Ik ben zo blij met mijn paard!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Akke_sSpring

Ik ben zo blij met mijn paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:14

Hoewel er doorgaans vragen gesteld worden op Bokt wilde ik gewoon even heerlijk mijn verhaal doen over hoe blij ik ben met mijn paard!

Ik heb een Friese merrie van bijna 2 jaar. ik heb haar sinds haar 5de maand dus dat is alweer een tijdje. Gaandeweg ben ik lezen en ontdekken met NH en het spreekt me ontzettend aan. En niet alleen mij, ook mijn jonge paard.

Het wandelen was doorgaans een crime, ze rende om me heen, bij enige vorm van spanning of geluidje volgde er een explosie.

Maaaar we zijn nu alweer een aantal maanden aan het NH-en, en we zijn vandaag een stukje buiten wezen wandelen. Sinds tijden een graspad opgelopen met een picknicktafel en verse houtsnippers. Ze bleef eerst stil staan, hoofd hoog en varkentje spelen maar uiteindelijk hebben we er heel rustig rond gestapt en zijn we zonder te versnellen weer ontspannen naar huis gewandeld.

De waakhond welke op het erf in de kennel heel hard aanslaat heeft mij al eens doen skien over het erf. Nu lopen we op ons dooie akkertje, als ik voor de kennel halt houdt blijft ze zonder druk op het halster/touw ook halthouden en reageert niet meer op de hond. Zo geweldig de verschillen die je ziet als je op een onderbouwende manier met je paard omgaat.

Vroeger was het allemaal heel anders, niet persé slechter maar ik zie dat deze vriendelijke manier ook werkt.

Een paar keer per week komt ze echt in de hand en ook bij het poetsen wordt het NH gebruikt. Het is eigenlijk een soort levenswijze die ik me probeer eigen te maken en die het voor ons heel goed doet.

Dus voor iedereen die het maar wil horen, ik ben zo blij met mijn paard!!!! :D

jasminex

Re: Ik ben zo blij met mijn paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:38

haha gefeliciteerd, erg leuk het je het doet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:10

Jeeeej:) Lang leve de vriendschap!!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 22:00

Dank u dank u :D

Ik heb met de koop van mijn knappe merrie een meisjesdroom waargemaakt. Na 20 jaar dromen, rijden op maneges, leasepaarden en verzorgpaarden, eindelijk een eigen paard. Hoewel ik eigenlijk niet voornemens was om een jong paard te kopen, liefst 1 waar de eerste knoppen al op zouden zitten. Een goed gesprek met bokker Amable maakte mij helemaal enthousiast, een jong paard kon je natuurlijk opleiden zoals ik dat wilde. Wel of niet laten schuren/likken/kopjes geven :+ etc. Het inrijden zou vanzelf komen..... ;)

Als ik zie wat ze kon (niets) en wat we nu samen kunnen dan heb ik nu al het volste vertrouwen in de toekomst. Natuurlijk zullen ook wij onze pieken en dalen hebben maar vooralsnog komen we overal uit.

Nog meer mensen zo verliefd op hun paardje???? Vast wel, ik ben benieuwd naar jullie verhaal :D

abdcefblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:02

Echt superleuk om te lezen dat het zo goed gaat:)

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:05

Wat een leuk verhaal! Ben net zo blij als jij met mijn friese bijna 3-jarige en pensioenpaardje. Geniet er met volle teugen van!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:06

hoi, wat leuk om te horen dat je zo blij bent met je paardje zeg! Nou ik ben ook helemaal weg van die van mij hoor. Ook al komt ze nu niet meer mee uit de wei :( maar toch is het een schat, in de bak is het net een hondje... haha zo lief!!

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:10

Ja ik ben ook echt zoooo verliefd!

Ik heb verleden jaar op 1 februari mijn tinkerruin van 5 jaar gekocht, genaamd Diesel.

