Pony die wegrent enzo en mishandeld is!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FemkeRoosje

Pony die wegrent enzo en mishandeld is!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 18:51

Ik heb een huurpony op de manege ik ben zo'n beetje de enige die op hem rijd.
Ik rijd hem vrijdags, zaterdags in de les, en zondags.
Verder loopt hij maandagavond nog een lesje(oudere mensen les), en op zaterdagmiddag nog een lesje bij kinderen die net leren rijden.

Ik huur hem vanaf Oktober maar rijd al langer op hem.
Ik heb volgens mij best een goede band met hem.
In de zomer staat hij op het land en dan kan niemand hem pakken maar als ik naar t land kom en zijn naam alleen roep komt ie naar me toe gegalopeerd!
Ook als ik aankom bij zijn stal en ik roep hem hinnikt hij al.
Met rijden galoppeer ik heel vaak gewoon even zonder beugels en zonder teugels!
Het is echt een super lieve pony, waar je echt op kan vertrouwen!

Alleen als je naar de longeerbak loopt en je moet wachten of soms gewoon al rent ie weg, hij rent dan oppeens keihard naar zijn stal maar als je eenmaal in de longeerbak bent loopt ie netjes vaak moet hij dan even zijn energie kwijt en galoppeert wat rondjes maar hij reageert super goed op je stem.
Ook bij de hoefsmid is hij altijd heel erg bang hij rende in het begin al weg zodra hij de hoefsmid zag.
Als hij dan eenmaal bij de hoefsmid was stijgerde hij de hele tijd zowat.
Dat is nu al een heel stuk minder en hij kan gewoon rustig blijven staan en rent ook niet meer weg, dat komt ook deels omdat we een super aardige hoefsmid hebben die er ook gewoon de tijd voor neemt en hem rustig aait, hij is er elke zaterdag en dan gaat hij hem altijd even aaien.
Hij rent ook erg vaak naar voerbakken.
En hij is gewoon ontzettend sterk waardoor je hem nooit zal houden.
Hij luistert naar mij eigenlijk t beste, voor sommige mensen is hij echt gewoon heel erg bang en die geven hem ook op zijn kop als hij wegrent terwijl hij vaak wegrent omdat hij waarschijnlijk bang is.

Ze denken namelijk dat hij vroeger is mishandeld en waarschijnlijk is hij wel normaal ingereden maar hebben ze daarna te veel oppeens van hem gevraagd, hij had waarschijnlijk ook een erg onaardige hoefsmid die waarneer hij iets eng vond hem een klap verkocht.
Waarschijnlijk is dat met de dierenarts het zelfde geweest.
Ook heeft hij het waarschijnlijk als veulen niet goed gehad.
Hij stond in een stal waar hij niet kon draaien of kon liggen en waar hij geen eten kreeg!

Toch is hij al enorm verbeterd sinds hij hier op de manege staat.
Toen hij hier kwam (hij had eerst een andere verzorger waar ik erg goed contact mee heb maar die te groot voor hem was en toen een paard ging huren) kon je hem niet eens uit zijn stal halen zonder dat hij recht op zijn achterbenen stond, ook kon hij niet normaal in de poets plaats staan.
Dat kan hij nu wel.
Ik merk wel dat hij dingen als stelling en wijken erg moeilijk vind. Springen vind hij erg leuk maar hij moet dat echt nog goed leren af en toe hij staat nu 3 jaar op de manege en had daarvoor nog nooit gesprongen. In de poets plaats zet ik hem niet vast omdat hij zijn hoofd onder de kettingen door doet en hij zichzelf dan niet meer los krijgt en in paniek raakt, hij staat dan gewoon netjes stil.

Ik ben ook een beetje grond werk met hem gaan doen en dat lukt aardig goed.
Hij volgt me als ik het wil en kan naar je toe komen en naast je stappen en draven, ook kan hij achteruit en blijven staan terwijl jij weggaat. Gewoon de beginselen eigenlijk.

Ik wil het graag oplossen en weet dat het niet zomaar 1 2 3 opgelost is!
Het probleem dat hij weg rent bij de longeerbak en af en toe zomaar is erg onhandig, en gevaarlijk want er lopen ook kleine kindjes rond, ook met het ijs van de winter rende hij oppeens weg en sprong over een ijsberg heen! Dit wil ik graag oplossen maar ik weet niet hoe.

Ik weet ik ben pas 12 en ben echt niet de zekerste met rijden als hij iets doet vind ik het af en toe echt wel eens eng, maar ik ga wel door en dan ben ik na 10 minuutjes weer lekker aan t rijden.
In de binnenbak is hij erg lief, en kan ik makkelijk met hem galoppeeren zonder beugels en teugels, af en toe rijd ik ook wel eens zonder zadel, maar in de zomer rijd in naar t land zonder zadel en vaak t laatste halfuurtje kwartiertje van dat ik aan t rijden ben..

