Ik wil ff een topic wijden aan paardenmarkten, aangezien ik zelf in een dorp woon waar ieder jaar een traditionele paardenmarkt is. (Even terzijde, deze is pas in november). Ik ga er al mijn hele leven heen en als echte paardengek is het één grote hel op zo'n paardenmarkt. 'Huh?'hoor ik al een paar mensen denken,'Maar er zijn toch een heleboel paarden?'
Ja klopt, maar vraag me niet wat voor paarden. Niets is zieliger voor een paard dan een paardenmarkt; even een impressie van hoe ik tegen onze paardenmarkt aankijk:
Sommige paarden worden 's ochtends rond een uur of 3/4 al vastgezet tussen een hele hoop andere paarden en pony's. Het is donker, overal hoor je paarden hinniken(uit angst). Er zijn al een hoop mensen. De paarden staan meestal heel erg strak,zonder stro en zonder water.De hele dag lang.Soms wel meer als 12 uur lang. Uren gaan voorbij. Uren van bekeken en aangeraakt worden. Mensen kijken voortdurend onder staarten en willen steeds weer opnieuw tanden zien. Er is onwijs veel lawaai overal, omdat pal naast al die schattige pony's een kermis is die met zijn felle lichten en loeiharde muziek staat te draaien. Sommige paarden worden daar gewoon de hele dag bij gezet.
Doet een paard iets fout, of trapt ie een ander paard, dan wordt ie gelijk helemaal afgemept door een boer met een stok. Paarden staan uren zo: dicht op elkaar, soms in de regen, zielig, alleen. Een enkele keer wordt er goed voor een paard gezorgd, maar 9 van de 10 keer niet.
Uiteindelijk raken de paarden helemaal verdoofd. Tegen het einde van zo'n markt, gaat het grootste deel van de paarden die er nog staan naar de slacht. In groepjes worden ze in trailers gemept. Sommigen hebben er wonden aan over gehouden. Je hoort weer overal dat angstige gehinnik...
Ik herinner me nog dat ik klein was en dat er een vrachtwagen stond, waarin kleine mini shetjes werden opgeladen. Ik denk dat ze hoogstens 2 jaar oud waren. Er stond zo'n vent

Dat is nou mijn impressie van de paardenmarkt. Het is zeker geen aanrader als je naar de paarden wilt gaan kijken, maar de sfeer is wel heel leuk. Heeft iemand nog meer van dit soort ervaringen en wat is jullie mening over paardenmarkten?