré vanwege afwijkende vacht....

Wat doe je eigenlijk bij een zonnesteek dan? Weghalen uit de zon en koelen natuurlijk, maar verder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:53

Met dit weer staat mijn paard of smorgens vroeg een paar uurtjes of savonds in de wei. Overdag staat hij op stal, daar is het een stuk koeler.
Van de week hoorde ik dat een veearts die bij ons op stal komt ook al eens had gezegd dat het niet echt ideaal is om de paarden de hele dag buiten te zetten zonder schaduw. Als het niet hoeft, liever niet de hele dag in de volle zon.
Paarden kunnen zelf niet zo heel erg goed nadenken over wat het beste voor ze is, anders hadden ze immers ook nooit koliek of andere kwalen. Paarden blijven paarden en als er wat gebeurt dan doen ze op de wei toch wel gek en dan kunnen ze dus behoorlijk over hun adem raken met dit weer en raken ze hun warmte niet zo makkelijk kwijt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:58

Nou, mijn paarden willen graag naar buiten. Maar ik zit te aarzelen. Ik wil ze eigenlijk nu liever 'snachts buiten hebben (vooral van wege die kloteinsecten die nog erger zijn dan de hitt). MAar ja, andere mensen kunnen hun poten niet thuis houden en ik ben bang dat ze iets overkomt. Dus ik weet het nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:01

Dan doe ik geen oog meer dicht denk ik, als ze 's nachts buiten staan.... Precies met het hek langs de weg... brrrrr
Overdag is het op stal zo vreselijk benauwd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:04

Het weer is zo extreem dat het voor iedereen een beetje zoeken is naar de beste formule. Onze stal is gelukkig goed koel, in ieder geval koeler dan buiten en met schaduw natuurlijk. Op stal is het water ook niet zo heel erg warm als het water in de tonnen die buiten staan, dat scheelt ook weer.

De boete vind ik trouwens ietsjes overdreven, ik denk dat er ernstigere dingen wat te makkelijk door de vingers worden gezien.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:20

Sonja schreef:
Citaat:
Gewoon elke dag een paar cementkuipen vol. En dan hebben ze nu pech, op de vorige stal mochten ze uit de sloot drinken, die hebben ze niet zomaar leeg. Als ze mogen kiezen tussen kraanwater en slootwater kiezen ze dus echt geen kraanwater he...

Waarom zou het water koud en vers moeten zijn? Ze liggen niet op een terrasje onder een parasolletje, dus ze mogen ook niets kouds met ijsblokjes en een rietje bestellen
Niet te mieperig worden hoor, het zijn PAARDEN geen mietjes!!!!


Hier ben ik het nou helemaal mee eens! Mijn paardje poets en zadel ik altijd in de stal. Daar voer ik haar ook bij. De rest van de tijd staat ze op het land. Maar je hoeft niet te denken dat ze in d'r stalletje uit de automatische drinkbak drinkt hoor! Sterker nog, ze drinkt eerder uit een plas als ik klaar ben met rijden dan dat leidingwater.

Daarnaast hebben we het over dieren. Inderdaad gecultiveerd maar het blijven dieren. En ik ben van mening dat je die niet te veel met jezelf moet vergelijken. Op de prairie staat er ook echt geen bos te wachten waar ze kunnen schuilen hoor.

Tuurlijk moet je naar beste kunnen voor je dieren zorgen maar betuttelen is heel iets anders...

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:44

Waterkippie schreef:
hoe je hat water vesr houd nouu door het ee paar keer per dag bij te vullen en leeg te gooien...


juist ja, dat bedoel ik met vers water, haha,

water kan namelijk ook gaan rotten en dan gaat het stinken, daar kunnen ze net als ons ziek van worden, het water mag best een beetje louw zijn, maar niet loeiheet, das ook niet goed, vandaar het water gewoon verversen,

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:01

hoi,
Kinglover ben blij dat er mensen zijn die ook daar aan denken "het water" , het is o zo belangrijk , idd water verrot/bederft ook ,dus perfect verwoord!!!.
gr,sas.

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:20

Mijn paarden lopen van 9.00 tot 11.30 en s'avonds buiten, maar ik heb daar dus ook de mogelijkheid voor.

denisje393

Berichten: 178
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:52

Ik wist dat niet dat dat kon, is wel goed!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 16:02

het kan ook helemaal niet, het is de grootste onzin die er bestaat, het is nergens wettelijk vastgelegd,

het verhaal is gewoon zo begonnen: iemand had een paard met dit weer in de wei staan, maar er was daarnaast niet veel in de wei te eten en het drinken was op, op dat moment kan de DIERENBESCHERMING niet de politie beslissen een boete te geven.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 18:24

Het wordt steeds gekker hier!!!! Echt een onzinregel! Mijn paard heeft een halve wei in de schaduw en staat dus 's middags om twee uur lekker in de zon... ja, met DERTIG GRADEN!!!!!!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 01:02

Wat een onzin zeg. Cheyenne staat nu in een wei met een rij bomen erlangs, waar dus wel iets van schaduw is, maar ze staan gewoon in de zon hoor. Alsof er niets aan de hand is en ze gaan zelfs nog lekker rennen en bokken uit zichzelf met deze hitte.....nou dat zegt toch genoeg Haha!