Hij was erg bang van het bit, ik kon er niet alleen opkomen en hij wilde niet halthouden. Met galopperen wilde hij alleen maar zo hard mogelijk,dus het was niet echt veilig in het begin zeg maar.

Inmiddels ben ik een jaar verder, ben na 2 maanden bitloos gaan rijden en ik kan inmiddels lezen en schrijven met hem. We rijden veel buiten, langs drukke wegen, tractoren, honden , langs van alles dus en hij is zooo coool geworden.

Van de zomer ben ik een weekend met hem naar de veluwe geweest en daar was hij ook zo te gek.
Ik ben ook veel vrijheidsdressuur aan het doen en op allerlei manieren veel met hem aan het klooien en we hebben inmiddels een super band opgebouwd.
Hij kruipt bijna in me als hij me ziet. (en dan is het echt een zware type tinker haha)

Nee, Diesel gaat nooit meer weg, ik ben ook zoooo blij met hem (en hij trouwens ook met mij , wat mij nog blijer maakt :+ )

Vrienden voor het leven , dus.. absoluut)

Groetjes he! en echt super leuk om te lezen dat jij dat gevoel ook hebt...

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:11

Beauty26 schreef:
hoi, wat leuk om te horen dat je zo blij bent met je paardje zeg! Nou ik ben ook helemaal weg van die van mij hoor. Ook al komt ze nu niet meer mee uit de wei :( maar toch is het een schat, in de bak is het net een hondje... haha zo lief!!

leuk voor je :P

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:11

Ja ik ben ook echt zoooo verliefd!

Ik heb verleden jaar op 1 februari mijn tinkerruin van 5 jaar gekocht, genaamd Diesel.

Hij was erg bang van het bit, ik kon er niet alleen opkomen en hij wilde niet halthouden. Met galopperen wilde hij alleen maar zo hard mogelijk,dus het was niet echt veilig in het begin zeg maar.
Inmiddels ben ik een jaar verder, ben na 2 maanden bitloos gaan rijden en ik kan inmiddels lezen en schrijven met hem. We rijden veel buiten, langs drukke wegen, tractoren, honden , langs van alles dus en hij is zooo coool geworden.
Van de zomer ben ik een weekend met hem naar de veluwe geweest en daar was hij ook zo te gek.
Ik ben ook veel vrijheidsdressuur aan het doen en op allerlei manieren veel met hem aan het klooien en we hebben inmiddels een super band opgebouwd.
Hij kruipt bijna in me als hij me ziet. (en dan is het echt een zware type tinker haha)

Nee, Diesel gaat nooit meer weg, ik ben ook zoooo blij met hem (en hij trouwens ook met mij , wat mij nog blijer maakt

eline770

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:54

klinkt er goed en blij dat je zo blij bent met je paard :)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 08:43

OPG-->VVDD

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 10:08

Hoi Diesel,

wat geweldig dat je knappe Tinker zo'n kanjer is geworden!!

Een vriendin van mij heeft ook een jonge Tinker (alweer bijna 3) en het is een echte clown. Ook hij reageert goed op de NH en we oefenen regelmatig samen. Daar waar mijn merrie het spannend vind (fietsbanden met eraan geknoopte vuiliszak repen in alle kleuren) loopt de Tinker er zo met zijn neus in. Inmiddels durft mijn meisje de fietsband over haar hele lichaam te laten glijden zelfs met de flink wapperende stroken (knap he!!!)

Anderzijds is die van mij helemaal verzot op het knaloranje bouwzeil van 5 bij 5. Als ik er mee wegloop/ren komt ze erachteraan en gaat er zo snel mogelijk weer op staan. Haar zeil :+ De Tinker daarintegen accepteerd het zeil maar het moet niet te dicht bij komen uit zichzelf.

Zo leren we heel veel met en van elkaar, ook leuk :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:13

Wat leuk!

Anna_sSpring schreef:
Nog meer mensen zo verliefd op hun paardje????

