Paard vorderen... Kan dit in het echt zomaar?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paard vorderen... Kan dit in het echt zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:14

hmmm, aan de andere kant...heeft de agent in kwestie snoepjes bij zich? :D

FloMax

Berichten: 1189
Geregistreerd: 30-03-10
Woonplaats: Somewhere over the rainbow.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:15

Nee maar er zijn gewoon paarden die niet iedereen op hun rug willen hebben.
Waar ik op school heb gezeten/ gewerkt heb was er een hengst waarvan alleen zijn ruiter hem uit de stal kon halen.
Ieder ander die er langs liep werd aangevallen.

Mijn paard is niet vals, of gemeen, het is een schat van een beest, maar in zo'n situatie zou het gewoon echt niet goed gaan. Puur omdat ze nerveus is en echt een schijterd kan zijn.

@abeltje: Ja, hier ook een arabiertje, van 1,57.
Ik zie daar ook idd geen agent op zitten haha :D

Born2BCrazy

Berichten: 3953
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:23

liedje89 schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Ik heb het ook niet over de mensen die het niet willen hebben, maar over mensen die lachent zeggen van nou dat kan niet met mijn paard, hij gooit je eraf.


Vastgeroeste penny's misschien. Op hun wilde hengst :+ .

Maar dat hoor ik wel vaker ook op manege's en stallen mensen die er een beetje pocherig over doen dat zij een oh zo moeilijk paard hebben waar geen ander op kan rijden. En er dan soms zelfs nog stoer over doen dat de opvoeding aan de hand ook niet in orde is (mijn paard slaat vreemde de stal uit hoor, nou wees er maar trotst op als er brand is oid :Y) ).


Moet je zeker blij mee zijn.. Kun je zeker weten nooit meer verkopen :')

WolinLotte

Berichten: 4305
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Kranenburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:33

Tja.. en wat nou als je aan het stappen bent met je paard omdat hij een blessure heeft?? Fijn als hij in galop er vandoor gaat met zo'n agentje erop... fijnnnnn!!

Hahah.. nou landsbelang of niet :P .. No way dat ie op mijn paard komt. Dan sjees ik er wel vandoor..
Lekker galopperen op het asfalt, lekker op z'n bek gaan.. agentje interesseert het toch niet..

Koper

Berichten: 30303
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:35

Asfalt in een bos? :Y) En wat ben je origineel met je peesblessure joh :7

Born2BCrazy

Berichten: 3953
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:37

hestejente schreef:
Asfalt in een bos? :Y) En wat ben je origineel met je peesblessure joh :7


Straks gaan ze manen nog in de war!
Of, nog erger: worden z'n witte beentjes vies! :(:)

WolinLotte

Berichten: 4305
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Kranenburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:38

@Hestejente: Uuuuhhhh maar met een peesblessure stap je eigenlijk wel op het harde :P en daarnaast: ja asfalt in een bos ja.. wel eens van verharde wandelpaden gehoord? ;) .. en in de stad/dorp kan je ook paardrijden en daar komen ook boeven voor (over het alegemeen) :j ... en tja... ik lees niet een heel topic door :+ ... 't was 't eerste wat in me op kwam denken aan zo'n situatie :)) .

Everytime

Berichten: 3328
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:48

Dan moet het wel een hele kleine agent zijn die mijn pony wil vorderen (welsh A) _O-. Nee dat gaat niet gebeuren.

Koper

Berichten: 30303
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:49

Wolinlotte, hoe breed zijn bij jullie de wandelpaden dan? Want in de bossen hierzo ben je met een paar passen wel zo'n pad overgestoken, dat is nog geen galopsprong. Of is jouw paard zo dom om te blijven galopperen op asfalt? (hoe rem je mijn paard les 1: stuur hem naar het asfalt, hij merkt dan "doet pijn aan m'n voetjes" en gaat dan al vrij gauw over in en wat verbaasd töltje)

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:50

Everytime schreef:
Dan moet het wel een hele kleine agent zijn die mijn pony wil vorderen (welsh A) _O-. Nee dat gaat niet gebeuren.


Die van de verzekeringsreclame (dacht deltaloyd) .Die klimt er gewoon op hoor :+ .

Koper

Berichten: 30303
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:54

Maar dat is een dwerg :Y)

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:57

hestejente schreef:
Maar dat is een dwerg :Y)


Hij was wel het stoerst van allemaal :Y) .

