kan een manegepaard veranderen als hij eigen paard wordt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanilla02

kan een manegepaard veranderen als hij eigen paard wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 02:34

hoi

ik vraag me af of een manegepaard die niet/heel moeilijk aan de teugel wil lopen, kan veranderen en dus wel makkelijk aan de teugel gaat als hij eigen paard zou worden? en heeft iemand ervaringen of tips?

pluklief

Re: kan een manegepaard veranderen als hij eigen paard wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 03:25

Ja dat zou kunnen. Aan de teugel heeft alles te maken met ontspanning en nageefelijkheid. Dit zijn dingen waar je aan kan werken, dit lukt natuurlijk niet in een uurtje in de week maar als je vaker oefent wordt het vanzelf beter meestal.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 03:37

hoezo niet? waarom zou een manegepaard dat niet kunnen? maakt 't feit dat 't een manegepaard is eigenlijk iets uit? Het is gewoon een paard die wellicht nog niet de juiste ruiter en niet de juiste hulp en de juiste hulpen heeft gehad. Het ligt niet aan 't paard, het ligt aan 't feit dat hij er wellicht de juiste ruiter en hulpen (hulp) niet voor heeft gehad. Als die die krijgt uiteraard. Maar ik zou persoonlijk niet te veel inzitten of het 'aan de teugel lopen' want anders bouw je alleen maar spanning op, is uiteraard ook niet bevordelijk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 07:37

Als jij als ruiter snapt hoe het werkt kan ook een manege paard netjes ontspannen lopen, neem les van een privé instructrice die jou kan begeleiden in het rechtrichten, dus echt de basis gangen.

Heb jij op diezelfde manege les gehad??

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 07:50

Jazeker kan dat
Maar je kunt er wel van uit gaan dat je het paard eerst lichamelijk op moet laten knappen
Wervels en spieren en tanden laten checken (zeker bij manegepaarden is dat toch een achtergebleven gebied)
+ een goed passend zadel kopen
Uiteraard is het ook verstandig het paard in een goede paardenkliniek te laten keuren voor je tot aankoop over gaat
Daarna kun je het paard verder trainen met rechtrichten
succes!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:23

Dat kan idd zeker wel, als jij haar op de goede manier rijd. Bij ons op de manege is ook een paard verkocht die echt niet aan de teugel liep. Nu na veel oefenen loopt ze super :)

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:16

Ik heb zelf 12 jaar geleden een manegepony gekocht en ze is serieus veranderd sinds ze bij mij is. Vroeger was ze chagrijnig, nu is ze de liefste pony van heel de wereld. En natuurlijk kan je ze nog veel aanleren, met een beetje geduld. Mijn pony heeft vroeger uren moeten
werken in de manege maar nu loopt ze makkelijk aan de teugel en kan ze zelfs wijken...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:19

ja dat kan zeker,
als je goede lessen gaat nemen.
komt dat vast goed.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:21

Hou er ook rekening mee dat als het manegepaard drie uur per dag lessen liep en je gaat er zelf 1 uur per dag op zitten, zijn conditie wel flink opgebouwd is. Heb het zelf gezien bij een stalgenote die een manegepaard overkocht. Die ging als de brandweer omdat ze maar een uur per dag hoefde te lopen ipv 3.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:23

Ik sluit me aan bij bovenstaande, moet absoluut geen probleem zijn, als je er maar voldoende tijd/geduld/lessen/gezondheidszorg in stopt en voor je tot koop over gaat je paard goed laat keuren!

En wat diane zegt, je zult een paard krijgen dat heel erg gewend is om veel te lopen, dus dit zal je af moeten bouwen als je zelf een uurtje per dag gaat rijden.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 11:37

midgie schreef:
Als jij als ruiter snapt hoe het werkt kan ook een manege paard netjes ontspannen lopen, neem les van een privé instructrice die jou kan begeleiden in het rechtrichten, dus echt de basis gangen.

