Paard 'redden' van de slacht, welke prijs? [Update p.13]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Paard 'redden' van de slacht, welke prijs? [Update p.13]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 11:03

Ik ben echt een ramp in titels verzinnen dus mocht die onduidelijk zijn sorry daarvoor ;) Ook wist ik eigenlijk niet goed waar ik dit moest plaatsen ;)

Ik heb een vraag aan jullie;

De boer waar ik mijn paard heb gekocht (tevens haast een buurman) fokt paarden, maar niet erg proffesioneel (zo'n iemand die z'n paarden verstand uit een foldertje heeft :P ). Zo heeft hij nu een ontzettend sneu paard staan van een jaar of 2. Dit paard is nu al dik 1.70 en de afgelopen 2 jaar dus ontzettend snel gegroeid! Ook krijgt hij heel erg weinig voer (ook geen ruwvoer en weinig gras) en is dus graatmager. De eigenaar wil hem misschien naar de slacht doen omdat dit jonge paard het van de winter zo zwaar had (hij is erg mager en ook stijf geweest). Naar mijn idee komt dit puur door een gebrek aan voeding en het snelle groeien waardoor hij nog niet echt controle over zijn lijf heeft.

De eigenaar staat er bekend om dat hij zijn paarden liever naar de slacht doet dan dat hij ze weg doet voor een lage prijs. Ik heb weiland, stallen en liefde over en heb inmiddels meerdere 'kneusjes/afgedankte' paarden staan dus ik zou dit mannetje graag opvangen. Nu ken ik mezelf en al zou die fokker 10.000 euro vragen voor deze 2 jarige zou ik er mee accoord gaan omdat ik dit mannetje graag een huis wil bieden. Ook ken ik de fokker en ik weet dat hij zich niet zou schamen om dit te vragen al heeft hij eerder aangegeven dat dit paard misschien naar de slacht gaat.

Daarom wil ik jullie vragen wat vinden jullie een redelijke prijs voor dit jonge paard? Zijn afstamming weet ik niet, hij heeft papieren, zijn ouders zullen de fokker kennende de slechtste niet zijn, goedgekeurde paarden zullen het zeker zijn maar daar zal alles mee gezegt zijn.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik ga waarschijnlijk vanavond met mijn vriend langs die 'fokker' om te praten en zou dan graag jullie advies als richtlijn hebben anders betaal ik weer veel te veel voor een paard terwijl ik dat geld goed kan steken in het opknappen van deze man!
Laatst bijgewerkt door Leo op 24-03-11 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Update

BiBiQ

Re: Paard 'redden' van de slacht, welke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:06

Ik weet niet wat de slachtprijs is. Als je daar wat boven zit zal hij toch wel akkoord gaan.
Kan je niet gewoon langsgaan en zeggen dat je dat paard zag, 'm zo leuk vond, en 'm wil kopen?!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:09

Slachtprijs licht rond €400,- dus zou dat goed in je achterhoofd houden...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:11

Tja... het moet niet teveel zijn natuurlijk, maar ook wel genoeg dat de boer er duidelijk voordeel bij heeft dat paard naar jou toe gaat en niet naar de slacht.

Ik zou een paar honderd euro op de slachtprijs zetten, meer niet.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 11:11

Dat is dus het probleem. Hij had ons land van de vorige eigenaren gehuurd dus toen wij hier kwamen wonen heeft hij dit nog enkele maanden van ons door gehuurd tot we dit zelf nodig hadden. Er stond toen een merrie van 22 jaar. Een fokmerrie van hem, en eeen heerlijke merrie die de rest van de paarden netjes opvoeden. Op een gegeven moment hadden we afgesproken dat zijn paarden langer mochten blijven staan als onze paarden bij die van hem in het land mochten.
Dat ging super goed, maar de oude merrie werd niet meer drachtig. Hij heeft toen gezegt die gaat naar de slacht. Bij ons had ze als grasmaaier en paarden opvoeder mogen blijven staan. We hebben aangeboden 100 euro meer te betalen voor de merrie als dat hij voor de slacht kreeg. Dit wilde hij niet, omdat hij dan bekend zou staan als iemand die zijn paarden goedkoop verkoopt. (achter af zaten hij en zn vrouw te vertellen dat ze slapeloze nachten hadden gehad omdat ze die merrie al zolang hadden gehad en ze nu weg moest >;) ).

