Wilde zwijnen gevaarlijk bij pony's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Wilde zwijnen gevaarlijk bij pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 12:40

[hoop dat het hier goed staat].

Er is vlakbij mijn weiland een wild zwijn gesignaleerd,het dier loopt over het gehele terrein waar ook mijn weiland aan grenst.Er zit een sloot [staat altijd droog] tussenin,maar nu heeft dat wilde zwijn ook zitten wroeten in de sloot zelf.Hij kan dus ook zo het weiland in.Is dit gevaarlijk voor de pony's?kan hij de pony's aanvallen?kan je hier wat tegen doen?

Karl66

Re: Wilde zwijnen gevaarlijk bij pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:57

[NM] > [PP]

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:59

Heel hard boe!!! roepen

Nee, wilde zwijnen zijn niet erg bij je paard. ze maken je weiland kapot. dat is erg vervelend. maar voor de rest kan er weinig gebeuren. Er lopen ook wilde paarden en zwijnen samen. je kunt ze niet weg houden bij je paard, of je moet je hele weiland willen omheinen...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 13:00

Ik zit in Z-Frankrijk en het barst hier van de wilde zwijnen!
Ze willen nog wel eens een heining slopen,maar tov de paarden en geiten zijn ze nog nooit vervelend geweest.
Een zwijn is alleen gevaarlijk als hij in het nauw gedreven wordt en dat krijg je niet zomaar voor elkaar.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 13:08

Het is gelukkig maar 1 wild zwijn dat er rond loopt en hij is nog niet over de sloot het weiland in gekomen.Hij zal denk ik niet zomaar iets doen bij de pony's maar als de pony hem aanvalt of weg jaagt?valt hij de pony dan terug aan?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:31

Als het goed is voelt je pony wel aan wat hij beter wel of niet kan doen. Ze zullen gerust respect voor elkaar hebben en niet zomaar een gevecht aan gaan. Op een weiland kunnen ze elkaar uit de weg en is een beetje lichaamstaal vaak al genoeg om een van de twee te laten vertrekken. Ik zou me maar geen zorgen maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:39

Wilde zwijnen zijn wel degelijk gevaarlijk en paarden zijn er ook wijzelijk bang van. Ze zullen dus op zijn minst onrust veroorzaken.

Een droge sloot en omheiningen houden een zwijn niet tegen.
Maar bedenk dat ze gewoonlijk op voedsel uit zijn en niet op vechten.

Maar als je pony er achter aan gaat, ja, dan is er kans dat het zwijn je pony aanvalt. Maar omdat paarden instinctief bang van ze zijn, is de kans dat je pony in de aanval gaat, minimaal.
Maar een pony ook goed vluchten en een aanval hoeft niet op verwonding uit te lopen.

Als je je echt zorgen maakt, moet je eens 'savonds/'snachts gaan kijken wat ze uitspoken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 17:43

Ik had al een vermoeden dat het wél gevaarlijk kán zijn.
Wilde zwijnen vallen ook mensen aan,dus waarom een pony niet.
Ik heb er een A-pony bij lopen die achter elk dier aan gaat die in het land loopt.Zo loopt er ook een haan,en daar jaagt hij ook steeds achter aan.
Ik ben daar liever niet s'avonds/s'nachts het is er pikdonker en er loopt ook een vos rond daar.Zolang ik geen gewroete grond zie in de wei vind ik het best,anders zal ik toch met de gemeente moeten praten lijkt me.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:45

Natuurlijk kunnen ze gevaarlijk zijn. maar een zwijn komt niet een weiland om een paard op te vreten.
en dan nog.... je houdt ze niet tegen!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 18:00

Nee tegen houden zal niet gaan maar ze kunnen deze wel afschieten.Er worden hier al vele wilde zwijnen afgeschoten omdat ze overlast veroorzaken,ze komen zelfs in de tuinen binnen de bebouwde kom.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:01

Maar zomaar afschieten mag niet hoor!
en een zwijn in je weilAnd wordt denk ik niet gezien als overlast...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 18:03

Ik zou hem zelf niet afschieten hoor,maar de veldwachters willen hem afschieten omdat hij op hun terrein ook overlast veroorzaakt.Dit terrein is een psychiatrisch ziekenhuis.Ze moeten dan apart een vergunning aanvragen om het dier te mogen afschieten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:07

Je zou altijd contact op kunnen nemen met de boswachter of een jager ofzo. ze moeten toch afgeschoten worden. wie weet willen ze eens bij julie kijken.
maar ik zou echt niet te bang zijn dat je paardje iets overkomt hoor!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:11

Helpt een draadje met prik erop op de juiste hoogte ook niet? Ze zijn nogal gevoelig op de neus...
Hier geen wilde zwijnen overigens dus ik zeg niet dat dit dé oplossing is :P ik denk gewoon even hardop... :D

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:26

gohya schreef:
Ik zou hem zelf niet afschieten hoor,maar de veldwachters willen hem afschieten omdat hij op hun terrein ook overlast veroorzaakt.Dit terrein is een psychiatrisch ziekenhuis.Ze moeten dan apart een vergunning aanvragen om het dier te mogen afschieten.

en dan komt z'n broertje....... en z'n zusje...... en z'n tante en z'n oom enz. enz. Er zitten er bij jullie in de buurt veel meer dan die ene van jou, alleen je ziet ze haast niet }> .
Wilde zwijnen en paarden laten elkaar met rust, ook omdat ze andere eetgewoonten hebben en dus geen concurrenten van elkaar zijn. Alleen als ze biggen hebben zijn ze nog wel eens wat gauwer aangebrand en reageren ze agressief, maar een paard heeft dat gauw in de gaten en laat ze met rust, dat is instinct. Mensen gaan "die leuke biggetjes" dan weer van dichtbij bekijken |o en lopen dan tegen een boze keiler aan van rond de 130 kg. Ja en dan wordt je niet blij, als mens dan hè #)

Grtz.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:46

Zorgen voor goed wat stroom op je weide en dan komen ze er echt niet in.
Het nadeel is dat ze echt binnen no time je hele wei kunnen omwoelen. En dan is het weg weiland.
Voor de rest denk ik niet dat het gevaarlijk is. Tenzij je een keiler rond hebt lopen of een drachtig vrouwtje of met kleintjes dan kunnen ze weleens agressief zijn. Maar zolang je paard dan uit de buurt blijft zal er weinig gebeuren.

Je kan een jager bellen maar een (goede) jager zal wel iets van toestemming moeten hebben om hem af te mogen schieten. Maar goed dat weet die dan zelf wel.