Jaaa... :+:

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:51

Verliefd op m'n paard? Jazeker! Mijn gele bollie (Lees: Fjord) en ik hebben al heel wat mogen bereiken via NH in de drie weken dat we nu in elkaars 'bezit' zijn.

Ynia heeft de eerste jaren van haar leven in het 'wild' gestaan, in de bossen met een kudde, en heeft toch nog wel wat moeite met de mensenwereld, dus alles rustig aan opbouwen. Maar, in 3 weken heb ik inmiddels al bereikt:
- Ze doet haar halster niet meer af op stal of buiten
- Reageerd goed op stem hulpen: Stap, Draf, Changé (Omdraaien naar andere hand met longeren/vrijheids dressuur), Uit, Hola, Kom maar.
- Volgt me door de hele paddock/bak als ik dat toelaat, netjes kauwend, met haar hoofd verlaagd
- Begint dingen als plastic zeil en dergelijke al veel minder eng te vinden, en komt al netjes kijken, snuffelen en een hoefje of 2 erop zetten, en eroverheen mij volgen.

Voetjes geven om hoeven te krabben en ophouden met happen naar de deken die dan over haar stal hangt gaat ook steeds beter. Ik zie elke dag wel verbeteringen. Dus ja, ik ben super trots op mijn knollie, en hou ontzettend veel van haar!!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:56

Anna_sSpring schreef:
Dank u dank u :D

Ik heb met de koop van mijn knappe merrie een meisjesdroom waargemaakt. Na 20 jaar dromen, rijden op maneges, leasepaarden en verzorgpaarden, eindelijk een eigen paard. Hoewel ik eigenlijk niet voornemens was om een jong paard te kopen, liefst 1 waar de eerste knoppen al op zouden zitten. Een goed gesprek met bokker Amable maakte mij helemaal enthousiast, een jong paard kon je natuurlijk opleiden zoals ik dat wilde. Wel of niet laten schuren/likken/kopjes geven :+ etc. Het inrijden zou vanzelf komen..... ;)

Als ik zie wat ze kon (niets) en wat we nu samen kunnen dan heb ik nu al het volste vertrouwen in de toekomst. Natuurlijk zullen ook wij onze pieken en dalen hebben maar vooralsnog komen we overal uit.

Nog meer mensen zo verliefd op hun paardje???? Vast wel, ik ben benieuwd naar jullie verhaal :D

Vreselijk verliefd! :)
Altijd als ik maar over haar mijmer, moet ik al glimlachen. :)
Ze maakt heel veel bij me los en ik zou zomaar emotioneel kunnen worden als ik over haar praat.
Tis er echt 1 uit 1000den.
Altijd enthousiast, meewerkend, vriendelijk, zachtaardig en lief.

Na mijn eerste grondwerk les kreeg ik ook als compliment dat we de afgelopen jaren erg goed bezig zijn geweest en dat het goed is te merken dat ze voor mij alles (probeert te) doet.
Zo leuk, instructrice wilde iets voordoen en eigenlijk had mijn paard zoiets van: uh, ja..de groeten!! Baaaaas, waar ben je! En ik wist niet wat ik moest doen voor die oefening, maar met halve aanwijzingen deed ze wat de bedoeling was, terwijl ik het niet eens wist. Echt fantastisch zo'n dier! :D

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 22:31

Vanavond weer lekker naar mijn knappe merrie geweest. Ondanks dat ik heel erg moe :Z was van het werken vandaag wilde ik even lekker opladen op stal :D .

Lekker geopoetst, zonder heen en weer te wandelen op eigen initiatief maar alleen op verzoek. Ze was ook steeds aan het kijken met de oortjes naar voren wat ik aan het doen was, alsof ze nog nooit gepoetst was :Y) Bij het beentjes poetsen was ze me aan het kroelen en snuffelen op mijn hoofd, meestal ben ik daar wat huiverig voor (scherp melkgebitje....) maar ze was nu in zo'n lieve ontspannen bui dat ik haar "volledig" vertrouwde. En niet onterecht zo bleek, ze bleef de hele tijd maar lief kroelen en lief kijken. Het leuke is dat ik vroeger nooit paarden had die van kroelen hielden en dat vond ik op zich nooit erg. We konden wel altijd heel lekker samen rijden, losse teugel naar buiten en na het rijden kwamen de oortjes vanzelf wel naar voren.

