5 jarige, hoevaak rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijmanJarig

5 jarige, hoevaak rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 11:55

Ten eerste, ik weet niet of het hier goed staat, maar ik gok het erop. :)

Hallo bokkers, ik ben benieuwd wat een beetje normaal is voor een 5 jarig paard.
Daarmee bedoel ik het aantal keren in de week rijden. Ik rijd nu 5 keer in de week, maar ik weet niet of dat teveel of te weinig is.
Opzich heeft ze die beweging nodig, maar ze wordt wel strondvervelend van dezelfde rondjes in de bak.
Echt afwisselen is moeilijk aangezien ik (nog) niet met haar naar buiten kan aangezien ik in dit gebied een ruiterrijbewijs nodig heb.
Springen doen we af en toe maar niet heel vaak aangezien de basis er nog niet volledig in zit en ze nog zo jong is (ze is eind april 5 geworden).
Ik ben aan het trainen voor een B-wedstrijd. Na de zomer, dus in de herfst wil ik gaan starten (als ze er dan klaar voor is, maar dat denk ik wel).

Wat is een goed trainingschema? Ik rijd haar nu dus 5 keer in de week, soms 6 keer, en dan ongeveer 3 kwartier à een uur.
Het is wel wat lang, maar denken jullie dat het té lang is?

Brandt maar los. ;)

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:59

Ik heb ook een 5 jarige, nog geen jaar onder het zadel. vliegen door de wedstrijden heen. maar rij 4 tot 5 x. kijk hoe hij in zijn vel zit ivm groei. hoeveel zin ik zelf ook heb. En veel afwisselind rijden, als het goed gaat. ben ik soms met 20 min al klaar. soms met een kwartier maar ook wel eens 3 kwartier. heb 2x in de week les. dus daat ook rekening mee te houden. IK vindt het persoonlijk wel lang voor een 5 jarige. weet niet hoe hij zijn z'n koppie zich ontwikkeld?. de mijne is nog erg kinds.. Dus vindt dat hij rust nodig heb ook.

Misschien leuk om een x te wandelen, longeren met balkjes erbij ofzo?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:00

niks mis mee imo ;-) ik heb ook een 5 jarige!

Ik hanteer altijd:

3 jaar = 3 x pw
4 jaar = 4 x pw
5 jaar = 5 x pw (wedstrijd = 6 x)

Als ze 5 zijn moet dat kunnen, 3 kwartier/uur incl in/uitstappen is ook prima!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:02

Mijn 5-jarige rijd ik ook 5x per week, ook wel 4x en 1x longeren.
Ik rijd een minder lang dan jij, meestal zo'n 30 minuten, soms iets langer, maar ik zit er nooit een uur op.

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:02

Ik denk niet dat het te veel is, wel jammer dat je niet naar buiten kan.
Wissel anders af en toe eens af met gewoon lekker buiten een uurtje wandelen.
Dan went ze lekker aan het buiten lopen en krijgt ze haar beweging.
Je kan ook het 'gewone' rijden eens afwisselen met bijvoorbeeld zonder zadel rijden of alleen met een touwtje
(moet je eerst wel even oefenen met een hoofdstel er bij), of je kan een spelletje doen of gewoon dressuren
maar dan af en toe eens een balkje meenemen. Wees creatief. :P. Verder denk ik dat een vijfjarige
de hoeveelheid rijden makkelijk aan kan.
Nou heel veel plezier en succes met je paardje!! :D

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:06

mijn 5 jarige reed ik 4x in de week en 1x longeren, ik reed/longeerde dan 30 min.
Nu hij 6 jaar is doe ik 5x rijden en 1x longeren/losgooien oid. Ik rijd nu rond een uur en longeer 30 min.

Hij kan alleen nog niet heel veel, moet nog best veel leren eigenlijk. Is nu bijna een jaar onder het zadel, en dan heeft ie in de tussen tijd bij mij enkele weken alleen beetje gelongeerd en in de wei gestaan (geen passend zadel)
Laatst bijgewerkt door R0oszs op 07-07-10 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:07

Ik rij 4/5x per week met mijn 5-jarige haflinger.
Soms 20 minuten, soms 3 kwartier.
Ik pak zoiezo altijd minimaal 3x dressuurtraining.
De andere keer kan ook dressuur zijn met of zonder balkjes, maar ook een sprongetje, bitloos hobbelen of buiten.
Hij heeft standaard 1 dag per week vrij op de wei.
En de andere dagen gaan we wandelen, longeren, vrijheidsdressuur, vrijspringen, spelen.

