hoe opvoeden??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

hoe opvoeden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 11:05

het veulen van Quincy is nu bijna 1.5 maand uit en word vreselijk bijdehand!!
je ken zo op hem aflopen en aaien en alles, maar hij wil de hele tijd met je spelen , tegen je op rennen stijgeren bokken.
en hij word vet sterk..... tis dan wel een shet maar als we hem met een halstertouw vasthouden loopt hij maar rond te racen......

het word eigelijk gewoon gevaarlijk..... en als je hem gaat aaien enzo dat vind hij helemaal geweldig maar gaat dan helemaal tegen je aanstaan en bijten enz.... het bijten proberen we hem al af te leren maar hij word echt te sterk......

maar goed, hoe kennen we hem dus het best dat afleren, zometeen is hij nog sterker en dan word het echt gevaarlijk.....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 11:12

Beter één keer een knoert van een mep geven dan "stout, mag niet" zeggen. Stem verheffen en een mep verkopen!!!! Doet ie het weer, terug stem gebruiken (en niet zachtjes Haha!). Als hij rond je gaat racen kan je beter een korte ruk aan het touw geven. Het is belangrijk dat ie van kleinsaf aan geleerd is hoe het hoort. Bijten zelfde regel. Afstraffen en HARD straffen. Die kleine opdondertjes worden door hun moeder of de kudde ook hard gestraft hoor! Als je nu niet ingrijpt zal ie alleen maar sterker worden en zal de gewoonte van over je heen te walsen er alleen maar meer insluipen. Krijg je er dan ook steeds moeilijker uit.
Héél belangrijk is dat je goed gedrag ook beloond. Is ie rustig, kroel 'm dan onder de manen of de schoft, net als mams zou doen. Uit positieve indrukken leert ie veel. Hij zal nog wel proberen of hij als ie stout is ook een aai kan krijgen, gewoon consequent blijven, en dan terug straffen.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:34

dat ken ik.mijn veulen is pas 5 dagen oud en echt een schatje! ze laat het halster om en af doen en kan sinds vandaag ook mee aan een touwtje(ze vond andere paarden ook wel interessant,en mama vond dat wat minder Scheve mond ) maar sinds vandaag vind ze het ook leuk om hard op me af te lopen en geknuffeld en gekroelt te worden ze knabbelt dan ook zachtje aan vingers of mij arm (dat probeer ik nu ook af te leren want als de tandjes doorkomen.....au...au....)als ze het dan zat is draait ze zicht om en geeft trap neigingen,ik gaf haar een klap op haar kont en kreeg toen echt een trap tegen mijn hand(niet erg lekker dus). wat denkt zo'n hummel van 5 dagen wel niet het is mijn eerste veulen om omdat ik het meeste in mijn eentje moet doen is dat wel wennen en moeilijk omdat iedereen zijn veulen anders opvoed.ze rent dan ook snel naar mama zo van oeps....foutje.na 2 min. komt ze weer terug en probeerd het zelfde.ik ben toen maar ver van haar kont gaan staan want ik weet niet waar ik haar dan nog een klap moet geven zonder van achter een klap terug te krijgen...... moeilijk zo'n kleintje!!!!! Ach gut ik ben er nogsteeds blij mee hoor Lovers

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:41

als hij straks afgespeent is lekker in de opfok doen daar leren ze hem dat gedrag echt wel af..........

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 22:02

dus eigelijk gewoon goed aanpakken? je heb zo snel medelijder he met zo'n beesie maar k snap ook wel dat als hij ouder word dat het ect heel gevaarlijk word, nu zelfs al.... we kunnen wel al voorhoefjes uitkrabben, achterhoeven optillen en een beetje lopen Haha!

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:20

Veulens weten nog niet wat STOUT is en wat goed, dat moet hij eerst leren (van JOU) Lees (of koop) het boek VEULENS OPVOEDEN van Christiane Gohl. Ik heb een veulen van 4 maanden en heb (nog steeds) veel aan het boek.
Ik hoop dat je er wat aan hebt...
Nog vragen?? BP ff
Veel succes! Groetjes!

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:32

dat boek heb ik ook.ik zal het weereens lezen.....is alweer een half jaar geleden. Haha!

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:08

Wie heeft dat boek nog?? Ik zoek emmaar kan em nergens vinden

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 17:15

Het boek VEULENS OPVOEDEN van CHRISTIANE GOHL
gaat over het uitzoeken van de hengst, de juiste moeder (merrie) en de eerste dagen tot 1 jaar. Waaronder hoe je een veulen kunt 'straffen' en belonen, wormenkuren, inentingen enz.

Ik had het boek uit een paarden winkel bij mij uit de buurt maar je kan hem ook bestellen bij www.divoza.nl (bij de boeken van omgang, verzorging)
Daar kost het boek 14.90 euro

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 21:10

ik ga dat boek ook maar eens opzoeken dan, ik vind het wel onwijs belangrijk dat ie goed word opgevoed, aangezien het wel een hoop voor zijn toekomst zeg maar bepaald....

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 20:01

Als je een bijdehand veulen heb moet je hem/haar overheersen !
Maar niet slaan ! Want hij/zij zal alleen maar terugvechten !
Je moet met een paard samen werken en niet tegen hem/haar vechten want daar bereik je niets mee !
Als je echt problemen heb met je veulen kan ik je daar wel mee helpen.
Ik fok en voed veulens op tot en met het zadel en doe dat nu al zo'n 10 jaar.

Groetjes Sammy Jo