Paardvriendelijk harnachement (op maneges) Wat vindt jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bit-en Boomloos op maneges voor paardvriendelijkheid?

Mee eens, dit verdient een punt van aandacht! Maar hoe?
23 (22%)
Oneens, wat een overdreven gedoe, het ging toch altijd al zo?
16 (15%)
Mee eens, maar maneges gaan hier vast niet in mee!
20 (19%)
Mee eens, ik zou wel willen meehelpen om dit te bewerkstelligen!
9 (8%)
Oneens, bitloos is gevaarlijk voor niet ervaren ruiters!
24 (23%)
Oneens, boomloos zou ik niet op willen leren rijden!
12 (11%)

Totaal aantal stemmen: 104

Libella

Paardvriendelijk harnachement (op maneges) Wat vindt jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 13:38

Bokt is een uitstekende plek voor een opiniepeiling binnen "ruitersportland" en zeker als het gaat om welzijn van het paard.

Menigmaal heb ik met grote teleurstelling moeten constateren dat er op, met name, maneges met slecht harnachement wordt gereden op de lespaarden en pony's. Dit zal uiteraard niet overal het geval zijn, maar ik vind dit wel een punt van aandacht verdienen.

Ook door de onervarenheid van vaak jonge ruiters zijn de dieren nog wel eens het slachtoffer van zere monden. Ook het niet juist passen van harnachement levert vaak grote (soms niet direct zichtbare) gezondheidsklachten op bij de dieren. Het komt zelfs voor dat er 1 zadel op diverse paarden worden gebruikt.

Om een hoop ellende te voorkomen en het leven voor deze vaak hardwerkende dieren te verbeteren ben ik van mening dat het beter zou zijn om bit- en boomloos te gaan rijden. Uiteraard is dit bitloos niet in alle gevallen mogelijk, maar ik vind dit voor de paardwaardigheid wel de moeite waard tot overweging.

Met wie deel ik deze mening? Hoe zijn jullie ervaringen met bit- en boomloos?

upendo

Re: Paardvriendelijk harnachement (op maneges) Wat vindt jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:40

Boomloos zou volgens mij een prima idee zijn, het past vaak beter en omdat je in mijn ogen dan een betere balans ontwikkelt.

Bitloos ben ik echter niet voor. :n

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:43

ik vind het echt een goed idee!
dan leren die ruitertjes te sturen en stoppen met echte hulpen in plaats van trekken in de mond! :j
En ook boomloze zadels, veel beter voor de paarden :D

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:44

ik ben niet van mening dat bitloos direct vriendelijker hoeft te zijn voor een manege paard. Waarom een paard reageerd bij bitloos rijden is omdat het op bepaalde zenuwen drukt (zoals ik altijd heb begrepen) dus ook daarin moet dan gekeken worden welke bitloze hoofdstellen geschikt zijn.
Boomloos opzich goed idee omdat een zadel dan makkelijker op een rug goed ligt, maar ook dit is niet ideaal omdat deze zadels vaak moeten vormen naar de rug van het paard.
En hoe met springen, grote beugel druk op boomloos zadel en een kind wat keihard terug kletterd in het zadel. En zeker niet alle paarden ruggen zijn goed voor boomloos en een zware ruiter is vaak erg belastend bij een boomlooszadel voor de rug van het paard.

Ik denk dat het niet persee in bot- boomloos gezocht moet worden, maar gewoon per pony een passend hoofdstel en zadel waarvan de singel en het dekje regelmatig schoongemaakt worden en het hoofdstel gepoetst.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:44

Topic verplaatst van RT-D naar MA ;)

