Graag jullie suggesties voor een nieuwe film

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mamaloen

Graag jullie suggesties voor een nieuwe film

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 15:43

Hallo Allemaal!

Voor een nieuw te maken film (serie) over de paardensport ben ik reuze benieuwd naar suggesties van jullie.
De film komt tot stand in samenwerking met Grand Prix amazone Saskia Meinema en haar schitterende Friezen.

Dus heb jij een vraag waar je geen antwoord (op beeld) over hebt kunnen vinden?
Wat zou jij geweldig vinden om te zien of te leren?

Groetjes,
Marjolein

_Liez

Re: Graag jullie suggesties voor een nieuwe film

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:54

Friezen hebben meestal nog al moeite met de galop.
Ben benieuwd hoe je ze het kan leren dat ze minder moeite hebben met de galop :D

mamaloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 18:06

Dank voor je suggestie +:)+

Even een aanvulling;
Het hoeft niet specifiek over Friezen te gaan, Saskia Meinema heeft ook KWPN paarden ;)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:08

ik denk dat het voor de meeste (gemiddelde, nederlander zeg maar :D ) ruiters irrelevant is hoe je nou precies een piroutte of een passage rijdt... maar juist het proces vanaf het begin van het rijden af aan wel.
Hoe gaat het proces eraan toe om een paard correct te laten dragen, hoe rijdt je nou correct de achterhand erbij, hoe juist de SB of juist travers...
Maar dat ook dingen waar veel ruiters tegenaan lopen behandeld worden (paard wordt zwaar op de hand bijv... of juist loperig... of net wat).
Maargoed, ik weet ook niet wat precies je doelgroep is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:10

_Liez schreef:
Friezen hebben meestal nog al moeite met de galop.
Ben benieuwd hoe je ze het kan leren dat ze minder moeite hebben met de galop :D

De huidige friezen hebben hier al minder moeite mee. Er zijn er zelfs een aantal die een hele goede galop hebben.

mamaloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 22:35

+:)+ Hier hebben we veel aan!
Dank je wel!
Het gaat er in deze juist om dat een ieder zijn stem laat horen.
Ook als je het eens bent met iemand anders, meld het, het helpt een mooie educatieve film te ontwikkelen met antwoorden op vragen zoals jullie hier ook hebben.

mirkip schreef:
ik denk dat het voor de meeste (gemiddelde, nederlander zeg maar :D ) ruiters irrelevant is hoe je nou precies een piroutte of een passage rijdt... maar juist het proces vanaf het begin van het rijden af aan wel.
Hoe gaat het proces eraan toe om een paard correct te laten dragen, hoe rijdt je nou correct de achterhand erbij, hoe juist de SB of juist travers...
Maar dat ook dingen waar veel ruiters tegenaan lopen behandeld worden (paard wordt zwaar op de hand bijv... of juist loperig... of net wat).

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:33

Misschien ook iets over andere vormen van bezig zijn met je paard: longeren, maar ook wandelen/fietsen, schriktraining, etc.
(want dat naast je paard bezig zijn net zo leuk is als erop, kwam ik pas achter toen ik zelf een paard had)

Wat mirkip al een beetje zegt ook: veel voorkomende problemen, en hoe los je dat op?

Of laten zien hoe de basisoefeningen verband houden met het hogere dressuurwerk, dus dat een passage of een galopwissel geen 'truucje' is, maar dat daar heel veel werk en training aan vooraf gaat, en welke oefeningen daar belangrijk voor zijn.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:10

RT ->> PP.
Geen rijtechnische vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:12

mirkip schreef:

Idd, ik zou willen zien hoe je een paard iets 'onnatuurlijks' aanleert.

mamaloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:31

Hartstikke leuk en top dat jullie mee denken!
Dank jullie wel!