Bij die van mij is afwisseling heel belangrijk. Als ik elke dag dezelfde rondjes doe is hij na 3 dagen niet meer te rijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:11

Tja, wat is een goed trainings schema..
Iedereen doet dat wat hij voor zichzelf en zijn paard vind passen.
Ik hou van afwisseling en vind dat voor mijn paardjes ook belangrijk.
Wil hem in eerste instantie tot dressuur paard opleiden, maar ahum..
Volgend jaar wil ik ook wel een endurance met hem starten en een BB parcoursje en een oefen crossje.

Ik heb 5 jarige die 22 mei 5 is geworden.
Hij is vorig jaar voorjaar 2 maand op beleer bedrijf geweest,
land weer ingegooid en van de winter op stal gezet voor de verkoop.
toen 3 x gereden, half febr. heb ik hem gekocht.
Ben tijd ziek geweest, dus heeft weer niets gedaan, uiteindelijk nog ziek 2 x per week buitenritje
(ook met trailer naar bos of strand, om onszelf uit te laten waaien.)
Nu sinds ca dikke 1 1/2 maand weer poging tot serieus trainen.

Ik vond buitenrijden uitermate goed voor zijn balans en zijn koppie! (rechte lijnen, constant tempo etc.)
Hij is daar alleen al enorm van opgeknapt. (en gezien mijn ondertussen waardeloze conditie ook voor mij goed)
Sinds dikke maand snapt hij ook wat een sprongetje is. (daarvoor liep ie dwars door de balken :D )

In principe hebben we op dinsdag springles (ik stop vaak eerder dan de rest.
En afgelopen zondag heeft hij zijn 2e crosstraininkje gehad, worden we wat stoerder van :P )
Op donderdag groeps les dressuur en op zondag priveles dressuur.
Als het kan ook nog 1x in de week naar buiten.
(hij staat verder 24/7 op de wei, dus als hij nu vrij is, doet hij ook echt niets.
Dat heet, keertje trailer laden om te oefenen, aai over de bol halen en de wei weer in.)

Ik kom dus op ca 4 x per week. Wisselt een beetje tussen 3 a 4 x per week rijden.

De bedoeling is om per okt. startkaart aan te vragen, dan zou hij L klaar kunnen zijn.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:14

pelousa schreef:
Ik denk niet dat het te veel is, wel jammer dat je niet naar buiten kan.
Wissel anders af en toe eens af met gewoon lekker buiten een uurtje wandelen.
Dan went ze lekker aan het buiten lopen en krijgt ze haar beweging.
Je kan ook het 'gewone' rijden eens afwisselen met bijvoorbeeld zonder zadel rijden of alleen met een touwtje
(moet je eerst wel even oefenen met een hoofdstel er bij), of je kan een spelletje doen of gewoon dressuren
maar dan af en toe eens een balkje meenemen. Wees creatief. :P. Verder denk ik dat een vijfjarige
de hoeveelheid rijden makkelijk aan kan.
Nou heel veel plezier en succes met je paardje!! :D

Dit soort afwisseling is natuurlijk niet met elk paard mogelijk ;)
Maar je kan ook een x longeren of een sprongetje maken.

Verder is er imo met je schema niet veel mis, al rij ik persoonlijk meestal rond de 30 minuten.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:40

Ik heb ook een 5 jarige, en die loopt ook zeker 5 x in de week, waarvan minimaal 1x galoptraining. Ik heb thuis en springwei&een crosswei, en daar mag hij ook 1x per week even in spelen. Mijn zusje rijdt hem in ieder geval 2x per week dressuur in de bak, en als ik ga dressuren doe ik dat meestal in het land. Hij loopt ook wel eens 2x per dag.

