Nieuw paard of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Nieuw paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 21:36

Hoi dames (heren?),

ik ben ontzettend aan het tobben. Wij hebben thuis de mogelijkheid om drie paarden te houden (hebben er nu drie), er is alleen een ding.. Ik heb namelijk een paard nodig waar ik kans heb om te starten (liefst springen en dressuur -evt. samengesteld-. ) en die heb ik dus niet. Ik heb wel een paard waar ik dressuur mee kan starten, hij is alleen niet bepaald juist ingesteld voor dressuur (springen begin ik nog geen eens over _O- ) totaal geen motivatie voor dressuur en ook niet het juiste lichaam, is een type tuiger en met erg weinig schwung..En ik heb dan nog een pony waar ik mee ga starten (ik moet voor mijn opleiding, paardenhouderij sportopleiding starten in twee categorieën) in het mennen, maar het liefste ga ik dus springen en dressuur.

Mijn moeder is al over gehaald ( hoe ernstig :+ ) maar ik moet alles dus nog aan mijn vader vragen (lees: Geld???, of het mag etc..) maar voordat ik het aan mijn vader ga vragen wil ik liever nadenken over het feit dat er dan een weg moet. Over het paard (is van mijn moeder) heb ik geen keuze, die blijft. Mijn pony kan ik gewoon niet kwijt, het deed al zo veel pijn om haar door iemand anders te laten rijden, weg doen kan ik niet over mijn hart krijgen (en sinds ze al 19 is, en behoorlijk wat kwaaltjes heeft..). Dan houden we de shetlander over.. daar men ik dus ook mee, als ik tijd heb, en train hem op ong. Z niveau aan de lange lijnen.

Wat ik dus zo geweldig vind aan hem (behalve zijn heerlijke nuchtere maar o zo eigenwijze karakter) hij is zo heerlijk, stuk makkelijker te ''rijden'' dan die andere twee (wil eigenlijk hem maar dan drie maten groter :') ) bij hem kan ik ook even lekker bezig zijn, even helemaal ontspannen. Zal ik het doen (hem weg doen) of toch maar met mijn pony en paard starten..?? Ik kom er gewoon niet uit, ik houd zo veel van alle drie.. Voordelen als ik een nieuw paard neem, ik kan daar mijn tijd aan besteden, hopen dan de klik net zo is als bij de shet. Nadelen, shetlander moet weg..

Alvast bedankt als je het hele verhaal hebt gelezen :)

Groetjes

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:13

Is het niet mogelijk om ze alledrie te houden (bv een klein stalletje bijmaken voor de shet of pony) en er toch een bij te kopen? Misschien dat je zelf bij kan dragen in de kosten dan?
Misschien heb je dat al wel overwogen, zou natuurlijk het leukste zijn :D Geen idee hoe het met ruimte ed zit bij jullie hoor.

Als er toch een wegmoet is imo de enige optie de shet, aangezien het paard niet van jou is en de pony gezien de leeftijd niet echt een geschikte kandidaat is...Dan is de keuze toch echt aan jezelf of je dat ervoor over hebt ja of nee.

Optie 3 is misschien een ander paard zoeken om uit te brengen? Is er niet ergens een particulier of fokker die graag een paard opgeleid en uitgebracht ziet worden, maar daar niet het geld voor over heeft om het proffesioneel te laten doen? Daar zou dan een kans voor jou kunnen liggen.

ZusJacobs

Re: Nieuw paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 15:35

Helaas echt geen ruimte voor 4 paarden.. En geld..

Het is nog lang niet zeker, maar ik heb het gister ook al aan mijn vader gevraagd en die weet over anderhalve maand hoe het met geld zit. Verder moet ik er zeker aan gaan bijdragen (elke week zo veel geld van mijn rekening tot de schuld is afbetaald). Shetlander heeft waarschijnlijk al wel een geweldige plek.

Ik ben al opzoek naar werk/paard om te rijden, maar wat het probleem is, ik heb zelf nog weinig ervaring wat betreft wedstrijden (geen eigenlijk) en veel mensen willen toch wel een ervaren iemand. Ik rijd nu al wel zo'n 10 jaar maar pas sinds mijn 9de wat intensiever gaan rijden (kreeg een eigen pony). Ik zal zeker rond blijven kijken maar ben bang dat er maar weinig van die mensen zijn.. Bedankt voor je bericht :)

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:04

Ik zou juist de shet niet verkopen. Als je daar zoveel voldoening uit haalt (en je bent zo actief met hem bezig, lange lijnen & mennen), zou ik dat zeker niet weg doen.

