zware bak goed voor paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yessie28
Berichten: 75
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:21

de bak bij onze stal is ook vrij zwaar, wijzelf rijden er hooguit 1 maal per week in. Verder gaan we naar buiten of naar de bak van onze vereniging. De keren dat ik echt lekker in onze bak heb gereden had het gevroren.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:26

ik heb vandaag maar met Boomer in nde buitenrijbaan gereden, want die binnenrijden *grrrrr* Boomer is 2x gestruikeld... en toen hije rgens van schrok ging hij ook bijna op zijn plaat... heb na het rijden zijn beentjes maar even fijn afgespoeld...

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:48

wij hebben thuis drainage in de bak en dan wordt het nogal snel droog, we sproeien daarom veel, en ik probeer m elke dag / 1x in de 2 dagen te slepen of aan te rijden met de trekker...dan gaat t wel goed, want er wordt maar 2x per dag ingetraint

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:50

Er zijn nog verschillende ouderen die denken dat een zware bak juist goed is. Vroeger maakten ze er zelf zware plassen in zodat de paarden hun benen hoog moesten optillen. Ik zelf zou wanneer ik toch regelmatig van een bak wil gebruik maken van stal veranderen. Wanneer je altijd buitenrijd is het geen probleem maar anders maak je je paard misschien kapot.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:10

Ik verkeer momenteel ook in een situatie waar ik alleen een zware buitenbak tot mijn beschikking heb. Het jonge paard dat ik te rijden heb wordt er zeker niet beter van en ik merk op concours ook altijd dat ze daar veel makkelijker en ook direct beter loopt.

Van stal veranderen vind ik moeilijk, want ze staat wel in een box van bijna 4x5 en kan hier als het weer goed is de hele dag het land op (wat ik ook weer heel belangrijk vindt).

Een heel dilemma dus, maar een zware bak is wat mij betreft alleen maar ellende. Scheve mond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:16

Zware bak is goed voor de spieren, maar slecht voor de pezen. Helemaal als je ze dan ook nog inpakt in beenbeschermers met gelvulling enz. Eiwitten stollen bij temperaturen boven de 43 graden, en dat worden de benen in die hete beenbeschermers zeer zeker wel. Je rijdt je paard verrot in die bak, je ziet het niet, maar het is iedere keer weer een beetje meer. Tot de pezen zo verzwakt zijn, dat het minste of geringste voldoende is om de pees te laten scheuren.

Ik heb foto's gezien van een compleet doorgescheurde pees. Het paard is ter plekke afgemaakt, dat kwam nooit meer goed. Gebeurde trouwens op het strand, in het lekker mulle zand. Net zoals je niet dagelijks uren in dat mulle zand kunt gaan rijden op het strand, moet je dat ook niet in een zware bak doen.

Ik zou heel snel op zoek gaan naar wat anders. Helemaal als men niet voor rede vatbaar is.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:41

Nog een reden om meer buiten te gaan rijden...

Wij hebben echt een zware bak, en ik baal daar best wel vaak van. Ik rijd meestal dan ook alleen maar op de hoefslag omdat die nog wel redelijk te rijden is, lekker trainen dus

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:37

Ja, het is echt slecht voor de benen. Hoe beweegbaarder het oppervlak hoe slechter. Paarden losgooien in een bak is dus ook slecht voor de bodem, al dat gegallopeer en gedraai maakt de bodem heel mul.

Denman

Berichten: 303
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:16

Bij is ons is de bak gedraineerd, maar ook echt super zwaar.
We dachten dat het kwam omdat hij nieuw was, maar na een half jaar is hij nog steeds zwaar.
Ik probeer er wel rekening mee te houden als ik ga rijden, maar het blijft lastig. Daarom rij ik ook vaak langs de weg dressuur.
Het enige voordeel van de bak is, hoe hard het ook regent, hij is droog.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:19

Je moet een soort middenweg zien te vinden. Reddend zwemmen in de bak omdat hij onder water komt te staan in de winter is niet goed, maar te los is ook niet goed. Het ligt heel erg aan de soort zand die je in de bak gooit. Zeezand heeft een te ronde korrel, en blijft dus erg los. Je moet eigenlijk zeezand hebben gemengd met een andere soort zand met vierkante korrel. En dat in goede verhoudingen.

Het aanleggen van een buitenbak is echt een wetenschap op zich..,

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:20

ze hebben mij wijs gemaakt dat de ideale bodem er een is waar je paard ongeveer een cm. of 3-4 in weg zakt. Overigens gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar het weiland.(lijkt wel een voetbalveldje op het ogenblik) Kan ik mijn creativiteit wat beter botvieren als een bepaald iets even niet gaat zoals ik wil. En mijn paard kan lekker van zich af loeren.... Vindt ie heerlijk. Van die rondjes in de bak met al die uitzichtsbelemmerende obstakels word ik zelf ook een beetje simpel dus ik neem het mijn paard niet kwalijk.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 14:21

jantina schreef:
ze kan dan niet ontspannen door haar lichaam lopen, omdat ze zo hard moet ploegen.


heb ik met Evita ook.. ze moet heel hard werken om vooruit te komen en ze doet ook hardstikke haar best maar ze heeft gewoon best korte beentjes, omdat ze nogal klein is. Ik vind het ook niet fijn rijden in zo'n zware bak, je kunt er moeilijk voltetjes enzo in maken en dat moet juist om dr een beetje soepel te krijgen..

er is nog wel een bak, maar die is vrij klein en ook een beetje een ongelijke bodem.. evita loopt er wel ietsje beter in.