Vandaar dat ik denk dat hij hem niet zo makkelijk weg doet maar liever naar de slacht brengt. En ik ga natuurlijk langs maar voor mijn paard heeft hij eerst 15.000 euro gevraagd (belachelijk, paard was ingereden en verder niks, 6 jaar en geen spectaculaire ouders) toen heb ik gezegt dat ik dat niet deed en na een half jaar is hij uiteindelijk na steeds een stukje zakken naar 3.500 euro gegaan. Hij is dus totaal niet realistisch wat dit betreft.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:12

1000 euro moet hij geluk mee hebben.
voor de slacht is hij de helft waard of nog minder.
maar ja, als hij niet wil verkopen voor het leven (of alleen voor en on reeële prijs) dan houdt het gewoon ook op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:14

je kan niet al het leed op je schouders nemen.

Als dit gewoon een leuk basispaard is dan is er wel iemand die het koopt en door de magerheid heenkijkt.

Waarde....... ligt aan het papier, aan de bouw en aan de gangen (NIET aan de conditie waarin het nu verkeerd!!)

Bij de slager krijgt hij er zo een 250 euro voor, en dan mag hij echt blij zijn

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 11:16

Marigold; dat is ook zo, maar het is zo'n leuk paard, ik heb van de zomer voor zijn paarden gezorgt toen hij op vakantie was en toen had ik met deze al zo'n band. Het is gewoon moeilijk om hem naar de slacht te laten gaan omdat hij zo'n koppige eigenaar heeft.

Kiwiko; dit paard staat dus niet te koop! Hij denkt er over om het naar de slacht te brengen maar hij staat niet te koop! Zijn papier is niet spectaculair en het paard zijn bouw en gangen zijn nu om te huilen. Voor mijn idee mede door zijn gebrek aan voer en zijn groei speurt..

Het is ook niet de bedoeling om alle zielige paardjes maar op te vangen, maar ik heb tijd, geld en plek, en ik kende dit paard al.
Laatst bijgewerkt door koenlover op 11-06-10 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:17

Herkenbaar, toen wij ons huis kochten had de vorige eigenaar ook een jong paard. Een vriend van ons wilde hem wel kopen, maar hij vroeg zo'n belachelijk hoge prijs.. Maar uiteindelijk is het paard ook naar de slager gegaan omdat niemand er zo veel geld voor wilde geven :( :(

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:18

dat noem ik conditie, een beetje een paardenmens kan daar doorheen kijken....... :)

Tja en als het echt een maandagochtendproduct is, dan is die misschien ook beter af bij de slager

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:18

economisch is het nogal dom om een paard naar de slager te brengen als je er in de handel een honderdje of wat meer voor kan krijgen.......... zo zitten boeren ook niet in elkaar :) :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 11:19

Crazycactus; dat zulke mensen nog betsaan he :( Ik kan er zo vreselijk boos om worden! Al betalen we 500 meer dan wat hij er voor krijgt voor de slacht doet hij hem nog liever naar de slacht, terwijl hij hier dagelijks over de vloer komt en altijd verteld hoe goed mijn paarden erbij staan. Ik snap dat soort mensen niet! Zo frustrerend :(

Kiwiko; daar heb je gelijk in, maar het paard is dus niet slecht en de fokker kennende wil hij zo'n belachelijke prijs hebben voor het paard dat een echt paardenmens dat er niet voor over heeft. Maar aangezien hij mij dus heeft verteld dat die misschien naar de slacht gaat en regelmatig bij ons over de vloer komt hoop ik dus dat hij die voor ons aanpast.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:20

kan je niet afwachten tot het besluit genomen is en m dan aanbieden het paard over te nemen? als je nu al actie onderneemt zal hij de prijs hoog houden...jij wil het paard en hij hoeft er niet vanaf...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:21

heeeeeeeeeee. hij voert de druk op :) :) oudste truukje in het truukenboek........

