Een Blessure' Het heeft mijn ogen geopend.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

victorielove

Een Blessure' Het heeft mijn ogen geopend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 22:40

The truth kan be painfull...

Soms kan de waarheid pijnlijk zijn. Soms weet je het al, maar wil het niet onder ogen zien.
Eindelijk na 8 jaar wachten werd mijn droom werkelijkheid. Een 4 jarige gitzwarte merrie werd
van mij. Totaal groen, kende alleen aan een touwtje meelopen. Een vrolijke merrie, nooit een
humeur en nooit geen zin. Altijd willen werken en leek echt te genieten. Helaas was ik vergeten
dat je een band nodig hebt om een team te vormen. Dat kleine beetje extra wat 'ons' ook echt 'ons'
zou maken. Ik werk op een stal en trainde een stuk of 10 paarden per dag. Opzadelen, trainen,
afzadelen. En nee dat vormt geen band... Hoe train je een jong dier? Met slofteugels, lange prik
sporen en met wat dwang. Jup, ik dacht écht dat het werkte.

Het begon met onregelmatigheid in de gangen. Tja ze zeiden me er doorheen te rijden. dus iedere
keer weer reed ik haar er doorheen en was er niks meer aan de hand. Op het begin is 1x de dierenarts
geweest, maar daar is niets uitgekomen. Dus ik stapte iedere dag weer op vol goede moed. Ze was
altijd heel braaf, rustig en werkwillig. Dus hup in de oprichting en de bak door paraderen...

Toen kwam ik op me nieuwe stal. En Alando veranderde compleet, of toen zag ik het pas...
Ze werd sensibel, schrikachtig en moeilijk. De verandering van een nieuwe stal is enorm voor
haar geweest en ze vond het verschrikkelijk moeilijk. Helaas was onze band niet hecht genoeg
om er samen doorheen te komen en het vertrouwd te maken. Het rijden ging verschrikkelijk..
ik reed 1x in de week fijn en de rest bagger. De vloog de bak door van links naar rechts en zonder
slof deed ze haar hoofd geen millimeter naar beneden. Ai en dat was zo'n moment dat ik de waarheid
niet onder ogen wilde komen. Dus ik klaagde maar, huilde maar en mopperde maar. De
onregelmatigheid werd erger en ze leek met de dag sensibeler te worden. Ze was altijd de
rust zelve, de liefste en braafste merrie die ik me maar voor kon stellen. En nu...

Toen ze voor de zoveelste keer onregelmatig liep begon ik te piekeren. Waar lag het aan? Waar
kon het aan liggen. Ik ging mezelf na en zette op een rijtje wat ik nou eigenlijk heb met dit
paard. Hebben we echt een band? Of lijkt dat zo en denk alleen ik dat? Maar voor een team moet
dit gevoel van 2 kanten komen. Dat was het moment dat de sporen, slofteugel en dwang weg vielen.
Ik wilde vrijwillig samenwerken niet dwingen of samen te werken. Helaas zijn mijn ogen te laat
opengegaan.

Maandag 8 februari
Vol goede moed klom ik er weer op. Ik draaf aan en ze was weer onregelmatig. Eventjes
doorgereden en na een klein galopje was het alleen maar erger geworden. Er doorheen
rijden was dus geen oplossing. Langzaam gingen de lampjes branden. Helaas na 1 week
rust geen verbetering. Uiteindelijk de dierenarts er bijgehaald. Het is een raadsel wat ze
heeft. De ene paar passen is ze links achter kreupel, de passen daarna rechts achter. Ik
ben bang dat ik er dus kreupel heb gereden omdat haar rug geen kans kreeg om te
ontspannen door het verkeerd opgericht rijden. En ik haar er keer op keer doorheen heb
gereden als ze onregelmatig was. Momenteel staat ze op de ontstekingsremmers en
pijnstillers en stappen we 2x per dag.

