Ik heb een vriendin, die harstikke aardig is en die supernetjes zit en ook ongeveer op mijn niveau rijdt. Ook heb ik een vriendin die paardrijden ontzettend leuk vind, maar de verzorging nog meer en die gek is op kleine pony's. Wij hebben bij mijn verzorgpaard Shetjes staan, ze is dus mee geweest, heeft honderduizendmiljoen foto's van ze gemaakt, heel gezellig allemaal. Ze rijd verder niet heel bijzonder goed, maar wel oké. Zij is een aantal keer mee geweest naar mijn verzorgpaard & heeft ook stukjes gereden (eerst uitgestapt, later ook wel eens wat oefeningen in draf). Ze doet ontzettend haar best en zit mijn paard niet in de weg. Mijn andere vriendin wil ook graag een keer mee naar mijn verzorgpaard, logisch, heb mijn verzorgpaard al behoorlijk wat langer dan zij haar verzorgpony, en ze heeft nog nooit op de mijne gezeten, ik wel op die van haar. Ze rijdt prima, zit echt supernetjes, maar is heel erg gefocust op "rond" rijden. Dit doet ze dus door kneepjes te geven "spelen" met de teugels (zo wordt ons dit op manegepaarden aangeleerd), maar mijn paard reageert daar heel slecht op, gaat veeeel te hoog en diep lopen. Het probleem is dat zij het prachtig vind als een paard "rond" loopt. No matter how, zegmaar. Ze gebruikt termen als "over de rug" zonder te weten wat dat inhoud. Ze vind elk rond lopend paard (hoe diep ook) "over de rug" lopen. Haar verzorgpony is hard in de mond, en zij doet dus ook behoorlijk wat in haar mond om haar "over de rug" (zoals ze het zelf noemt, dit is niet zo, gewoon te hoog en te diep, ver achter de loodlijn, etc.) te laten lopen. Ik wil gewoon echt niet dat dat op mijn verzorgpaard gebeurt, het gaat net heerlijk met rijden na een paar lessen waar ik echt wat aan heb gehad, ben zo bang om dat kwijt te raken als zij in z'n mond gaat plukken, maar wil haar wel een keer meenemen. (Ze weet dat mijn andere vriendin, die duidelijk minder goed rijdt ook op mijn verzorgpaard heeft gereden, dus het zou raar zijn als ik haar niet laat rijden, maar die andere vriendin zit niet zo in de mond van een paard te plukken). Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ze loopt denk ik een stapje achter. Zo vertelde ze tegen iedereen dat ze een verzorgpony ging rijden die al L had gelopen en dus alles al kon.
Maar vind het dan zo rot om te zeggen: Een paard in de L kan niets bijzonders. Of te zeggen: Je mag niet op mijn paard, want je doet veel te veel in de monden van de paarden waar je op rijdt.
Ach, misschien maak ik er ook teveel een probleem van, en moet ik dr gewoon een keer meenemen. Maar het gaat net lekker met mijn paard (hij loopt eindelijk iets beter achter, heeft blessure gehad, en krijg hem ook iets beter aan de voorkant nu ik door lessen heb geleerd mijn hand ietsjes meer toe te staan, zodat hij ruimte krijgt om z'n passen af te maken) dus ik wil dat niet kwijt zijn.
We hadden pas een gesprek over rond rijden, zij vertelde hoe zij het deed (kneepjes geven & spelen met de teugels), waarop ik zei dat het met mijn verzorgpaard echt niet op die manier moest, omdat hij dan te gespannen en hoog ging lopen. Hopelijk onthoud ze dat haha.
Om een lang verhaal kort te maken: ik hoop dat ze snel les gaat nemen met haar verzorgpony en leert hoe je een paard wél moet rond rijden.

& ik wou dit gewoon even kwijt. Als je dit hele verhaal gelezen hebt: bedankt! Zou graag weten wat jullie in mijn plaats zouden doen.
.
), en ben er bijna elke dag. Z'n conditie is ook niet top, en als je de vorige dag iets te intensief hebt gereden voel je dat gelijk, dus er rijd verder echt niemand anders op. (Sowieso laat ze haar paard toch niet twee keer per dag lopen?
) Zij rijdt hem ook trouwens niet meer, omdat hij niet de sport in kan. Heeft een nieuw jong paard. Het is dus wel haar paard, maar ze rijdt er niet meer op, ik ben de enige die hem rijdt. Ik vind je reactie een beetje apart, maar jij wist dit soort dingen natuurlijk niet, misschien kijk je er nu anders tegenaan.