Ik zet ook nog even Saskia Meinema haar website hier bij dan kunnen jullie zien wie ze is en wat ze doet.
Misschien krijgen jullie hierdoor nog meer ideeen wat jullie haar zouden willen vragen te laten zien of uit te leggen...
http://www.saskiameinema.nl/

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:44

misschien ook hoe je een paard heel fijn aan de hulpen kunt krijgen? Hoe je ze leert daarop te reageren.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:42

Misschien heel suf, maar voor de echte beginners onder ons (waar ik er één van ben): juiste houding! echt vanaf de basis uitleggen waar je been ligt, hoe je aanspant om hulpen te geven, waar je handen blijven.
Maar ook: op welk moment geef je been bij, hoe zorg je dat je niet bij elke pas hulpen geeft...

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:36

Denk ook dat de houding van de ruiter aan bod moet komen.
Ikzelf geef namelijk zonder dat ik het merk been, en daar wordt je paard alleen maar ongehoorzamer van. Dus misschien is dat iets?
En zou misschien ook graag een paard niet onder het zadel willen zien maar los in de bak en dat je dan oefeningen met hem doet.
Een soort van spelen/vrijheidsdressuur of clickertraining (heb ik ook een tijdje gedaan)

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:49

Hoe ga je om met een paard dat snel heet en gespannen wordt? Hoe krijg je een gespannen paard rijtechnisch weer terug naar ontspanning?
Hoe ervaar je het verschil tussen een weerstand biedende hand en een trekkende hand?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:58

Ik zou graag een educatieve film met veel beeld en uitleg willen zien vanaf het proces dat ze 2,5/3 zijn tot een volleerd grand prix paard.

Daarin zie ik graag behandeld welke problemen relevant zijn in een bepaald stadium. En een uitleg (heoft niet perse allemaal op het paard!) over hoe je die problemen kunt voorkomen, hoe ze ontstaan en hoe je ze moet oplossen.

Hoe belangrijk de houding van een ruiter kan zijn en in welke stadium? Dus voor elk nieuw stadium een andere houding? Ontwikkelt de houding van de ruiter zich als het paard ontwikkelt?

Wat is voor welk stadium het fijnste beeld? (uitleg o.a. ook over spieren en belastingen). Welke verzorging erbij hoort (een jong paard wordt anders verzorgd dan een ervaren paard die zware oefeningen moet doen etc.)

Een goede cooling down/warming up in elk stadium.. En wat de ruiter moet doen? Welke spieren zijn voor de ruiter belangrijk, en hoe train je die? (zo kan het bv. zijn door op bepaalde manieren stalwerkzaamheden te doen dat je de juiste spieren zelf al traint waardoor men niet uren in de sportschool hoeft rond te hangen! :D )

Dus graag het hele proces uitgelegd, en ik zie graag meerdere paarden die in andere ontwikkelings stadium staan. :) Dat je een jong paard, vergelijkt met een ouder paard bv.

Ook zie ik graag het exterieur van verschillende paarden uitgelegd, het mooist zou zijn als ze ong. dezelfde leeftijd hebben en op zelfde ontwikkelingsniveau zitten ong. Daarbij dus wel verschillende leeftijden/ontwikkelingsniveau uitleggen.. :)

Zal vast wel niet allemaal realiseerbaar zijn, en heb nog veel meer ideeën! Maar ik hoop dat een heel groot deel wel uitgelegd/behandeld kan worden!

Snorkelfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:53

Ik zie alles dat ik zou willen zien al staan in dit topic. Ik vind zelf de basis nog zeer interessant om te bekijken. Van een lekker ontspannen rit in de bak tot aan de zwaardere oefeningen. Zolang er een beetje een verband in zit zou ik die film zeker willen zien. Vooral omdat ik hem dan enorm nuttig vind om nog eens te bekijken, ik ben nogal een dummie.

mamaloen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 10:31

Zeer waardevol allemaal en we gaan hier zeker mee aan de slag!!!

@ Marinke, ik draai alle vragen uit en we gaan op basis van jullie wensen het scenario schrijven dus hopelijk ga je er veel plezier aan beleven en er veel van leren!

Ik hou jullie absoluut op de hoogte en neem jullie in ieder geval mee in de aftiteling!