Ik probeer zo min mogelijk in die bak te rijden, meestal maar 1 of 2 keer per week en dan ook maar een half uurtje. voor de rest rij ik dan gewoon buiten, niet altijd handig maar ik heb ook geen zin dat haar pezen straks helemaal kapot zijn Frusty

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 14:47

annegti schreef:
En mijn paard kan lekker van zich af loeren.... Vindt ie heerlijk.


Als ik echt aan het werk ben met mijn paard heeft ze de tijd niet om te loeren hoor!

Mijn paard is ook niet zo groot en heeft redelijk korte benen, dus een zware bak is geen pretje om te rijden. Gelukkig hebben we er twee, de een is in de winter te nat naar in de zomer goed, de ander is in winter goed en in de zomer te zwaar. En er achter ligt ook nog een drafbaan, kneiterhard en o zo heerlijk om te rijden (mits het niet waait, want dan waai je temet met paard en al van de baan af)

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 16:16

Cassidy schreef:
En er achter ligt ook nog een drafbaan, kneiterhard en o zo heerlijk om te


Oei dat is lekker zeg! Kun je tenminste ook nog eens een stevig galopje maken als je paard het gedressuur even een beetje zat is! Lachen

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 18:37

Oei, dat wil ik ook wel een drafbaan!
maar bij ons in de buurt hebben ze ook zo`n ding, dus ik ga vragen of ik daar een keertje op mag crossen Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 22:16

Dickie"]
[quote="Cassidy schreef:
En er achter ligt ook nog een drafbaan, kneiterhard en o zo heerlijk om te


Oei dat is lekker zeg! Kun je tenminste ook nog eens een stevig galopje maken als je paard het gedressuur even een beetje zat is! Lachen
[/quote]

Dressuur? Western!

Yeeha!

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 22:39

Wie zou nou eigenlijk de beste buitenbak bodem kunnen maken?
Kunnen jullie is vertellen wie bij jullie de bak heeft aangelegt?En of je tevreden bent met je buitenbak.Ben erg benieuwd.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 22:40

agterberg!!! Wel aan de prijs, maar dan heb je ook wat!
bij ons heeft een plaatselijke loonwerker de bak aangleggd. De bodem is een mengsel van kunstgras en zand, het is een ideale bak!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 09:48

Gallen krijgen ze er van, van een zware bak. Het is belastend voor de pezen. Ik vind het waardeloos. DAarbij, het paard banjert helemaal uit elkaar door dat zware zand. En je moet hem juist sluiten. Dus dat is extra vechten geblazen. Ik vind het waardeloos en ik ga zelf niet in een zware bak rijden. het werkt gewoon niet en je verslijt je paard onnodig veel.

Dees

Berichten: 18922
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 09:54

Rijden in een zware bak is funest. Er is geen enkele manier waarop rijden in een zware bak goed te praten is. Een dierenarts longeert soms in een zware piste, om snel de beweging te kunnen beoordelen en hart en longen snel aan het werk te krijgen, maar verder dan dat, niet doen!

Mijn voorkeur gaat uit naar een mooie zandplaat. Lijkt hard, maar als je paard erop rijdt gaat er keurig 2 cm. van de hoef in het zand. Dat veert prima. Al die losgerulde toestanden...onzin, als je een mooie zandplaat tot je beschikking hebt.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:07

Oeeh wat fijn dat ik zo'n topic lees ik zat er zelf namelijk ook mee.
Waar ik normaal rij hebben ze de bak vernieuwd Heel Dom want nou hebben ze er teveel zand in gedaan en word het echt heel zwaar om te rijden Boos!(
Ik merkte ook al aan mijn pony dat ze het heel zwaar vond dus ik ga nu altijd maar een eindje verder stappen waar ze dan wel een goeie bak hadden. Maar ik wist niet zeker of het nou slecht was voor een paard, ene kant dacht ik van wel, het is zo zwaar maar ik dacht ook jah ze kan er ook wel heel sterk van worden dus ik wist het niet...
maar ik ga maar mooi naar de andere bakken Haha!
haha bedankt Lachen

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 22:38

dat het niet goed is weet je nu denk ik wel. wel kan ik je aanraden om iig 10-15 minuten op het harde in en uit te stappen. dat is iig goed voor de pezen.

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 18:27

Citaat:
dat het niet goed is weet je nu denk ik wel. wel kan ik je aanraden om iig 10-15 minuten op het harde in en uit te stappen. dat is iig goed voor de pezen.


Maar zou dat elkaar dan ook opheffen? (Dus dat je een half uur in de zware bak type woestijn rijdt zoals bij ons en dan een kwartier op de weg uit gaat stappen)

denisje393

Berichten: 178
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:55

Vraag eensof ze hem een keer kunnen slepen (zo heet dat bij ons) Dat is met een ding achter de auto of tracker door de bak rijden!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:59

klopt dat het vooral de oudere mensen zijn die denken dat het goed voor een paard is. Maar die weten niets van de sport af omdat ze zelf niet serieus of zelfs helemaal niet rijden. Daarnaast zeggen dat het goed is "als ie hard moet werken". Ik vind dat "harde werken" zinloos. Waarom? het voegt niets toe aan het paard. Je maakt hem er moe mee. Maar je traint een paard toch niet om moe te maken? je wil dat hij juist soepeler wordt en sterker vanuit de achterhand, meer gaat dragen. maar ja, als een paard door het zware zand uit elkaar valt, valt er ook weinig te dragen he......