leuke manege oefeningn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

krnn

leuke manege oefeningn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 20:51

Hallo allemaal,
ik denk niet dat dit hier goed staat, maar wist ook niet precies waar ik het moest plaatsen dus sorry alvast :o
Ik ga volgende maand op een manege werken met vooral jonge kinderen. Nou werkte ik vooral met iets oudere kinderen(>8), dus het wordt een hele uitdaging. Al wel ervaring mee, maar ik zou graag meer oefeningen willen horen. Ik wil graag een leuke eerste les neerzetten met ze, en de hoeveelheid oefeningen die ik ken wat uitbreiden. Wat zouden jullie doen de eerste les? :+
Dus nou de vraag aan jullie, of jullie nog leuke, leerzame oefeningen weten te verzinnen. Graag ook wie er nog meer met jonge kinderen werkt, en wat jullie vooral doen in de les.
Ben benieuwd,

leeftijdsgroep tot en met 7
en leeftijdsgroep tot en met 13

kleinvosje

Re: leuke manege oefeningn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:52

Oren en staart aanraken, goed voor de balans! Net als op je knieën zitten, reisje om de wereld en dameszit. Je kunt ook de zevensprong zingen, en dan niet dansen maar rijden zingen!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:55

Handen opzij, omhoog, in je zij, op je hoofd, linkerhand naar rechterteen enz. en dan steeds sneller achter mekaar en in andere volgorden. De kinderen worden er erg enthousiast van en is ook goed voor hun balans :D
Die van hierboven zijn idd ook leuk.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:00

Die ik hierboven noemde zijn natuurlijk prima stap-oefeningetjes voor de jonkies. Ook groteren hebben er wel wat aan, maar dan kun je het moeilijker maken door in dameszit met losse handen te vragen, of knieën zitten en armen wijd. Voor de groteren kun je ook in draf oefeningetjes verzinnen zoals slalommen om pionnen heen, eerst met teugels en beugels, dan met teugels zonder beugels, en uiteindelijk zonder teugels en zonder beugels!

krnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 21:01

Die zijn idd heel leuk :D nog leuke suggesties voor na de opwarming? :o grappige oefeningen, voor een gegarandeerde goede eerste indruk

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:03

Voor de iets gevorderden.. Springen zonder handen :D
En voor de kleineren.. schipper schipper mag ik overvaren en annemaria koekoek
Laatst bijgewerkt door Kimberley_ op 31-08-10 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:04

Wat ik ook nog wel is heb gedaan is stoelendans :P
Alleen dan cavaletti's ipv stoelen.
Hilariteit gegarandeerd, alleen de paarden moeten er wel tegenkunnen natuurlijk ;)

En caroussel rijden is ook altijd wel leuk om te doen :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:05

ehm, jeetje, ik zou dit niet als opwarming doen, maar als afsluiter. Eerst lekker gaan rijden en het laatste stuk oefeningen. Dan zijn ze aan de pony gewend, elk dier reageert anders. Pony's zijn vaak ook wat rustiger aan het einde van de les. Ik denk dat je met een les waarbij je eerst serieus rijdt, bij de kleintjes dus figuren rijden, ze zelf probeert te laten sturen, en bij de groteren zelfstandig rijden, en dan afsluit met de oefeningen, je zeker weten een goede indruk maakt. Kans is groot dat ze heel leuk de oefeningen doen, en dan daarna vergeten te rijden. Kleintjes zijn dan ook al wat vermoeid, en de oefeningen aan het einde peppen ze wat op! Zo heb je een leerzame les gehad, en een leuke afsluiter!

