hoe is het mogelijk!!heb DE beslissing zelf kunnen doen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

coxietje

hoe is het mogelijk!!heb DE beslissing zelf kunnen doen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 10:43

hallo allemaal,
ik heb hier al eens een verhaaltje gezet over mijn paardje dat we hebben moeten inslapen.
1april(jaja je hoort het goed het is dan een grap dag kon ik dat ook maar zeggen)ik weet dat het nu al mei is maar ik kan er nu pas echt over spreken.
het word een lang verhaal maar bedankt om me steunen.niemand anders steunt me.
hier ga ik dan:
het ging al een tijdje slecht met spirit(een quarter,mooi bruin),het was een prachtige hengst!hij had altijd veel spieren gehad dat zei iedereen:wow dat is een goed showpaard.
maar dus het ging al een tijdje slecht.we kwamen daar in de winter(ik en papa)het was een nachtmerrie hij was zo mager,je zag zen ribben en zijn bekken enzo.... ;(.ik zag aan papa dat het hem dwars zat en hij zei:ik heb ze verwaarloosd het is mijn schuld!hij had er spijt van en in de auto zei hij:ik ga ze allemaal weg doen(we hadden er 4). het raakt mij als hij zo iets zegt want ik was heel gehecht aan de paarden.
we gingen direct hooi halen,kleine pakjes van 20 kilo. we gaven er 2per dag.ik hoopte dat ik het zag beteren maar nee integendeel ik zag niks veranderen met veel pijn in men hart.
we hadden ondertussen ook al brokken gehaald en voerde ze bij.dus ze kregen elke dag brokken en hooi.maar toch zag ik niks beteren.
ik vroeg aan papa wat het kon zijn want als je zo over zijn rug wreef dan ging hij door zijn kruis.papa zei dat dat van de uitputting was dus weer brokken gegeven.
ik zag het beteren en elke dag wreef ik over zijn rug en opeens was het weg dus ik was opgelucht.
maar 1 april.... ;( ;( ik had vrij want de examens waren gedaan.ik was van plan om ze eens goed te verwennen maar dat is blijkbaar anders uitgedraaid.... ;( ;(
ik kwam daar en spirit stond bij de drinkbak.ik ging ze weer voeren.het zag er van ver al niet goed uit.hij wou zich bewegen maar dat ging niet goed.dus ik ging voeren in de hoop dat hij kwam....maar nee ik zag hem manken ben direct naar hem toe gelopen en gekeken hoe het was.
hij mankte links achter.ik probeerde hem vooruit te duwen om te kijken of het heel erg was of niet.hij kon nog gaan maar met veel pijn en hij hief de hele tijd zijn voet op.dus ik belde papa:ja maar dan ga thuis die paardendekens halen.dus ik naar huis de paardendekens halen.maar da zijn zo dekens die je over het hoofd moet doen dus ik probeerde maar hij had bang ik zag en voelde het.dus ik bel men overbuurmeisje of ze wou komen helpen. ze is direct gekomen en zei ook al dat het er niet goed uitzag, en dat ik beter de dierenarts kon bellen.
ik zeg:maar we hebben geen geld enzo en als papa daar achter komt is het mijn schuld. maar ik schiet u da wel voor zei ze uiteindelijk heeft mama het betaald.had mama ondertussen gebeld om de 2e deken te brengen want spirit had het heel koud.we hebben hem 2 dekens opgelegd en hij kreeg het warmer.ondertussen moet men overbuurmeisje naar huis en kwam de dierenarts.mama was ook al daar gekomen om me een beetje te helpen maar ze heeft het niet zo op dieren.
de dierenarts kwam aan zijn voet en ik kon hem nog net houden.hij sprong begon te bokken te steigeren tegen de muren.het was verschrikkelijk om te zien. ik had mezelf ook al een aantal keren pijn gedaan.ik vroeg aan de dierenarts om eerlijk te zijn.
hij zei:ge kunt bloed laten trekken en de oorzaak zoeken,of ik kan hem pijnstillers geven en jij moet hem apart in stal zetten zodat hij kan rusten misschien is het dan beter, maar natuurlijk aan dit alles hangt een serieus prijs kaartje en het kan lang duren.
