Is ze er klaar voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mijnvlinder

Is ze er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 23:35

Ik zou graag wat advies van jullie willen over mijn 3,5 jarige b/c pony

Ik heb sinds 1,5 jaar een kruising b/c pony staan, nu heb ik al tijden bezig om haar op te voeden onder begeleiding van professionals. Alles gaat prima en ze pakt de dingen goed op.
Eerst ben ik begonnen met wandelen aan het halster, poetsen, wassen en dergelijke. Dit gaat allemaal prima.
Sinds een paar maanden ben ik begonnen met het aanleren van stem commando's aan de hand. ( stap, draf, galop, halt, terug) Toen dat goed ging zijn we langzaam begonnen met wat longeren, nu ook al met peeskapjes en een zadel op.
Ze pakt alles prima op en komt vrijwel niet in verzet. :)
Nu vind in de stap hoofdstel ( bit) in al vrij snel gaan, vooral omdat alles goed gaat. Ik wil niets overhaasten en haar al helemaal niet verpesten. Mijn begeleiders zeggen dat ze er wel klaar voor is, en dat er deze maand ook al wel iemand op zou kunnen zitten.

Nu vraag ik mij af; Vinden jullie dit ook te snel?, of moet ik nu doorzetten.
Ik was zowiezo van plan om haar na het beleren weer een poosje rustig op de wei te zetten en het later dit jaar weer op te pakken. In mijn ogen is het nog z'n jonkie :D

aeolusnr1

Re: Is ze er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:45

Ik zou zeker verder doen, zeker weten.
hoofdstel en bit, en van in het begin leren dat het bit niet is om tegenin te trekken, dus een nageeflijk paard op het bit.
Laterale buiging, vertikale buiging, wijken voor druk, de voorhand verzetten, de achterhand verzetten, voorwaarts, achterwaarts, stoppen, al deze dingen zijn echt basis dus oefenen en niet alles tegelijk, deel het op in kleine deeltjes en geef nooit op voor ze het doet.

kimm_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:21

Jij kent je paard het beste het is jou keus om te kiezen of je haar al wil inrijden en beleren..
Er staat ook een paardje bij mijn vriendin op stal Milo die is nu 4 en een half jaar oud maar nog steeds niet ingereden omdat hij er nog zo jong uit ziet en zicht nog als een veulen gedraagd.

Het is je eigen keus;)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:45

Wij kunnen helaas je pony vanaf hier niet zien. Sommige pony's zijn er geestelijk en lichamelijk wel aan toe om ze te in te laten rijden bij 3,5 jarige leeftijd. Maar ik kan niet beoordelen of jou pony hier ook onder valt.
Is ze altijd leergierig als je haar dingen aanleert? Heeft ze nu een goede balans met alle oefeningen die je hebt gedaan?
Daar zou ik naar kijken of te zien of ze er aan toe is. Succes hoor!

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 17:05

Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik ga toch eerst nog maar eens goed naar haar kijken, ik heb in principe meer dan genoeg tijd. Wachten kan altijd :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:10

Nou alle complimenten van de wereld hoe zuinig jij met je jonge paard bent Een hele hoop mensen zouden een voorbeeld aan je kunnen nemen.
3 1/2 is een mooie leeftijd om te gaan rijden, zeker na al het werk dat je al hebt gedaan gaat dat vast en zeker goed komen.
Nogmaals compliment..ook voor je begeleiders.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:12

RT-P >> PP

MartiniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:46

super hoor dat je het op zo''n goede manier doet en ik zou zegge ga zo door juist niet stoppe op dit moment, het enige wat ik kan zegge is doe het rustig aan en verder vind ik dat je super goed bezig bent :D complimenten daar voor daar kunne de meeste ruiters nog een puntje aan zuigen ;)

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 23:24

Bedankt voor de fijne reacties!! :)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:07

Ik zou doen waar jij je goed bij voelt. Voel jij aan dat ze het aankan, kan je de stap wagen. Sta je er niet 100% achter, dan wacht je er nog even mee. Er hóeft deze maand nog niemand op te zitten. Het kàn misschien maar het móet niet.

Misschien is het wel een beter idee om je paardje juist te belonen voor haar werkwilligheid en haar meewerkendheid door haar zeker niet te beginnen pushen en alles rustig aan te blijven doen. Zo heb je in mijn ogen ook minder kans op een paard dat later in staking gaat omdat ze tijdens het inrijden teveel overdonderd werd.

Inrijden kan op 4 of zelfs 5 (ik zeg niet dat je zo lang moet wachten) ook nog. Beter later dan te vroeg.