En ontopic:
Ik vind het geen 100% feit dat boomloos automatisch beter zou zijn. Bitloos is denk ik ronduit gevaarlijk. Leuk dat ze nergens aan kunnen trekken, maar als het hele spul (vooral in galop, waar het risico bestaat dat er een aantal meerennen) aan de kletter gaat... ik moet er niet aan denken.
Beter vind ik het om kinderen/volwassenen! met betonnen handjes een poosje zitlessen te geven aan de longe, omdat het hangen vaak een gevolg is van een slechte balans van de ruiter, die dan aan het bit steun gaat zoeken.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:46

jasminex schreef:
dan leren die ruitertjes te sturen en stoppen met echte hulpen in plaats van trekken in de mond! :j

ik vind dat ruitertjes (maar ook volwassen ruiters) die hulpen moeten leren of het nou bitloos of met bit is maakt geen hol uit, geloof niet dat het met bitloos ongevoelig is voor het paard, hoe kun je dan controle houden?!

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:48

Zoefff schreef:
jasminex schreef:

ik vind dat ruitertjes (maar ook volwassen ruiters) die hulpen moeten leren of het nou bitloos of met bit is maakt geen hol uit, geloof niet dat het met bitloos ongevoelig is voor het paard, hoe kun je dan controle houden?!

bitloos is zeker niet ongevoelig voor het paard maar op veel maneges word geleerd trekken in de mond dan stopt hij vanzelf...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:48

De teugels aan de lage neusriem zou al een goede verbetering zijn, al zie ik het liefste alle manegepaarden met een sidepull met een zo vriendelijk mogelijke neusriem.
Daarbij moet er natuurlijk zoveel mogelijk aandacht zijn voor de houding van de ruiter. :)

Boomloos heeft een minder goede drukverdeling, vooral bij (slecht) lichtrijden, en heeft vaak toch sneller de neiging tot schuiven. Dat maakt het minder geschikt.

Kleinste wat een manege nu kan doen is het tuig regelmatig controleren, bij zowel het opzadelen (zit alles goed, geen te strakke bakstukken, niets gedraaid, enz.) als in algemene zin (geen dingen stuk?).
Daarbij is het verstandig de boel goed te onderhouden. Spul wordt intensief gebruikt en er wordt niet altijd zorgvuldig mee omgegaan; zorg dat het regelmatig schoon wordt gemaakt. :)

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:51

ik ben voor aangezien er bij ons op de manege ook een deel al bitloos is en boomloos... ik moet zeggen dat zeker de paarden er goed op reageren en de ponys die bitloos zijn zijn veel rustiger met het hoofd en uiteraard is het van belang dat de instructeur in kan spelen op het bitloos rijden...

ik moet zeggen dat ik veel paarden veel losser vind met bitloos en als je de goede nette/zachte hoofdstellen hebt moet het in mijn ogen zeker goed kunnen...! daarnaast moet ik ook toegeven dat er een hoop paarden zijn met de teugels aan de neusriem...

SuuZ_AnnuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:53

Je leert zo veel meer zonder bit, in plaats van alleen maar leren trekken, op stemcommando en lichte druk een paardje kunnen stoppen. Vooral manege paarden die toch aardig wat uurtjes per dag lopen! Helemaal mee eens

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:54

TurdusMerula schreef:
De teugels aan de lage neusriem zou al een goede verbetering zijn, al zie ik het liefste alle manegepaarden met een sidepull met een zo vriendelijk mogelijke neusriem.
Daarbij moet er natuurlijk zoveel mogelijk aandacht zijn voor de houding van de ruiter. :)

Boomloos heeft een minder goede drukverdeling, vooral bij (slecht) lichtrijden, en heeft vaak toch sneller de neiging tot schuiven. Dat maakt het minder geschikt.