ik zeg:wat is lang.hij:3maanden.oo dat valt eigenlijk nog mee zei ik.mama zei als het aan mij lag dan weet je men antwoord wel maar bel papa eerst.papa had naar mij gebeld want men belwaarde op.hij zegt laat hem maar gaan ik had er toch al geen goed zicht meer op.opdat moment kon ik hem wel vermoorden.waarom deed hij daar dan niks eerder aan?! ;( ;(
mama was al weg dus die heb ik gebeld en die is terug gekomen.de dierenarts vroeg:zal ik al beginnen of wilt ge wachten tot u mama der is.ik zo ja mama geeft er niet veel om maar ik wil toch graag wachten.okee zei hij.we hadden hem naar de weide gebracht want hij moest toch aan de weg gelegd worden(is 50meter ofzo tot aan de weg)dus met veel pijn in mijn hart en in zijn hart heb ik hem naar de weide gebracht naar de weide.hij stond op de weide en daar ging de eerste spuit dat hij een beetje suf werd.
ik heb hem moeten verder duwen ik vond het wel zielig hoe ik het helemaal alleen moest doen(hij had trouwens het halster van men overbuurmeisje aan).
....mama stond daar maar toe te kijken niemand die me steunde.hij ging tegen de poort hangen echt hangen dat mama de poort moest tegen houden dat hij er niet uit zou vallen. ;( ;( we hadden hem gedraaid op het iets drogere,en zijn oogjes..... ;( ;( ze keken mij aan zo zielig....(ik zit nu met tranen in men ogen)de dierenarts ging de volgende spuit halen ik zeg dat is hem zeker.ja nu gaat hij vallen en gaat hij zachtjes heen maar kijk uit voor stampen voor nog nabewegingen ofzo.
het ging in zijn nek de dierenarts vond ook nog geen ader.hij viel en de dierenarts trok hem wat van de kant.ik begon te schreeuwen te huilen dat de dierenarts mij heeft moeten steunen.zegt ons mama zo:is hij nu dood?nee zegt de dierenarts eerst is hij hersendood en dan gaat langzaam het hart.hij ademde nog en hij keek mij aan.het deed mij zo een pijn.ik ben langs hem gaan zitten heb tegen hem gepraat een kus gegeven en gezegd dat ik van hem hou! ;( ;( ik keek toe ik had hem zelf vast.5minuten laten zei ik:ja nu is hij weg ik voel het.en de dierenarts bevestigde mijn antwoord.toen kreeg ik het.hij was weg.heb er een zeil over gelegd en de andere kwamen ruiken ik heb het zeil er terug afgehaald en de moeder is afscheid komen nemen.wat deed het me pijn hoe de andere ermee omgingen.
ik moest het halster nog uitdoen.dus daar ging ik met mijn fiets naar huis met alleen het halster nog in mijn handen ;( ;( ;( ;( ik heb het meteen een paar mensen laten weten en ze steunde mij want mama wou al meteen shoppen in hasselt!!doe normaal zei ik!!!men papa heeft 2a3 dagen niks tegen mij gezegd, gezwegen!
ik kreeg schuldgevoelens.ik ben 's avonds naar spirit gaan kijken hij had geschuimd hoe hij lag was hartverscheurend.de dagen nadien ben ik altijd minstens een uur daar geweest en de leegte vreet nog steeds aan mij.
mijn papa heeft mij alles laten doen ik heb de knoop zelf moeten doorhakken en heb hem zelf vast moeten houden toen hij heen ging.nu na een maandje ongeveer heb ik weer een bui dat ik hem mis.het was eerst minder maar nu begint het precies door te dringen tot mij.
en elke x als ik bij de paarden aankom zie ik er maar 3 in plaats van 4.
elke x weer beleef ik het weer opnieuw.
elke x weer breekt mijn hart als ik het beleef.elke x weer huil ik.
wat met ik nou toch doen om het te verwerken!!ik kan het niet plaatsen het was het mooiste paard eruit en nu zo..... ;( ;( ;( ;(
nee dat is onbegrijpelijk!!
bedankt voor het lezen en sorry van het lange verhaal maar het moest van mij af!het vreet aan mij!!
xx joke
Laatst bijgewerkt door coxietje op 08-05-10 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Re: hoe is het mogelijk!!heb DE beslissing zelf kunnen doen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:45

