Soms een beginnersfout met springen door het paard of mij??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_WildLady_

Soms een beginnersfout met springen door het paard of mij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 15:58

Ik rij sinds een tijdje een haflinger. Ze vindt het super om te springen. Maar af en toe dan maakt ze een beginnersfout. Is dit mijn schuld?? Ze is nog heel erg jong. Ze is 4 jaar. Als dit door haar komt. Hoe kan ik haar dan helpen???

Zie foto:

Afbeelding

Ze kan ook goede sprongen maken:

Afbeelding

Afbeelding

Dit was de 1e keer springen :D :D

Tips?? :o :o
Commentaar mag natuurlijk ook.
Dat van mijn tenen naar binnen dat weet ik wel. Ben er mee bezig :D :D :D :D :D
Laatst bijgewerkt door _WildLady_ op 05-05-10 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Re: Soms een beginnersfout met springen door het paard of mij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:59

Drijf je haar wel genoeg voorwaarts? Als je dat niet doet kan ze soms twijfelen en dan springt ze 'm dus niet goed. :)

Je topic staat ook verkeerd, ik tem even voor je.

_WildLady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 16:00

dankje ben hier nog niet zolang :o

_WildLady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 16:02

upendo schreef:
Drijf je haar wel genoeg voorwaarts? Als je dat niet doet kan ze soms twijfelen en dan springt ze 'm dus niet goed. :)

Je topic staat ook verkeerd, ik tem even voor je.

Ik rij nog uit draf aan. Kan dat het zijn?? Want galop vindt ze nog erg moeilijk

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:06

Mischien dat het beter is om haar eerst dressuurmatig een stukje verder te rijden? Dat ze dus wel stabieler in galop is.
En zoals upendo schrijft, voorwaarts houden voor de sprong.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:07

Deze sprongetjes kunnen prima in draf genomen worden hoor. :j
Maar bij een niet zo voorwaartse pony moet je net voor de sprong nog even wat extra aandrijven, anders hebben ze de neiging om te stoppen en als je aandrijft geef je nog net even het extra signaal dat ze eroverheen moeten. :)

_WildLady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 16:12

upendo schreef:
Deze sprongetjes kunnen prima in draf genomen worden hoor. :j
Maar bij een niet zo voorwaartse pony moet je net voor de sprong nog even wat extra aandrijven, anders hebben ze de neiging om te stoppen en als je aandrijft geef je nog net even het extra signaal dat ze eroverheen moeten. :)

Ze is best wel voorwaarts. Heeft veel looplust.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:18

RT-P ->> RT-HAW

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:20

ik zou even stoppen met sprongetjes maken
en haar meer tijd geven
eerst dressuur matig
gewoon de basis dan kwijgt ze meer balans
en daarna pas veder gaan met sprongetjes
je kan natuurlijk nog wel balkjes rijden
maar dat moet je ook niet te vaak doen

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:24

Met een balkje ervoor kan ze de afstand ook beter inschatten? Is ook handig voor jezelf zodat je zelf kan inschatten hoe je ongeveer uit moet komen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:29

ik zou beginnen om een drafbalk op 2.20 m weg te leggen om te helpen, inkomen vanuit draf is helemaal geen probleem. ook zou ik beginnen met een kruisje en als dat goed gaat pas een steilsprongetje er van maken!

misschien is het ook handig om les te nemen met iemand die wel weet hoe hij zij jonge paarden moet leren springen, kan ze jou ook helpen~!

_WildLady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 17:20

kim1207 schreef:
ik zou beginnen om een drafbalk op 2.20 m weg te leggen om te helpen, inkomen vanuit draf is helemaal geen probleem. ook zou ik beginnen met een kruisje en als dat goed gaat pas een steilsprongetje er van maken!

misschien is het ook handig om les te nemen met iemand die wel weet hoe hij zij jonge paarden moet leren springen, kan ze jou ook helpen~!

afstand van balkjes weet ik nooit. Dus daar ga ik aan werken.
Mijn vorige paard heb ik ook zelf leren springen. Nooit problemen mee gehad.

Bedankt voor alle reactie's!!!

DELVO_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:29

tip ; stop met springen. Een paard van 4 jaar hoort nog helemaal niet te springen. Wacht hier best nog een jaartje mee en oefen wat meer op tempowissels en dergelijke (niet grof bedoeld,is voor de gezondheid van je paard)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:46

DELVO_ schreef:
tip ; stop met springen. Een paard van 4 jaar hoort nog helemaal niet te springen. Wacht hier best nog een jaartje mee en oefen wat meer op tempowissels en dergelijke (niet grof bedoeld,is voor de gezondheid van je paard)

Een paard van 4 is helemaal niet te jong, zeker niet voor zulke slappe sprongetjes ;)
Ik zou toch echt eerst de basis er goed instoppen. Dit paardje heeft waarschijnlijk nog geen al te goede balans.
Ik ben mijn 4-jarige ook aan het inrijden, maar zolang zijn 3 gangen niet stabiel en beheerst zijn, ga ik nog niet over tot het springwerk.
Je kan wel je paard wat meer laten vrijspringen, zo leert hij zelf de balk en afstanden in te schatten.
Succes ermee, komt helemaal goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:47

DELVO_ schreef:

Kan echt geen kwaad hoor....

