Verveling op het paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buffelo
Berichten: 1124
Geregistreerd: 28-10-06

Verveling op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 09:37

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik het hier goed plaats maar ik moet even wat van mijn hart.
Ik heb sinds 5 maanden een ontzettende leuke en lieve tinkerxkwpn. Ze is 13 jaar.
alleen het probleem is, ik verveel me op het paard. zelfs zo erg dat ik niet echt zin meer heb om te rijden.
Het ligt echt niet aan het paard en aan het paardrijden zelf!
Ik rij nu al vanaf mijn 5de paard en dressuur, en ik zou graag wat anders willen uitproberen.
Springen is geen optie, we hebben wel de palen maar niet de balken. (ik ben bereid ze te kopen)
ik heb 1 keer in de week privé les en dat gaat super goed. Ze loopt mooi ontspannen en nageeflijk en ben goed tevreden.
Ik kan maar 1x in de week buiten rijden omdat het sneller donker word en ik werk en school heb overdag!:(
Heeft iemand misschien ideen wat ik zou kunnen proberen?
Alvast bedankt,

Emily

Joonas
Berichten: 110
Geregistreerd: 23-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:16

De paardensport is zo veel meer dan alleen dressuur of springen. Wat dacht je van western, TREC of endurance. Maar je kunt ook denken aan paardenvoetbal of horseball. En niet alles hoeft op het paard ook naast het paard kun je werken longeren, lange lijnen, grondwerk of vrijheidsdressuur. Genoeg om je echt niet te hoeven vervelen zou ik zeggen.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Verveling op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:19

Jij hebt duidelijk een nieuw doel of richting nodig! Kijk eens om je heen wat anderen doen met hun paarden. en kijk of jij dat ook leuk zou vinden. Naturalhorsemanshippen/ grondwerken, ben je daar al goed in? Eens een westernbeginnerslesje volgen, al gedaan? Schrijf je eens in voor een beginners endurance klasse (voor een normaal getrained paard zou dat moeten kunnen heb ik op dat forum gelezen, ben geen expert). Maw verbreed je blik! Kan me heel goed voorstellen dat als je blijft hangen op een onderwerp/niveau dat je je suf gaat vervelen! Is echt niet zo gek.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Verveling op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:21

Kijk of je voor jezelf een doel kunt stellen :-) Probeer niet zomaar rond te rijden, maar vraag huiswerk aan je instructrice (omdat je aangeeft dat de les wel goed gaat :-) )

Verder inderdaad buitenrijden, keertje longeren, wellicht toch springen, kun je met de trailer naar de vereniging, noem maar op :-)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:25

probeer afwisseling in het rijden te brengen door

kegels of emmers te plaatsen en hiertussen te slalommen of barelrace-achtig rondrijden
een tennisbal op de kegels leggen en deze vanuit het zadel pakken (eerst stilstand, later stap, draf of zelfs galop)
wat "schriktraining" een zeil vreemde voorwerpen, zelf een "gordijn" maken om door te rijden
hmm paard leren stilstaan zodat je erop kan gaan staan om iets hoog te grijpen
als je iemand hebt die je kan helpen aan de longe zonder zadel voor wat evenwichts oefeningen en vertrouwensoefeningen,...

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:25

Een keer in een andere omgeving een buitenrit maken, in het bos of op het strand, grondwerk of leren mennen? Het zijn maar kleine dingen, maar voor jou misschien genoeg om er weer plezier in te krijgen! :)

maaike2800
Berichten: 1025
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: ridderkerk

Re: Verveling op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:29

kijk eens kritisch naar jezelf en naar je paard, wat wil je nog verbeteren, ga lekker aan de gang met gymnastiseren, rechtrichten, balanced riding oid. Probeer anders eens een lesje western trail rijden of een andere tak van western als je dat leuk lijkt. Probeer anders eens zonder tuigage te rijden oid. Wees creatief ik raak er juist niet op uitgekeken omdat er zoveel is.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:32

Dat is altijd een moeilijk ding als je net een eigen paard hebt.

Je moet jezelf inderdaad een doel stellen. Dat hoeft helemaal niet in een andere richting te liggen. Start je al dressuurwedstrijden bijvoorbeeld? Dan heb je iets om naartoe te werken en wordt het rijden vanzelf leuker.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Verveling op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:41

VVDD > PP

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:46

Probeer eens hoofdstelloos te rijden of leer je paard wat leuke kunstjes (vrijheidsdressuur).