Zou je je post even willen aanpassen door er alinea's in aan te brengen want dit stuk tekst is zo niet te lezen.

Dus even hier en daar wat enters aanbrengen :)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:00

Je tekst is niet doorheen te komen. Ben tien minuten bezig geweest voor ik er iets van begreep.

Maar begrijp ik het goed dat je ouders 4 paarden hebben, er totaal niet naar omkijken, niet voeren, ze laten vermageren in de winter en jou vervolgens met het laten inslapen opzadelen? En als dat paard 'jouw' paard was, waarom heb je dit dan niet zien aankomen? Kwam je er zelf ook nooit?

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:08

Wat een verhaal zeg! Maargoed, niet echt een gezonde situatie als ik t zo lees...
Sterkte meis met het verlies en ik hoop dat het goed komt met de andere paarden.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:09

heel veel sterkte. ik denk dat je overleden paard graag heeft dat je zijn 3 vriendjes ook goed laat verzorgen.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:09

Als ik het goed begrijp ben je een tijdje niet naar je paarden geweest, en toen je eindelijk weer ging zag je dat ze te mager waren? Mijn eerste reactie op dit stuk tekst was: Onmiddellijk de dierenarts bellen. Eerlijk gezegt, moest je dit verhaal in mijn gezicht vertellen zou ik jou ook niet steunen. Als mijn paard nog maar een teken geeft van pijn staat de dierenarts er onmiddellijk. Geld of niet. Ik vond het onverantwoord van jou om ten eerste het al zo ver te hebben laten komen en ten 2de dat je ook je verantwoordelijkheid niet hebt opgenomen. En dan jouw eten... 40 kilo per dag voor 4 paarden... Hier krijgen ze 20 kilo per dag per paard. Dus ja, in mijn ogen weet je ten eerste niet veel van paarden en ten 2de vind ik dat je onverantwoord bent geweest.

Als jullie die paarden niet kunnen betalen... Waarom kopen jullie er dan zoveel? Sorry, maar ik zou jou niet steunen. Het is erg van jouw paard, maar je hebt het zelf zo ver laten komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:13

Ik maak er uit op dat jullie tijden niet bij jullie paarden waren geweest en toen jullie wel kwamen waren ze erg mager? Waarom zijn jullie in de tussentijd niet geweest?
Zijn jullie wel goed voorgelicht over het houden van paarden? en wanneer er geen geld is moet je imo ook geen paarden houden.
Een paard afmaken omdat er geen geld is, is trouwens de slechtste reden die je je maar kunt bedenken. Je bent 16 dus je hebt de leeftijd om zelf een baantje te zoeken en dan kun je bijdragen aan de kosten.
Hoe gaat het nu met de andere 3?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:15

Ik begrijp niet alles van je je verhaal maar wat ik er wel van begrijp is ronduit schandalig.. Ik maak eruit op dat je hooi bent gaan halen toen het te laat was, je de paarden maar 10 kg per dag per paard geeft en toen dat niet hielp je brokken bent gaan voeren? Meid waar ben je mee bezig??? Ik vind je echt geen paard waard!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:18

Icm met een ouder bericht van je ga ik me wel zorgen maken over de manier waarop jullie paarden houden:

coxietje schreef:
mijn paardje was 3!maar we weten eigenlijk niet aan wat hij is gestorven.de dierenarts was erbij geweest en hij zei dat mijn paard ondervoeding,onderkoeling,verzwakking van spieren had(terwijl dat mijn paardje bij nog andere 5paarden stonden die helemaal niet dun waren maar zelfs dik!)

Ik heb zelf een Quarter en een Shetlander, deze krijgen beide zo ongeveer onbeperkt hooi te eten en beide krijgen ze een aangepaste hoeveelheid krachtvoer. Zulke dingen zijn imo te voorkomen, als je paard zonder reden opeens heel mager wordt kan je het beste zsm bloed laten trekken.

Ik vind het erg voor je, maar ik krijg het idee dat de dood van dit paard niet nodig was geweest.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:18

Leuk verhaal voor in de penny :Y)

En als het echt waar is denk ik dat het paard zo beter af is......... En vind ik het lijken op dierenmishandeling

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:25

Een goed idee van je vader om de andere drie paarden te verkopen.

coxietje schreef:
ik zag aan papa dat het hem dwars zat en hij zei:ik heb ze verwaarloosd het is mijn schuld!hij had er spijt van en in de auto zei hij:ik ga ze allemaal weg doen(we hadden er 4).

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:25

Helemaal eens met lucifertje :n jullie zouden je moeten schamen :\

hoe lang zijn jullie wel niet geweest dat die gespierde hengst zodanig is vermagerd dat je zijn ribben ed kan zien? :?
Hoelang hebben jullie die dieren zonder eten laten zitten?

