Stokmaat berekenen: Meten is weten? Doe mee aan de test

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_18

Stokmaat berekenen: Meten is weten? Doe mee aan de test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 11:09

Iedere eigenaar met een paard/pony in de groei houdt zich vaak bezig met hoe groot zijn/haar oogappeltje zal gaan worden. Regelmatig zie ik topics voorbij komen omtrend dit onderwerp. We kennen dan ook allemaal de groeischema's die er versprijdt over het Internet te vinden zijn, maar dit zijn natuurlijk allemaal gemiddelde en daar past het schema van jou paardje niet altijd in aangezien niet ieder jonkie iedere maand even hard groeit. Resultaat is eigenaar in de stress want het veulen loopt niet op schema en blijft volgens het schema aan de kleine kant terwijl dat zelfde veulen 2 maanden later vet boven het gemiddelde zit en volgens het schema ineens een kasteel belooft te worden.

Nu schijnt er een redelijk betrouwbare manier van meten te zijn om achter de te verwachten stokmaat te komen; Je meet het voorbeen op van de elleboog tot aan het spoor (dat harde knobbeltje wat in de vetlok op de kogel zit). Daarna meet je het been nog een keer op van de elleboog tot op de grond. Deze metingen tel je bij elkaar op en dan zou je op de te verwachte stokmaat uitkomen. Deze methode is betrouwbaar vanaf ongeveer 1,5 jaar oud omdat het been dan in lengte uitgegroeid zou moeten zijn.

Ik heb zelf mijn 2 paarden op gemeten gisteren. Mijn merrie van 13 heeft een stokmaat van 1,62. Ik heb haar voorbeen zoals hierboven opgemeten en volgens dat systeem zou ze 1,65 moeten zijn, 3 cm boven haar eigen stokmaat.

Daarna heb ik mijn van hengstje 1 jaar en bijna 8 maanden opgemeten die momenteel 1,55m is en kwam in totaal op 1,72m uit. Omdat een veulen meestal de moeder achterna gaat in bouw en stokmaat heb ik het verschil van 3 cm die ik bij zijn moeder gemeten had er bij mijn guppie afgetrokken en zou dan op een stokmaat van 1,69m uit komen.

Ik ben benieuwd in hoeverre deze manier van meten betrouwbaar is en daar heb ik jullie medewerking voor nodig. Heb je een volwassen paard staan of een jonkie? Alle gegevens zijn welkom, dus meten met die hap ;) .

De volgende gegevens zijn nodig:
- Leeftijd van je paard.
- Huidige/orginele stokmaat.
- Stokmaat volgens meetsysteem.

Ik ben benieuwd :)

Melia

Re: Stokmaat berekenen: Meten is weten? Doe mee aan de test

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:14

Altijd leuk om eens te proberen! Ga het ook eens doen bij een paard waarvan ik de stokmaat al weet :).
Ben dan ook wel benieuwd of je veulen later dan ongeveer zo groot wordt!

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:23

Leuk idee, ga d'r vanmiddag opmeten.
Weet ik dus alleen pas over een jaar of twee/drie of het klopt of niet :')

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:30

ik weet wel dat ik vandeweek een meting tegenkwam die bij mijn paard precies opging...

ik zal eens kijken of ik snap wat ik moet meten en dan zal ik het zo even meten :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:31

o, even geniale bevinding van mij trouwens... ligt er wel aan of je paard op ijzers staat of niet, en of hij net bekapt is of niet... scheelt mss ook weer een cm? ;)

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:39

mij is het ook geleerd op die manier, ik hoop dat het straks ook klopt, want dan word hij 1.68, dat vind ik de perfecte stokmaat voor mij zelf

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 12:51

Het liefst net bekapt en zonder schoentjes ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:52

Ik ga het ook eens proberen met m'n shets, allemaal wel volgroeid behalve de bijna 2 jarige.
1 is ong. 1.03m. ander is 1m. en en eentje zit volgens mij zo rond de 90 cm. De twenter is igg zelfs ietsje groter nog dan haar moeder van 1.03m.

Ik zal eens kijken.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:55

Oud zigeunerregeltje en naar mijn weten klopt het zo goed als altijd op een cm of wat na.

We hebben staan lachen met het regeltje toen die bij mijn 3-jarige aangaf dat hij nog +/-15 cm zou groeien. en ja hoor van 158 is hij doorgegroeit naar 1.73.