Als ik hem niet had gehuurt was hij verkocht en als ik stop met hem huren word ie ook verkocht omdat hij voor sommige gewoon echt niet te rijden is.
Ik ben hem nu wat vaker aan t longeren maar hij rent heel vaak weg nu niet meer weg van de longeerbak maar de longeerbak in en dan zo vlak voor je langs dat je de longeerlijn niet meer vast kan houden, na 1 of 2 rondjes rennen staat ie meestal wel stil en kan ik hem pakken en verder longeren.
Hem slaan vind ik niet de beste optie omdat hij altijd als ie wegrent bang is dat ie op zijn kop krijgt waarschijnlijk komt dat ook door zijn vroegere verleden.

Tis een beetje een onduidelijk verhaal, maar ik hoop dat jullie t snappen!
Ik wil t gewoon graag oplossen!

GreenRider

Re: Pony die wegrent enzo en mishandeld is!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:14

Hoe kan hij weg rennen van de longeer bak? Heb je hem te losjes vast?
Wat helpt is gewoon veel en veel grondwerk doen. heb je het gevoel dat hij je goed volgt en vertrouwt?
Ga dan wat schrik oefeningen doen. Bijv met een eng stuk zeil of wat dan ook. BLijf altijd kalm en zelfverzekerd :) dat is echt heel erg belangrijk! Ga niet raar doen zoals 'ho maar ho maar' want dan voelt het paard dat er iets aan de hand is.
verder, veel succes!

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 16:22

GreenRider schreef:
Hoe kan hij weg rennen van de longeer bak? Heb je hem te losjes vast?
Wat helpt is gewoon veel en veel grondwerk doen. heb je het gevoel dat hij je goed volgt en vertrouwt?
Ga dan wat schrik oefeningen doen. Bijv met een eng stuk zeil of wat dan ook. BLijf altijd kalm en zelfverzekerd :) dat is echt heel erg belangrijk! Ga niet raar doen zoals 'ho maar ho maar' want dan voelt het paard dat er iets aan de hand is.
verder, veel succes!

Hij stijgerde en draaide zich daarin om en trok zich los, en met al zijn kracht kan ik hem dan niet houden.
En nu de laatste 2 keer rende die niet meer voor de longeerbak weg maar zodra je de longeerbak in komt rent ie naar links en dan trekt ie zich los, dan heb ik hem daarna wel weer, maar dat is wel heel vervelend.
Volgens mij heb ik hem niet te los vast.
In de bak volgt ie erg goed en hij vertrouwt mij volgens mij ook!
Buiten de bak heb ik dit nog niet gedaan omdat hij als hij weg kan de straat op kan rennen en dat al een keer gebeurt is.

Schrik oefeningen zal ik is proberen, hij is eigenlijk nergens bang voor en als ie iets eng vind dan loop je er 2 keer langs en is het over. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:13

Waar ik eigenlijk een beetje over val is het feit dat je duidelijk weet en beweert dat hij mishandelt is.

Iig kan ik uit je verhaal opmaken dat het geen pony is voor meerdere mensen, en dat er duidelijk 1 persoon mee om moet gaan.
Dus het is fijn voor de pony dat jij hem huurt, en hij niet teveel ruiters op hem rijden of mensen met hem omgaan.
Niet ieder paard is geschikt als manegepaard. Deze pony duidelijk niet.

Ik zou veel grondwerk met hem doen, misschien Parelli met hem gaan doen.
En is er een mogelijkheid om hem te kopen?

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 22:15

Cassidy schreef:
Waar ik eigenlijk een beetje over val is het feit dat je duidelijk weet en beweert dat hij mishandelt is.

Iig kan ik uit je verhaal opmaken dat het geen pony is voor meerdere mensen, en dat er duidelijk 1 persoon mee om moet gaan.
Dus het is fijn voor de pony dat jij hem huurt, en hij niet teveel ruiters op hem rijden of mensen met hem omgaan.
Niet ieder paard is geschikt als manegepaard. Deze pony duidelijk niet.

Ik zou veel grondwerk met hem doen, misschien Parelli met hem gaan doen.
En is er een mogelijkheid om hem te kopen?

Ter zou vast een mogelijkheid zijn om hem te kopen!
Maar van mijn ouders krijg ik niet 123 een pony!

Zou je nog wat meer uitleg kunnen geven over Parelli?
Kan ook via PB

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:27

SigridJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:13

[NH] > [YRT]