zwangerschap en rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vickyP

zwangerschap en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 19:08

hoi,

vanaf welke periode in de zwangerschap van de mens mag
je niet meer rijden?
Wie doet het wel en wie doet het niet,

XXX

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:11

Je mag gewoon tot het einde rijden als je dat aan zou kunnen.
Volgens mij mag je erna twee weken niet rijden mits je geen keizersnee of wat dan ook heb gehad.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:11

je merkt vanzelf wel wanneer het niet meer gaat.
ik heb helaas maar kunnen rijden tot mijn 24ste week.
toen ging het niet meer omdat ik last had van mijn bekken, en omdat ik er niet meer op kwam :o

na mijn bevalling zat ik er na 2 weken weer op (wel heel rustig opgebouwd)

Urielle

Re: zwangerschap en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:20

Tot wanneer het nog goed voelt, fysiek en mentaal :)
Ik ben uitgerekend voor begn juli en ik ga ook nog op wedstrijd, hoewel het met 2 paarden per dag ook echt echt echt ophoudt nu.

Bij de vorige zat ik er twee weken na de bevalling terug op.

Men adviseert wel om tijdig te stoppen en pas na enkele maanden weer terug te gaan rijden vanwege de verweking van je bekken, je bekkenbanden en alle spieren die het zaakje op zijn plaats moeten houden maar ja, welke paardengek houdt dat zo lang vol :=

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:23

tijdeens de zwangerschap word je af geraden.
ik mocht er van mij verloskundigen weer op als ik vond dat dit kon als ik maar voorzichtig was met de hechtingen van de knip

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:29

Nou bij mij is er niks afgeraden hoor, heb gevraagd aan de verloskundigen tot wanneer ik kon rijden, t was ook mijn eerste kindje en die zei gewoon tot wanneer je 't zelf niet meer fijn vind. Als je maar geen jonge of gekke paarden gaat doen natuurlijk, wel een beetje veilig houden.

Ik heb gereden tot ik er zelfs met een kontje van een collega niet meer fatsoenlijk op kon komen hahaha!!
En toen kon ik het nog maar heel af en toe, als mijn handen echt te erg begonnen te jeuken tijdens het lesgeven en de klant het gewoon echt ff niet snapte, liet ik mezelf erop hijsen en dan kon ik ff een drafje of galopje doen, misschien maar 10 min. toen zat mijn dochtertje te hevig te protesteren in mijn buik dat ze van al dat gehobbel niet gediend was haha ;) Dus toen kreeg ik teveel last en moest ik stoppen.
Dat was denk ik tegen de 6 maanden aan. Toen was mijn buik ook al buitensporig dik door een teveel aan vruchtwater (zo'n 4 a 5 liter ipv 2 liter is mij in het z-huis verteld). :o

Dus gewoon lekker blijven rijden tot je het zelf niet meer fijn/veilig vind. +:)+

Ik zat er na 8 weken weer terug op, mijn dochtertje mocht na 5 weken uit het ziekenhuis mee naar huis en toen 3 weken later wilde ik echt heeeul graag weer gaan rijden :j maar toen hebben we vooral gestapt, draven vond ik nog niet zo fijn....weet niet meer precies waarom dat was hoor, is ook al 2 jaar geleden maar weet nog wel dat ik niet prettig vond.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:41

ja dat kan mij verloskundige raaide het af.

carliien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:00

doorrijden todat je zelf denkt dat het niet meer lukt. of je moet voor jezelf aangeven dat je dit risico gewoon niet durft te nemen.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:03

Bij de eerste ben ik met 18 weken al gestopt,omdat ik rugklachten kreeg,daarna mocht ik er pas na 6 weken op vanwege de keizersnee. Nu zie ik wel hoe ver ik het red, zit pas op 11 weken. Maar zal daarna weer min. 6 weken moeten wachten (word ook een keizersnee).

Gewoon doen wat je zelf goed lijkt !

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:06

Bij mij werd ook niks afgeraden hoor. Ja alleen als je een wild paard hebt en kans hebt om te vallen.

Ik heb dan ook tot de 8e maand lekker doorgereden. Daarna werd mijn buik helaas te dik en ging het zeer doen. Na ja eerder eigenlijk al, maar ik bond een dikke das stevig om mijn buik, zodat hij minder hobbelde :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:22

Ook ik was koppig en reeds zo lang mogelijk door, wel recreatief. Dit was tot 34 weken, daarna kreeg ik mijn zadel er niet meer op en niemand wilde het voor me doen (oftewel, de stalgenoten vonden het niet verstandig ;) ).
Na 9 dagen na de bevalling zat ik weer voor het eerst op een paard, stappend voor 5 minuten. Heerlijk!