Je moet het per paard bekijken, die van mij kan het allemaal goed aan in zijn koppie en vind werken leuk. Echter is afwisseling wel fijn voor een jong dier. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar wissel eens af tussen bak en land. Balkjes lopen maakt ze sterker vanuit het achterbeen, en 1 á 2 x per week springen is ook leuk voor zo'n dier. Galoptraining kan je ook in de wei doen, daar worden ze ook sterk en fit van. Bouw dit echter wel rustig op, om blessures te voorkomen. Daar krijgen ze ook een lekkere conditie van.

Die van mij is in juni 5 geworden, en loopt nu M springen, L1 dressuur en zijn volgende SGW loopt hij L.

Nou zullen sommige denken dat hij veel te veel doet, maar je moet het echt per dier bekijken.

[edit] ik rijd rond de 30 minuten per keer, en eens per 2 weken heb ik een les van een uur

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:44

@mistid, maar de jouwe is denk al langer onder het zadel dan bv de mijne.
Dus heeft ook al meer training achter de rug en meer bespiering en conditie.
Wij zijn nog in de opbouw.

Maar ehh, jouw paardje doet het wel heel erg leuk! zo te horen.
En heeft ook afwisselend leven.

Geen idee hoelang die van TS al onder de man is.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:45

Mijn 5 jarige loopt ook 5 a 6 keer in de week.
Vaak 1 keer longeren in de week, en verder dressuurtraining en lekker uitstappen op het weiland.
Hij is nu een dik jaar onder het zadel, en is L2 startgerechtig.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:46

Mijn 5jarige loopt ook ongeveer 5x per week, en dan zeker een uur. Ik stap naar de bak, welke al 20 min stappen is, en dan nog rijden en terugstappen. Ook rijd ik veel buiten, welke ook vaak langere ritten zijn.

En hij heeft er niets van!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:48

Sjolvir schreef:
@mistid, maar de jouwe is denk al langer onder het zadel dan bv de mijne.
Dus heeft ook al meer training achter de rug en meer bespiering en conditie.
Wij zijn nog in de opbouw.

Maar ehh, jouw paardje doet het wel heel erg leuk! zo te horen.
En heeft ook afwisselend leven.

Geen idee hoelang die van TS al onder de man is.

Ja okee, dat klopt :)
De mijne is vanaf zomervakantie 2008 onder het zadel, loopt dressuurwedstrijden vanaf outdoorseizoen 2009, springwedstrijden vanaf indoorseizoen 2009-2010 en crosst sinds april.
Hij doet het veel te goed en mag na de regio ook een poosje erg rustig aan doen, dan heeft hij een aantal crossen.

Afwisseling is imo erg belangrijk voor jonge dieren, dat houdt het werk leuk.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:03

Die van mij is ook 5 jaar (begin juni) Die van mij heeft een bloedje dood aan het werk in de bak dus ik wissel zoveel mogelijk met hem af; dressuur varieerend van de binnenbak tot de buitenbak of ik neem hem meer naar een andere locatie. Daarnaast spring ik voornamelijk met hem dus trainen we met in-uitjes, gallopbalkjes, oefenparcoursen. (niet wekelijks hoor) Die van mij gaat ook wekelijks een keer mee naar buiten (nu wat minder ivm de dazen) Hij heeft standaard 1 of 2 dagen vrij en loopt af en toe zijn rondje aan de longeerlijn.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:07

5 keer per week ( en dan niet zaterdag en zonder vrij, maar maandag rijden dinsdag vrij woensdag rijden donderdag rijden en vrijdag vrijd en zaterdag en zondag weer rijden) ongeveer een half uurtje intensief of 3 kwartier rustig rijden *D

Elles

Re: 5 jarige, hoevaak rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:57

RT-P = Praktijk PROBLEMEN ;) Zo te lezen heb jij geen problemen, maar wil je alleen weten hoe vaak je paard gereden kan worden.
Verplaatst naar PP.