Kleinste wat een manege nu kan doen is het tuig regelmatig controleren, bij zowel het opzadelen (zit alles goed, geen te strakke bakstukken, niets gedraaid, enz.) als in algemene zin (geen dingen stuk?).
Daarbij is het verstandig de boel goed te onderhouden. Spul wordt intensief gebruikt en er wordt niet altijd zorgvuldig mee omgegaan; zorg dat het regelmatig schoon wordt gemaakt. :)

hier op de manege worden de pony's voor de eerste lessen opgezadeld door iemand die weet wat die doet en zijn er speciale poetslessen waar kinderen wel zelf leren zadelen en verzorgen... maar ik moet zeggen dat er veel zadels niet goed liggen en er maar een gelpad onder gedaan wordt zodat het beter ligt.. ik zou het wel eens willen zien, een hele manege op bit/boomloos!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:54

Ik zie geen grote verschillen tussen bit- en bitloze les hoor, een paard kan zichzelf altijd 'eruit trekken'. :)

Champie_ Spirithorses is helemaal bitloos. :)

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:00

ja maar dat kan met bit ook, dat eruit trekken,, ik zie die kindjes zoo vaak trekken aan die ponyhoofden (en dus in de monden) dat ik me afvraag of die ponys het nog wel zo leuk vinden allemaal... die monden moeten volgensmij echt zeer doen!! maar ik zie dat de pony's/paarden die bitloos zijn gewoon veel fijner lopen, rustiger met het hoofd...

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:05

ik vind dat het trekken in de mond gewoon een gebrek aan goede instructie is en dus niet meteen gezocht moet worden om dan maar bitloos te gaan rijden want ook daar is druk op het hoofd, die kinderen moeten gewoon bewust geworden van hoe paard te rijden. Misschien zelfs wel lesje grondwerk, theorielessen etc!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:07

Ik bedoel alleen dat het om het correct rijden gaat, en dat moet zowel met als zonder bit; ook zonder bit kun je incorrect stoppen of juist doordenderen.
Als het kiezen tussen twee kwaden is, ja dan graag bitloos.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:08

tuurlijk dat snap ik.... maar ik denk dat je die kinderen toch niet echt bewust kan maken van het feit dat trekken aan het bit zeer doet in de mond... ik bedoel, leer dat maar een kind van 6/7 jaar... die zijn daar niet mee bezig, die willen lekker rijden en ik denk dat kinderen vanaf een jaar of 12 pas bewust worden van het feit dat het pijnlijk is voor een paard als er getrokken wordt aan die teugels!!

en mbt instructie; tsjah dat kan misschien wel gebrekkig zijn maar hier op de manege ZIJN al theorie/poetslessen... maar dat lijkt dus (nog) niet te werken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:09

Heb de poll niet ingevuld, mijn antwoord staat er niet bij.
Bit- en boomloos zie ik absoluut niet per definitie als "vriendelijker" voor de paarden. Maneges moeten hun ruiters gewoon fatsoenlijk leren rijden, en bv geen teugels in de hand geven voor ze een onafhankelijke zit hebben. Lijkt me een betere investering dan omschakelen qua tuig.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:12

Elles schreef:
Beter vind ik het om kinderen/volwassenen! met betonnen handjes een poosje zitlessen te geven aan de longe, omdat het hangen vaak een gevolg is van een slechte balans van de ruiter, die dan aan het bit steun gaat zoeken.
;)

Ik ga ervan uit dat er op manege's geen S&T-hoofdstellen hangen, of bitten worden gebruikt met scherpe inwerking. Gewoon gebroken bitjes, rubber heb ik ook wel gezien of eventueel zo'n rubber recht bit. Het begint allemaal met houding en zit en het trekken begint vaak als het daarmee niet lukt. Door onervarenheid of gewoon geen goede houding. Je kunt eraan/erin hangen wat je wilt, maar met alles kun je een paard zeer doen. Ook met een touwhalster of sidepull. Maar als het spul aan de race gaat, lijkt het me wel handig om iets te hebben waarmee je serieus kunt sturen.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:19

Het hoeft naar mijn mening helemaal niet uit te maken of je bit- of boomloos zou invoeren op een manege.
Wat ik echter wel belangrijk vind is dat er per pony of paard een goed passend (!) zadel en hoofdstel is, naar mijn mening begint het daar allemaal mee. Wanneer de manege daar eens in zou investeren en ook in GOEDE lessen, waar je dus niet leert dat stoppen in het mondje trekken is of sneller gaan een trap is, maar waar ze je leren op je zit te rijden, dan veranderd er pas iets.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:23