Ik voel me ontzettend schuldig. Gelukkig zijn mijn ogen opengegaan. Beter laat dan nooit...
We gaan er nu iets moois van maken met z'n tweetje. We zullen hard moeten werken om
alles weer goed te krijgen, maar Alando is het mooiste wat me overkomen is. Ik hoop dat
we nu leren een team te vormen en elkaar te steunen en te vertrouwen. Ik hoop dat we
nog hele mooie momenten mee kunnen maken. Of het nu een eerste plaats is op een
wedstrijd, of een begroetingshinnik als ik aankom. Dat laatste is me veel meer waard. Deze
blessure heeft dus écht mijn ogen geopend, gelukkig. We moeten nog enkele dagen
stappen. Als het dan nog niet goed is moeten er delen verdoofd worden van het been om
de oorzaak te vinden. Ik ga er alles aan doen om haar weer beter te maken.

Ze is een toppaard, helaas was ik dat vergeten...
Afbeelding

Bedankt voor het lezen van mijn verhalen, ik wil hiermee alle bokkers na laten denken
over wat zij hebben en of je dat ook écht hebt. Ik dacht dat ik een band had maar
achteraf hebben we helemaal niets. Maar vanaf nu zal ik haar met meer liefde en
aandacht behandelen en proberen haar te begrijpen. We hebben een lange weg om te
gaan, maar dat ben ik haar nu verschuldigd.

Just_Me_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:09

Wat goed , dat je hebt ingezien dat het niet goed ging met je paard , knap om dat zo openlijk op het forum te zetten !
Hoop op een voorspoedig herstel en ga dan eens echt genieten " samen " Je meisje is een plaatje om te zien , knappe knol ;)

OliverCash

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 01:41

Gewaagd dat je dit zo open op een forum durf te zetten! Heb ik echt respect voor.

Maar meid je bent niet de enige! Mij is een paar jaar geleden precies het zelfde gebeurt!

Ik wens jou en je prachtige viervoeter een geweldige toekomst samen!

Groetjes,
Ramona

kimmie88

Re: Een Blessure' Het heeft mijn ogen geopend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 02:31

Allereerst wil ik even zeggen dat ik heel trots op je ben dat je, jezelf zo kwetsbaar opsteld hier.
Helemaal top dat je erachter bent gekomen.
Je weet nu wat je moet en wil veranderen en ik geloof dat het je helemaal gaat lukken.

Je bent idd niet de enige. Teveel mensen hebben helas hetzelfde meegemaakt.
Maar ga niet bij de pakken neer zitten.

Ik wens je alle succes van de wereld. Samen kom je een heel end.

Hou je ons op de hoogte?

Liefs

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 02:43

Wat een eerlijkheid en zelfreflectie!!
Chapeau!!
Ik hoop dat met tijd, veel liefde, geduld en samenwerking jullie naar elkaar toe kunnen groeien en de blessure zich oplost.
De eerst stap is alvast gezet door dat jij kijkt naar jezelf en je paard.
Succes!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 02:46

Ah, dapper stukje.

Mij verbaasd het telkens weer hoe ongelooflijk vergevingsgezind paarden eigenlijk zijn en wat voor geweldige beesten het toch zijn.
Ik probeer zo veel mogelijk van en met hen te leren en plezier te hebben.
Verder kijken dan je neus lang is en genieten van het Paard, niet alleen van het rijden. Zouden veel meer mensen mogen doen, maar goed dat jij verder bent gaan kijken.

succes en veel plezier samen :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 03:08

idd..
Lekker wandelen, tutten en grondwerk ed.
Helemaal vanaf het begin opnieuw opbouwen, maar je hebt de eerste stap al naar de goede richting genomen.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:21

Wat dapper van je dat je toe durft te geven dat je niet goed bezig was. Dit is al een hele grote stap in de goede richting.
Ik weet zeker dat het goed gaat komen met jullie! Zolang ze die blessure heeft heb je alle tijd om een echte band met haar op te bouwen en dan komt het met rijden ook vast wel goed.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:54