Maar nu lijkt het er toch echt op dat ik een kroelpaard heb of in ieder geval in ontwikkeling is......en stiekem vind ik het heerlijk :j

Alex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:17

Heb mijne laten inslapen, beetje verdrietig was ik. Had een coordinatiestoornis. Was daardoor ook gevaarlijk om op haar te rijden en voor omstanders (ivm mogelijkheid van vallen). Maar was ook een pracht van een beestje. Is toch moeilijk om weer een nieuwe te vinden!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 18:20

Jeetje Alex_horse wat verdrietig dat je je paardje in hebt moeten laten slapen. Zal een raar/naar gezicht zijn geweest als ze niet goed op haar benen kon blijven staan.

Heel veel sterkte gewenst!

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:10

Verliefd op mijn paard? Best wel! Lees mijn topic; Een nieuw leven voor Bijou maar dan weet je genoeg!
Tís fijn he als je zo blij bent met je knollie!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 17:01

Vanmorgen in de miezerregen gaan wandelen samen met een stalgenootje. Madame was het al niet eens met het feit dat de rest wel naar buiten mocht en zij nog even op stal moest staan. Tsja toen wilde ik natuurlijk eerst nog even poetsen want met een vies paard de weg op is not done natuurlijk. Draaikonten, schrapen, met haar hoofd onder het touw door kruipen maw ook daar was ze het niet mee eens en ik zag de bui al hangen......

Touwhalstertje om leadrope vast en gaan met die Fries!!! Eenmaal buiten de stal meteen relaxed, eindelijk we gaan wat doen. Sinds maanden weer een pad ingeslagen met blaffende honden (geen probleem inmiddels) een smal fietspad met aan weerszijden volle slootjes en daar liep een meneer met hondje aan de lijn en een grote zwarte paraplu......en ook geen probleem (lang leve het oefenen in de bak en op stal!!!) verderop werden de geluiden van het voetbalveld steeds hoorbaarder. Het geschreeuw en gefluit was en bleef spannend maar na af en toe stil staan, kijken en rustig weer verder lopen zijn we er zonder een stap harder gewoon voorbij gelopen. Zelfs op het bospad waarover we op de terugweg liepen ging super. Ze liep aktief, nieuwsgierig, maar wel ontspannen en reageerde goed op mijn hulpen en stem. Toen we een bocht om moesten met een onverwacht hoge berg op het ene weiland en een shtelander op het andere weiland werd de spanning haar even teveel (we moesten er namelijk precies tussen door) en moest ze even om me heen draven maar na een correctie weer voorwaarts in stap. Daar helaas ernstig blubberig en ze begreep precies waar het droog was (daar waar ik liep }> ) dus weer een klein correctie en middels wijzen toch haar plaats opgezocht. Verder naar huis helemaal braaf gelopen. Een lekker stuk gedraafd, aktief, zwevend, lekker showen maar met dat ene oog op mij gericht. Zodra ik ging lopen zakte ze af naar een mooie stap, zodra ik ging draven draafde ook zij weer netjes aktief aan.

Dit is al maanden geleden dat we hier hadden gelopen en dat ging gepaard meteen hoop getrek op de terugweg. Maar nu voorbeeldig, als dit zo doorgaat dan wandelen wij binnenkort uren in de omgeving en hebben we samen zo veel plezier!!! (Dromen!!)

En dan te bedenken dat ze in Mei pas 2 jaar wordt!!!

Oooh blij blij blij.

Fijn dat je de moeite nam om het te lezen, ik moest gewoon even kwijt dat het wandelen heerlijk ging. Met voor haar best spannende nieuwe situaties maar met een steeds weer terugkerende ontspanning! <3