Heb jij op diezelfde manege les gehad??

ja ik rijd der nog steeds. ik vraag dit omdat ik misschien mijn lievelingspaard wil kopen.
ik zou graag in de toekomst ermee willen starten maar ik hoorde dat je alleen wedstrijden mag rijden als t paard aan de teugel loopt. en dit paard is echt heel moeilijk en gooit zn neus in de lucht, hoofd kantelen..

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 11:44

unamie schreef:
Jazeker kan dat
Maar je kunt er wel van uit gaan dat je het paard eerst lichamelijk op moet laten knappen
Wervels en spieren en tanden laten checken (zeker bij manegepaarden is dat toch een achtergebleven gebied)
+ een goed passend zadel kopen
Uiteraard is het ook verstandig het paard in een goede paardenkliniek te laten keuren voor je tot aankoop over gaat
Daarna kun je het paard verder trainen met rechtrichten
succes!

hij staat op een hele goede manege waar ze juist bezig zijn met het welzijn van de paarden. dus goede zadels, dierenarts/homeopathische dierenarts, fysio, t-touch, centered riding, tandarts.
het is een volbloedarabiertje en zadels schuiven dus erg snel bij hem. t is moeilijk om bij een arabier een zadel te vinden dat goed ligt door hun bouw.
maar zn huidige nieuwe zadel ligt al veel beter.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 11:47

hij heeft ook zijn eigen manegeloopje ontwikkeld om de uurtjes door te komen. doen alsof hij draaft maar dan met de voorbenen stappen en de achterbenen draven. :D

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:08

Je krijgt zo'n gewoontes wel afgeleerd met geduld. Mijn pony wou nooit vanvoor lopen of alleen gaan wandelen, nu is dat geen probleem meer. Een manegepaard kan enorm veranderen als die een vaste eigenaar krijgt!

Naadiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:19

dit kan zeker! ik heb ook een paard dat eerst 5 jaar van de manege is geweest daarna 2 jaar niet gereden en toen kwam hij in mijn bezit. Ik moet zeggen ik heb echt met bloed zweet en tranen bereikt wat ik nu heb, na 3 jaar heb ik het beste en mooiste en ontspannendste paard van de hele manege. Het kan dus zeker weten alleen er is heeeeeel veel geduld voor nodig! Maar daarna heb je ook zeker wat, ik moet zeggen dat het overigens niet aan het paard lag dat ik er 3 jaar heb mee zitten knommelen het lag volkomen aan mijzelf, nu kan ik het paard vertrouwen geven en ik krijg het dubbelop terug!

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:37

Ja!
2 mensen op onze manege hebben een manege paard gekocht, en die zijn nu veel beter dan toen bij de manege.
Het ligt niet aan het paard hea ;)
Maar aan de ruiter, en op maneges heb je betere en minder goede ruiters. Dus als hij jou goed kent, dan gaat het vast en zeker over een tijd goed ;)

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 20:39

maar gaat hij dan ook uiteindelijk wel makkelijker nageefelijk lopen? want hoe kan het nou dat de andere manegepaarden wel makkelijk aan de teugel lopen en hij niet? daarom ben ik bang dat het altijd zo zal blijven.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:45

Ja, want er zijn mensen die er niets aan doen, dan krijgen ze een onderhals, en dat is een grote bult spieren, die zet het paard op als hij gaat rijden, omdat hij dat bij elke ruiter doet (warschijnlijk heaa ;) )
En als jij hem ontspannen rijd, en die spieren aan de onderkant van zijn/haar hals ontspannen, kan het na een tijd makkelijker..
Maar ik heb het wel over maanden hea. Niet over enkele weken ;)

En andere manegepaarden lopen warschijnlijk makkelijker omdat daar misschien wat meer van gevraagd wordt. En ze het ene beetje gewend zijn, ik rij ook een pony op de manege, die bij iedereen niet nageeflijk loopt, maar bij mij wel, omdat ik er gewoon veel van vraag, en ze me goed kent, en weet wat ik van d'r wil..
En anders, huur hem/haar een tijd, dan kan je het misschien zo merken, en dals dat goed gaat, kopen ??