Hier hetzelfde verhaal.. dan wel niet zo erg als die van jouw, maar het komt helaas toch op hetzelfde neer. Inderdaad knap en eerlijk van je dat je het zo op het forum durft te zetten. Je hebt een goede keuze gemaakt nu, jullie komen er vast wel weer bovenop! ;)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:18

Ik sluit me zeker aan bij de voorgaande reacties. Ik vind het erg knap dat je je hier zo durft open te stellen. Ik ben ook blij dat je het nu inziet, en niet als je paard al 25 was. Nu heb je de kans om helemaal overnieuw te beginnen.
En inderdaad, laat dat rijden maar even zitten. Begin alles maar weer stap voor stal op te bouwen.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:25

Ook hier,petje af.Paarden zijn meestal vergevings gezinder dan Bokt ;) ....dat noem ik lef!
Iedereen doet wel eens wat fout.Hoe veel ik wel niet bijgeleerd heb in de afgelopen jaren.Zolang je daar niet mee stopt en open staat voor verandering,komt alles goed.
Ik hoop dat jullie nog jaren lang plezier van elkaar kunnen hebben en veel van elkaar zullen leren :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:29

Geweldig stuk, dik respect voor jou dat je dit zo neerzet.
Hopelijk is je paard niet te erg "stuk" en kan je straks helemaal van zip opnieuw beginnen met rijden en echt een band opbouwen met je paardje.

Dát je voor je vergissingen open staat, goed naar je paard hebt geluisterd uiteindelijk is veel waard, heel veel.

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:32

:(:) komt goed !

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 14:54

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik zal jullie op de hoogte houden. Ben weinig online geweest omdat ik ziek ben. Dus eventjes me papa lief aankijken of hij vanmiddag en vanavond even mee naar stal rijdt om eventjes te stappen. Scheelt me 1,5 uur reizen :P

Het is nog even afwachten hoe 'stuk' ze is. Als ze aanstaande dinsdag weer goed is dan viel het mee. Is ze nog niet goed dan zit het probleem waarschijnlijk iets dieper. Wat we dus niet hopen.

Nu zijn we lekker aan het stappen. Dit vindt ze héérlijk. Oortje naar voren, heerlijk nieuwsgierig en ze komt heel tevreden op me over. Ze heeft pijnstillers dus voelt zelf geen pijn meer. Dus die is natuurlijk zo fris als een hoentje. Dus ze wil constant met me spelen, helaas mag dat niet. Grondwerk wil ik mee beginnen wanneer ze goed is. Aangezien ik de manier van Emiel Voest wil doen. Heb daar al eens een clinic ingehad. Maar daarvoor moet ze toch met achterwaarts enzovoorts teveel der achterhand belasten en het zijn ook teveel korte wendingen. Wel zijn we bezig met het leiden en halthouden. Heel basic, maar dat geeft niet. Gewoon even lekker poetsen en wat tijd voor elkaar hebben. En weet je... Ik vind het heerlijk!

Bedankt voor het lezen allemaal!!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:37

Goed idee om manieren van emiel voest te gebruiken :)
ik hoop echt voor je dat ze opknapt! :)

1031717

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:40

Wow!! Wat goed dat je het uiteindelijk wel heb ingezien!
Er zijn er vele meer die het dan nog niet willen zien en uitgaan van de onwil van het paard of steeds ergere maatregelen nemen om toch voor het oog de juiste houding er uit te persen!

Heel veel succes en plezier met je paard in de toekomst! Het komt allemaal vast weer goed!

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:49

Dapper van je dat je dit zo op Bokt zet.
Veel succes en plezier voor jou en je paard de komende jaren, geniet ervan! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:53

