Gedurende de lage school, droomden mijn vriendinnen van zwarte arabieren en ik stond te kwijlen bij Luna (een tinker met maanoog in de buurt). Mijn vader wilde echter van niets weten, ook niet als ik beloofde dat ik noooooooooit meer een cadeautje voor verjaardagen/sinterklaas/kerst wilde. "Een paard kopen is het probleem niet Nathalie, maar de stalling/onderhoud en wat als er eens een dierenarts bij moet komen"
Zo bleef ik dus jaren elke keer mijn favoriete paard op de manege beloven dat ik hem/haar zou kopen. En zo vond ik in de buurt boeren die hun groene paarden ter beschikking stelden om mij te leren grashappen (misschien de oorpsrong voor mijn latere stap naar het vegetarisme??)
Toen dan, studeren...de vrijheid! Eindelijk een paard? Tijd genoeg maar van een stufi laat zich moeilijk een paard onderhouden. Mijn penny-hart hield vol en wachtte geduldig af tot ik carriere zou gaan maken. Na mijn studie, een mooie baan en geld voor een paard...ehm....maar met veel reizen en gemiddelde werkweken van 60 uur??? nog even wachten dus tot ik wat meer gesettled was...
En zo ineens, vind je jezelf getrouwd met kind en ontbreken zowel de financien als de tijd :S
Maar dan toch, nog steeds getrouwd, 3 kinderen en je hebt je man alvast opgewarmd voor het idee na het kopen van een shetlander (ook zo leuk voor de kinderen). Daar is hij dan, op 37 jarige leeftijd, heb je je Fjord(je

Bosritten, wind in de haren, de vrijheid, het respect, de liefde.
Alhoewel? is het zo simpel?....dan realiseer je je namelijk ineens dat de paardenwereld anders geworden is. Van vroegah, herinner je je de zadels op de manege met de opgevouwen wollen dekens, de zadels van de boeren die onder stof en spinnenrag van een hooizolder getrokken werden.
Ook is er nu het inzicht dat paarden geen gewichtsdragers zijn, geen probleem dan..ik pas me aan, tijdens mijn zoektocht naar DE fjord, moest ik van mezelf afvallen van 87 naar 75 kilo eer ik erop mocht en dat bleek een super stok achter de deur!

Dan het zadel? Wat de boer kent? Boomzadel dus want "een goed passend boomzadel verdeelt de druk beter", maaaaaar...het probleem ligt 'm hier in een GOED passend boomzadel en met een jong paard en veranderlijke bouw (en ook onregelmatig werk) tja...hoe vaak moet ik mijn, op het moment van aanschaf passende, boomzadel dan laten controleren om zeker te weten dat het ten alle tijden past?
Misschien dan toch boomloos? maaaaaaaar...dan kun je weer puntdrukbelasting krijgen, de drukverdeling is hoe dan ook minder dan bij een goed passend boomzadel en ook hier zijn er weer tig soorten en maten.
Hier begon ik al mild verward te raken.....ok...hoofdstel dan maar..dat moet toch simpel zijn? Wat weten we nog...een bit bestaat uit 2 helften, vuist onder de keelriem en 3 vingers onder de neusriem.
Whoa! wat nu??? lage neusriemen, hoge neusriemen, gecombineerde neusriemen, gedeelde kopstukken, blinde sluitingen....HELP! Hulp inschakelen bij de verkoper, "een comfortabel hoofdstel maat cob alstublieft"..."aaah, mevrouw, maar maat cob van het ene merk valt niet zo als maat cob van het andere merk, de maat cob van merk A valt meer als full, de maat cob van merk B, valt meer als Pony...wat heeft u nodig?"
Ehm....tja....ik denk er even over na en pak eerst maar een bit en wat denken jullie? Ook hier heeft de tijd niet stilgestaan! De enkelgebroken bitten uit mijn verleden? Die zorgen tegenwoordig voor kapotte tanden, onmenselijke druk op de lagen en een gemarteld verhemelte (20 jaar oude schuldgevoelens sloegen me bijna uit mijn schoenen), wat dan wel? Dubbelgebroken? Ongebroken? knevels? hefboom? pomp? Mylers? dik? dun? rvs? auregaan en nog wat metaal-legeringen die ik allemaal niet kan onthouden...
Dan vertelt iemand je dat je je geen zorgen moet maken om al die keuzes in bitten, want het bit is hoe dan ook slecht....je paard kan er niet goed door ademen/slikken. Het maakt overdadig speeksel aan omdat er iets in z'n mond zit etc. etc.
Bitloos, dat is de manier....
Aangezien ik mezelf toch niet zie als een vastgeroest fossiel, ga ik op zoek naar bitloze optomingen en vind ook hier weer een grote diversiteit...CRB, hack, kruislings (kin en kaak), side-pulls, bosals....jemig ik wil gewoon lekker buitenrijden, ik heb namelijk eindelijk een paardje weet je wel???
Maar goed, even diep ademhalen....CRB? te scherp? hack? breekt de neus?kruislings? slechte release, side-pulls? te veel ruis....pffffffft.....kan NIEMAND me dan helpen?
En ik weet niet of jullie het al weten, maar er zijn zelfs 98343048 soorten dekjes en dan bedoel ik niet alleen dat je ze tegenwoordig met bloemetjes kunt krijgen, maar er zijn ook MERK-dekjes...jaja! Als je gaat springen, heb je bijv. peesbeschermers nodig ...maar die mogen qua kleur maximaal 2 tinten afwijken van de kleur van je Anky dekje.... Buiten dat, zijn de dekjes ook van verschillende materialen gemaakt en heb je nog gelpads, bontjes (nep en echt jaja!), anti-schuif pads etc. etc.
Kortom, ik heb in dit relaas natuurlijk een ietsiepietsie overdreven

Er zijn tig onderzoeken gedaan naar van alles, maar de meeste die ik tegenkom, dragen meteen aan het einde van het relaas DE oplossing aan....een super product dat toevallig de "onderzoeker"'s naam draagt

Vrij en blij waren voor mij synoniem met het omgaan met paarden, maar ik het het idee dat hoezeer je tegenwoordig ook je best doet, je het altijd wel fout doet??
Ben ik nu echt de enige die hier "last" van heeft?
PS. misschien ten overvloede, maar mijn verhaaltje is niet bedoeld om mensen aan te vallen of een discussie over bit vs. bitloos en boom vs boomloos te starten. Het gaat mij er vooral om dat ik het heel moeilijk vind om het "goed" te doen. Ik ben gek op mijn paardje(s) en heb hoe dan ook bergen lol met hem, maar soms knaagt het of ik (door alle keuzes die er zijn) wel met de beste optie bezig ben. Op dit moment "los ik het zelf op" door dingen uit te proberen