buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 12:04

hoi,
Bij ons is er een paard op de manege,
die ik helemaal geweldig vind :D
Maar je kan echt niet mrt haar buitenrijden
ook in een hele groep flipt ze helemaal,
bokken en steigeren enzo.
Maar waarom doet ze dat dan,
in de bak is ze heel braaf
(ja tuurlijk bokken doet ze soms wel,
maar over het algemeen is ze braaf)
maar waarom doet ze dat dan wel buiten,
want dat rijd ze met een hele groep paarden,
die gewoon wel rustig is, en toch doet ze zo...
groetjes :)

deeenies

Re: buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:54

misschien heeft ze iets meegemaakt tijdens een buitenrit met een andere ruiter, je zal het is na moeten vragen.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:30

Sommige paarden willen perse voorop lopen, anders worden ze helemaal gek.
Je zou haar eens voraan kunnen plaatsen en kijken hoe dat gaat?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:09

Hangt er een beetje van af op wat voor manier hij flipt. Mijn pony deed in het begin ook wel is nogal gekke bokkesprongen maken en gek doen maar dat was puur omdat ze het zo leuk vond.

molenweides

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:00

angst voor buitenritten zou kunnen, maar vaak is het inderdaad het voorop willen lopen, ben benieuwd of dat wekrt voor haar maar moet je het wel mogen proberen ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:35

Vaak is het voorop willen lopen.

Daarnaast, als hij zich zo gedraagt dan zal hij ook niet vaak meegenomen worden op buitenrit en wellicht zo enthousiast zijn dat hij gaat bokken uit enthousiasme. Met als resultaat dat hij weer een poos niet mee mag, als hij weer mag weer veel te blij is etc.etc.etc.. Enige manier om dat te doorbreken is juist heel vaak mee nemen op buitenrit.

Tenslotte heb je ook nog kans dat het een paard is dat gewoon niet zo geschikt is voor buitenritten. Teveel indrukken, het niet meer kunnen verwerken en dan maar exploderen. Dan gaat het nooit wat worden.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:12

Mijn vorige pony had ook dit probleem, alleen was hij op buitenrit doodbraaf en erg bang in een binnenbak.
Daar viel er met hem echt niets aan te vangen, na lang zoeken hebben we zijn achtergrond gevonden.
Daaruit bleek dat hij 3x opnieuw zadelmak gemaakt werd, telkens bij andere eigenaren, op een slechte en vrij mishandelende manier.
Hij heeft er dus meerdere slechte ervaringen opgedaan en was daarom op voorhand al bang, dat kan bij het manegepaard net zo zijn (maar dan voor buiten).

Het kan natuurlijk idd ook zijn omdat hij te opgewonden is, of misschien is hij er gewoon ook echt niet geschikt voor. :)

R_Franke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:47

misschien kan je het eens proberen om het paard gewoon aan de hand mee naar buiten te nemen (halstertje om en lekker wandelen), kijken hoe ze dan reageert?

suc6

Floor3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:51

Ik heb ook een pony gehad die in de bak echt keurig liep. Ze deed alles wat je haar vroeg en deed geen stap verkeerd. Ik vind het leuk om buiten te rijden maar haar vorige eigenaar vertelde me dat dat op deze pony niet kon. En inderdaad, ze flipte helemaal toen ik een buitenrit maakte. Bij haar had het te maken met angst. De vorige eigenaar maakte geen buitenritten meer omdat zij de angst had overgenomen en dus al zelf met angst ging rijden. Na veel geduld en vertrouwen wat het paard mij mij kreeg werd het steeds beter. Ik ben steeds verder gaan rijden (eerst maar 5 minuten, keer daarna 10 minuten enz.). Ze moest wennen aan alle indrukken en bleef kijkerig maar bokte, steigerde na een aantal weken niet meer. Af en toe zelfs de oortjes naar voren.. :)
Zoals eerder gezegt, hangt van het paard af denk ik. Als je via de vorige eigenaar erachter kan komen wat ze mee heeft gemaakt zou je al een stuk verder zijn.

xxilse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:14

is ze niet gewoon jolig en blij dat ze naar buiten mag?, doet ze ook zo als je met het paard aan de hand gaat lopen?

IloveLiranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:23

Zoals veel zeggen zou het kunnen zijn dat ze graag voorop willen lopen of dat ze blij zijn. Het zou ook kunnen dat ze het niet echt kennen dit is vooral als ze al een tijd onder het zadel zijn en alleen in de bak zijn gereden. je zou dan kunnen proberen of dat je haar daar doorheen zou kunnen rijden.

Xanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:49

Wat veel al zeggen is idd voor op rijden. En idd met haar aan de hand gaan wandelen, maar doe dit nooit aan een halster. Doe altijd hoofdstel in en daar dan evt een longeerlijn aan. Als er dan wat gebeurd buiten heb je hopelijk nog wat controle. Wat ook nog wel eens wil helpen is om na het rijden in de bak nog een klein stukje buiten uit te stappen en dat dan steeds verder uit te breiden. Succes

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:16

RT --> MA

R_Franke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:05

uitstappen na een bakrit werkt idd ok vaak.. mijn paard is ook nog nooit buiten geweest en heb haar op die manier ook aan buitenrijden laten wennen, binnen 1,5 week hadden we onze 1ste buitenrit, weliswaar met anderen erbij maar ze deed t wel :)