Zijn sporen zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee98

Zijn sporen zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 16:01

Halloooo
Ik heb een vraagggg(duidelijk)
Zijn sporen zielig?
Sommige mensen zeggen dat sporen zielig zijn, omdat je je paard er hard mee prikt. Is d at ook zo?
Alvast bedankt
Esmée

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:02

Als je ze weet te gebruiken is het niet zielig, ik zeg altijd sporen moet je verdienen.

Destination

Re: Zijn sporen zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:03

Je kan alleen met sporen rijden als je je benen stil weet te houden en als je ook weet hoe je er mee om moet gaan ;)

orsini

sporen zijn zielig als de persoon die op het paard zit ze niet correct kan gebruiken. Sporen zijn niet om mee te prikken maar om verfijnde kleine hulpen mee te geven. Al ben ik zelf van mening dat je ze echt niet nodig hebt. Ze zijn net als zweep e.d een hulpmiddel. Idealiter heb je helemaal geen hulpmiddelen nodig!! :)

Amaretto27

Ik ben niet zo van de sporen.
Maar sporen dienen alleen om hulpen te verfijnen, dus 9 van de 10 x heb je ze niet nodig. Als je ze goed gebruikt zijn ze niet zielig.

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:04

Als je de sporen goed gebruikt zijn ze totaal niet zielig :) Je hoort er dus niet constant mee te prikken als het paard niet voorwaarts is bijvoorbeeld.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:45

Zoals al word gezegt

Sporen zijn niet zielig als je er goed mee om kan gaan ;)

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:47

Alle hulpmiddelen zijn niet zielig als je ze correct weet te gebruiken, dus bij sporen hetzelfde. Mensen met geen stabiel beengebruik (aka zwierende/schommelende/levende benen) zie ik ze liever niet aan...

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:59

soms hebben ze een harde prik wel nodig maar dan is het ook hun verdiende loon, zolang je niet de heletijd prikt gaat het wel goed ;)

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:00

Cookie2222 schreef:
soms hebben ze een harde prik wel nodig maar dan is het ook hun verdiende loon, zolang je niet de heletijd prikt gaat het wel goed ;)

Fout! >;) Sporen zijn niet om te corrigeren, sporen zijn er voor om de hulpen te verfijnen

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:02

Als je goed met sporen omgaat is dit zeker niet zielig. Ze zijn om de hulpen te verfijnen en zeker niet om hard mee in de buik te prikken.
Het gebruik van sporen vind ik goed, mits goed gebruikt.

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:06

Cookie2222 schreef:

Dit is juist het niet om kunnen gaan met sporen ;)
Sporen zijn om je hulpen te verfijnen en niet om
je paard op zijn tijd is een harde por te geven als
hij naar jouw idee niet luistert.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:44

Cookie2222 schreef:

Zijn verdiende loon?? :( :( :( ;(
JIJ mag bij JEZELF dan wel eens gaan afvragen wat je op een paard doet!
Het probleem ligt dan echt bij jou, niet bij het paard!!! Een paard zit niet zo in elkaar om mensen
tegen te zitten, ze weten niet eens wat dat is! Dus als hij wat doet, is dat een signaal dat jij iets doet
wat voor hem niet fijn is!

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:23

Sporen, zweep, bit, teugels, singel.... als je er fout mee omgaat is het allemaal zielig ;)

Als je je benen goed stilhoud, en gewoon met je kuit drijft, en niet met je hak, gaat het ok. Alleen gebruiken voor de verfijning van je hulpen :j

En rekening mee houden, dat blijven gebruiken van de sporen, ook zijn hulp kan verliezen. Verstandig gebruiken dus.

naomie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:40

Zoals alles, Als je ze correct gebruikt, is het niet zielig.