Ik zou idd een drafbalkje neerleggen :j Dan kan hij de afstand wat beter inschatten.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:00

mijn haflinger kon ook echt niet springen (ik trouwens ook niet) maar ik heb hem een aantal keren los laten springen zodat hij het zelf uit moest zoeken hoe en wat. Daar leren ze goed van inschatten! en later toen ik er weer op zat en ging springen wel voorwaarts houden meer ook een beetje zelf laten doen zodat jij je paard aan leer hoevel hoe diet springt etc. los kun je wel hindernisen van 60cm neerzetten erop zou ik het op 50cm houden (je moet wel iets neer zetten anders tillen ze hun voeten sowieso slecht op maar ook nog niet té hoog i.v.m. de leeftijd) en veel balkes draven is sowieso ook heel goed

waar je nog wel aan moet denken zijn je handen. die moeten wel goed mee zodat je pony wel de ruimte krijgt.

jullie zien er leuk uit. suc6 ermee, dit werkte bij mij in ieder geval wel heel goed

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:15

RT-HAW---> SPR-ITP

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:09

DELVO_ schreef:

:oo

Een paard van 4 kan de wedstrijden zo ongeveer in!
Ik heb nu een net 3 jarige hengst!(weekje ofzo 3 )

en die moest voor hengstenkeuring!
Nou daar ''spring'' ik nu ook al mee!

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:10

TS Het is denk ik de onervarenheid van jou en van die van je haf ;)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:06

Ik zou de grondbalk ietsje meer naar voren leggen zodat zij het beter kan inschatten. Voor een jonge pony is dit best moeilijk.

Eventueel kan een drafbalkje ook maar niet ieder paard gaat daar beter van springen. Sommige vinden het dan nog moeilijker

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:19

TheHorseInn schreef:
DELVO_ schreef:

:oo

Een paard van 4 kan de wedstrijden zo ongeveer in!
Ik heb nu een net 3 jarige hengst!(weekje ofzo 3 )

en die moest voor hengstenkeuring!
Nou daar ''spring'' ik nu ook al mee!

Hier ben ik het absoluut niet mee eens, ik snap niet dat je het support om de benen van je paard kapot te maken, want dit gebeurd wel met springen.
Spring je met hem onder het zadel? dan kan je hem met 8 jaar weg brengen.
het is lijkt mij de bedoeling dat dit paard de 20+ wel passeert lijkt me.
Maargoed, als de topic stichter wilt springen is dit geheel haar keuze. Inieder geval spring technisch mis je een grondbalk, draf balken helpen ook, jonge paarden hebben geen techniek waardoor ze vaak hun benen te laat op tillen of er maar half overheen gaan.
Oefen eerst eens wat vrij springen dat je paard het allemaal rustig kan uitzoeken inprincipe hoor je nog niet op deze leeftijd te springen dus dat is geen vreemd begin.
Naast dat heb je al balken geoefend, als hij dit goed beheerst kan je het beste ermee gaan springen.
Tip neem lessen en rij er tempo in en dan weer terug rijden
dus continu vooruit rijden, terug rijden, dat hij leert dat hij voor de sprong naar jou moet luisteren, vaak zijn er paarden die heet van het hout worden en daarna als een gek de 2e hindernis nemen als die er komt of de bak door rennen. Dit is een mooie oefening(mocht je daar al tegenaan lopen).

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:49

ik zou veel vrijspringen.. haf van me buurmeisje heeft het ook nog niet helemaal door.. vrijspringen ontwikkelen ze zo hun eigen balans en techniek zonder dat er een ruiter in de weg zit (hoe goed je ook bent hoor ;))

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 01:21

Een 4 jarige kan dit echt wel springen hoor!

Loopt je haf wel op eigen benen? Dit lijkt zo niet het geval.. Probeer haar dus lekker op eigen benen te laten lopen en neem wat grondbalken mee!

Je kan het uit draf blijven doen maar vanuit de galop zal je merken dat dat veel fijner gaat!

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:49

Een vierjarige kan zeker wel springen, paarden zijn niets voor niets vanaf hun 4e startgerechtigd in de springsport dacht ik zo :)

Maar inderdaad een drafbalkje voor de spron doet wonderen. Probeer hem dan op het drafbalkje mooi aan elkaar te houden en dan bij de afzet been en hand mee, dan komt het vast goed ;)

Trouwens, want een ontzettend leuke haflinger!