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:52

Jazeker! Ik zou hem wel laten keuren en er ruim de tijd voor nemen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:03

Dit is meer iets voor MA.
Daarom van RT--->MA.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:16

alladinnetje: is dat aan de teugel zo'n belangrijk punt voor jou? Elk paard kan nagefelijk en aan de teugel lopen, maar daar is wel een basis voor nodig en een vaardige ruiter! Ik denk dat je je veel beter over andere dingen druk kan maken bij het kopen van een paard, dan alleen over of hij wel aan de teugel kan...

Stel je koopt het paard en je neemt goed les, dan komt dat echt wel, alleen je moet het niet met een vingerknip willen.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:32

Waarom zou dat niet kunnen?

Zoals gezegd is komt "aan de teugel lopen" door ontspanning en niet door figuurzagen..

Manegepaarden worden steeds door verschillende ruiters vaak gereden wat heel verwarrend kan zijn.
Een vaste ruiter met de juiste begeleiding kan zo'n paard of pony prima 'oplappen'.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 23:02

kelly_Utah schreef:
Ja, want er zijn mensen die er niets aan doen, dan krijgen ze een onderhals, en dat is een grote bult spieren, die zet het paard op als hij gaat rijden, omdat hij dat bij elke ruiter doet (warschijnlijk heaa ;) )
En als jij hem ontspannen rijd, en die spieren aan de onderkant van zijn/haar hals ontspannen, kan het na een tijd makkelijker..
Maar ik heb het wel over maanden hea. Niet over enkele weken ;)

En andere manegepaarden lopen warschijnlijk makkelijker omdat daar misschien wat meer van gevraagd wordt. En ze het ene beetje gewend zijn, ik rij ook een pony op de manege, die bij iedereen niet nageeflijk loopt, maar bij mij wel, omdat ik er gewoon veel van vraag, en ze me goed kent, en weet wat ik van d'r wil..
En anders, huur hem/haar een tijd, dan kan je het misschien zo merken, en dals dat goed gaat, kopen ??

ik heb hem een paar maanden 2 dagen per week geleasd maar ik krijg hem alleen een klein beetje naar beneden met een thiedemann, niet met een martingaal. :(

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 23:03

Chocotof schreef:
Waarom zou dat niet kunnen?

Zoals gezegd is komt "aan de teugel lopen" door ontspanning en niet door figuurzagen..

Manegepaarden worden steeds door verschillende ruiters vaak gereden wat heel verwarrend kan zijn.
Een vaste ruiter met de juiste begeleiding kan zo'n paard of pony prima 'oplappen'.

als hij ontspannen is gaat hij ook niet aan de teugel.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 23:05

joyce2 schreef:
alladinnetje: is dat aan de teugel zo'n belangrijk punt voor jou? Elk paard kan nagefelijk en aan de teugel lopen, maar daar is wel een basis voor nodig en een vaardige ruiter! Ik denk dat je je veel beter over andere dingen druk kan maken bij het kopen van een paard, dan alleen over of hij wel aan de teugel kan...

Stel je koopt het paard en je neemt goed les, dan komt dat echt wel, alleen je moet het niet met een vingerknip willen.

ik wil ooit met hem wedstrijden gaan rijden en dan is het verplicht om je paard nageefelijk te kunnen rijden dus in die zin is dat best een belangrijk iets... |(
maar misschien idd wanneer hij een eigen paard zou zijn dat hij dan veranderd? en idd les blijven nemen uiteraard. nu moet ik zeggen dat ik ook niet zo'n ster ben met paarden nageefelijk krijgen.. :P :o

bij mij in de les rijdt er een vrouw en ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgt, maar ze krijgt het moeilijkste paard van stal (een gelderse merrie met een harde mond die nooit aan de teugel wil) helemaal nageefelijk! zij is er echt zo goed in! en ik dus gewoon zo slecht erin.
ben jaloers..
Laatst bijgewerkt door Vanilla02 op 03-04-10 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt