Hoofdstel in mijn hand na bok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

Hoofdstel in mijn hand na bok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 15:02

Ik weet niet of het hier goed staat, maar als het niet goed staat zouden jullie het dan willen verhuizen??

Ik wou vanochtend gaan rijden, maar bij het opstappen ging mijn pony allemaal draaien en doen, ik heb zo'n wolle onderkant van het zadeldekje dus dat glijd erg snel, vooral al gaat het opstappen niet zo makkelijk, ik wil dus opstappen vanaf het hek, loopt ze weer weg, en gaat de teugels over haar oren heen.

dus hangen de teugels aan de voorkant ik deel een tik uit want ik duld dit gewoon niet, had ook al een paar keer een stem opgezet maar het werkte dus niet.
Maar toen ik die tik uit had gedeeld gaat zij naar achteren toe en geeft een ruk aan het hoofdstel/teugels en sta ik met het hoofdstel in mijn hand, en heeft zij het zadel nog op haar rug, ik heb haar uiteindelijk wel te pakken gekregen, maar nu is mijn VRAAG: is het normaal dat ik met hoofdstel in mijn hand sta

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:05

Ik vind jouw gedrag naar je paard toe sowieso niet normaal om eerlijk te zijn maar goed daar vraag je niet om.
Waarschijnlijk zat je hoofdstel gewoon te los (keelriem).

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 15:07

missRosanne schreef:
Ik vind jouw gedrag naar je paard toe sowieso niet normaal om eerlijk te zijn maar goed daar vraag je niet om.
Waarschijnlijk zat je hoofdstel gewoon te los (keelriem).

Die zat op zijn allestrakst.
Paste precies mij vuist nog tussen.

siskeh

Re: Hoofdstel in mijn hand na bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:16

de "vuistregel" wordt als velen als onzin gezien, volgens mij is het ook niet echt "handig"
Ik zou het hoofdstel gewoon wat strakker doen, en verder "trainen" op het stilstaan!

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:20

Heb je wel een passend hoofstel?

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 16:02

ponyta schreef:
Heb je wel een passend hoofstel?

Ja, hoor hij past perfect, alleen keelriem moet eigenlijk een gaatje bij hoorden ik net van siskeh.

Marjolijn01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:47

Ik zou ten eerste al niet vanaf een hek opstappen aangezien dat erg gevaarlijk is.
Verder ga inderdaad eerst trainen op het stil staan, en dat ze pas mag lopen als jij het zegt. Succes.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:50

Ik vind het eerlijk gezegd niet eens zo vreemd als je pony gaat lopen omdat je het zadel scheef trekt. Zou eerst s zorgen dat de boel niet meer verschuift en pas dán oefenen op t stilstaan wanneer je erop wilt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:44

tjaa idd tis al door verschillende mensen hier gezegt leer eerst je paardje goed stilstaan, en pas vertrekken als jij daar de opdracht toe geeft.
Uiteraard moet het getuig allemaal goed aanpassend zijn, dat spreekt voor zich, alsook de gezondheid van je paardje moet in orde zijn.
Zoiets aanleren doe dat niet op eigen houtje, de kans is heel groot dat je je paardje eerder de slechte dingen aan het aanleren bent.
Ik ga er van uit dat je er zou in moeten lukken, in één training je paard te leren stilstaan, uiteraard moet dan dan nog een paar keer heel consequent doorgetraint worden om dit dan vast te zetten in het geheugen.
Als je over zoiets simpels weken doet om dit aan te gaan leren, dan ben je gewoon verkeerd bezig.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:47

Dit is meer iets voor YRT.
Daarom van RT-->YRT

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:53

Inderdaad gewoon wat gaatjes in de keelriem erbij maken, dan kan het hoofdstel niet meer af, en zeker minder dan een vuist vastmaken.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:58

of gewoon je paard niet meer slaan terwijl je ervoor staat met de teugels in je handen.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 12:29

Marjolijn01 schreef:
Ik zou ten eerste al niet vanaf een hek opstappen aangezien dat erg gevaarlijk is.
Verder ga inderdaad eerst trainen op het stil staan, en dat ze pas mag lopen als jij het zegt. Succes.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 12:30

ze was henstig marjolijn01 daarom ging het allemaal niet zo heel erg goed, en ik kan net zo hard roepen maar er volgt geen reactie.. en daarna heb ik heerlijk gereden..

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 12:32

LiVetime schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd niet eens zo vreemd als je pony gaat lopen omdat je het zadel scheef trekt. Zou eerst s zorgen dat de boel niet meer verschuift en pas dán oefenen op t stilstaan wanneer je erop wilt.

Ik doe mijn zadel eerst altijd op het 4e gaatje van de singel daarna op de 5e want ze zet haar buik vreselijk op daarom schuift het zadel, en mede ook door het wollen dekje

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:32

Als je zadel gaat schuiven door je dekje, zou ik als paard ook weglopen. Kan nooit fijn aanvoelen ..

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 12:33

aeolusnr1 schreef:
tjaa idd tis al door verschillende mensen hier gezegt leer eerst je paardje goed stilstaan, en pas vertrekken als jij daar de opdracht toe geeft.
Uiteraard moet het getuig allemaal goed aanpassend zijn, dat spreekt voor zich, alsook de gezondheid van je paardje moet in orde zijn.
Zoiets aanleren doe dat niet op eigen houtje, de kans is heel groot dat je je paardje eerder de slechte dingen aan het aanleren bent.
Ik ga er van uit dat je er zou in moeten lukken, in één training je paard te leren stilstaan, uiteraard moet dan dan nog een paar keer heel consequent doorgetraint worden om dit dan vast te zetten in het geheugen.
Als je over zoiets simpels weken doet om dit aan te gaan leren, dan ben je gewoon verkeerd bezig.

Dit heb ik de afgelopen tijd ook gedaan, maar ze was hengstig wat ik hiervoor al meerdere malen heb verteld.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 12:34

Sabinee__ schreef:
Als je zadel gaat schuiven door je dekje, zou ik als paard ook weglopen. Kan nooit fijn aanvoelen ..

Heb je gelijk in, maar waarom blaast zij haar buik dan helemaal op?

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 12:34

zodiacje schreef:
of gewoon je paard niet meer slaan terwijl je ervoor staat met de teugels in je handen.

Ik gaf haar een tik, en toen gingen de teugels over haar oren heen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:39

Zorg voor een goed passend zadel...

buik opblazen... en weglopen als het schuift, kan op pijn duiden.

Ik vind jouw gedrag naar je paard niet normaal :n

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:41

hoe wil je dat dan doen...
je zegt dat ze hengstig was... hou daar dan rekening mee?

Daan_Romi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:46

Een wollen dekje zorgt er niet voor dat het zadel gaat schuiven, dus dat heeft een andere oorzaak.

En als ze haar buik uitzet kan, doen wel meer paarden. Dan singel je eerst aan tot waar kan. Stap je even paar meter met haar (ernaast) en singel je weer aan.

Mijn laatste paard stond ook zelden stil met opstappen en dat leer je toch echt alleen met heel veel geduld. Met eruit slaan *zeker wanneer je ervoor staat, is nog enger voor haar) leert ze dat echt niet.

En nu antwoord op je vraag, denk niet dat je hoofdstel perfect past, anders ligt het er niet zo uit. Kan niet alleen aan de keelriem liggen.

Edit* Ik heb mijn paarden ook heus weleens een tik gegevens hoor. Maar niet op hun hoofd

(o ja wel eens tegen de neus omdat ie wilde happen)

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:49

als je hoofdstel goed past gaat die niet zomaar over zijn oren heen en dat die wegrend of zijn buik op blaast kan aan het zadel liggen maar jheb ook paarden die gewoon hun buik opblazen
Laatst bijgewerkt door Brittje op 12-04-10 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:52

ik ben het met de reactie boven mij helemaal eens ik tik mijn paarden ook niet snel tegen hun hoofd alleen als het echt nodig is (bijten)
Laatst bijgewerkt door Brittje op 12-04-10 13:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Impilixus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:53

je vraag is of het normaal is dat je met je hoofdstel in je hand staat? serieus? je snapt toch zelf ook wel dat dit niet normaal is.

en jou gedrag naar je dier ook niet, ik zou ook hard wegrennen!