ezel kopen en rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marinkapet

ezel kopen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 16:43

Hallo
Ik ben al enige tijd op zoek naar een ezel( merrie) om mee te wandelen en gewoon knuffelen etc. maar ook misschien op den duur op te rijden: nu heb ik een jonge ezel gezien ( donkerbruin, 1,5 jaar oud schofthoogte nu 1.10 m) waar het erg mee klikte: maar kan ik daar later wel op rijden? Ik ben 65 kilo zwaar. Ik weet wel dat het op pyreneese ezels kan en zoek er eigenlijk zo'n ezel, maar dat is nog niet zo makkelijk en dit is ook een heel leuk ezeltje!
Graag tips,commentaar
met vriendelijke groet
Marinka Pet

_JL_

Re: ezel kopen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:47

nu vraag je iets... ezels zijn niet echt rijdieren, wel lastdieren...
rijden op ezels wordt meestal aangeboden voor kinderen onder de 12,
ik denk niet dat 65 kilo erg gezond is voor een ezeltje zijn rug,
voor een pony van 1.20 is dat het ook niet...
àls je echt zou willen rijden zou ik een leuke pony kopen ipv een ezel...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:50

hier op bokt rijd toch ook iemand op ( grote) ezels?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:49

randie schreef:
hier op bokt rijd toch ook iemand op ( grote) ezels?

volgens mij wel, ik heb wel eens topics er van gezien....

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:50

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:51

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:54

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:55

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:58

Ik vind ze erg leuk, zou graag eens een rondje proberen :P

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:05

Dat zijn mijn ezels inderdaad :D
Je kunt heel goed op een ezel rijden maar zelf hou ik de richtlijn aan dat een ezel maximaal 20% van zijn eigen lichaamsgewicht mag dragen. Zelf ben ik ook 65 kilo en dus heb ik een ezel nodig van 325 kilo minimaal. (Christoffel is 430 kilo en Lodewijk 370 kilo).
Daarnaast is het verstandig om te wachten tot zijn 5e jaar want dan pas is de rug helemaal volgroeid.
Mijn ezels zijn 1.45 en 1.48 hoog. Toen ze anderhalf waren, waren ze rond de 1.30 hoog. Dus of jouw ezel het goede gewicht/de goede grootte gaat halen, weet ik niet.
Er zijn wel grote ezels te koop in België bij Marie Tack (http://www.asineriedupaysdescollines.be ... zels/12/13). Ze is niet goedkoop en niet alle ezels zijn van goede kwaliteit maar er lopen ook helemaal mooie exemplaren tussen.
Of je kunt, net als wij hebben gedaan, in Frankrijk gaan kijken wat daar te koop is.

marinkapet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 19:43

Hoi Dank voor de antwoorden: ik vrees dat ze niet zo groot wordt! maar in Frankrijk gaan kijken, hebben jullie daar adressen? de aisainerie heb ik wel gezien maar op hun website staat niets te koop. En je moet ze natuurlijk wel eerst live ontmoeten!
groet
marinka

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:45

Waarom niet een pony?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:50

hessy8 schreef:
Waarom niet een pony?

Waarom wél een pony? :)
Ik ben ook gek op ezels! Als ik de ruimte (en het geld had) had ik ook zeker een ezel genomen!
Maar zou een muildier geen optie zijn?
En anders zoeken, zoeken, zoeken tot je er tegenaan loopt :).

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:30

YRT => RT-D

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:54

marinkapet schreef:
Hoi Dank voor de antwoorden: ik vrees dat ze niet zo groot wordt! maar in Frankrijk gaan kijken, hebben jullie daar adressen? de aisainerie heb ik wel gezien maar op hun website staat niets te koop. En je moet ze natuurlijk wel eerst live ontmoeten!
groet
marinka

Als je op mijn link kijkt, dan zie je dat er wel ezels te koop zijn bij Marie Tack, al zijn ze nog jong.
Ook in Frankrijk is het heel erg zoeken naar grote, goed gebouwde ezels. De meeste fokkers zijn gestopt met de grote maten omdat er te weinig vraag naar is. Als je een Pyreneese ezel wilt kopen, kan je het beste contact opnemen met het stamboek http://www.bourricot.com/Associations/AneDesPyrenees/AneDesPyrenees.html.
De meeste particuliere advertenties met franse ezels: http://www.marche.fr/ane/

ushin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:52

wanneer de ezel nog zo jong is groeit ze zeker nog door, niet alleen in de hoogte maar ook qua bouw, anderhalf is nog gewoon een groot veulen eigenlijk.
wanneer je al direct een klik hebt met een ezel is dat natuurlijk wel geweldig, meestal willen ze even de kat uit de boom kijken, of ben je al meerdere keren geweest.
de echte grote ezels zijn in \nederland bijna niet te krijgen omdat tegenwoordig iedereen maar kleiner en kleiner wil, dus wanneer je er een gezien hebt die te koop staat zou ik haar zeker even vasthouden.
op de ezel rijden kan straks altijd maar ik zou even wachten tot ze een jaar of 5 is, dan is ze volgroeid en kan ze je zeker dragen, ezels zijn ook veel sterker dan pony's, dus tot die tijd gewoon knuffelen en wandelen, het grote voordeel van zo'n jonge ezel is dat je ze nog van alles kunt leren en helemaal naar je hand zetten.
en laat je eerste indruk op je inwerken, kijk bij wat voor mensen ze opgroeid enz, gewoon je gezonde verstand gebruiken.
succes
nicole

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:01

Succubi schreef:
hessy8 schreef:
Waarom niet een pony?

