Mijn hengst dressuren met neckrope

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

josien

Mijn hengst dressuren met neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 11:49

Een filmpje van mijn andalusier rijden op neckrope.

Ik ben ongeveer een jaar bezig om te dressuren enkel met neckrope. Het heeft me behoorlijk wat tijd gekost om uit te vinden hoe ik de juiste buigingen kon vragen.
Op deze manier rijden kost enorm veel consentratie voor mij en voor Pablo. Elk spiertje, beweging gedachten is belangrijk om het juiste resultaat te krijgen.

http://www.youtube.com/watch?v=k7usHOTk0sQ

Maaikee43

Re: Mijn hengst dressuren met neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:50

Ziett er super leuk uit!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:20

Ziet er al heel goed uit, knap dat je dat kan!
Maar in de zijgangen mis ik toch nog sterk de achterhand, vooral in de travers.
Zijn galop moet idd nog stùkken beter, er is 0,0 activiteit van vanachteren. Maar als jullie zo blijven trainen als nu komt dat zeker goed! ;)

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 13:34

astrid misschien leuk om is te kijken naar de eerdere filmpjes van Pablo. Ik heb hem nu 4 jaar. In die 4 jaar is dit paard dat qua bouw zeer moeilijk is, naar extreem zwak dat hij bijna niet op zijn eigen benen on staan naar dit geworden.
Als ik hem meer op de achterhand rij kan hij dat lichamelijk ook niet aan. Dit zorgt voor overbelasting in zijn sprong en kogels. Dus werk ik naar balans en niet zo zeer naar verzameling. Het dressuur plaatje zou ik met dit paard nooit goed krijgen vanwege zijn bouw. Daarbij vind ik dat ook helemaal niet belangrijk. Een los ontspannen fijn bewegend paard is voor mij helemaal goed.

Als ik de eerdere filmpjes terug kijk zie ik wel heel veel verandering. Dus ben helemaal trots op hem.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:37

Ik vind het erg mooi om te zien hoe hij steeds een oortje naar je richt zo van 'zei je wat?'. Wat voor hulpen geef jij met je zweep?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 13:45

De zweep heb ik eigenlijk niet nodig. Ik werk hier in een bak waar regelmatige andere paarden komen. Omdat dit een hengst is, ben ik voorbereid. Met de zweep kan ik hem corrigeren als hij zijn zinnen ergens op gezet heeft :9

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:51

Hoi
Wat leuk om te zien
Ik heb je ook mogen aanschouwen tijdens de nh dag ook echt geweldig

Ik ben inmiddels zelf ook enkele weken bezig met rijden met de ring en m'n pony pakt het geweldig op
Ik hoop nog veel filmpjes van je te mogen zien

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:54

ziet er goed uit hoor ( ik snap alleen het zweepje zo naar voren niet zo, wat voor hulp/correctie geef je daarmee? ik heb verder niet zoveel verstand van rijden met neckrope dus vergeef me mijn vragen :o )

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:57

Leuk om hier dit filmpje van Pablo te zien!
Je hebt en hoop met hem bereikt en dat vond ik met name te merken aan hoe relaxed hij op de NH dag was toen we even stonden te praten toen je buiten stond te wachten voor je demo.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:02

josien schreef:
astrid misschien leuk om is te kijken naar de eerdere filmpjes van Pablo. Ik heb hem nu 4 jaar. In die 4 jaar is dit paard dat qua bouw zeer moeilijk is, naar extreem zwak dat hij bijna niet op zijn eigen benen on staan naar dit geworden.
Als ik hem meer op de achterhand rij kan hij dat lichamelijk ook niet aan. Dit zorgt voor overbelasting in zijn sprong en kogels. Dus werk ik naar balans en niet zo zeer naar verzameling. Het dressuur plaatje zou ik met dit paard nooit goed krijgen vanwege zijn bouw. Daarbij vind ik dat ook helemaal niet belangrijk. Een los ontspannen fijn bewegend paard is voor mij helemaal goed.

Als ik de eerdere filmpjes terug kijk zie ik wel heel veel verandering. Dus ben helemaal trots op hem.

Dan is dit zéker een prachtig beeld, nogmaals: mij zou 't niet lukken :o

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 14:22

CrazyCat schreef:
Leuk om hier dit filmpje van Pablo te zien!
Je hebt en hoop met hem bereikt en dat vond ik met name te merken aan hoe relaxed hij op de NH dag was toen we even stonden te praten toen je buiten stond te wachten voor je demo.