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:47

Ga anders inderdaad lekker grondwerk doen met je paardje. Kan ook heel leuk zijn. En wie weet als je een tijdje niet gereden heb, weet je wat je mist en kun je je zelf een doel stellen wat je wilt bereiken met het rijden. En hoe je wilt rijden... er is inderdaad meer dan dressuur en springen... Als er meerdere paarden in de buurt zijn is het misschien leul om te carousellen? Kun je je bezig houden met synchroom rijden, dat is ook niet zo makkelijk als het lijkt ;) Succes iig!

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Verveling op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:55

Ik herken het wel, ik vind rijden soms ook een beetje 'saai', ja da';s misschien niet het juiste woord, maar ik vind het niet altijd leuk. Mijn hart ligt ook meer bij lange teugelen, natural horsemanship etc. Rijden vind ik ook wel leuk maar dan denk ik zelf meer aan natural rijden of cross country vind ik ook echt een kick geven, of wat denk je van gewoon lekker racen? Natuurlijk niet goed voor het paard om alleen maar te racen enzo, je moet gewoon ervoor zorgen dat je minimaal 1 keer per week dressuur rijd en verder doe je gewoon andere dingen die leuk zijn :D

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:27

Heb je al eens gedacht aan mennen? Dat is echt super leuk en ook daarin kun je weer variëren: dressuur, vaardigheid (kegeltjes), buiten, marathon (soort hindernissen als water e.d.). ;)

Leinearthur
Berichten: 4283
Geregistreerd: 06-07-09

Re: Verveling op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:34

Er zijn waarschijnlijk idd veel meer dingen dan jij in eerste instantie denkt. :j

Al eens aan cross gedacht? of western. beide is een flink uitdaging.
en anders misschien wat meer verdiepen in dressuur oefeningen :j

Buffelo
Berichten: 1124
Geregistreerd: 28-10-06

Re: Verveling op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 08:55

Hartstikke bedankt allemaal!
Ik ben gister gewoon lekker gaan wandelen met Sheila, was heerlijk en ontspannend.
Heb veel leuke dingen in jullie berichtjes gelezen en heb gelukkig een trailer dus ik kan evt. even wat rond gaan kijken in de buurt wat ze organiseren (paarden staan aan huis)
Wat mij het meest aanspreekt is toch de endurance, ik ben echt een buitenrit mens en cross lijkt mij ook erg leuk!
Ik ga gewoon verschillende dingen uitproberen en kijken wat het beste bij ons past! Iedegeval geen dressuur...:)

Buffelo
Berichten: 1124
Geregistreerd: 28-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 09:02

LindyH schreef:
Dat is altijd een moeilijk ding als je net een eigen paard hebt.

Je moet jezelf inderdaad een doel stellen. Dat hoeft helemaal niet in een andere richting te liggen. Start je al dressuurwedstrijden bijvoorbeeld? Dan heb je iets om naartoe te werken en wordt het rijden vanzelf leuker.




Ik wil wel even hierop inhaken hihi, Sheila is niet mijn eigen paard, Sheila is het paard van een vriendin van mij die is verhuist naar utrecht(zelf woon ik in Hoorn) Omdat haar vriend daar studeerd is ze daar gaan wonen en werken, zelf reed ze niet meer op haaar paardjes dus heeft ze mij gevraagd) ik heb haar paard 3 jaar lekker voor mezelf en mag dan ook alles doen. Ze heeft me toestemming gegeven om gewoon lekker buiten te rijden en wedstrijden, ook de trailer mag ik gewoon gebruiken. Heb wel de totale zorg op me (hoefsmit, dierenarts etc.)
Daarvoor heb ik bijrijdpaarden gehad en had ik precies het zelfde probleem, de verveling. en het ligt niet aan het paardrijden zelf maar ben altijd een beetje beperkt gebleven bij het springen of dressuur omdat de eigenaaren de andere dingen het liefst zelf deden, daardoor heb ik mij denk ik niet echt heel goed kunnen orienteren wat ik nou eigenlijk leuk vind! Dressuur heb ik namenlijk altijd een beetje saai gevonden, western spreekt mij veeeeeeeel meer aan, mijn vader rijd western met zijn appaloossa Bronco:D

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:00

emily_olle schreef:
Hartstikke bedankt allemaal!
Ik ben gister gewoon lekker gaan wandelen met Sheila, was heerlijk en ontspannend.
Heb veel leuke dingen in jullie berichtjes gelezen en heb gelukkig een trailer dus ik kan evt. even wat rond gaan kijken in de buurt wat ze organiseren (paarden staan aan huis)
Wat mij het meest aanspreekt is toch de endurance, ik ben echt een buitenrit mens en cross lijkt mij ook erg leuk!
Ik ga gewoon verschillende dingen uitproberen en kijken wat het beste bij ons past! Iedegeval geen dressuur...:)


En tóch zou ik dat 1 á 2 keer per week doen, dit is alleen maar in het belang en de gezondheid van je paard :)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Verveling op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:13

Ik rijd zelf western maar dat is net zo 'saai' als dressuur hoor, als je een beetje serieus in een bepaalde richting traint.
In het begin is het allemaal nieuw, maar dat went snel en dan heb je weer hetzelfde probleem.

