De Hakken-omlaag-super-de-luxe-tip.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_jumper_x

De Hakken-omlaag-super-de-luxe-tip.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 11:35

Sommige mensen en kinderen die steken met hun tenen naar buiten met het rijden, waardoor de hielen tegen de buik komen van het paard, waardoor als je op een gevoelig paard gevolgen van kunnen komen.

Hier heb ik een tipje. Als je je boven lichaam recht houd je onderbenen stil en je tenen overdreven naar binnen zet (waardoor ze voor je gevoel slecht staan maar als je het ziet niet) heb je meteen de perfecte houding

xxx x_jumper_x
Laatst bijgewerkt door x_jumper_x op 26-07-10 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Re: De Hakken-omlaag-super-de-luxe-tip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:38

Dus dan ga je lekker verstrakt op je paard zitten omdat je je in een onnatuurlijke houding gaat zitten????

Ik hou lekker mijn tenen naar buiten en mijn hielen steken toch bij elk paard onder de buik uit.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:39

euhh...... als je je hakken overdreven naar binnen doet gaan je tenen toch naar buiten?? :+

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:41

Of gewoon je tenen naar binnen?
Van die schuine beugelblokjes helpen daar heel goed bij meende ik :)

sandra1986

vraag me af hoe je er dan bij zit.
is mijn gevoelige paardje niet van gediend denk ik
als ik zo onnatuurlijk en strak ga zitten

OlympusN

"je hakken overdreven naar binnen zet" dan gaan je tenen dus overdreven naar buiten steken. Dat is toch juist het probleem wat je op wilt lossen?

quartel

dat dacht ik dus ook, hakken naar binnen is tenen naar buiten????
Probeer eens je bovenbenen naar binnen te draaien......voila.......de juiste zit

x_jumper_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 11:45

a sorry even in de war het zijn je tenen
ja je kan ook met je boven been naar
binnen draaien, dat is ook een oplossing
voor dit probleem <3

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:46

wow, dat ik dat niet zelf heb bedacht!!!

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:59

Ik had hier eerder ook een probleem mee, ik moest het op de fiets oefenen met de trappers je hakken naar beneden duwen dat werkt goed als je dan weer op je paard zit ,

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:01

als ik mijn tenen 1 uur lang naar binnen moet houden
kan ik de volgende dag niet meer lopen van de spierpijn hoor!

:Y)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:48

Fantastische tip :+
Alleen ga je a) verstijft zitten omdat je enkels een deel van je vering zijn op een paard en b) verruineer je je enkelbanden

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:50

Ben ik even heel blij dat ik van nature vrij rechte voeten op 't paard heb. :')

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:53

ik rij altijd zonder zadel
en hou gewoon mijn tenen naar boven
mijn houding maakt mij niks uit :+
als ik maar lekker kan rijden ;)

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:03

Na jaren van met kapstokjes rijden en veel oefenen met nauwelijks vooruitgang ;) helaas...
Heb ik een boekje in de bieb gevonden genaamd: 'Paardrijden met gevoel 2' van Bit door David de Wispelaere en Tessa van Daalen.
Dit boekje (samen met deel 1) bieden antwoord op de meest uiteenlopende moeilijkheden die je kunt ervaren met het rijden van je paard en met jezelf.

Over 'mijn tenen wijzen naar buiten' zeggen zij het volgende:
plaats je gewicht inplaats van op je grote teen (= veroorzaakt het probleem van naar buiten wijzende tenen) naar je kleine teen. Kantel daarbij je enkels naar buiten en druk je hakken iets uit (niet teveel, want dan gaan je benen weer te ver naar voren en krijg je weer uitstekende tenen).
Op deze manier wijzen je voeten gewoon recht naar voren. In het begin is het echt flink oefenen. Steeds weer opnieuw controleren. Ik raad aan het eerst in de stap flink te oefenen en daarna in de draf en uiteindelijk in de galop. Als je dit namelijk nog nooit hebt gedaan moet je de spieren die je hiervoor gebruikt ook trainen. Het kost wat geduld en doorzettingsvermogen maar uiteindelijk gaat het steeds beter en zul je merken dat je ook beter en dieper in het zadel zit dan eerst. :)