Dig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:30

Ik ben gestopt in de 18ste week omdat ik erg dik was en er ook niet meer op kwam.
Ben nu net 3 weken bevallen van mijn zoontje en ben behoorlijk toegetakeld van onder, dus zal er voorlopig nog wel niet inzitten weer te gaan rijden, ook raden ze het af vanwege je baarmoeder er staan 6 weken voor i.v.m verzakking.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:36

Zelf heb ik tijdens de zwangerschappen niet meer gereden. Ik zou het niet aanraden. Als je bevallen bent is het het beste om na 6 weken pas weer op te stappen...

Tj_ouch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:31

Mijn schoonzus stopte een maand ervoor en begon een maand na de bevalling.
En dat beviel haar wel goed geloof ik....

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:39

Ligt aan het paard en aan je gezondheid.
Ikzelf moest na 16 weken al stoppen omdat ik toen al last kreeg van mijn bekken. Maar er werd mij niets afgeraden. De baby zit veilig in je buik. Maar ga geen onnodige risico`s nemen. Blijf alleen rijden als je zit als een huis op een voor jou betrouwbaar paard. Er afvallen is uiteraard niet goed.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:38

Dit is meer iets voor PP.
Daarom van RT-->PP.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:39

Hangt idd helemaal van je eigen gevoel af. Ik ben met 14 weken zwangerschap gestopt ivm duizeligheid en bandenpijn met rijden. Ook was ik niet consequent genoeg waardoor ons paard een loopje met me nam. Ik voelde me gewoon niet meer safe ondanks dat we een superbraaf paard hebben. Nu ben ik bevallen en mag ik over 3 weekjes weer paardrijden, kan haast niet wachten tot het eindelijk zo ver is.

Dig: ik ben ook 3 weken terug bevallen maar dan van een dochtertje, grappig!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:43

Ik had het er laatst nog met mijn vriend over. Ben niet zwanger en dat is ook niet gelijk de bedoeling.
Maar ben wel van plan te blijven rijden tot het niet meer gaat. Goed naar je lichaam luisteren, wil het niet meer dan echt stoppen.

Heb meerdere vriendinnen die door bleven rijden tot het niet meer ging. Hing echt per persoon er van af hoe lang ze konden blijven rijden.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:10

ook mijn verloskundige zei dat ik moest doen waar ik me goed bij voelde en niet op gekke paarden moest gaan zitten, in verband met het gevaar om te vallen.

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:18

Ik zag dit topic en het leek me handig om te reageren. Ik ben namelijk verloskundige.
Zoals de meeste hier aangeven is het inderdaad zo dat er geen duidelijke grens genoemd kan worden tot wanneer je kan paardrijden. Zolang het gaat en je geen last krijgt van allerlei klachten als harde buiken, rugpijn of bekkenklachten, is het geen probleem. Het is natuurlijk niet verstandig op een paard te stappen, dat regelmatig ervandoor gaat of bokt en waarbij je dus een grote kans hebt eraf te vallen.

Ik hoop een duidelijk antwoord te hebben gegeven op je vraag.

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 15:37

hoi allemaal,

heel erg bedankt voor de reacties!
Ik ben ook nog niet zwanger hoor, maar m'n vriend en ik denken er
toch aan om niet lang mee te wachten. We trouwen nl 17 juli en nadien
zouden kleine wondertjes zeer welkom zijn.
Onze huwelijksreis zou een paardrijvakantie zijn, al weten we nog
niet naar waar en wanneer. Daarom deze vraag.

nogmaals bedankt en proficiat aan alle mama's die een kleine
spruit op de wereld gezet hebben!!!

xxx vicky xxx

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:31

Ik heb tot week 39 gereden in mijn zwangerschap. op het laatst natuurlijk wel rustiger. Maar nog steeds met een drafje en een galopje. Een week na de bevalling zat ik er weer voor het eerst op. ( ik had geen hechtingen ;) ).

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 00:34

Het is niet zo dat het vast gesteld staat wanneer je niet meer mag rijden. Dit is per persoon afhankelijk..
Als jij met 7 maanden nog kan rijden, elkker doen, terwijl bijv ik met 4 maanden al niet meer kan rijden. (Voorbeeld hoor)

Ook hangt het er IMO van af wat voor karakter je paard heeft... Een paard wat veel bokt ed zou ik afraden, omdat het een risico met zich meeneemt dat je valt.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:44

Ik heb gereden tot ik 4 maanden zwanger was. Daarna nog af en toe eens een stapritje, nog enkele maanden. Vanaf 4 maanden kon ik niet meer draven, in draf danste mijn zoontje op mijn blaas en moest ik steeds naar de wc :))
Maar je mag dus idd rijden zolang je zelf wil :j

Na de bavlling begin je best pas na 6 weken. Bij mij heeft het langer geduurd dan 6 weken, niet om lichamelijke redenen, maar ik kwam er de eerste tijd gewoon niet aan toe. Als ik het me goed herinner ben ik pas na een maand of 3 na de bevalling weer begonnen.