Hoe kan ik van mijn angst afkomen? (steigeren)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xlszjuh95

Hoe kan ik van mijn angst afkomen? (steigeren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 20:33

hallo,
ik heb vorig jaar een onhandelbare pony geprobeerd opnieuw inte rijden met behulp van de eigenaar( ze kon niet op hem rijden door zwangerschap). de pony ging bij de vorige eigenaar steigeren en is toen uiteindelijk met de amazone achter over geklapt, ze hebben daarna nooit meer iets met hem gedaan(wel de dierenarts en fysio's en weet ik veel allemaal erbij gehad niks gevonden). toen hebben ze hem gratis weggeven. eerst hebben we hem een 2 maandjes lekker met rust gelaten alleen beetje poetsen enzo zodat hij lekker rustig aan kon wennen (tis soms nog al een streskip). na die paar maandjes ben ik erop gestapt. eerst lekker rustig aan doen niet te veek vragen, en dat ging super goed tot een half jaar later. ik ging meer met hem aan het werk en hij kreeg steeds z'n zin niet dus ging die steigeren ik vond het niet echt eng, en toen ik bijna klaar was bleef die steigeren bij elke stap die hij zette. uiteindelijk stond hij recht omhoog en heeft hij zich gewoon achter over laten vallen, ik viel op de grond op m'n rug, de pony viel op me af, hij viel met volle gewicht op m'n been. als hij een paar centimetertjes verder op mij gevallen was had ik mijn rug gebroken. ik was me kapot geschrokken. ik ging even op de grond zitten en de pony had niks en was niet eens geschrokken of niks hij keek gewoon heel normaal. ik ben een paar minuten daarna weer opgestapt en heb hem aangepakt. hij deed weer raar en toen hebben we een martingaal erop gezet en kon hij niet meer omhoog. wij hadden dus van hem gewonnen. ik dacht dat ik er niks aan over had gehouden maar, ik heb sinds en half jaar een paard, en ze deed in het begin super. maar toen ik les kreeg en haar anders moest laten lopen, begon ze steeds te bokken, ik vond dat helemaal niet eng, ze deed dat gewoon puur omdat haar spieren getraint moesten worden, die ze nog nooit gebruikt had, ik vond het dus niet erg. maar toen ze haar spieren helemaal opgebouwd had en een flinke gespierde rug en kont kreeg, ging ze steeds protesteren onder het rijden puur omdat ze geen zin had. (want ze heeft nergens last van hebben er en fysio en de dierenarts erbij gehad) uiteindelijk ging ze steigeren in de hoop mij bang te maken, de eerste keer dat ze dat deed schrok ik heel erg. ik zag weer helemaal voor me hoe dat met die pony gebeurt was, dus ik even rustig aan doen en toen weer opgepakt, toen ging het goed, en nu sinds kort doet ze het weer, maar nu elke keer als ze dat doet raak ik in paniek omdat ik zo bang ben dat ik weer achter over klap. ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken, ik wil het wel zelf doen ook omdat ik mijn angst moet overwinnen.

heb jij misschien goeie tips hoe ik rustig kan blijven en haar dit kan afleren?
Laatst bijgewerkt door Elles op 14-05-10 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke titel aangapast

nathalya

Re: wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:47

Heb je haar misschien te vast van voren? Vraag je misschien te veel? Het is natuurlijk wel vreemd dat alle 2 de paarden het doen. Zorg dat je niet teveel binnen stelling aanneemt, en zorg dat de paarden eerst fijn voor je been zijn voordat je ze echt door gaat vragen. Je moet ze natuurlijk wel de tijd geven om zich te ontwikkelen!

Heel veel succes

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:21

Neem aan dat je wel een instructeur/trice hebt?
Vraag die dan eens om hulp die zien wat er gebeurt.
Als je er geen hebt zou ik toch maar opzoek gaan naar iemand die jouw met de paarden kan begeleiden.

marysa123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:18

heey.. als ik jou was zou ik werken aan je pony en jouns vertrouwen. soms kan het zijn als je je paardje poest dat er niks aan de hand is en als je derop zit daat het heel anders is.! mijn pony begon altijd te bokken en te steigeren omdat hij mij niet snapte. anders kun je ook proberen op eerst de oefenning die je met je pony wil doen op de grond te doen . als ze /hij . het snapt erop klimmen en het vragen. misschien dat ze het gewoon niet begrijpt.!!! nog een iedeejte ga loswerken het lijkt me dat je paard een beetje denkt dat ze de baas is. loswerken werkt eenorm goed. (loswerken is niet achter je paard aan jagen met een zweep door een weiland hoor.!!!) loswerken is "paards" praten met ja paard je paard begrijpt je dus veel beter omdat hij dat gewent is.! p.s vragen over loswerken enzo stuur dan ff een mailtje..! gr marysa

_Hafjeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:50

misschien kan je het paard eerst flink longeren.
ik zou ook wat meer vertrouwen krijgen... dan went het paard wat meer aan je.