Bij de merrie klopt het regeltje ook ongeveer. Veel nauwkeuriger dan veel tabellen mijn inziens.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:56

Ik zal meedoen, mijn 4-jarige Draver is officieel gemeten op 1.39 en ik zal vanmiddag hem eens meten volgens dat regeltje. Ben benieuwd hoeveel er nog bij zou komen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:59

Wij doen dat ook altijd zo, alleen pak ik het touwtje van de elleboog tot aan de spoor en houd die lengte vast en pak hem dan van de elleboog omhoog en kijk hoeveel hij nog boven de schoft uit komt.
Komt op precies het zelfde neer...
Bij volwassen paarden klopt het eigenlijk altijd, anders zijn ze niet in verhouding.
Wij hebben van onze 9 paarden er één bij die niet in verhouding is, verder klopt het bij allemaal, zit wel een verschil van een cm in, maar niet echt meer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:12

Zal het vanmiddag eens proberen bij mijn 2,5 jarige.
Hoefsmid heeft ook weleens zoiets gedaan daar kwam een tijd geleden bij uit dat ze nog zo'n 5 cm moest groeien wat neerkomt op ongeveer 1.60. Dus ben zeker benieuwd wat er uitkomt en of het straks klopt.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:27

Nou, ze is nu anderhalf, wordt in juni twee, heeft nu een schofthoogte van 1,55 (d'r kont is al tien cm hoger :') ) en volgens deze meting kom ik op 1,67 uit. :D We zullen het vanzelf gaan merken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:36

Leuk! :) Mijne is 20 maand, ga het is opmeten van de week ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:13

Ik heb vanmiddag gemeten en dan zou ze 1.64 worden. Zou ik wel blij mee zijn als het daadwerkelijk zo is. Ze is nu 2 jaar en 10 maandjes. En nu ongeveer ergens tussen de 1.55 tot 1.58

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:17

Ga dat van de week eens doen bij mijn pony, en haar veulen van nu bijna 2.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:42

Ze hebben hier ook gemeten, maar daar klopte niet veel van, ergo onze 7 jarige is dan ruim 10 te klein, en zou onze 5 jairge nog ca 20 cm groeien :)
Daarop de andere 2 jongelingen maar niet gemeten, morgen volgt een nieuwe poging :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 01:01

Bij mijn 16-jarige klopt het precies, zij meet 1.63m en vlgs het touwtje moet ze dit ook zijn.
Mijn 6- jarige moet vlgs het touwtje ook 1.63m worden maar is 1.55m en gaat die 1.63m ook niet meer halen vrees ik.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:14

ik ga het deze avond ook eens bij mijn veulen proberen in april word ze 1 jaar

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:36

Ik heb het geprobeerd bij m'n jonkie van 20 maand :)
Gisteren ben ik wezen meten, hij is nu 1.60 (al behoorlijk gegroeid, is me verteld dat ie als veulen best klein was := ). Volgens dat systeem zou die op 1.67 komen.. Dat is ook wel beetje de verwachting, achterin de 1,.60 tegen de 1.70 aan :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:57

Wat ik mij afvroeg of er nog mensen zijn die zich bij willen voegen?

En mensen met jonkie's, of ze nog apparte dingen aan de groei van hun paardje hebben :D

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:38

Ik weet dat dit topic al wat ouder is, maar hoop het nieuw leven in te blazen door het omhoog te schoppen. Ik ben nog steeds nieuwsgierig ;) . Mijn jonkie is inmiddels 2 jaar en 3 maanden en meet nu 1,57m. Hij is de afgelopen maanden gigantisch gegroeit, niet zo zeer de hoogte in, maar wel de breedte en de lengte in. Z'n kont is wel flink de lucht in gegaan en staat een cm of 5 a 6 hoger dan z'n schoft. Ik denk dat hij van de winter weer gelijk trekt om volgend jaar nog een spurtje omhoog te maken. Zoals het er nu uitziet verwacht ik dat hij omgeveer 1,65m gaat worden. Ik zal van de week nog eens meten volgens het "touwtjes-systeem" om te zien of het verschil maakt tot begin dit jaar.

Wie doet er nog meer mee? Ik hoop op wat meer reacties dan toen ik dit topic opende begin dit jaar. Zou het erg leuk vinden om wat meer "vergelijkings matiriaal" ;) te hebben.
Laatst bijgewerkt door Suzanne_18 op 15-10-10 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:43

ik ga het ook eens proberen :)

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:48

ga morgen ook een poging doen.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:52

ons eerste veulen zou dan 1.64m worden, de tweede 1.66m.
ze werden uiteindelijk 1.76m en 1.75m.
na een aantal veulens het nog en keer gedaan.
weer een aantal centimeters groter.
of mijn merrie fokt rare veulens of het klopt toch niet helemaal