Hekel aan rijden, raar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hekel aan rijden, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:34

Na aanleiding van reacties op mijn topic waarbij ik een ruiter voor mijn pony zoek denk ik dat dit wel een interesant onderwerp voor een discussie kan zijn.

Ikzelf heb een hekel aan rijden, dus ik rijd amper.
Op stallen werd ik altijd raar aangekeken als ik lopend met het paard op ''buitenrit'' ging, net als wanneer ik enkel maar poetste en dan paard weer de wei in zette..

Waarom vinden mensen dit raar?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-10 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ikwashier

Re: Hekel aan rijden, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:35

Ik vind het niet raar. Niet iedereen hoeft van rijden te houden toch? Niet iedereen vind hetzelfde leuk. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:37

Omdat veel mensen het rijden de hoofdzaak van omgaan met paarden vinden. ;)

Maar ik begrijp je helemaal, ik rijd zelden. Een hekel heb ik er niet aan, maar ik heb ook echt geen behoefte om vaker dan eens per 2 maanden op mijn paard te stappen. :+ Laat staan echt trainen, want aan bakwerk heb ik wel ècht een hekel. Ik zit liever bij haar in de wei, of ga wandelen en grondwerken. Ik krijg echt zo vaak de vraag of ze nog jong of geblesseerd is, want waarom zou je anders niet rijden? ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:38

Ik vind het ook niet raar.
Als je een hond hebt hoef je ook niet meteen van ballen gooien te houden toch, ook al wordt het vaak gedaan met een hond.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:39

Ik vind het niet raar dat je liever niet rijd maar ik begrijp dat mensen hun vraagtekens zetten bij de term `ik heb een hekel aan rijden` Misschien valt het minderverkeerd als je schrijft dat je dol ben op je paarden maar dat rijden bij jou niet de interesse heeft. Jij doet liever grondwerk. Prima!

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:39

tsja, de een rijd erop en de ander doet veel aan grondwerk, niks mis mee toch :) ?
zolang jij maar plezier hebt met je paard maakt het niks uit wat anderen er van vinden dacht ik zo ;) ? of zit ik nu helemaal fout :+

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:40

En ik hou eigenlijk alleen van het rijden!
Zou het liefste hebben dat ze opgezadeld werden en weer uitgestapt!
Zo heeft ieder zijn ding,toch?

Konstantine

Ik vind het ook niet raar. Ik heb ook een tijdje gezocht naar een specifieke wandelpony om te verzorgen, maar helaas zijn die haast onvindbaar, lijkt wel...
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 13-08-10 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

chinou

Ach waarom zou je rijden als je het niet leuk kan vinden. Van paarden houden kan ook zonder te rijden en als je deze dure hobby van paarden houden zelf moet en kan betalen is er toch niets mis mij lijkt me.

Hoeveel mensen fokken alleen maar en rijden nooit of kunnen zelfs niet rijden.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:41

Nee vind het niet raar. Ik heb zelf geen hekel aan rijden maar er zijn tijden dat ik er ook helemaal geen zin in heb en lekker andere dingen met dr doe :D net zo leuk ;)
Vaak stap ik ook alleen maar, heerlijk lekker buiten een rondje stappen, snappen ook niet al mn stalgenoten, want ja wat is er leuk aan stappen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:42

chinou schreef:
Hoeveel mensen fokken alleen maar en rijden nooit of kunnen zelfs niet rijden.

Dat is waar, maar volgens mij vinden veel mensen wel dat je een gangbaar 'doel' met je paard(en) moet hebben. Rijden is zoiets, fokken ook. Daar wordt eigenlijk niet van opgekeken. Wandelen wordt vaker vreemd gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:43

Inderdaad. Mijn paarden staan 24/7 in de wei, en komen er alleen maar uit als ik zin heb wat met ze te doen. En ''vreemd genoeg'' zijn ze allemaal glimmend als spiegeltjes ondanks dat er amper een borstel bij in de buurt komt, en ook over hun conditie valt niets te klagen. Blijkbaar wordt dit erg vreemd gevonden, ik merkte het op de pensionstallen altijd al dat ik raar aangekeken werd, en nu dus ook bij een advertentie..

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:45

Ik durf er best wat om te verwedden dat jouw "paarden voor de sier" gelukkiger zijn dan een boel paarden die wel vaak aan het werk gezet worden...

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:45

@ Respassion; Daar heb je inderdaad gelijk in.

Als ik niet meer zou kunnen rijden dan zou ik mijn paarden toch ook niet wegdoen. Ik kan al genieten om naar ze te kijken als ze in het land staan of lekker staan te suffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:46

Ik zit momenteel met een "probleem" wat hier ook wel bij aansluit. Zelf heb ik op dit moment (en dit is al een tijd zo) totaal geen behoefte aan rijden. Dit is gekomen door diverse gebeurtenissen, waarvoor voor mij de fun er vanaf is. Dacht dat het wel zou terugkomen, maar tot op heden is dat niet zo. Heb er zelf niet zo heel erg problemen mee, maar blijf toch ergens het gevoel hebben dat het zo niet hoort zeg maar ..

Komt er ook nog bij dat ik niet goed weet of mijn pony het rijden nodig heeft of niet om gelukkig te zijn. Ik heb het idee van niet, en dat hij het soms liever niet heeft dan wel (staat 24/7 in z'n eigen kudde en vind het grazende, rustige leventje wel ok denk ik zo) maar anderen zeggen dan weer dat hij het rijden mist en dat ik er dringend weer met hem op uit moet (zijn o.a. mensen die hem al 10/12 jaar kennen terwijl ik hem een jaar geleden gekocht heb).

