Jou paard de handel in of naar een manage?...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

Jou paard de handel in of naar een manage?...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 21:04

Ik lees wel eens advertenties van paarden die te koop staan..
bij 9 van de 10 advertenties staat er onder:

handelaren en manage hoeven niet te reageren

Nu had ik het daar eens over op stal:
zou jij je paard als je je paard moest verkopen ooit naar een handel stal of manage verkopen?
Ik zou de handel niet eens willen bekijken
maar een manage zou ik in het ergste geval misschien nog wel doen..

Het is alleen omdat ik nieuwschierig ben naar de meningen van andere hier over.
verder niet dat ik het van plan ben of dat ik er mee zit!

Equidea

Re: Jou paard de handel in of naar een manage?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:06

Ligt aan het paard, sommige paarden doe je plezier met veel aandacht van verschillende mensen, en zeker niet elke manege gaat slecht met de dieren om.

Mijn paarden zou ik niet naar een manege of handelsstal doen omdat ik ze daar heel ongelukkig mee zou maken. Maar ik bekijk het wel per paard.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:07

Het als ik de keuze heb om het niet te doen zeker niet.
Maar als het niet anders kan zou ik het zeker in gedachten nemen..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:07

Handel niet, ik heb enkele handelsstallen gezien en van sommige word je echt niet blij. Manege wil ik overwegen mits ik denk dat ik het paard er een plezier mee doe.

manegelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:08

Manege denk ik. daar worden ze meer verzorgt dan handelsstallen ( sommige)

nolanlover

Nee, zou het geen van beide doen. Met de handel weet je het nooit en op de manege vind ik gewoon zielig. De hele dag een beetje rondjes lopen in de bak is ook geen paardwaardig bestaan (mijn mening ;) )

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door nolanlover op 21-02-10 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Als ik de keuze heb tussen handel of manege gaan ze toch de handel in vrees ik. :) Er zijn ook goede handelsstallen.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:10

Handelstal sowieso niet , manege ligt er aan welke. Waar ik werk zou ik dr met 'plezier' heen doen. De manege paarden komen elke dag lekker een paar uur buiten , worden goed verzorgd en zien er goed uit . Nu is mijn paard absoluut niet geschikt daarvoor, dus ik ga mee met Equidea . Ligt aan het paard :) .

Jaimyliefje

Ik zou mijn paard niet naar een manege doen, maar handelaar is op zich niks mis mee als je een goede hebt.
Toch zou ik beiden niet kiezen, ik wil liever zelf weten en kiezen bij watvoor persoon mijn paard terecht komt. Dat vind ik ook wel zo respectvol naar mijn paard toe ;)

Edit* en vaak is een manege toch een soort handelstal, als er genoeg geboden wordt gaan ze wel weg! Dus dan liever gewoon handel :P
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 21-02-10 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinez

per paard verschillend.
Maar opzich heb ik niet altijd wat op tegen hoor.
Handelstallen en manges hoeven niet slecht te zijn zeker niet !

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:11

Dan toch de handel, het lot van de meeste manegepaarden is toch 22 uur per dag naar de muur staren en er twee uurtjes uitkomen, waar mijn merrie absoluut niet tegen kan. Daardoor ze veranderd in een wandelende tijdbom, dus dan belandt ze via een omweg alsnog in de handel :=. Dan liever direct de handel in, met de hoop dat ze ergens terecht komt waar ze wel buiten komt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:11

Nee
mijn paard gaat niet de handel in en niet naar een manege.
Om die reden mogen ze bij mij oud worden

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:13

als ik echt zou moeten kiezen zou ik mijn paard eerder naar een handelsstal doen dan naar een manege.
de handel is in de regel maar tijdelijk om daarna door te gaan naar een nieuwe eigenaar,manege is blijvend,klaasje pietje jeroentje rondsjouwen. 8-)

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:13

Ik zou dan eerder een manege doen dan een handelsstal.
Bij de manege weet je waar hij is, en bij een handelsstal heb je grote kans dat je geen idee hebt waar je paard daarna terecht komt. Ik zou dan wel de afspraak maken dat mocht m'n paard weg gaan bij de manege, dat hij dan weer terug komt naar mij.
En net als wat Anya zegt, mijn pony gaat naar allebei niet. Hij mag lekker bij mij blijven..

