Ik ben lid van een dierenrechtenorganisatie en zit er sowieso erg mee in, maar nu schrok ik toch wel echt, zo had ik het nog niet bekeken!
Onze paarden staan hier op een groot stuk grond met ook een stuk uitloop met een groot schuilhok aan verbonden, wat bomen, ... Dus vind ik dat ze het hier heerlijk hebben ivm stalpaarden die niet buitenkomen ofzo. We gaan ook steeds buiten rijden in het veld en in het bos en wanneer de paarden merken dat we gaan rijden staan ze meestal te popelen.
Maar toch, ik voel me er echt niet goed van.
Ik ben dus aan het bladeren gegaan in boeken en trof hier net weer een stukje aan dat ik toch ff zou willen citeren(ook het stuk 'stal=toilet' komt uit dit boek). Het is vrij lang, maar zeker de moeite even te door te nemen:' In veel stallen mag het bewegingsdier paard zijn box alleen uit als er werk aan de winkel is. Zodra hij zich mag bewegen, moet hij zich onmiddellijk concentreren en gehoorzamen aan de aanwijzigingen van zijn ruiter. Hij mag niet omkijken, maar moet zich verzamelen. Hij moet dus een houding aannemen, waarin zijn gezichtsveld nog kleiner wordt. In plaats van een aantal uren rustige, lagnzame bewegingen buiten, krijgt hij een uur werk te verrichten waarvoor hij zich uiterst moet inspannen en dat hij in een midden tot sneller tempo moet uitvoeren. Nadien is hij uiteraard moe, maar zelden gegymnastiseerd, tevreden of ontspannen.
Boxpaarden komen maar zelden in de FRISSE LUCHT. Gestresst als ze zijn, zijn ze ook snel PRIKKELBAAR. De buitenwereld is nu eenmaal vol geluiden en gebeurtenissen waar een paard dat daar niet aan is gewend, behoorlijk van kan schrikken. Maar schrikken kan uitmonden in op hol slaan en daar wordt een ruiter bang van, dus gaat hij nog minder vaak met zijn paard naar buiten en het paard wordt nog schrikkeriger... de vicieuze cirkel is bijna niet meer te doorbreken.
Het eerste wat u moet doen als uw paard gedragsproblemen vertoont, als hij agressief, bang, of overdreven zenuwachtig is, is hem ONDERBRENGEN IN EEN VOOR PAARDEN NATUURLIJKE MANIER. Dat betekent in een ideaal geval in een OPEN STAL IN EEN GROEP PAARDEN.
!!!!!! Als dat echt niet mogelijk is, is ook DAGELIJKS EEN PAAR UUR WEIDEGANG OF UITLOOP MET ANDERE PAARDEN, liefst de 'boxbuurpaarden' een oplossing.Waarschijnlijk is dat in de manege waar u uw paard hebt gestald niet gewoon, maar mogelijk is het BIJNA ALTIJD......'
Zo, dit was een stukje, als ik dit zo hoor, moeten onze paardjes toch vrij gelukkig zijn, dan zijn er die het slechter getroffen hebben...
Ik voel me al een heel pak beter, alhoewel...
Wat vinden jullie?
Groetjes
Aglaranna

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: aglaranna op 2001-07-24 23:06 ]</font>