Fleur is een 7 jarig meisje dat sinds een paar maanden op mijn 5 jarige shetlanderruin rijdt. Hans is behoorlijk braaf, zeker niet gemeen, maar op zijn tijd kan hij wel snel/eigenwijs zijn. Als hij het ergens niet mee eens is dan zal hij niet snel bokken of stijgeren, maar hij wil dan weleens vlug worden. Nu komt volgende maand zijn zadel en de tandarts checkt zijn tanden nog even. En als dat allemaal rond is dan gaan ze samen naar de ponyclub. Hartstikke leuk, maar hoe kan ik ze samen het beste begeleiden?
Momenteel oefenen ze veel in stap en bitloos, omdat ik nog niet alles voor elkaar heb. Ik train Hans zelf met de lange lijnen en aan de longe. Hij heeft nu ook enkele malen voor de wagen gestaan. Dat doet hij heel braaf. Maar met rijden heeft hij dus nog niet super veel ervaring. Daarom komt er volgende maand ook een wat ouder meisje die hem een paar keer doorrijd, zodat hij ook draf en galop onder de man goed doorheeft.
De instructrice van de ponyclub vind het geen probleem dat Hans en Fleur samen nog niet veel ervaring hebben. Ik had gevraagd of ze eerst 1 of 2 privelesjes konden krijgen om daar te wennen. Maar ze start in een echte beginnersgroep, dus dat was helemaal geen probleem en niet echt nodig. Zijn er nog dingen die ik van te voren thuis kan oefenen met ze? Zodat ze samen een leuke start kunnen gaan maken bij de ponyclub?
Heeft de pony vaker met andere pony's gelopen? Voor dat je gaat zal ik goed letten op of fleur zenuwachtig is, probeer haar gerust te stellen etc. Verder heb ik eigenlijk geen tips. Succes!
Ik heb hem een paar keer aan de longe aan het werk gehad, terwijl mijn buurmeisje haar paard aan het longeren is. De eerste 10 minuten doet hij wel stoer, staart omhoog en dribbelen, maar daarna is hij gewoon rustig. Aan de lange lijnen idem. Ik wil hem sowieso voor de les even laten uitrazen aan de longe.
Het is inderdaad goed dat je hem op voorhand nog eens longeert. Dat zal hem goed doen en zo kan Fleur een rustige eerste les meemaken...
Het kan zijn dat de combinatie wat zenuwachtig is, maar na het eerste lesje zal dat allemaal wel goed verlopen...
MarcR
Geplaatst: 09-09-10 18:21
Geef Fleur een basis uitleg over de leef- en denkwereld van pony's. Het belangrijkste is dat ze leert begrijpen dat pony's kudde- prooi- en vluchtdieren zijn, wat daar de consequenties van zijn en hoe zij zich daartegenover moet gedragen.
Zulke dingen leg ik haar nu idd al spelenderwijs uit, net als alles wat bij het gedrag van paarden komt kijken en de verzorging enzo. Ze is ook al best wel vooruit gegaan. Maar voor zo'n jong meisje is het natuurlijk wel allemaal erg veel nieuwigheid wat op haar af komt. Ik zal waarschijnlijk wel mee moeten lopen van haar zodra ze op Hans zit. Dit doe ik waarschijnlijk ook wel de eerste paar rondjes om ze een beetje relaxt te krijgen, maar daarna moet ze maar goed naar haar paardenjuf luisteren Komt vast goed, waarschijnlijk vind ik het net zo spannend als zijzelf