Weer een dag op de uithof

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rubin

Berichten: 14
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: Friesland

Weer een dag op de uithof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 18:19

Vandaag weer gewerkt bij de kliniek paard (inwendige) op de uithof. Ik ben assistent wetenschappelijke ondersteuning voor een voedingsproef bij pony's. (het is een hele diervriendelijke proef hoor) Ze krijgen verschillende soorten voer met veel en weining calcium en fosfor. Deze elementen zijn namelijk voor zoogdieren van levensbelang voor de botten en verschillende andere processen in het lichaam. Wij verzamelen dan alle uitscheidingen van het paard en kijken hoeveel wordt opgenomen. Enigste ingreep is bloed afname 1 dag. D.m.v. bloed willen we kijken of er bot wordt aangemaakt of wordt afgebroken. Ik mag niets vertellen over de resultaten omdat deze eerst moeten worden gepubliceerd in een wetenschappelijk artikel.
Het was vandaag erg rustig op de inwendige afdeling, een koliek paard werd vanmiddag binnen gebracht.
Ik hoorde van een collega dat er vanochtend een nare situatie was met een paard wat het helaas niet heeft gehaald, de precieze oorzaak weten we nog niet (autopsie moet dat uitwijzen). Het paard stortte in elkaar en had moeite met ademen, hij is uiteindelijk door verstikking overleden. Het is erg naar om dat soort dingen te horen en zien. Dit zijn ook bijz gevallen.
Onze proefpony's; Marco, Verdi, Strauss, Pavarotti, Bach en Shaggy waren vandaag erg vrolijk toen ze even in de paddock mochten met ze alle. Als we niet verzamelen mogen de pony's 2 uur in een paddock. Wat ze erg leuk vinden. Ze gaan daarna nog een half uur in de stapmolen (echt grappig gezicht 6 shetlanders in de stapmolen).
Groeten marjet

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 18:22

Ik heb daar 8 weken stage gelopen vorig jaar! (op gezeldschapsdieren).
Je maakt daar inderdaad leuke en hele erge dingen mee.

Rubin

Berichten: 14
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 19:10

het is idd een goede plaats om allerlei dingen mee te maken en van te leren

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 19:17

het lijkt mij idd een baan in extremen. Fijn als een paard weer gezond weg gaat. maar zo vaak dat een paard het niet red. Ik weet nog toen Julius daar stond en het helaas ook niet ging redden. Wat was ik verdrietig en wat hebben de mensen daar mij goed geholpen. Niet alleen met advies maar ook steun. Terwijl ze mij en Julius niet kende.