Vraag over harnachement bij een wedstrijd (onderlinge)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Vraag over harnachement bij een wedstrijd (onderlinge)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 15:14

Ik ben nog helemaal niet zo ver dat ik een wedstrijd ga rijden. Maar heb er toch een vraagje over. Het gaat hier om een onderlinge wedstrijd op stal met jury van buitenaf. ALS ik al een keer mee ga doen, wil ik natuurlijk geen stomme fouten maken in de aankleding waardoor ik lage punten voor verzorging krijg. Nu heb ik een Friese ruin van bijna 7. Ik ga eerdaags beginnen met instructie in de richting klassieke rijschool. Dus beetje barok. De onderlinge op stal is B of L dressuur.

Hier mijn vragen:

Ik heb sinds kort een boomloos Trekker Pro Endurance zadel. Volgens mij mag ik daar in principe gewoon mee uitkomen. Klopt dat?

Ik hou van het barokke gedoe en ook vanwege veiligheid rij ik met Camarguebeugels (dat zijn van die kooitjes) en ik neem aan dat dat in elk geval niet mag. Ik heb ook nog een stel Portugese beugels liggen (gewoon model maar wel de zijkanten breder en bewerkt). Mogen die wel op een wedstrijd gebruikt worden?

En wat zijn de voorschriften rondom andere betuiging zoals een voortuig (puur voor de show, dient dus niet voor een martingaal (zit er ook niet aan) of om het zadel op zijn plek te houden.) ?

En nog 1 vraagje over de kleding: is een witte rijbroek verplicht (ook op de onderlinge dus)?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Anoniem

Re: Vraag over harnachement bij een wedstrijd (onderlinge)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:15

Onderling is aan de vereniging te bepalen.
Voor officiele wedstrijden staan al je vragen in het Regelement van de KNHS

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:17

Ik zou het allemaal gewoon even bij jou op stal vragen.
Aangezien ze vaak bij onderlinge wedstrijden een oogje dichtknijpen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 15:33

OK, dankje. Het is geen vereniging idd. Maar gewoon een pensionstal met een jaarlijkse onderlinge wedstrijd. Ik zou het zelf wel stoer vinden om op zijn baroks te komen met portugese beugels, voortuig en bijpassene frontriem en dito kleding :P Meestal rijden er voornamelijk mensen mee die ook wedstrijden rijden dus ja, die hebben alles daarvoor natuurlijk...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:35

Het beste kan je het even navragen op stal. Maar ik kan mij voorstellen dat zelfs als het mag en er een jury is die ook officiële wedstrijden jureert, die b.v. voor de verzorging lagere punten geeft. Niet dat dat voor het rijtechnische deel iets uitmaakt ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 15:41

BrankaZ: hoezo dan? Omdat op officiele wedstrijd bijv portugese beugels niet mogen? Ik bedoel als je geheel verzorgd maar een tikkie anders de bak in komt, is dat dan voor sommige juryleden een reden om lagere punten te geven? Ook al draag ik dan bijv een zwarte rijbroek en heb ik andere buegels dan nog heb ook ik de moeite gedaan voor een goede uitstraling. Zeker als alles er ook nog verzorgd uitziet. (Ik vraag dit uit belangstelling omdat ik dus echt 0 ervaringen heb met wedstrijden :D )

Je hebt gelijk met het rijtechnische maar ik kan me zo indenken dat de jury zich dan ook daarin kan laten leisen of afleiden als hij/zij het met de aankleding niet eens is.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:50

Als men de wedstrijd volgens de regels van de KNHS beoordeelt betekent dat dus ook eisen aan harnachement en kleding. En dat betekent dus geen Portugees tuig.
Maar je kan het beter even navragen op stal wat zij afspreken met de jury. Wij kunnen hier alleen maar gissen over wat er goed wordt gevonden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 15:59

Ja heb net de reglementen gelezen :o Daar word ik niet vrolijk van haha. Hoewel er niets staat over Portugees of niet. Er staat RUIME beugels... niet dat ze niet portugees zouden mogen zijn en eigenlijk ook niet eens dat Camargues niet zouden mogen! Beide zijn ruim! Er staat:

Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend Engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt.

Dus dan zouden die officieel wel mogen als ik het zo lees.

Volgens mij is mijn Trekker Pro Endurance Engels genoeg:
Wat vinden jullie?
Afbeelding

Voortuigen zijn verboden (hoewel ze het daar vooral hebben over dingen om het zadel op de plek te houden, maar dat terzijde) en idd een witte of gele of beige rijbroek. En dus geen zwarte.

Maar ga het tzt bij stal navragen hoor. Maar zo leer ik weer eens wat...

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:45

Hoi,

Je mag gewoon starten met wat je wil.Ik ga met Ginger western dressuur rijden.Is geen probleem.Er is een wedstrijd voor de officeelle wedstrijdrijders en een wedstrijd voor ons kneusjes hihi

dus dit mag gewoon

Groetjes Lo

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 19:58

Hoi Lo...
Hihi, ik wist niet eens dat we 2 groepen hadden joh! Nou dan kan ik dus in de kneuzenclub in vol ornaat.
Maar dat zal wel volgend jaar september worden hoor. Komende sep ga ik dat echt nog niet redden!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:04

WD-V -> MA

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:52

Tuurlijk kan je dat wel het is maar voor de lol