Lijkt me een goed idee om een da naar de andere 3 dieren te laten kijken. En het liefst nog verkopen, als je geen geld hebt om paarden te houden moet je ze niet nemen :n

en een dier in laten slapen omdat jullie geen geld hebben :n

echt, ik heb er geen woorden voor :\ ik kan er echt niet bij met mn hoofd :\

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:26

Ik denk dat je hier echt hulp bij had moeten zoeken, je bent nog maar 16! Waar waren je ouders? Wie betaald alles dan?
Het is schandalig dat het zo heeft gelopen, maar zoek hulp voor de andere paarden, dat kan zo niet doorgaan!

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:26

sorry maar als je niet naar je paarden omkijkt ben je niet paard waardig ik denk dat het paard nu beter af is.
als je al geen da kunt betalen en zelf maar kijkt of het goed gaat terwijl je paard zoveel kilo`s kwijt raakt.
ondankt alles....alles krijgt een plekje maar daar gaat vaak veel tijd overheen.....heeft dus tijd nodig.
sterkte ondanks alles

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:27

Ik snap niet echt waarom je dit plaatst.
het is misschien bot maar jij hebt het zelf zo ver laten komen,
Dat een paard daaronder moet lijden vind ik veel erger
verkoop je paarden en ga lekker rijden op de manege.
Zelfs Ik weet hoe je een paardje enz moet verzorgen en ik rij nog niet eens zo lang,
zoek een verzorgpony en zorg dat je wat verantwoordelijkheidsgevoel krijgt,
Je moet je Schamen!

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:29

Nou nou, niet de TS tot de grond af gaan branden, ze is pas 16 en volgens mij weet ze niet veel beter dan dat deze situatie 'gewoon' is, zo is ze dus opgevoed, en je hebt 16 en 16, ze zijn niet allemaal bijdehand en zelfstandig op die leeftijd.
Maar ik vind het absoluut niet normaal dat er ergens 4 paarden lopen, het wordt winter en er wordt duidelijk niet dagelijks naar omgekeken en al helemaal niet bijgevoerd. Dat een van de paarden dus is gaan manken en er niet gewoon fatsoenlijk een D.A. bijgehaald wordt door de eigenaar (niet TS) kan natuurlijk al helemaal niet kloppen en dat er vervolgens meteen wordt overgegaan tot euthanasie, wat een meisje van 16 dus moet beslissen omdat ze moet kiezen voor het paard en daarbij ook nog bang is voor de reactie van haar vader vind ik dit gebeuren niet alleen heel erg sneu voor TS maar ook wel erg onwerkelijk anno 2010. Het lijkt wel of dit gebeurd is in een gebied waar de normen en waarden niet helemaal met de tijd zijn meegekomen en ik wens TS dan ook heel veel sterkte toe en ik hoop echt dat er mensen op je pad komen die je alles kunnen bijbrengen wat paardenwelzijn betreft en dat de overige 3 paarden meer zorg en aandacht zullen krijgen dan de overleden hengst. (Heeft hij niet gevochten met 1 van de anderen en daarbij zijn achterbeen verwond? Hij was natuurlijk al niet zo'n sterke jongen meer.)

Edit: Mag ik eigenlijk vragen waarom je vader deze paarden heeft? Zijn het allemaal hengsten?

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:38

Ik vind jullie reacties schandalig! Waarom zo fel?
Je kunt van een kind niet verwachtten dat deze een paard, en in dit geval 5,
kan opvoeden! Het is dus mede de verantwoording van de ouders.
Dat ze van de ouders hierbij geen steun kan verwachtten is natuurlijk ook niet normaal.
Ts, misschien kun je beter beginnen met gewoon één paard, informatie gaan zoeken
en zo doorgaan. Want zo kun je écht niet verder met 5 paarden.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:43

Ik denk ook dat het verkeerd is van de schuld bij de TS te leggen, zij weet duidelijk van niet beter.

Het voedsel dat de paarden kregen was veel te weinig. Blijkbaar zijn geldgebrek en gebrek aan kennis over het verzorgen van paarden de reden. Voor deze hengst is het te laat, maar voor de andere paarden zou ik zeggen : zo snel mogelijk verkopen. Paarden onderhouden is duur, en als je het eten al niet kan betalen moet je er niet aan beginnen.
Als je later zelf geld verdient (en er wat meer vanaf weet) kan je altijd nog een nieuw paard kopen.