Hé was jij dat. Jij heb toch ook een hengst een gangen paard.

Haha iedereen was in panniek omdat ik verdwenen was. Ik moest even met hem alleen zijn om weer het contact te krijgen. Hij heeft een niet fijn verleden. Dus had die tijd nodig.

Ik hem mijn zweepje bijna altijd omhoog. Zo blijft hij uit het zicht van het paard en kan ik hem er bij pakken als het nodig is. Daarbij gebruik ik hem als aanwijs stok en nooit om hem er een tikje mee te geven.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:23

aha, oke :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:09

Goed geheugen heb je ik heb inderdaad een gangenpaard hengst (staat in mijn profiel).
Ik vind het altijd fijn om jullie aan het werk te zien.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:23

Ziet er leuk uit, maar ik irritteer me aan de zweep? Zoals ik het zie geef je daar constant druk mee? Hij zwabbert zo? Misschien kun je beter een stevigere `zweep` nemen als je er persee een bij je wil hebben?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:32

gaaf!! zo ver ben ik met die van mij nog niet.. ik rij haar in de bak ook alleen op neckrope (en zadel anders rol ik er zo af ;)) maar wel leuk dat jouw paard ook zo op jou gericht is, dat doet de mijne met de neckrope ook.. Met bit heeft ze dat een stuk minder... Ziet er goed uit hoor!!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:39

ik hoop dat je veel mensen kan inspireren met jullie rijkunst, mooi hoor, hoe is het je eindelijk gelukt om hem in juiste buiging te krijgen ?

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:41

Haha je kwam me bekend voor, en toen zag ik dat je op Equiday was! Heb nog een leuke steiger foto van jou en je paard, ik zal het even opzoeken..

Maar even ontopic, het ziet er super uit! :D

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 17:51

garny95 schreef:
ik hoop dat je veel mensen kan inspireren met jullie rijkunst, mooi hoor, hoe is het je eindelijk gelukt om hem in juiste buiging te krijgen ?

Dat is erg mmoeilijk uit te leggen. Als ik je het technisch zou uitleggen dan zou je er nog niet veel van snappen waarschijnlijk :D

Kort: inplaats van buiging op het hoofd te vragen doe ik dat door de schouder in te buigen. Dit doe ik voor 90% met mijn lichaamshouding en energie en de andere 15% gebruik ik de neckrope. En nog 5 % puur gedachten.
Vandaar dat ik ook schreef dat er ontzettend veel consentratie nodig is. We moeten volledig op elkaar gefocust zijn om dit te kunnen. Dus het is geen kunstje, het is echt rijden.

Die zweep viel me ook op. Met rijden had ik er geen erg in, maar zo op film wel. Daarom is het zo goed om regelmatig te laten filmen. Wat ik vooral mooi vind van het filmpje hoeveel ruimer hij in zijn achterhand is geworden de laatste half jaar.

Garny ik geef les, waarbij de neckrope altijd een zeer belangrijke rol speelt. Er zijn dus veel mensen die hierdoor geinspireerd zijn.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:56

Wat'n leuk filmpje!
Ben jaloers! Een hengst, prachtige kleur, een andalusier en dan nog met neckrope! Ik ben verkocht!! :+

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:51

Ik wilde net zeggen; ben jij dat niet van de NH dag! :D
Maar het ziet er super uit, echt fijn dat hij zo loopt op neckrope. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:25

GVL ITP >> RIJ ITP

GVL is echt voor grondwerk, daarom verplaats ik je topic alsnog naar het goede forum. :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:17

Ziet er mooi uit, al mis ik af en toe wat activiteit en tact in de gangen. Maar knap dat je zover met hem gekomen bent.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 21:59

Zoals ik al geschreven heb, zou ik nooit met dit paard een mooi dressuur plaatje kunnen laten zien. Dit door zijn bouw, en zijn achtergrond.

Ik ben erg trots dat we tot zo ver hebben kunnen komen. Iedereen verklaarde me voor gek toen ik hem kocht, maar zelfs ik had dit nooit gedacht ooit dit met hem te kunnen doen.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:10

Geweldig! :D Wat een contact heb jij met je paard!
Heel leuk om te zien, en hier mag je zeker trots op zijn ;)

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:36

wauw het lijkt wel of jij op je paard zit vastgeplakt.hij loopt echt heel goed.is misschien nog niet zo goed op de achterhand maar dat geef je zelf ook al aan.ik vind het uberhaupt knap dat je dit kan.ga zo door.vind het een erg fijn plaatje zo.