Wat vinden jullie? Kort of lang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Wat vinden jullie? Kort of lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 13:00

Hallo :)

Ten eerste vind ik het zelf mooier, om de manen van mijn KWPN ruin te trekken.
Tuurlijk vraag ik eerst nog even wat bokt mooier vind :D

Afbeelding
Het is de bruine KWPN er :)

Maar hoe trek je nou eigenlijk? Ik heb het altijd geleerd: Dun plukje pakken, om het kammetje heen "draaien" en dan trekken. Niet te hard, maar vooral niet te zacht. Maar heb het nog nooit uitgeprobeerd, en weet ook niet of het goed is.
Ten tweede, waar haal je zo'n kammetje? Kan het met een ijzeren paarden-manen kammetje, of moet het perssee met een trekkam?
En kun je die ook bij de welkoop halen? :)

Liefs. [Giolli] :)

sharon_quiz

Re: Wat vinden jullie? Kort of lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:29

Ik zou ook voor kort gaan. Bij mijn paard trek ik ook zijn manen. Een KWPN-er waarmee dressuur wordt gereden vindt ik leuker met korte manen. 1 of 2 handlengtes. Dat staat wat vlotter. Jouw paardje heeft ook een vrij smalle hals en dan vindt ik het persoonlijk een beetje sloom staan met lange manen.

Trekken doe ik inderdaad op de manier die jij aangeeft. Maar je kunt het ook uitdunnen met een scherp "mesje" en dat is wel prettiger voor het paard dan zijn manen eruit te trekken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:32

of trekken na het rijden, dan is de hals goed doorbloed (warm) en staand e poriën open waardoor de haren gemakkelijker lossen...

ik zie liever getrokken manen, zeker als er vaak met die paarden gereden wordt, oogt gewoon netter

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 14:03

Bedankt :) Ik vond het zelf eigenlijk precies zoals jullie zeiden. Wat netter, wat frisser en wat mooier. :)

petitparis: Bedankt! Zal ik onthouden... :)

Sharon_Quiz: Kan ik met uitdunnen ook op de zelfde manier doen als trekken? Of is dat weer heel wat anders?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 14:08

Ik heb dit stukje op internet gevonden:

Knippen
Als je paard dunne manen heeft, is het verstandig om ze te knippen zodat ze niet nog dunner worden. Als je gaat knippen is het belangrijk dat je een goede schaar hebt die gemakkelijk door de manen heen komt. Zou je een slecht knippende schaar gebruiken dan kun je de manen niet recht afknippen. Zorg voordat je begint dat de manen goed zijn uitgekamd. Begin bovenaan, bij de oren, met knippen. Knip de manen iets langer af dan hoe je werkelijk wilt hebben. Na de eerste ronde knip je vaak nog stukjes bij waardoor de manen nog korter worden. Na de knipbeurt kam je de manen weer goed uit. Vaak komen dan weer langere plukjes tevoorschijn die je alsnog af kunt knippen. Doe dit een paar keer zodat de manen allemaal even lang zijn. Knippen gaat snel en is gemakkelijk, een puntje van aandacht is het recht knippen van de manen.

Trekken
Als je de manen van je paard wilt trekken, moet je deze voor die tijd niet wassen of met een speciale spray behandelen. Dit maakt de manen glad en het trekken wordt dan veel lastiger. Het is erg handig om de manen na het rijden te trekken, de vettigheid van de manenkam is dan zachter, de haren laten dan makkelijker los. Gebruik van een kammetje is het handigst. Neem elke keer een dun plukje haar, kam de bovenste haren naar boven zodat je de onderste haren om het kammetje kunt wikkelen, trek deze dan met wortel en al uit de manenkam. Neem elke keer een heel klein plukje manen, dan voelt het paard er minder van en kun je de lengte beter bepalen.Doe dit totdat de manen op lengte zijn. Manen trekken neemt meer tijd in beslag dan knippen. Vooral bij paarden met een dikke bos haar kan het trekken van de manen het invlechten makkelijker en mooier maken.