Erg jammer dat een jong meisje zo'n zware beslissing zelf moet nemen. Je moeder stond er dus bij maar stak geen vinger uit om je te helpen? Ook sympathiek. En waarom je vader niet tegen je wilde spreken achteraf is mij ook niet duidelijk. Deze hele situatie is zijn schuld, als volwassene is hij verantwoordelijk voor zijn dieren. Hij mag nog blij zijn dat hij de dierenbescherming niet op zijn dak heeft gekregen voor verwaarlozing, want zo te lezen had hij dat wel verdiend!

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:46

ja oke,
Misschien is het voor jullie fijner om te beginnen met 1?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:47

Tegenwoordig zijn er vele wegen naar het verschaffen van informatie, bijv. via internet zoals Bokt. Ook als je jong bent kun je zelf actie ondernemen om te kijken of je het een beetje goed doet, of dat je ouders het een beetje goed doen. Zo ingewikkeld is dat niet.

Genoeg voorbeelden in Ts haar verhaal waarvan ik denk "als je er een beetje tijd in had gestoken, had je geweten dat dit niet kan". En als je ouders het niet kunnen betalen en je moet kiezen tussen laten verhongeren of verkopen, kun je als 16 jarige ook inzien dat verhongeren toch niet zo'n hele goede keuze is.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:01

Dames, niet zo gemeen doen! Dit heeft ze niet verdiend!

Lieve TS, het is verschrikkelijk om je paard op deze manier te verliezen, ik snap ook best dat je het hier heel moeilijk mee hebt. Ik wil je heel veel sterkte wensen.

Maar alsjeblieft, zorg dat het met die andere 4 paarden niet net zo afloopt. Soms is houden van laten gaan, en dat zou in dit geval betekenen verkopen. Verkopen naar een iemand die de paardjes een gouden stalletje kan bieden. Geef 2 van je paardjes een gouden stalletje bij iemand anders, de andere 2 hou je zelf en daar ga je voor zorgen, heel goed voor zorgen!
Het is een moeilijke keuze maar in jou geval denk ik de enige keuze.
Dit wil je niet nog een keer meemaken toch?

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:26

Ze is 16 niemand die der helpt of steunt en dan schrijf je alles in een keer van je af, en dan krijg je sommige reacties ;) , haar ouders hadden idd moeten helpen!
Toch ben ik ook het ookw el eens met sommige mensen want wat je ervoor moet doen of zon paard zo dun te krijgen...
Najah ze kan ook niet alles alleen doen.
@ ts : heb je er al is over na ged8 om met een vertrouwenspersoon of een pyscioloog(ofhoejedatookmaartypt :P) ?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:33

Ik twijfel heel erg aan TS haar verhaal gezien haar eerdere berichten hier op bokt. Vorig jaar heeft ze ook een paard in laten slapen.

Hele verhaal is gewoon erg apart.

coxietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 13:34

sannikita schreef:
Ze is 16 niemand die der helpt of steunt en dan schrijf je alles in een keer van je af, en dan krijg je sommige reacties ;) , haar ouders hadden idd moeten helpen!
Toch ben ik ook het ookw el eens met sommige mensen want wat je ervoor moet doen of zon paard zo dun te krijgen...
Najah ze kan ook niet alles alleen doen.
@ ts : heb je er al is over na ged8 om met een vertrouwenspersoon of een pyscioloog(ofhoejedatookmaartypt :P) ?

nee want men ouders zeggen dan dat ik overdrijf

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:47

IndianLady schreef:
Ik twijfel heel erg aan TS haar verhaal gezien haar eerdere berichten hier op bokt. Vorig jaar heeft ze ook een paard in laten slapen.

Hele verhaal is gewoon erg apart.

Ik ken ts, dit is niet verzonnen! Ik heb al langere tijd msn contact met haar, en heet vaak en veel vragen gesteld aan mij maar ook aan andere.
Feit is dat Ts minderjarig is en haar vader (imo) nogal overheersend en vrij strikt en weet alles beter. Ik weet dat ts meerdere discussies is aangegaan met haar ouders, maar als je niet serieus wordt genomen want "je bent pas 15, wat weet jij ervan" dan wordt het heel moeilijk.
Meid heel veel sterkte! Vind het echt heel rot voor jou dat je ouders je er weer mee opzadelen! Hopelijk ziet je vader nu wel in dat hij geen paardeman is, en zeker niet alles weet!