Opbouwen van training na hoefbevangenheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bnalover

Opbouwen van training na hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 20:14

Hoooj

ik weet niet echt waar dit verslagje héén moet, maar, ik zet het even hier neer ..
Nou, mijn pony ( Beauty) heeft een tijdje hoefbevangen gehad, maar is nu écht op betere been! Ben fier op haar dat ze het gehaald heeft!! Maar, ik zou graag een schema willen maken, en alles terug goed opbouwen - Want, ik ging soms eens gaan rijden met haar in de kleine straatjes ( ze is wél een B pony en ik ben ongeveer 1m70 dus écht hard galopperen doen we niet)...
Maar ik wil het niet meteen hard aanpakken, maar weten jullie soms hoe ik er moet aan beginnen met zo'n schema?
Ik zou morgen ( 19aug) willen beginnen met een uurtje aan de hand weer stappen, en proberen draven ( want draven probeert ze zelf ook in de weide) ...
En zo verder opbouwen tot rijden ( zonder zadel)..
of zouden jullie het anders aanpakken? xx
Laatst bijgewerkt door Revanches op 22-08-10 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast ter verduidelijking.

Sabine_Duco

Re: Opbouwen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:15

Lijkt me dat als ze een tijd stil heeft gestaan dat meteen een uur stappen en draven te veel is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:18

Zou gewoon eerst een een half uurtje gaan stappen en eventueel een stukje draven. Dat een tijdje doen, daarna driekwartier dan een uur enz. Zou niet meteen beginnen met een uur. Rijden tja..........

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:42

ik zou eerst beginnen met een halfuurtje stappen. En dan een kleine 10 minuten proberen te draven. En dan zou je het zo langzaam hoger op kunnen bouwen en met meer. Dan kun je er na een paar dagen op. Ik zou eerst zonder zadel eventjes gaan rijden. En dan kun je eens met zadel proberen. En zo kun je iedere keer een stukje verder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:22

Loopt ze weer helemaal goed? En heb je al meer gewandeld? Anders zou ik gewoon met 10 minuten stappen beginnen en dit rustig opbouwen. Iedere week er 5 minuten bij.

Overigens vraag ik me wel af of je niet te groot bent, want met mijn 170 is een grote C nog net te doen.

Verder trouwens vooral veel rechte lijnen lopen en de bochten ruim lopen. Na hb kunnen korte draaien nog pijnlijk zijn.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:28

Je bent wel echt te groot voor deze pony, dat is duidelijk. Je kan nog zo weinig wegen.. je bent echt te lang.

Verder moet je goed kijken naar hoe de pony het doet, het blijven dieren, daar kun je geen strak schema aan vast knopen..
Begin met 10 minuutjes stevig doorstappen en ga daar vandaan kijken.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:31

VSW-->YRT

Linsey_XJarig

Re: Opbouwen van training na hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:41

Ik zou dit in overleg met je dierenarts doen :j
Hier ben ik nou ook mee bezig.
En ik maag nu weer stappen met hem
2x per dag 10 minuten
en dan volgende week opbouwen naar 2x 20 minuten.

Dus ik zou de dierenarts om advies vragen.

Niki_

Re: Opbouwen van training na hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:38

Inderdaad dierenarts vragen, toen ik weer op mijn pony ging rijden na zijn hoefbevangenheid werd me ook precies verteld hoe vaak en wat ik precies mocht doen met hem, dan weet je in elk geval zeker dat je het goede doet.
Overigens wil ik niet vervelend doen, maar ik weet niet of het heel bevordelijk is voor je pony om erop te gaan zitten als je 1.70 bent, zeker niet nadat 'ie ziek is geweest en zijn bespiering ook wel verminderd zal zijn. Ikzelf heb ook een B pony en ben 1.60 en rijd nog maar een dag of 2 in de week aangezien ik mezelf al wat te lang vind, dus ik vraag me af hoe het eruit ziet als je met 1.70 op een B pony zit..