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:22

Zolang je ze gebruikt waar ze voor bedoeld zijn, dus voor de verfijning van de hulpen, is er niets zieligs aan. Als je maar niet hard gaat porren o.i.d en gebruik ook niet van die scherpe als het niet nodig is..
Ben zelf echter geen voorstander van sporen..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:01

RUI-->YRT

Esmee98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 07:41

Iedereen bedankt voor je antwoord!(K)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:58

Zijn verdiende loon?? :( :( :( ;(
JIJ mag bij JEZELF dan wel eens gaan afvragen wat je op een paard doet!
Het probleem ligt dan echt bij jou, niet bij het paard!!! Een paard zit niet zo in elkaar om mensen
tegen te zitten, ze weten niet eens wat dat is! Dus als hij wat doet, is dat een signaal dat jij iets doet
wat voor hem niet fijn is![/quote]

ooit eens gehoord van een ondeugend paard?? ;)

als je je sporen goed gebruikt is het niet zielig, ik zie op wedstrijd weleens mensen die de hele tijd zitten te prikken.
da's natuurlijk niet de bedoeling, alleen gebruiken als het nodig is.
ik rijd zelf zonder sporen, afentoe met

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:09

Ze worden gebruikt om de hulp op hoger niveau te verfijnen. Als je met een spoor wilt rijden is het belangrijk dat je een onafhankelijke zit hebt, zodat de spoor niet onbedoeld in de buik van je paard drukt. In de dressuur op niveau M en Z zijn sporen verplicht.

Jonge paarden aan het been te krijgen, daar heb je geen spoor voor nodig
Een paard van groen naar het Z te rijden, daar heb je geen spoor voor nodig

Ik heb geleerd dat als je in de proef een spoortje aantrekt hij extra vliegt voor je been, waar hij anders gewoon vliegt.
Met verzameling bv, kun je dan net dat extra in de proef vragen, net dat extra flitsender weg, net dat extra op je been terug, net dat extra beetje meer scharen in de appuyement.

Dus, sporen zijn voor de verfijning, door sporen kan je net ipv van die 6 een 7 krijgen.
Áls je met sporen rijd, moet je zonder kunnen, maar vooral weten hoe je ermee om moet gaan. ;)

Paula1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:23

Ik vind dat je sporen alleen moet gebruiken als je weet hoe je er mee om moet gaan. Niet de heletijd met die sporen blijven drijven, dan wordt het paard daar later 'gevoelloos' voor dus dan hebben je sporen nog geen effect.

Ik rij zelf ook meestal met sporen. Om af en toe een beetje dat extra te laten zien.
Soms heeft die pony die ik rij wel een x even die sporen nodig. Als ze heel erg aan het hangen is dan geef ik ook een x goed been met mssn iets sporen en voor een iets strengere ophouding. (niet dat ik flink in die mond ga trekken, want daar ben ik zelf ook echt tegen! Maar even iets strenger dan normaal.) Dan leert ze ook dat ze moet luisteren.

Dus ik vind dat je je paard of pony ook best even je been mag laten voelen. Maar zeker niet onterrecht zoals je dat zo vaak ziet!!

Fredlover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:25

Als je weet hoe je sporen moet gebruiken op de juiste manier zijn ze niet zielig :)
Laatst bijgewerkt door Fredlover10 op 29-04-10 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:27

Paula1994 schreef:
Ik vind dat je sporen alleen moet gebruiken als je weet hoe je er mee om moet gaan. Niet de heletijd met die sporen blijven drijven, dan wordt het paard daar later 'gevoelloos' voor dus dan hebben je sporen nog geen effect.

Ik rij zelf ook meestal met sporen. Om af en toe een beetje dat extra te laten zien.
Soms heeft die pony die ik rij wel een x even die sporen nodig. Als ze heel erg aan het hangen is dan geef ik ook een x goed been met mssn iets sporen en voor een iets strengere ophouding. (niet dat ik flink in die mond ga trekken, want daar ben ik zelf ook echt tegen! Maar even iets strenger dan normaal.) Dan leert ze ook dat ze moet luisteren.

Dus ik vind dat je je paard of pony ook best even je been mag laten voelen. Maar zeker niet onterrecht zoals je dat zo vaak ziet!!

daar ben ik het helemaal mee eens :)
je mag ze gewoon alleen gebruiken als het nodig is en niet om mee te prikken zoals iemand anders in dit topic vindt.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:18

Sporen zijn helemaal niet zielig als je zo goed gebruikt en een stille beenhouding hebt.
Als je er constant en hard mee in zijn buik zit te prikken is het natuurlijk suuper zielig !

Vere_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:21

Als Je weet hoe je ze moet gebruiken, als ze bot zyn!!:o