TurdusMerula schreef:

precies wat ik zou zeggen

Libella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 14:33

Bedankt voor alle reacties! Bij mij rijzen de volgende gedachtes:

- de lessen zijn vaak te groot om iedereen individueel aandacht te geven en zo vroegtijdig te signaleren of de ruiters "verkeerd" bezig zijn

- zo goed als elke onervaren ruiter zal in het begin niet de beste balans hebben en al helemaal geen kennis van andere hulpen zoals afremmen op zit e.d. Het zou perfect zijn als daar vanaf het begin af aan op gehamerd zou worden, maar is dit realistisch in de praktijk?

Dan denk ik toch wel dat bitloos (of teugels aan de neusriem) om te starten een redelijke optie is totdat ben een betere balans heeft.

Ook de afweging, of een knellend/drukkend zadel (wat waarschijnlijk op verschillende ruggen wordt gelegd) of een boomlooszadel wat misschien schuift wat op verschillende ruggen zal worden gelegd? Hoeveel normale niet passende zadels die schuiven komen er wel niet voorbij in de manege wereld? Staartriem eraan of gelpad en gaan!

Lastige kwestie...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:36

Tsja, dat zijn volgens mij vrij standaard-manegezaken, helaas... Heeft weinig met het tuig te maken. Een manege die verder gaat dan dát, dat is een goede manege... Maar dat heeft met lessen/instelling te maken, en daaruit komt dan misschien dat er óók meer aandacht is voor tuig. Andersom zie ik dat niet voorkomen eigenlijk...

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:38

Wanneer een manege eigenaar echt om de paarden geeft zou hij/zij toch best wel wat beter op het harnachement kunnen letten?
De lessen zouden toch ook wat kleiner kunnen? Dan maar iets minder winst, maar wel paardvriendelijker.

Het is allemaal aan de manege eigenaar zelf, gaat het om winst of om het paard? Nogmaals vind ik dat dat niet zoveel te maken heeft met bitloos of boomloos rijden. Het ligt er meer aan of het paard of het geld centraal staat op een manege.

Libella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 14:44

Candace schreef:
Wanneer een manege eigenaar echt om de paarden geeft zou hij/zij toch best wel wat beter op het harnachement kunnen letten?
De lessen zouden toch ook wat kleiner kunnen? Dan maar iets minder winst, maar wel paardvriendelijker.

Het is allemaal aan de manege eigenaar zelf, gaat het om winst of om het paard? Nogmaals vind ik dat dat niet zoveel te maken heeft met bitloos of boomloos rijden. Het ligt er meer aan of het paard of het geld centraal staat op een manege.

Helaas zijn manege eigenaren "ondernemers". Hoe vaak zie je niet te kleine, vieze stallen, soms zelfs stands! Te weinig, tot geen weidegang etc etc. Te lange uren, (hoog)drachtige merries in de lessen. Daar is weinig paardvriendelijks aan in mijn beleving. Geldkwestie is toch vaak van groot belang.
Het zou mooi zijn als wij als onderneming daar op zouden kunnen inspelen en ze een passende aanbieding kunnen maken om meer aandacht aan het harnachement te besteden en ze bewuster zouden kunnen maken. Als zijnde mogelijkheid tot testen van nieuwe paardvriendelijke methodes. Manege eigenaren vergeten vaak dat de ruiter hier namelijk WEL op let. Hoe vaak horen we niet; leuk he dat paardrijden, maar wel beetje zielig voor die paardjes, want zus, want zo....???!!!
Laatst bijgewerkt door Libella op 04-05-10 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:45

Heb ik de vergadering gemist waarin werd besloten dat bitloos en boomloos paardvriendelijker is?