Snijden
Vindt je paard het erg vervelend als je zijn manen trekt of heeft hij erg dunne manen en vind je knippen niet mooi, dan is snijden de oplossing. Je kunt hiervoor in elke paardenwinkel een speciaal mesje kopen. Eerst kam je de manen goed uit. Pak dan een dun plukje haar en trek dit strak, snijd de manen af met het mesje richting de grond. Op deze manier krijg je hetzelfde effect als met de manen trekken, alleen voelt het paard hier niks van en worden de manen niet uitgedund.

Zouden knippen en snijden ook een mooi(ere) oplossing kunnen zijn bij dit paard?

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:09

Kort! staat lekker sportief bij een KWPN.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:10

kort.

ik heb nog nooit een kwpn-er gezien waarbij lange manen mooi staan, terwijl ik bij andere rassen lang haar vaak prefereer.

ik gebruik altijd een soort kammetje, wat je kan uitklappen als een zakmes, hiermee kun je de manen snijden. dus een soort snij kam.
als je kleine plukjes snijd, krijg je geen "gehakt" effect. alsof het geknipt is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 14:13

Ik moet dus laat maar zeggen de manen vast pakken ( klein plukje ) en dan met het mesje naar beneden toe snijden??

Krijg je hier ook geen knipeffect van?

Cynt_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:35

ik zou het kort doen;)!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:47

Giolli schreef:
Ik moet dus laat maar zeggen de manen vast pakken ( klein plukje ) en dan met het mesje naar beneden toe snijden??

Krijg je hier ook geen knipeffect van?

Dat klopt, daar krijg je geen knipeffect van. Snijden is het mooist vind ik. Maar trekken is handig als je de manen ook wil uitdunnen. Als je paard echt dikke manen heb is dat goed te doen. Heeft hij al niet veel manen, dan zou ik niet trekken, want dan hou je helemaal weinig over.

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:53

Ik heb jaren manen getrokken (ziet er mooier uit dan lang, vind ik), maar trekken mag volgens mij niet meer.... is ook niet zo prettig voor je paard, ook niet als je het goed kunt... Sinds een drietal jaren knip ik ze kort en dat werk ik het netjes af met zo'n kartelschaar (dat het geen rechte lijn wordt). Ziet er prima uit, gaat sneller en doet je paard minder pijn :D

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:58

EquiJoy schreef:
Ik heb jaren manen getrokken (ziet er mooier uit dan lang, vind ik), maar trekken mag volgens mij niet meer.... is ook niet zo prettig voor je paard, ook niet als je het goed kunt... Sinds een drietal jaren knip ik ze kort en dat werk ik het netjes af met zo'n kartelschaar (dat het geen rechte lijn wordt). Ziet er prima uit, gaat sneller en doet je paard minder pijn :D

Heb er nog nooit van gehoord dat het niet meer mag :? Die van mijn paard trek ik eens per jaar, omdat ze dan echt te dik zijn geworden en hij heeft er echt geen last van hoor. Hij geeft geen kik.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:23

VSW -> YRT

melissa_sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:28

ik zou ook kort doen. ik vind het persoonlijk wat netter staan :j

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:58

ik zou trekken
maar als je zelf niet echt goed weet hoe je moet trekken vraag dan eerst wat hulp bij een paar plukken

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:24

ik zou het kort doen en ik doe het met een trekkam en dan pak ik een onderste pluk manen dus onder van wat je ziet en dan een klein plukje erom heen en dan trekken.
en aan het einde een beetje naknippen ander ziet het er niet zo mooi uit vind ik

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:12

Kort! Dat staat veel stoerder vind ik. Zelf kam ik de manen altijd eerst uit, en dan pak ik de pluk vast en kam ik die met een ijzeren manenkammetje omhoog. Alsof je iemand toepeerd (hoe schrijf je dat?) zeg maar. De lange pluk die je uiteindelijk nog in je hand hebt knip ik ergens bovenaf eraf. Zo krijg je het getrokken effect en houd je de manenbos wel dik.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:13

Lange manen als ze volume hebben vind ik mooier. Hebben ze geen of weinig volume, dan kort.
Het hangt er ook vanaf wat je doelstelling is.
Wil je wedstrijden gaan rijden of gewoon lekker recreatief...

Caressaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:05

Doe het kort! Is veel mooier.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:06

Ik vindt kort sportiever en frisser staan!