Ik weet ook niet precies hoe het allemaal zit en wat het allebei inhoudt. Maar voorzover ik weet is volgens mij de cursus achter elkaar zegmaar. En de springlessen gewoon elke week.
Maar het is echt omdat ik er later ook mee wil doorgaan(Als het me ligt dat moet ik nog zien maar ik denk het wel, ik ben er echt gek van.) En om dan te leren springen + houding en alles wat er bij hoort.
Maar oké
Bedankt, ik ga dan denk ik wel lessen volgen en even navragen wat het verschil nou is:)
Edit;
Twee maal per jaar wordt er een springcursus gegeven die bedoeld is voor beginnende springruiters. Zij kunnen d.m.v. deze cursus, die vijf lessen van 90 minuten omvat, de eerste beginselen van het springen onder de knie krijgen en dit later onderhouden door deel te nemen aan de extra springlessen. Deze ruiters kunnen ook meedoen aan de springcompetitie, die 4x per jaar door RSV Duin en Kruidberg wordt georganiseerd.
Dat is dus de springcursus (staat op de site van mijn manege) 
En dit de lessen;
Springlessen
Op de zondagmiddag zijn er regelmatig extra springlessen voor ruiters die de dressuur willen afwisselen met springen. Deze extra lessen zijn bedoeld voor ruiters die wekelijks in de dressuurles meerijden.
Die ik dan schijnbaar niet mag rijden want ik rijdt niet in de dressuurlessen.