Ik ken trouwens zat paarden die galopperen op asfalt als je het vraagt of als ze zich een hoedje schrikken. (Niet dat ze dan meestal lang galoperen want het is meestal niet helemaal de bedoeling van de ruiter (dan wel koetsier) maar ken er weinig die dan terug vallen wegens te harde weg)

Koper

Berichten: 30303
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 01:00

Oh, als ik het zou vragen zou hij het wel doen. Maar niet lang... hij zou wel gek zijn. Dan rijd ik voor ik er erg in heb in de berm }:0

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 01:06

Dat doen die waar ik wel een mee op asfalt kom niet maar die lopen ook bijna alleen maar verhard dat kan schelen misschien. Die benen zijn wel wat gewent. Met de aanspanning de berm in gaat meestal niet zonder de ontworteling van wat struiken of verkeersborden dus dat doen we sowieso niet :Y). Met rijden kom ik eigenlijk nooit op verharde stukken rijd altijd in een heel ouderwets bos met zandpaden :Y) dus misschien dat die paarden dat ook wel niet grappig vinden.

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: Paard vorderen... Kan dit in het echt zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 01:10

stel je voor dat je een trainingspaard hebt staan en dat meneer de agent dat paard naar de viool helpt met zijn cowboyactie...
Ga dat maar eens uitleggen aan de eigenaar :+

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Re: Paard vorderen... Kan dit in het echt zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 01:12

Ik neem toch aan dat oom agent dat toch gewoon mag doen. Zal hij toch ook moeten als je in een geleende of gehuurde auto rijd die hij wil vorderen. En dat is toch voor de wet hetzelfde.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 01:31

Ik weet dat de politie, en ook andere hulpdiensten, in principe elk voertuig mogen vorderen. Een paard is een voertuig, en mag dus gevorderd worden.

Persoonlijk maak ik me altijd heel snel uit de voeten als ik sirenes hoor. Niet dat paardlief erom geeft, maar ik wel en ik kies dus voor zekerheid. Bovendien woon ik in de polder, dus je ziet alles en iedereen van kilometers afstand en als ik iets aan zie komen waarvan IK me een hoedje kan schrikken, ongeacht wat paardlief ervan vind, ben ik met paard en al weg. Politie incluis. Just to be safe.

Ik denk eigenlijk ook dat veel eigenaren hun paard als gevaarlijker en moeilijker voorstellen dan het in werkelijkheid is. Een agent die in een soort van panieksituatie een paard vordert kan echt wel een heel leuk stukje rijden, anders kom je er niet eens op als het er op aan komt. Ik denk dat die agenten die in staat zijn een paard te vorderen beter rijden dan half Bokt bij elkaar, inclusief mijzelf.

Vergeet niet, ook voor een agent is een serieuze achtervolging geen dagelijkse kost en de adrenaline giert ook bij hen door de aderen. Die grijpen dan intuitief terug op een voertuig waar ze de meeste ervaring mee hebben. En zoveel agenten zijn er niet die zo goed kunnen rijden en waarbij het wezen paard zo in het systeem zit dat ze op zo'n moment een paard kunnen vorderen. De agenten die ik ken zouden er niet eens over peinzen in normale situaties en die rijden toch allemaal een heel leuk stukje paard.

Ik ben er van overtuigd dat de gemiddelde agent, die geen of weinig ervaring met paarden heeft er niet eens bij stil staat dat je een paard ook kan vorderen, zelfs al heeft een paard in bepaalde omstandigheden een reuze voorsprong op veel motorvoertuigen.

Hoe dat zit met aansprakelijkheid weet ik trouwens niet. Ga het wel eens navragen. Maar volgens mij (en ik kan het gruwelijk fout hebben) ligt de aansprakelijkheid voor het dier dan bij de agent in kwestie, die een al dan niet foutieve inschatting heeft gemaakt of bij de politieorganisatie in het algemeen. Hoewel bewijslast altijd lastig word in zo'n situatie. Maar dat kan interessant zijn om voor de rechter te brengen, er is geloof ik niet heel veel jurisprudentie over dit onderwerp omdat het zo zelden voorkomt.

Mijn Fjord mogen ze als het dringend nodig is best lenen, hoop alleen dat ze dan niet een van haar Fjordengrappen in de strijd gaat gooien en jagen vind ze geen leuk spelletje. In elk geval niet op commando. Bovendien is ze niet bepaald snel en ook niet erg wendbaar. Ik vermoed dat ze bij de eerste de beste scherpere bocht gewoon onderuit gaat met agent en al omdat ze dat gewoon niet goed kan en we dat ook niet trainen wegens spat.

Ze is trouwens doodbraaf, is redelijk aan het been en zet in principe geen stap verkeerd, maar ze is op een vrij aparte manier ingereden (niet door mij) en met de standaard hulpen kan ze dus niet veel. Een standaard galophulp gaat zij van wijken en bij teveel been gaat ze achterwaards in plaats van vooruit. Desnoods in draf. (jaja, ze kan achterwaards draven).