Dus daarmee dat ik momenteel een beetje in dubio zit. Moet er gereden worden of niet? Snappen jullie? :+

Ik doe er wel zoveel mogelijk andere dingen mee, soms zit ik gewoon in de weide, soms poetsen we, een andere keer doen we (vrij) longeren, vrijspringen, grondwerk, wandelen, we zijn met vrijheidsdressuur begonnen, ... Het is dus niet dat hij enkel maar op de weide staat, maar hij komt dus niet veel echt buiten (de wijde natuur in) zeg maar :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:47

Ik geniet van het rijden, maar ik heb ook vaak periodes dat ik gewoon geen puf heb om op te zadelen en te gaan rijden. Terwijl ik wel uren kan frutten in de wei. Ik vind de omgang met mijn dieren leuker dan het rijden, al mis ik het nu wel. Maar hopelijk kan ik Amber zo weer gaan oppakken na een sukkelperiode van een half jaar.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:48

Mensen moeten altijd lachen als ik met mn paardje aan de wandel ben.. Tja de een loopt met de hond en ik met mn paard... Ben overigens wel de enige op stal die dat doet, op een shetlander na...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:49

Ik snap het [***], ik heb dat ook wel eens gedacht. Maar bedenk je dat een paard het nooit verzonnen heeft om uit rijden te gaan met een mens op zijn rug. ;) Tuurlijk, daar kunnen ze best plezier aan beleven. Maar het is absoluut geen voorwaarde voor een gelukkig leven. Als een paard lekker buiten komt met soortgenootjes heeft het alles wat het nodig heeft om zich goed te voelen. Wij zijn minder belangrijk voor hen dan zij voor ons. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:49

Ik kijk er echt tegenop dat mijn 2 jarige over 1/2 jaar ook maar eens aan het werk moet.. Al is het maar omdat het verkooptechnisch beter is als het paard beleerd is. Die jaren gaan mij veel te snel, ze is nu al bijna net zo groot als haar moeder en toont ook al volwassen! Net als dat ik dus opzie tegen het doorrijden van mijn haf. Hij is vorrig jaar al beleerd.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:50

Gelukkig ben ik dan toch niet zo raar als ik dacht..
Opzich vind ik rijden wel leuk, maar heb CVS en ben dus vaak moe, kan niet zoveel rijden en niet zolang.. En op de dagen dat ik echt te moe ben, zit ik mezelf gewoon in de weg.. Dan gaat rijden gewoon niet fijn.. En ga ik hem liever poetsen..

Soms voel ik me er zelfs schuldig om.. Maar ik weet ook dat mijn pony het echt niks uitmaakt, of ik hem nu wel of niet rij.. Hij vermaakt zich wel.

capopjekop dat herken ik ook wel.. Geen puf hebben voor alles om het rijden heen en het rijden zelf, maar lekker frutselen dat wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:54

RedPassion schreef:
Ik snap het [***], ik heb dat ook wel eens gedacht. Maar bedenk je dat een paard het nooit verzonnen heeft om uit rijden te gaan met een mens op zijn rug. ;) Tuurlijk, daar kunnen ze best plezier aan beleven. Maar het is absoluut geen voorwaarde voor een gelukkig leven. Als een paard lekker buiten komt met soortgenootjes heeft het alles wat het nodig heeft om zich goed te voelen. Wij zijn minder belangrijk voor hen dan zij voor ons. :)

Zo denk ik dus (ondertussen) ook :j
Ik heb echt niet het idee dat hij ongelukkig is .. Ja, hij zal vast wel naar een persoon toegaan die in de weide komt, of naar die persoon gaan als die een ander paard uit de weide haalt, waardoor het misschien lijkt dat hij graag mee wil. Maar hij is de kuddeleider, wat verwacht je dat die doen? "Indringers" gewoon rustig laten binnenkomen en paarden meenemen zonder het eens van dichtbij te gaan bekijken? :+

En natuurlijk voelt hij zich niet goed en gaat hij roepen en onrustig doen als er met een ander paard gereden wordt, maar dat is ook weer puur omdat zijn kudde dan verstoort is en dat doet hij net zo hard als hij elke dag gereden zou worden ;)

Allé, zo denk ik toch :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:56

Apart topic, dat wel.
Maar ik denk dat ik je wel begrijp.
Jij vindt de omgang gewoon leuker dan het rijden.
Heb ik momenteel ook, maar bij mij is het eerder gebrek aan zin/tijd/gelegenheid om te gaan rijden.
Jij hebt je paardje op recreatief nivo aangeschaft(net als wij) en niet om te presteren in dressuur/spring-wedstrijden.
Tom heeft zijn diensten in de sport wel bewezen, maar is voor ons geen must om daarmee verder te gaan.
In mijn ogen dus niks mis mee.

.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:57

Ik vind rijden leuk, maar het verzorgen er van vind ik eigenlijk dnek ik nog wel leuker! ALs ik klaar ben met paardrijden ben ik dood, moet ik eerst een half uur bijkomen terwijl ik het ook heerlijk vind om gewoon een uur lekker met ze te keutelen en te doen. beetje poetsen bijknippen enzo..

strondscheppen vind ik trouwens ook niet erg :P verstand op nul en gaan

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:59

ik snap je wel, er zijn genoeg mensen die maar zelden rijden maar wel hun paard gewoon doen,omdat ze dat leuker vinden dan rijden zelf :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:02

bij mij op stal staat ook eentje die die veel wandeld enz en weinig rijdt :d niks raars aan