gewoon ernaar toegaan en zeggen dat je 500 wil geven voor dat misbaksel met die kromme poten en lelijke kop, en dat hij dan blij moet zijn!!! en geen CENT meer :)

echt dan komt die wel over de brug

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 11:22

Het is trouwens geen echte boer, hij woont in een klein bungalowtje en heeft ergens 2 hectare land met 10 paarden erop. Ik heb allerlei voorbeelden maar dat wijkt zo af van dit verhaal. Maar ik kan je vertellen, deze man heeft geen idee waar hij mee bezig is. En het gaat hem om de naam die hij krijgt. Hij doet dus liever zijn paard naar de slacht als dat andere mensen horen dat hij hem voor weinig geld heeft verkocht.

knollentuin; dat zou beter zijn, maar de man kennende besluit hij dat van de ene op de andere dag en dan is het paard ineens weg.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 11:22

KiWiKo schreef:
heeeeeeeeeee. hij voert de druk op :) :) oudste truukje in het truukenboek........

gewoon ernaar toegaan en zeggen dat je 500 wil geven voor dat misbaksel met die kromme poten en lelijke kop, en dat hij dan blij moet zijn!!! en geen CENT meer :)

echt dan komt die wel over de brug

Dankjewel, daar heb ik echt wat aan. Ga ik zeker doen, vandaar dat ik jullie advies vraag, want uit mezelf had ik er dus veel meer voor gegeven!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:25

Moet je ook echt zo zeggen hoor!!

gebruik het woord misbaksel, kromme poten, lelijke kop..... je moet net doen of je HEM een plezier doet dat paard mee te nemen :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 11:26

Ik denk dat dat in dit geval bij deze man zeker de beste aanpak is, misschien dat ik mn vriend wel alleen stuur want die man weet wat een kneus ik ben met mn paarden :o

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:27

Misschien hem later verkopen aan de slager en dan een overeenkomst maken met de slager dat jij hem weer kan overkopen?

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:27

koenlover schreef:
Ik denk dat dat in dit geval bij deze man zeker de beste aanpak is, misschien dat ik mn vriend wel alleen stuur want die man weet wat een kneus ik ben met mn paarden :o

Dat is misschien wel een goed idee :j Hij gaat dat uitbuiten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:28

ja is ook een goeie,bij adwachten loop je idd de kans dat het paard in ene weg is. en een beetje nonchalant he? als of het je ook niet veel doet. ;) @caror ik denk niet dat dat officieel mag hoor...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:30

CaroR schreef:
Misschien hem later verkopen aan de slager en dan een overeenkomst maken met de slager dat jij hem weer kan overkopen?

Het is juist misdadig als slagers dit doen!

En daarbij een beetje dom in dit geval want het paard komt dan terug bij de buren. Dat heeft ie echt wel in de gaten.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 11:32

Ik gok inderdaad dat hij even een niet zo vriendelijk gesprekje met de slager gaat voeren als hij zijn paard in mijn wei ziet staan. Al zou ik het zo graag doen om zeker te weten dat hij goed terecht komt..

Al betwijfel ik het zo af en toe of hij uberhaupt weet hoe zijn paarden eruit zien. Als hij er 1 naar de ruiter brengt moet hij de chip laten lezen om te zorgen dat hij de goede weg brengt die oud genoeg is (en dan heeft hij er 10 met 8 verschillende kleuren)..

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:33

Ja goed idee om het zo te zeggen maar als hij bang is om een naam te krijgen dat hij de paarden voor weinig weg doet.. is hij dan niet bang om een naam te krijgen dat hij "goede" paarden weg doet voor de slacht? Succes ermee hoop dat hij hem verkoopt!

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:34

Abeltje77 schreef:
CaroR schreef:

Het is juist misdadig als slagers dit doen!

En daarbij een beetje dom in dit geval want het paard komt dan terug bij de buren. Dat heeft ie echt wel in de gaten.

Had ik eigelijk geen idee van!
Dan kan ze zeggen dat ze op het laatste moment toch besliste om hem te 'redden' en dat ze naar de slager had gebeld?