GAMEPLAYER

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:07

wat ook leuk is, om ze zelf te laten rijden is ze bij een letter neerzetten, en dan moeten ze allemaal een plekje opschuiven. van letter naar letter. en dan een keertje weer de andere kant op...........speelsgewijs, maar wel doelgericht

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:38

RT-->MA.

nijn223

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:46

Hoofd schouder knie en teen werkt ook altijd wel. Of annemarie koekkoek te paard.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:03

Wat wij als grote wel eens gedaan hebben, is met de ogen dicht rijden.. We deden het wel in stap natuurlijk, maar dat voelt gewoon erg vreemd. Je leert je paard op een andere manier aanvoelen en je moet hem of haar dan ook meer vertrouwen omdat je zelf geen enge dingen kunt zien. Misschien is dat voor die kleintje ook wel wat.. Of gewoon gymnastieken en een rondje draaien op het zadel ofzo. Of asl het drukke kinderen zijn een draf spel, allemaal verdeeld over de hoefslag met evenveel ruimte ertussen dan klaar voor de start en aandraven en zo snel mogelijk naar je voorganger rijden.. Ben je bij de kont dan is je voorganger af. Erg vermoeiend voor de kids ;)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:40

de beugels uit en in stap of draf te laten proeren lichtrijden.
of misschien wat carrousel rijden.

blondedesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:19

ik zou ze even laten kyken wie ze echt leuk vinden ,
daarna eventje contact met de paarden maken
er op laten zitten en dan even kyken hoe ze het stappen vinden,
zo nodig iemand mee laten lopen,
en dan onder het stappen benen uit de beugels handen los op je hoofd zetten ,

kies dan wel paarden die niet alte snel zijn anders heb je nog wel eens dat ze er vandoor gaan,
enige ervaring namelijk

en daarna stappen en voor de uitdager een galopje met iemand er naast kan geen kwaad
zo leer je ze hoe dat voelt en leer ze ook lichtrijden en zeg gelijk wat het betekent en herhaal het vaak zo onthouden ze het en weten ze het gelijk voor de volgende keer ;)

groetjes
krnn schreef:
Hallo allemaal,
ik denk niet dat dit hier goed staat, maar wist ook niet precies waar ik het moest plaatsen dus sorry alvast :o
Ik ga volgende maand op een manege werken met vooral jonge kinderen. Nou werkte ik vooral met iets oudere kinderen(>8), dus het wordt een hele uitdaging. Al wel ervaring mee, maar ik zou graag meer oefeningen willen horen. Ik wil graag een leuke eerste les neerzetten met ze, en de hoeveelheid oefeningen die ik ken wat uitbreiden. Wat zouden jullie doen de eerste les? :+
Dus nou de vraag aan jullie, of jullie nog leuke, leerzame oefeningen weten te verzinnen. Graag ook wie er nog meer met jonge kinderen werkt, en wat jullie vooral doen in de les.
Ben benieuwd,

leeftijdsgroep tot en met 7
en leeftijdsgroep tot en met 13

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:43

paardenvoetbal! als de paarden ertegen kunnen.
En de macarena xD

beauu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:52

balkjes lopen?
of een soort van estavette

aspro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:00

teugels los laten en dan gewoon gaan draven zonder handen.

Charrieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:01

voor de ouderen ruiters,
ik vind het zelf heel leuk ,
afwenden in het midden
en dan splitten
de eerste pony naar links , de tweede naar rechts ,.
en gesplit oefeningen rijden :)

Sanne009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:39

Wat ik altijd wel leuk vond (kan denk ik voor alle leeftijden, want je kan het zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt): Je zegt wat ze moeten doen met of zonder mares erachter. Als je mares zegt moeten ze dat doen, zeg je geen mares dan niet. Bijv. draf mares: iedereen moet draven. Zeg je daarna galop: iedereen moet in draf blijven. Hierbij kan je verschillende dingen gebruiken: draf, stap, galop, achterwaarts, afstappen, opstappen, oren aanraken, beugels uitdoen etc. Als je dit met veel overgangen doet leren ze snel overgangen rijden.

Ook carrousel vind ik leuk :D

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:20

hoofd, schouder kie en teen zingen en doen :D