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:37

Naar mijn mening zit het juist veel beter dan wanneer je met uitstekende tenen rijdt. :) Je zit namelijk als je tenen gewoon rechtdoor wijzen veel dieper in het zadel, Je maakt je benen (en de rest van je lijf) ook veel langer dan wanneer je tenen naar voren wijzen.
Ik zou zeggen, probeer het uit! Als het niet bevalt kun je altijd nog terug naar je oude gewoontes.

Er staat flink wat over geschreven in dat boekje over wat de voordelen zijn met betrekking tot je houding als je tenen gewoon rechtdoor wijzen en de nadelen voor je houding als je tenen naar buiten wijzen. Als je er nog meer over wilt lezen raad ik je aan het boekje ergens te lenen of te kopen. :)

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:43

wat je ook kan doen, maar erg pijnlijk is, :+
een sporen bandje aan je beugel en je singel vast maken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:04

Door het vrouwelijke bekken is het voor vrouwen moeilijk de heupen en de tenen naar binnen te draaien. Kijk maar eens naar mannelijke ruiters, die hebben van nature hun voeten beter.

Schuine beugelblokjes (hoge kant naar buiten) zijn hier goed voor, die helpen de vrouwelijke anatomie. Veel mensen hebben er tegenwoordig iets tegen (ik snap niet waarom).

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:10

Wat Waves aangeeft klopt ook zeker!!
Door die blokjes verplaats je het gewicht naar je kleine teen (buitenkant voet) inplaats van naar de grote teen (binnenkant voet) waardoor je tenen rechtdoor gaan wijzen. Eigenlijk hetzelfde principe als wat ik al aangaf maar met de blokjes is het net wat makkelijker.

De beugels aan de singel vast maken zou ik nooit doen. Ik denk dat het beter is om je houding stap voor stap te verbeteren dan om jezelf in één klap in de juiste houding te dwingen/wringen. Zorgt voor krampachtigheid en veel spanning.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:55

Heu.. Als je het gewicht naar de buitenkant van je voet wilt plaatsen, moet de hoge kant dan niet naar binnen? Ik ben nu even helemaal in de war :+ Ik rij altijd met blokjes, maar kan me nu even niet voor de geest halen hoe ik ze heb..

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:32

Gehoord in de les op de manege zeker? ;) Nou wat een wereldtip!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:35

Of gewoon 'rondjes' draaien van buiten naar binnen met je tenen. Probeer maar eens en let goed op je hak ;) Zo zit je een stuk minder verkrampt en je knie komt ook nog eens beter tegen je zadel aan te liggen.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:16

Salka schreef:
Wat Waves aangeeft klopt ook zeker!!
Door die blokjes verplaats je het gewicht naar je kleine teen (buitenkant voet) inplaats van naar de grote teen (binnenkant voet) waardoor je tenen rechtdoor gaan wijzen. Eigenlijk hetzelfde principe als wat ik al aangaf maar met de blokjes is het net wat makkelijker.

De beugels aan de singel vast maken zou ik nooit doen. Ik denk dat het beter is om je houding stap voor stap te verbeteren dan om jezelf in één klap in de juiste houding te dwingen/wringen. Zorgt voor krampachtigheid en veel spanning.

Ik heb lang met schuine blokjes gereden, ook wel asymmetrische beugels geprobeerd maar niets helpt. Het leek wel of mijn tenen dan juist méér naar buiten draaiden! Ik rijd nu met gewone beugels en blokjes en probeer mijn voeten naar binnen te draaien. Blijft moeilijk dat 'netjes' rijden. Net als rechtop zitten trouwens :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:02

RUI-->YRT

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:22

gewoon elke keer dat je rijd er even op letten dan gaat het uiteindelijk van zelf ik zit nu automatisch met mijn hakken naar beneden en mijn benen recht....... komt vanzelf dus!