Ik ben ook gek op ezels! Als ik de ruimte (en het geld had) had ik ook zeker een ezel genomen!

idd een muildier.. Is dat geen optie? Bij het fjordenpaard in Een (Drenthe) hebben ze er eentje, lekker eigenwijs ding :P maar ze rijden er wel op!

marinkapet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 16:41

Hoi Dat laatste klinkt weer helemaal goed w,b, dit ezeltje: maar wie weet hoeveel ze nog door groeit, ze is nu 1.10 m en als ik toch 25% van haar gewicht aan houdt moet ze zeker 270 kg worden. Ik wil echt goed voor de ezel zijn, dus wat moet ik met deze tegenstrijdige berichten?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:00

igor001 schreef:
Succubi schreef:

idd een muildier.. Is dat geen optie? Bij het fjordenpaard in Een (Drenthe) hebben ze er eentje, lekker eigenwijs ding :P maar ze rijden er wel op!

Ik ben daar ook wel eens geweest, maar wist niet dat ze op die muildieren reden :+
Lopen die ook mee op de buitenritten dan :+ ?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:07

Misschien ietsje offtopic, maar ik ben stiekem toch wel benieuwd waarom je een ezel wil?
Ik vind het een heel leuk idee hoor en die vraag 'waarom wél een pony?' snap ik ook,
maar hoe kom je hier nou op?

Hebben ezels bepaalde andere kwaliteiten dan paarden of vind je ze gewoon leuker of waarom anders?
Ik bedoel, ik vind ezels ook gaaf, maar ik zou zelf toch echt voor een paard gaan,
sowieso al om de problemen die je aangeeft (met de aankoop).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:10

Leuk dat je een ezeltje wilt kopen!
Allereerst: waar komt het diertje te staan? Bij andere ezels of bij paarden? Hij heeft sowieso een maatje nodig, en een ander ezeltje is eigenlijk het beste omdat paarden- en ezeltaal toch behoorlijk verschillend is. :)

Het ezeltje dat je op het oog hebt is nu 1.10, ik weet niet wat de uiteindelijke schofthoogte ong. gaat zijn? Ik zou eigenlijk voor een maatje groter gaan, een ezeltje rond de 1 m kan sowieso niet meer dan 50 kilo dragen... Maar ik weet dus niet hoe groot hij uiteindelijk zal worden. Of je moet er mee gaan mennen, dat kan ook natuurlijk (als je dat zelf ook wat lijkt).

Wat wil je doen qua rijden? Echt wat meer aan het werk of lekker in het bos? Denk er wel aan dat op ezels wel te rijden valt, maar dat het altijd anders is dan een paard. Veel ezels doen het liever wat rustiger aan, ze zullen best een drafje en een galopje doen maar als je wilt scheuren in het bos dan moet je wel 'n ezel hebben die daar ook wat voor voelt, en dat doen ze lang niet allemaal. :P

Als ik het zo hoor dan zou ik voor een wat grotere ezel gaan, dan weet je zeker dat je er straks op past. En als je al een goede klik met dit diertje hebt dan kan je misschien overwegen hem te kopen met het risico dat hij straks te klein blijft... Het is jouw keuze uiteindelijk.

TE5 schreef:
Misschien ietsje offtopic, maar ik ben stiekem toch wel benieuwd waarom je een ezel wil?
Ik vind het een heel leuk idee hoor en die vraag 'waarom wél een pony?' snap ik ook,
maar hoe kom je hier nou op?

Hebben ezels bepaalde andere kwaliteiten dan paarden of vind je ze gewoon leuker of waarom anders?
Ik bedoel, ik vind ezels ook gaaf, maar ik zou zelf toch echt voor een paard gaan,
sowieso al om de problemen die je aangeeft (met de aankoop).

Ezels zijn vele malen slimmer dan paarden en daarnaast zijn ze ook veel mensgerichter (socialer). :)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:12

Ok, dat wist ik niet Fiffil, wat grappig.. :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:16

Maar is het niet zo dat ezelf veeeel sneller ziek worden? :(:)
Dat hoorde ik van veel mensen.
Een vriendin van mij heeft ook een ezel, alleen die staat
gewoon in de wei. Ze hebben er 1 x op proberen ze zitten, was geen
sucses :+ nu staat hij alweer een paar jaar zich lekker rond te eten :P

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:19

wat leuk een ezeltje!! Ik weet niet waar je hem wilt stallen, maar hou er wel rekening mee dat niet veel paardeneigenaren een ezel op stal willen. Een ezel draagt vaak hart of long worm mee waar hij zelf tegen kan maar paarden niet...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:32

@loveidefix: waarom zou een ezel sneller ziek worden? Ezels zijn juist hele geharde dieren. Daardoor laten ze echter ook pas in een heel laat stadium merken dat ze pijn hebben (wat niet altijd handig is). ;) Het is wel zo dat ze dik worden van lucht omdat ze van nature maar heel weinig nodig hebben, dus met weiden moet je opletten dat ze niet hoefbevangen worden of veel te dik (en helaas zijn er heel veel te dikke ezels in ons land).

@marise83: ezels kunnen idd longworm bij zich dragen, maar tegenwoordig bestaat er iets zoals ontwormen en is dat probleem dus verholpen. :)