Ik ken je paard niet, maar naar mijn idee is elk paard geschikt om te dressuren (pit is er wel in te rijden). Geen idee in welke mate je het al geprobeerd hebt, maar ik zou zeggen; ga de uitdaging aan en probeer het met je paard!

Heb je verder al op marktplaats gekeken voor iemand die een bijrijder zoekt? Ik kijk regelmatig en zie bij ons in de buurt (maar ik woon in drenthe, weet niet waar jij woont) vaak mensen die een serieuze (wedstrijd) amazone zoeken.

Succes!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 21:28

Ja aan de ene kant haal ik genoeg voldoening uit de shetlander qua ontspanning maar da zou net zo moeten zijn met een paard waar ik ook nog eens wedstrijden zou kunnen rijden.

Elk paard kan wedstrijden lopen idd. ben alleen bang dat we niet genoeg tijd gaan hebben.. En er ook nog problemen zullen zijn met mennen (kar moet mee op op/aan de trailer en dan kan nu niet). Ik zal eens gaan kijken op marktplaats wat betreft paarden om te rijden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:04

Gewoon een fokker in de buurt benaderen, die zoeken vaak niet actief zelf maar zijn wel blij dat iemand de stal wil promoten door iets van de jonge aanfok op te leiden en uit te brengen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 22:16

Opzich lijkt mij dat leuk, alleen ben ik bang dat ik daar nog lang niet genoeg rij ervaring in heb (of ik het wel durf is ook maar de vraag). En daarbij heb ik een paard nodig waar ik sowieso 4 jaar op kan rijden. Dus dat gaat hem niet worden helaas..

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:27

Uit jou reacties begrijp ik dat je eigenlijk voor je zelf de keuze al een beetje gemaakt hebt :)

Dan zou ik zeggen, verkoop je shet en koop er een leuk geschikt paard (voor jou) voor terug! Zeker voor je opleiding is dat natuurlijk wel de moeite waard. Als bijrijder heb je natuurlijk geen zekerheid, paard kan zonder jou toestemming of iets zo verkocht worden ;)

lastig lastig!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 22:29

Aan de ene kant heb ik de keuze idd al gemaakt, en dat zou ik het liefste ook wel doen. Maar als er iets goeds tussen komt, zou dat zo veel beter zijn.. Daarbij moet ik altijd opletten dat ik niet doordrijf en dat er zodra helemaal geen geld is voor een nieuw paard.. Wordt er nogal kriebelig van..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:21

ZusJacobs schreef:
Opzich lijkt mij dat leuk, alleen ben ik bang dat ik daar nog lang niet genoeg rij ervaring in heb (of ik het wel durf is ook maar de vraag). En daarbij heb ik een paard nodig waar ik sowieso 4 jaar op kan rijden. Dus dat gaat hem niet worden helaas..

Waarom niet? Ik vind dat je zelf van te voren wel erg veel uitsluit hoor. Ik heb voor verschillende fokkers gereden, en die interesseerde het geen biet wat je al achter je naam had staan, als je maar fijn rondstuurde en gewoon ook echt je best deed. En als je daar een tijdje kwam, wilden ze paarden ook voor je aanhouden en zelfs als de accomodatie niet goed genoeg was in de winter voor je op een stal met binnenbak zetten enzo.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 07:40

Echt? Maar neem ik dan niet te veel risico wat betreft mijn opleiding, ik moet namelijk binnen voor het tweede school jaar gestart zijn in de B (met 5 winstpunten). Kan ik dat dan halen (dus vanaf volgend jaar een paard hebben voor minimaal de andere drie school jaren). Houden ze zolang paarden vast?

Myrna_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:06

ZusJacobs schreef:
maar voordat ik het aan mijn vader ga vragen wil ik liever nadenken over het feit dat er dan een weg moet. Over het paard (is van mijn moeder) heb ik geen keuze, die blijft.

Ik zou even geen problemen creeeren waar ze nog niet zijn. Eerst gewoon maar ff met paps praten...je weet het maar nooit!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 10:29

Als je gelezen zou hebben zou je weten dat ik al met paps heb gepraat. Als er geld over is (wat er waarschijnlijk wel is) mag ik een paard kopen, mits ik zelf ook mee ga betalen en in het weekend ga werken (ben al opzoek, en werk nu al op ma. en di.)

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:37

WD-V -> PP