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:14

Ayasha schreef:
Als ik de keuze heb tussen handel of manege gaan ze toch de handel in vrees ik. :) Er zijn ook goede handelsstallen.

zelfde heir

_Evie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:12

Handel zowiezo niet, manege ligt helemaal aan het paard en zou dan ook eerst bij de manege gaan kijken. Geld zowiezo voor elke nieuwe eigenaar, eerst kijken waar die terrecht komt en dan pas verkopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:58

Als ik een paard heb wat ik wil verkopen (nu niet in die situatie) zou ik er geen problemen mee hebben als een manege of handelaar interesse zouden hebben, ik verkoop het paard ook niet voor niks.

Hoor heel vaak van mensen dat ze paard niet willen verkopen aan manege of handelaar, vooral omdat ze dat zielig vinden of willen weten waar het dier blijft. Maar hoeveel mensen gaan daadwerkelijk nog meerdere malen op bezoek bij hun paard als het eenmaal is verkocht? Denk dat veel mensen dat wel roepen, maar uitvoeren is iets anders.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:03

Het ligt er maar net aan wie hem zou verhandelen. Als ik van mijn paard af zou moeten zou ik hem als eerste aanbieden aan de fokker, die kent hem goed :) De moeder van mijn paard was lespaard bij de stoeterij waar mijn paard geboren is, ik denk dat mijn paard daar ook geschikt voor zou zijn maar dan uiteraard wel onder begeleiding van iemand die hem wil begrijpen, en dat vertrouw ik haar (de fokker) wel toe. En anders zou ik via haar, als het mij zelf niet lukt, ongetwijfeld een goed nieuw thuis voor hem vinden.

Clausie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:04

mijn paard heb ik verkocht aan een manege, waar ze nu eemn stuk braver en liever is dan dat ze bij mij ooit geweest is.. :) het is duidelijk meer haar ding. Nu wordt er door de manege ruiters niet zoveel van haar gevraagd dan wat ik vroeg ;)

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:10

het zou voor mij heel erg per paard afhangen
en ook naar welke manege of handelstal

Ik zou proberen een soort van mee te beslissen/kijken hoe het verder gaat maar dat werkt in de praktijk toch meestal niet
Maar hopen dat ik ze nooit hoef te verkopen

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:12

Mijn eerste paard zou ik geen plezier doen met manege werk, hij is namelijk 1.83 hoog en een eitje om te rijden dus alle grote lompe beginners hobbelde op zijn rug rond. Wij hebben hem van een manege waar hij 2 maanden gestaan heeft als manege paard en in die twee maanden was hij elke week 3 dagen kreupel. Sinds hij bij ons is (al 7 jaar!! ) heeft hij nog geen stap kreupel gelopen en inmiddels ken ik hem zo goed dat ik weet dat hij dat deed omdat hij niet lekker in zijn vel zat.
Maar toch, hij is erg stijf de eerste 20 minuten met rijden en al 18 en een heeeerlijk recratie paard maar ik denk dat ook een handelaar niet veel aan hem zou kunnen verdienen. Ik ben dus een beetje bang voor waar hij dan terecht zou komen.. Voor hem zou ik die beslissing echt niet kunnen nemen!

Dan heb ik nog een jonge KWPN ruin 1.61 super papier, mooie gangen, echt een heerlijk paardje die het nog ver gaat schoppen. Deze zou ik eerder naar een handelaar doen. Hij is toch wat meer waard, en als mensen meer uitgeven aan een paard heb ik ook altijd het idee dat ze er wel goed voor zorgen.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:15

Oh ligt eraan, sommige paarden zijn geschikt als manegepony, maar dan ligt het weer aan de manege.
Handelstal dan weer niet...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:21

Nu zou het handel zijn.

Maakt mij niet zoveel uit ik verkoop hem en dan is er toch niets zeker voor hetzelfde geld gaat hij gelijk door. Als ik hem zou verkopen zou het ivm tijd en geld zijn dus dan zou ik hem het liefst zo snel mogelijk kwijt willen.

Manege is geen optie omdat niet iedereen erop komt en handel zou dan de plaats zijn als hij dan maar weg is.

Jullie kijken allemaal emotioneel alleen vraag ik me af of ze wel zo goed terecht komen ken particulieren zat die hun paard slechte behandelen als een handelaar. Ik ken mooie verhalen van mensen maar in werkelijkheid valt het tegen.

Denk dat je bij verkoop je emotie moet uitschakelen en voor de verkoop moet gaan.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:52

Handelsstal is voor een goed paard geen probleem. Een goed paard is daar zo verkocht, die blijft daar niet lang staan. :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:54

je hebt goede handelsstallen en goede manege's dus in zo'n geval, waarom niet?