Dat zou ik erg laten afhangen van de conditie van de pony en de hoogte van de sprong. Ik zou een 20 jarige pony al is hij gezong en zonder klachten, geen sprong van 1,20 meter laten nemen.
lisetteboy
Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-10 22:48
nouja om het iets duidelijker te maken, mijn pony is 1,50 hoog, 24 jaar oud, en springt nu nog ong. 70cm. ik vraag me af of dit schadelijk is. want hij vind het nogsteeds erg leuk, maar in dat geval stop ik meteen.
zolang de pony lichamelijk in orde is en laat zien hier lol in te hebben, waaaarom stoppen? Zo zonde om de oudere beestjes opeens stil te zetten, daar worden ze eerder 'geestelijk oud' van dan van ze lekker door laten lopen op hun manier.
Ik heb vorige week ook nog een pony van 24 mee laten springen, diertje fleurde helemaal op. Ok, ze sprong maar even mee, en niet hoger dan 50 cm, maar lol had ze.
Inderdaad, ik denk dat de pony vanzelf wel aangeeft als hij het springwerk niet meer aan kan.. Lekker blijven springen hoor, 70 cm moet met een gezonde pony nog makkelijk kunnen met die leeftijd..
Als de pony zelf aangeeft het leuk te vinden is er geen probleem. Je merkt wel als het te zwaar wordt. Mijn oude paard vond springen altijd erg leuk maar sinds zijn artrose wil hij niet meer... Ze laten het je wel merken.
Veel paarden worden eerder "geestelijk oud" omdat mensen in verband met hun leeftijd steeds milder worden met het werk wat ze hun "oude" diertje laten doen.
Ik zeg, lekker doorgaan! Paard gaat vanzelf wel aangeven wanneer hij het niet meer aankan
Het ligt er eignelijk aan hoe de conditie van het paard/pony is. Een kennis van mij heeft een paard van 19 jaar oud en die springt nog wel een sprong van ongeveer 1.10. Maar dat doet hij niet al te vaak, je merkt wel dat het steeds moeilijk gaat.
Mijn ervaring is dat pony's zelfs vaak nog wat langer fit blijven dan paarden.
Onze pony liep vroeger tot ver in de 20 nog L parcoursen, en hij vond het nog ontzettend leuk ook en zowel ik als mijn zusje hebben er veel prijzen mee gewonnen.
En inderdaad, hij laat 't vanzelf merken als het niet gaat.
dus ik zou het gewoon blijven doen! Zo houd je 'm juist fit..
Zaff
Geplaatst: 01-04-10 12:48
Zoals boven ook al is gezegt, ligt het helemaal aan welk paard, zolang jou paardje het leuk vind en het aankan, gewoon doen! (*denkt nu aan die frans bauer reclame*)
Inderdaad, waarom niet? Onze 34 jaar oude pony (wel met pensioen) springt ook nog graag. Wel vrij dan in de bak, maar wat een plezier dat hij eraan beleefd!
Deianeira87
Geplaatst: 03-04-10 20:25
Ligt er helemaal aan hoe fit het paard nog is, en aan de gezondheid. Veel oudere paarden hebben er nog veel lol in, waarom zou je ze dat afnemen.
Zolang het paard er een goede conditie voor heeft, het nog steeds leuk lijkt te vinden, maakt het IMO niet uit op welke leeftijd je nog springt. Tijdje terug zag ik een wedstrijd op de TV, waar iemand met een 20 jarige vos met gemak over 1.30 heen sprong. Eigenaar wilde paard pensioen geven, maar paard werd vervelend en toen is ze toch blijven werken met hem en met succes... Dus IMO... Lekker doen als je paard er nog de kracht ed voor heeft