TS, ik vind het ook erg knap dat je dit topic hebt geopend, jij doet waar ik alleen over nadenk, want ik had ook in gedachten om een dergelijk topic te openen. Ik vind het heel knap dat je op deze manier voor je paard kiest en dat je met haar een team wil worden, in tegenstelling tot jou had ik meteen een goede klik met mijn paard, en kan ik hem makkelijk lezen. Ik merkte ook rare dingen aan hem maar ik had geen idee wat het was en was onzeker, hij is mijn eerste paard en ook ik luisterde te veel naar mijn rationele gedachten (en die van anderen) en te weinig naar wat mijn gevoel mij ingaf. Wat blijkt: mijn paard heeft al jaren een spierprobleem, hij moet flinke pijn in zijn ene been hebben gehad en nu dat behandeld wordt en de spiergroep weer los wordt en er weer bloed bij kan doet het alleen maar meer pijn. Mijn zadel mag er voorlopig niet op en ik hobbel 1 of 2 keer per week een klein rondje met hem :+ Het gaat gelukkig langzaamaan wat beter, omdat ik naar mijn paard ben gaan luisteren en omdat ik een therapeut voor hem erbij heb gehaald. Had ik maar nooit geluisterd naar de mensen die mijn paard eigenwijs, koppig en erger hebben genoemd. Hij had gewoon hartstikke veel pijn.

Heel veel succes met je paard ts, ze is mooi en jullie komen er vast wel samen :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:59

ik ben bang dat jij niet de enige bent....je bent wel 1 van de weinige die het tijdig inziet...
met deze zelfkennis krijg je het wel weer goed....vooral de tijd nemen.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:59

Weet zeker, het gaat goed komen! heel veel plezier met je kanjer

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:02

geerke schreef:
ik ben bang dat jij niet de enige bent....je bent wel 1 van de weinige die het tijdig inziet...
met deze zelfkennis krijg je het wel weer goed....vooral de tijd nemen.

Eens!

De beste weg is meestal de langste, maar laat je hierdoor niet demotiveren!

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 15:42

hestejente schreef:
TS, ik vind het ook erg knap dat je dit topic hebt geopend, jij doet waar ik alleen over nadenk, want ik had ook in gedachten om een dergelijk topic te openen. Ik vind het heel knap dat je op deze manier voor je paard kiest en dat je met haar een team wil worden, in tegenstelling tot jou had ik meteen een goede klik met mijn paard, en kan ik hem makkelijk lezen. Ik merkte ook rare dingen aan hem maar ik had geen idee wat het was en was onzeker, hij is mijn eerste paard en ook ik luisterde te veel naar mijn rationele gedachten (en die van anderen) en te weinig naar wat mijn gevoel mij ingaf. Wat blijkt: mijn paard heeft al jaren een spierprobleem, hij moet flinke pijn in zijn ene been hebben gehad en nu dat behandeld wordt en de spiergroep weer los wordt en er weer bloed bij kan doet het alleen maar meer pijn. Mijn zadel mag er voorlopig niet op en ik hobbel 1 of 2 keer per week een klein rondje met hem :+ Het gaat gelukkig langzaamaan wat beter, omdat ik naar mijn paard ben gaan luisteren en omdat ik een therapeut voor hem erbij heb gehaald. Had ik maar nooit geluisterd naar de mensen die mijn paard eigenwijs, koppig en erger hebben genoemd. Hij had gewoon hartstikke veel pijn.

Heel veel succes met je paard ts, ze is mooi en jullie komen er vast wel samen :)

ik mag van geluk spreken dat het bij mij nog niet zo ver is gekomen. Héél veel sterkte erbij, ik ben dus niet de enige.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:26

Dank je wel, ik heb 'm nu bijna een jaar en ik ken hem alleen maar met pijn. Ben heel benieuwd hoe hij "echt" is, zonder pijn. Ik merk al wel verschil in zijn gedrag en beweging, en ik kan je vertellen dat dat heel, heel fijn is. Komt met jouw paardje ook wel goed :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:24

Ik vind het heel erg dapper en knap wat je hier beschrijft, en ook heel erg jammer, dat er niet meer sportgerichte ruiters zijn die dit inzien, want het gebeurd zoooveel!
Super dat je het zelf inziet, en je paard vergeeft het je wel. :)

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:28

Petje af, dat je dit zo in een open forum durft te zetten! Ik wens je nog heel veel succes en hoop dat alles goed komt met je mooie paardje, ben blij voor je dat je je ogen eindelijk hebt geopend!