Een galop op het harde draait ze echter haar hoef niet voor om als je die opdracht geeft. Maar dat hebben wij liever niet, weer vanwege de spat.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 02:38

Mijn paard is prima opgevoed, alleen heeft er nog nooit iemand opgezeten. Lijkt me niet zo interessant om die dan te gaan vorderen :Y)

Mijn vorige paardje was dan waarschijnlijk een betere 'keuze' geweest. Doodbraaf beest, alleen behoorlijk gevoelig op been, wat zou betekenen dat ze helemaal over het rooie zou wegstormen. Overigens zonder rodeo erbij, bokken schijnt ze niet te kennen, dus oom agent zou waarschijnlijk héél blij zijn met het tempo. Voordeel bij haar is dat je je rem misschien wel even kwijt bent, maar het stuur functionneert gewoonlijk nog behoorlijk. Als je de Boef Op De Quad wil achtervolgen is een rem even niet van toepassing, en tegen de tijd dat hij ooit zou willen stoppen heeft mevrouw haar rem waarschijnlijk alweer teruggevonden.
De liefde van de haflinger gaat door de maag, dus ik zou haar later bij de dichtsbijzijnde pluk gras weer kunnen ophalen :)

Of ik haar zou meegeven? Das een andere zaak. Ik kan me niet voorstellen dat een boef op een quad een zaak van landsbelang is, tenzij hij als een gek rondrijdt met een machinegeweer en iedereen die hij tegenkomt neerknalt. In het eerste geval (dus dat het een 'onbelangrijk' iets is), dan stel ik mijn egoïsme toch wel even boven het zogezegde landsbelang, dan maar die boete. In het 2e geval zou hij haar in theorie misschien wel mogen lenen, maar dan komt hij never nooit in de buurt van waar hij zijn wil. Paard is dan misschien wel braaf, maar een machinegeweer gaat toch wel een beetje over de grens, voor zo ver ik weet zijn dat soort situaties geen onderdeel van standaard schriktraining :+

Mijn fiets, auto, step, whatever zouden ze wel gewoon mogen meenemen. Ik hecht daar geen emotionele waarde aan, en ik ga er even van uit dat als mijn vervoersmiddel daarna een enkeltje schroothoop waard is, ik daar wel (al dan niet met rechtszaak) een passende vergoeding voor zal krijgen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Paard vorderen... Kan dit in het echt zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 02:44

Ach mensen doe toch rustig, hoe groot is de kans dat zich dit voordoet? :+

Dan moet je net daar zijn met je paard, die agent moet kunnen paardrijden, er moeten geen auto's of fietsen in de buurt zijn en dan moet die agent het ook nog durven met een vreemd paard.
Ik bedoel maar.

Als ik al in zo'n situatie kom mag hij van mij rustig vorderen hoor, ik zie wel hoe het afloopt :P

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 02:48

mick75 schreef:
Persoonlijk maak ik me altijd heel snel uit de voeten als ik sirenes hoor. Niet dat paardlief erom geeft, maar ik wel en ik kies dus voor zekerheid. Bovendien woon ik in de polder, dus je ziet alles en iedereen van kilometers afstand en als ik iets aan zie komen waarvan IK me een hoedje kan schrikken, ongeacht wat paardlief ervan vind, ben ik met paard en al weg. Politie incluis. Just to be safe.

Nou dat klinkt wel verdacht hoor, hebben we een crimineeltje op bokt?

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:13

Nou, geen van mijn paarden zouden ze mee krijgen hoor :P Risico's lopen dat mn paard wat oploopt? Neuh, erg jammer voor ze, maar gezien ik toch geen kenteken draag te paard, zou ik er dus heel onverantwoord vandoor gaan, haha.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Paard vorderen... Kan dit in het echt zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:29

Hoe groot is dat risico denk je? Echt niet groter dan wanneer jij er zelf mee door het bos galoppeerd.

Koper

Berichten: 30303
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:42

anneliesdj schreef:
Hoe groot is dat risico denk je? Echt niet groter dan wanneer jij er zelf mee door het bos galoppeerd.

Wat een belachelijke opmerking. Alsof het bij een achtervolging niet de bedoeling is dat er iemand wordt ingehaald en er dus niet gejakkerd wordt ongeacht bijvoorbeeld zulke futiliteiten als het terrein.

Ik cross in ieder geval niet zo door het bos :n

tteettt
Berichten: 617
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Paard vorderen... Kan dit in het echt zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:53

Beetje doelloos deze discussie, bedoel kan me nie voorstellen dat elke willekeurige agent een paard zal vorderen. Voordat je op een paard klimt moet je toch al beetje ervaring hebben her en der. En op een wild vreemd paard stappen? Sorry maar dat zie ik de gemiddelde agent echt niet zomaar doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:00

Asyaa schreef:
Als jij weigert je paard af te staan in landsbelang ben je geen onschuldige burger meer ;)


Ja, want een boef die vlucht op een quad is echt een gevalletje landsbelang :')