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 18:52

Bedankt voor de reacties allemaal. :j

Nou ik wil sowieso wel wat minder lang aan het werk gaan dan een uur. Marene (mijn paardje dus) wordt het denk ik een beetje zat als ik altijd zo lang door ga. Het is een volbloedje en die krijg ik binnen een uur gewoon niet moe gereden, daar gaat veel tijd en training overheen zitten. Daarom denk ik dat ik vanaf nu gewoon lekker half uur/drie kwartier ga rijden en het dan gewoon net iets lastiger voor haar maken, zodat ze wel écht aan het werk gaat. Ik krijg na de weilandperiode (ze staat 6 weken op rust zodat ze even tot zichzelf kan komen, lekker met andere paardjes zodat zij ook vakantie heeft) een ander zadel, want die we nu hebben past niet meer en daarom heb ik de afgelopen drie weken niet kunnen rijden. :n

Ik ga het springen voortaan ook wat meer meepakken dan.
Ik dacht juist dat het niet goed was om te springen met zo'n jonkie, nouja niet vaak tenminste. Doe het nu 1x in de twee/drie weken maar ik merk wel dat ze springen leuk vind. Ze wordt dan eindelijk een beetje fanatiek (lui aangelegd paard :') )! Balkwerk doe ik sowieso heel erg veel. Vooral in het begin, voor het verbeteren van de balans.

Tja ik kan niet naar buiten nee. Laatst wel een stukje geprobeerd, ook langs de weg, ze was nog nooit langs een drukke weg geweest en ik zeg je eerlijk dat het best goed ging. :j Ja ze was wel een beetje aan het stuiteren en kijken, maar ze breef braaf bij me. Ook in het bos super braaf, stap-draf-galop. Helaas kreeg ik van sommige mensen te horen dat de boswachter(s) weer vollop aan het controleren zijn dus ik het waag het er liever niet meer op.

Zonder zadel/neckrope is een beetje lastig.. Heb laatst wel met alleen een halster gereden maar dan moet ik haar ervoor echt even gereden hebben aangezien ze dan ontzettend irritant doet. Ze wil nog wel is een sprintje trekken (niet echt wegrennen, maar meer een eigenwijs stukje bokken/springen. Met zadel prima uit te houden, zonder zadel wat minder :+ ) en ookal reageert ze prima op bitloos, ik glij er liever niet af. :Y)

In ieder geval bedankt voor de ideeën/ervaringen. :j

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:37

onze 5 jarige is nu net 2 maand onder het zadel en loopt ongeveer 4 dagen onder het zadel. meestal 2 dagen rust en dan nog een dag longeren. we rijden ook maar 15/20 min
Soms heeft ie meer dagen in de week vrij maar hij heeft altijd 1 vrije dag :)

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:44

Ik probeer mijn 5 jarige 4 a 5 x per week goed beweging te geven, rijden&longeren. (hij staat zowieso 24/7 buiten)
Dit om ook aan zijn conditie te werken, ik rijd geen wedstrijden maar vind het wel leuk om een buitenrit te maken, heb ook 1x per week les en wie weet in de toekomst nog eens een startkaart ga aanvragen. :P

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:04

Ik rij altijd 4 keer per week.

Ik heb een vast schema en daar jou ik me ook echt aan.

Ma - Vrij
Di - Met bijzet longeren
Wo - Rijden
Do - Rijden
Vr - Los longeren (grond werk)
Za - Rijden
Zo - Rijden

Mijn paard reageerd erg goed op dit schema en ook al is hij 6 ik rij maar 4 keer per week.

kelly19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:35

Ik denk zo'n 4, 5 x per week

melanietje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:37

ik zou zelf gewoon 5 dagen in de week doen.
en als je dat te weinig vind kan je de andere dagen bijvoorbeeld vrijheidsdressuur doen.

Groetjes, Melanie

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:42

Ik heb ook een 5 jarige.
Rijd haar 6 keer in de week, of dit nu buiten of in de bak is. Ze heeft vorige zomer spierverzuring gehad, en van daaruit heeft de DA me dit als advies gegeven, en ik moet zeggen dat het zo lekker gaat :j En natuurlijk is het wel eens een keer minder, maar juist omdat het nu zo lekker gaat wil ik het er in houden.

Eemseleemse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:46

hee !

Sinds een paar maanden heb ik een ander paard. Deze is ook 5 jaar. En ik rij hem 4x in de week een half uur á 3 kwartier.
De rest van de dagen (3) longeer ik hem. Dit is mij gezegt, en 4 keer rijden is voor mijne wel genoeg, de andere dagen
gooi ik hem lekker los en aan de longe moet hij ook wel werken. Maar ik denk dat de ontspanning ook wel belangrijk is! ;)

Xxx