Het zou kunnen dat het beter bij je past en dat je je daardoor minder snel verveelt, maar het is op zichzelf niet minder saai.

Vindt de eigenaresse het eigenlijk wel goed als je het paard zou omscholen?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Verveling op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:25

Met endurance of cross rijden ben je niet echt een paard aan het omscholen hoor :-)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Verveling op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:25

Nee, dan niet. Dat lijkt me dus ook een beter idee. :)

Buffelo
Berichten: 1124
Geregistreerd: 28-10-06

Re: Verveling op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 22:58

Ehm, eerlijk gezegt heb ik geen idee. Ze woond in Utrecht en is een vriendin van mij hé:P En ik spreek haar regelmatig. Ik vind het inderdaad ook belangrijk dat er dressuur gereden word en dat ga ik ook zeker 1 a 2 keer in de week doen ookal is het saai:P Maargoed, heb dus een hele mooie longeersingel gevonden en gister bijzet teugels gekocht. zaterdag heb ik voor het eerst!! gelongeerd met madame, ik heb het zovaak geprobeerd maar ze was zo eigenwijs! als ik haar probeerde in een volte te laten lopen liep ze gewoon achter mij aan...dus ik mijn instructeur om longeer les gevraagd. en het lukte! ik ben de baas geworden en vond het zo leuk dat ik gelijk gister weer ging proberen met alle tips..met goed resulaat! dus weer 1 ding erbij wat ik als afwisseling kan doen...Wandelen, buiten rijden, dressuuren, longeren en nu ga ik verder kijken met uiteraard overleg met renske. ik vind het heel belangrijk dat wij allebei duidelijkheid hebben over de situatie en beslissingen neem ik met haar om misverstanden te voorkomen:D

xxx

sea
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-10-10

Re: Verveling op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:03

Misschien kun je wat muziek proberen tijdens het rijden of met een andere ruiter bostochten of strandtochten maken..?

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:51

Het kan zijn jij misschien even rust van je paardje nodig heb.
Je heb soort een overbelasting dat het voor je teveel is/was geworden.

Misschien ondertussen ander soort sport uitoefenen dan paardrijden.

En natuurlijk zoals de rest al zegt; Er meer is dan alleen maar Dressuur en springen.

Kijk eens rond in je omgeving ;)

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Verveling op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:26

En aangezien dressuur zo ontzettend veel behelst en zo f*cking moeilijk blijft, kan ik me niet voorstellen dat iemand zich zou vervelen. Dat het je niet aantrekt om veel moeite te doen op kleine frutteldingetjes, oke, maar dat krijg je bij alle disciplines wel denk ik, dat je van die kleine details moet gaan analyseren en verbeteren. Ik lees in je beginpost dat je het bij je les wel goed vind gaan en tevreden bent, vraagt je instructeur dan niet te weinig van je?

Buffelo
Berichten: 1124
Geregistreerd: 28-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:55

Urielle schreef:
En aangezien dressuur zo ontzettend veel behelst en zo f*cking moeilijk blijft, kan ik me niet voorstellen dat iemand zich zou vervelen. Dat het je niet aantrekt om veel moeite te doen op kleine frutteldingetjes, oke, maar dat krijg je bij alle disciplines wel denk ik, dat je van die kleine details moet gaan analyseren en verbeteren. Ik lees in je beginpost dat je het bij je les wel goed vind gaan en tevreden bent, vraagt je instructeur dan niet te weinig van je?



Daar heb jij zeker een goed punt Urielle, de lessen gaan goed. Ze loop nageefelijk en geeft netjes stelling en is goed ontspannen. Alleen wanneer ik dit in mijn eentje moet doen lukt het op de een of andere manier minder dan in de les en daar raak ik ontmoedigt door en sluipt die verveling er gauw in.
Ik moet zeggen dat mijn instructeur erg makkelijk is. Daar komt nog bij dat ik soms meer weet dan hemzelf?
Misschien moet ik veranderen van instructeur?



Groetjes!