Cheyenne is ook een arabier en die komen van oorsprong uit de woestijn.......dwz 45 graden, geen schaduw en wrsch uren zoeken naar water......als ze dat al overleven, zal dit zomerweekje ook geen kwaad kunnen.....

Als die dierenbescherming nou eens zich ging richten op de ECHTE kwalijke zaken..... OK dan! Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:47

kinglover schreef:
het kan ook helemaal niet, het is de grootste onzin die er bestaat, het is nergens wettelijk vastgelegd,

het verhaal is gewoon zo begonnen: iemand had een paard met dit weer in de wei staan, maar er was daarnaast niet veel in de wei te eten en het drinken was op, op dat moment kan de DIERENBESCHERMING niet de politie beslissen een boete te geven.


Het welzijn van dieren is wel degelijk wettelijk geregeld in de Gezondheid en Welzijns wet voor dieren.
Art. 36 lid 1
Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen.
Onder dat laatste valt ook het in de volle zon zonder voldoende schaduw en voldoende water laten staan van een dier.
Ook de politie kan hier voor schrijven.
Ik heb laatst dit artikel gebruikt voor mensen die hun hond in een snikhete auto hadden achter gelaten om een dagje naar het Dolfinarium te gaan Boos!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:47

Idd verschilt ook wel per paard.
Pompidou vindt dit heerlijk, je ziet haar vaak genoeg door het weiland rennen en gek doen, en ook Simba blijft rennen. Knipoog
Maar die Shires hebben het toch wel heel moeilijk met dit weer.
Ik poets ze s'morgens goed (je moet ze dan eens zien staan *LOL* ) en spons ze dan in met een mengseltje van water, citroen en azijn. Ogen schoon etc. Zo goed mogelijk vliegvrij.
Ook verversen we het water vaak, en komen we 2x per dag kijken hoe het gaat.

Wij hebben geen bomen of schuilstal (mag niet v/d gemeente Scheve mond ) dus schauw hebben ze niet. Wel is hun weiland omringd met sloten, en hebben ze dus altijd een grote cementbak met vers water.
De shetlanders hebben wél schaduw, ook al staan ze in het zelfde weiland. Hun gaan gewoon bij het hek staan. Haha!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:50

ik vind het raar dat je een boete kunt krijgen als je paard in de warmte buitentaat. als ik Gracia op stal zet met het warme weer breekt ze de boel af en wil ze dus duidelijk naar buiten. en in het land is het altijd lekker voor haar. er is toch altijd wind! ze kan onder de bomen gaan staan maar dat doet ze ook niet. wel vind ik het belangrijk dat ze kan drinken met de warmte. maar haar ervoor binnen zetten vind ik onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:44

Je krijgt zo´n boete ook niet zomaar omdat je je paard in de zon hebt lopen.
Zijn gezondheid/welzijn moet er door benadeeld worden.
Met een paard wat dus gewoon vrolijk in de wei staat met voldoende water is helemaal niets mis.
Anders wordt het als het dier zonder eten en drinken staat te creperen in de volle zon en dat geld niet alleen in de wei maar ook voor een snikhete stal zonder frisse lucht.

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:35

Mijn paarden gaan 's morgens om half zeven naar buiten en komen 's avonds om 22.00 uur weer binnen. Ze hebben een wei met schaduw en zon, maar op het heetst van de dag liggen ze of staan ze in de zon.
Op stal houden???? Daar denk ik dus niet eens aan, een paard is dier wat graag loopt, die hoort geen hele dagen op stal, zeker niet met dit weer.
De DB kan beter eens naar noodzakelijke dingen kijken, paarden die niet op tijd bekapt worden, die broodmager zijn. Enne schapen die meer dan een week dood liggen in de wei!!!!!!!!!!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:37

Ik heb eens nagedacht en als het echt heet wordt staan onze paarden in het bos, met water uiteraard wat we dagelijks verversen. We sponzen ze lekker af 's middags als ze terug komen en ook 's avonds gaan ze nog lekker in de schaduw naar buiten. Dan zijn de meeste insecten weer actief en dat is echt een ramp. Overdag met hitte zijn het alleen vliegen, maar 's nachts zijn het van die vuile steekbeesten... Brrr!