Nu schijnt er een redelijk betrouwbare manier van meten te zijn om achter de te verwachten stokmaat te komen; Je meet het voorbeen op van de elleboog tot aan het spoor (dat harde knobbeltje wat in de vetlok op de kogel zit). Daarna meet je het been nog een keer op van de elleboog tot op de grond. Deze metingen tel je bij elkaar op en dan zou je op de te verwachte stokmaat uitkomen. Deze methode is betrouwbaar vanaf ongeveer 1,5 jaar oud omdat het been dan in lengte uitgegroeid zou moeten zijn.
Ik heb zelf mijn 2 paarden op gemeten gisteren. Mijn merrie van 13 heeft een stokmaat van 1,62. Ik heb haar voorbeen zoals hierboven opgemeten en volgens dat systeem zou ze 1,65 moeten zijn, 3 cm boven haar eigen stokmaat.
Daarna heb ik mijn van hengstje 1 jaar en bijna 8 maanden opgemeten die momenteel 1,55m is en kwam in totaal op 1,72m uit. Omdat een veulen meestal de moeder achterna gaat in bouw en stokmaat heb ik het verschil van 3 cm die ik bij zijn moeder gemeten had er bij mijn guppie afgetrokken en zou dan op een stokmaat van 1,69m uit komen.
Ik ben benieuwd in hoeverre deze manier van meten betrouwbaar is en daar heb ik jullie medewerking voor nodig. Heb je een volwassen paard staan of een jonkie? Alle gegevens zijn welkom, dus meten met die hap

De volgende gegevens zijn nodig:
- Leeftijd van je paard.
- Huidige/orginele stokmaat.
- Stokmaat volgens meetsysteem.
Ik ben benieuwd